Gå til innhold

Er tillitsvalgte på jobb kun for de fagorganiserte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg syns om tillitsvalgtordningen. Selv er jeg organisert i utdanningsforbundet, men forbundet gir meg null hjelp, så den kontingenten er jo bare penger ut. Tillitsvalgt på arbeidsplass er grei og hjelpsom, men forbundet gir meg ingenting. Er ikke lærer, og føler ikke min gruppe blir prioritert i det hele tatt. 

Anonymkode: 1a0ea...6ff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hareena skrev (På 23.11.2022 den 12.51):

Rett svar på spørsmålet er JA. I noen bedrifter har de ikkeorganserte valgt en ansattrepresentant. Hvis det er tilfelle for deg som ikke har vært villig til å betale fagforeningskontingent, er det personen du kan gå til.

Svaret er på ingen måte så entydig. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg må si jeg er overrasket over hvor lite behjelpelige mange andre tillitsvalgte er.  Slik er det ikke hos oss. Dritslenging om andre forbund er forbudt. Jeg og tillitsvalgt fra de andre forbundene (også på tvers av yrkesorganisasjone) har et veldig godt samarbeid og hjelper hverandre mye. Vi lager også aktiviteter og arrangementer for medlemmene våre sammen. Steker vi vafler eller har med kake får selvfølgelig alle smake - de uorganiserte også. 

Jeg synes det er direkte leit og skuffende at folk ikke kan svare på enkle spørsmål fordi vedkommende ikke er organisert. Det handler rett og slett om folkeskikk. 

De som betaler kontigent får selvsagt en helt annen bistand som forhandling av lønn, bistand i personalsaker, gaver osv. Men absolutt alle får svar på enkle spørsmål. 

Anonymkode: 8d8f7...935

Jeg ble også veldig overrasket på forrige arbeidsplass. Spesielt når de sa rett ut at jeg ikke kunne forhandle egen lønn så lenge jeg ikke var organisert i ett LO-forbund. Men de skulle hjelpe meg med forhandlinger om jeg byttet fagforening. 
Jeg sa rett ut til ledelsen at LØ-representantene var med å motivere meg for å søke meg til annen arbeidsplass... 

Vet ikke helt hva jeg syns om tillitsvalgtordningen. Selv er jeg organisert i utdanningsforbundet, men forbundet gir meg null hjelp, så den kontingenten er jo bare penger ut. Tillitsvalgt på arbeidsplass er grei og hjelpsom, men forbundet gir meg ingenting. Er ikke lærer, og føler ikke min gruppe blir prioritert i det hele tatt. 

Jeg synes det er verdt pengene uansett, men jeg får veldig billige forsikringer, og har fått masse gratis kurs, hjelp til å vurdere tilbud om stillinger og slikt. 
Bare det jeg sparer på forsikringer dekker inn kontingent, og med skattefradraget tjener jeg på å være medlem. 

Skrevet

Hvorfor er du i Utdanningsforbundet om du ikke er lærer? De med lavest utdanning har mer nytte av SL, som er under LO. LO prioriterer de uten utdanning/med lav utdanning, om du feks er assistent. Miljøarbeidere er vel gjerne i Delta. 

Anonymkode: 12334...43e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er du i Utdanningsforbundet om du ikke er lærer? De med lavest utdanning har mer nytte av SL, som er under LO. LO prioriterer de uten utdanning/med lav utdanning, om du feks er assistent. Miljøarbeidere er vel gjerne i Delta. 

Vil heller anbefale Fagforbundet dersom en er fagarbeider eller ufaglært. 

• Liker 2
Skrevet
AnnePåLande skrev (1 time siden):

Vil heller anbefale Fagforbundet dersom en er fagarbeider eller ufaglært. 

Ja, helt sant. I alle fall ikke udf!

Skrevet

Jeg er tillitsvalgt. Får ikke lønn for det. Hjelper alle, selv om vi både er akademikerne, fagforeningen, fo, og norsk arbeidsmandsforbund representert. Inntil nylig var vi også en uorganisert. Hjalp henne også, mest ved å vise henne hvor viktig det er å være organisert. Vi har også verneombud, vi samarbeider tett. 

Anonymkode: c29ba...ea7

• Liker 1
Skrevet

Forøvrig er første bud å finne den organisasjonen som gir mest for pengene i forhold til egen jobb såvel som utdanning, det neste er at man får hjelp selv om det ikke er den hjelpen man selv kanskje ser for seg, selv ikke en organisasjon kan trylle... Noen konflikter er ikke en yrkeskonflikt som faller innunder overenskomsten og da er ikke forbundet i en posisjon til å hjelpe, deretter er det slik at det som regel er forbundet som har forhandlingsrett for medlemmer, ikke medlemmer selv - men det forhindrer ikke medlemmene om å ha en lønnssamtale med sin sjef - så det argumentet om lønn er bare tull..

Anonymkode: 63d11...db0

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er mer fordi det er pest eller kolera. Ingen fagforening som er spesielt beregnet for oss logopeder, og jeg jobber i skole. Enklest slik, siden de fleste der er i utdanningsforbundet. Har ikke noe med lav utdanning å gjøre, da jeg har mastergrad. Men jeg merker at utdanningsforbundet kun er opptatt av lærere. Hadde én lærer hatt annerledes vilkår enn alle andre lærere i kommunen, så hadde de tatt saken med én gang. Jeg har prøvd i over 2 år og gitt opp. Har ingenting positivt å si om utdanningsforbundet (altså de som er høyere oppe enn tillitsvalgte på arbeidsplassen). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 1.26):

Min kollega sier at jeg ikke kan be tillitsvalgte om hjelp fordi jeg ikke er medlem i fagforening. Stemmer det?! Jeg trodde tillitsvalgte var en representant for de ansatte overfor ledelsen…? 

Jeg trenger hjelp til å finne ut om jeg har krav på fast ansettelse, etter å ha vært midlertidig ansatt i godt over tre år. Tenkte jeg kunne spørre tillitsvalgte om det. Noen som vet hvem andre jeg evt. bør snakke med? 

Anonymkode: c6a54...a7a

Jeg er tillitsvalgt i et forbund. I min opplæring lærer jeg at jeg skal IKKE hjelpe dere som ikke gidder betale medlemskontigent. Så nei, du skal ikke gå til tillitsvalgte. Du har ingen tillitsvalgt. Det er for de organiserte i det aktuelle forbundet. 

Anonymkode: d1020...636

• Liker 1
Skrevet
On 11/23/2022 at 10:10 AM, AnonymBruker said:

Ts her

Takk for alle svar. Jeg har tidligere vært medlem, men meldte meg ut fordi fagforeningen ikke kunne hjelpe meg siden jeg har vært frilanser i noen år. Jeg skjønner om tillitsvalgte ikke kan hjelpe meg med en sak, men hen bør vel være villig til å svare på spørsmål, feks si om fagforeningen her vilke kunnet hjeloe meg eller ikke, om jeg melder meg inn. 

Til alle dere som svarer dritsurt, så tenker jeg at dere må være litt mer vennlig innstilt om dere vil verve flere folk. Hvis tillitsvalgte på min arbeidsplass svarer «jeg svarer ikke deg» på alt jeg spør om, så er det bare teit. Hvis hen sier «dette høres ut som noe fagforeningen ville vært til hjelp for, anbefaler deg å melde deg inn», så har de jo snart ett medlem mer. Jeg skrev ikke at jeg var imot fagforening… Men har ikke hatt råd til å være medlem et sted jeg ikke kan få hjelp. Ref. Netflix-sammenligningen tidligere; jrg kjøper ikke abonnement om jeg ikke har en skjerm å se på serier med?!

Anonymkode: c6a54...a7a

Hei TS. Som tillitsvalgt ville jeg ha gitt deg råd om jeg visste svaret eller pekt dit su kunne finne det selv om jeg ikke visste det. Vi ønsker jo flere medlemmer så jeg ville ha hjulpet deg, og håper du meldte deg inn. Fagforeninger er positivt på mange måter og du står sterkere sammen enn alene. Jeg har forståelse for at det kan være dyrt for noen. Forsikringer og andre slike ting kan veie opp for det om du ser stort på det. Om du ikke ønsker å melde deg inn ville jeg likevel tro at din arbeidsgiver kan hjelpe deg. 

p.s. Jeg har også forståelse for at noen TV ikke kan hjelpe deg. Vi blir rådet til å ta vare på våre medlemmer og det er strengt tatt så langt tillleggene rekker..

Anonymkode: 3bb8c...1a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...