Gå til innhold

Er tillitsvalgte på jobb kun for de fagorganiserte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kollega sier at jeg ikke kan be tillitsvalgte om hjelp fordi jeg ikke er medlem i fagforening. Stemmer det?! Jeg trodde tillitsvalgte var en representant for de ansatte overfor ledelsen…? 

Jeg trenger hjelp til å finne ut om jeg har krav på fast ansettelse, etter å ha vært midlertidig ansatt i godt over tre år. Tenkte jeg kunne spørre tillitsvalgte om det. Noen som vet hvem andre jeg evt. bør snakke med? 

Anonymkode: c6a54...a7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart kan du snakke med tillitsvalgt! Du stiller selvfølgelig sterkere hvis du har en fagforening i ryggen. 

• Hjerte 2
Gjest Kvinneliv
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du freeloade? På et system som er skapt for at alle skal bidra. Egoistisk!

Skrevet

Organiser deg, kanskje? Bidra litt?

Anonymkode: e6ed9...42c

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hjelper kun de som er organisert. Er du uorganisert har du faktisk ingen tillitsvalgt.

Anonymkode: cd997...ba6

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt. Du har jo ikke noen tillitsvalgt? Tenkte du å bare oppsøke noen tilfeldige andres tillitsvalgte?

Hvis du melder deg inn i en fagforening, så får du en tillitsvalgt fra fagforeningen din. 

• Liker 9
Skrevet

Kan jeg se på NetFlix uten å betale abonnement? Det er én serie som er spesielt viktig for akkurat MEG.

Samme spørsmål, samme svar.

• Liker 11
Skrevet

Tror ikke tillitsvalgt alltid har så god oversikt over hvem som er organisert her og der. Så du kan selvsagt spørre. Men i din situasjon ville jeg absolutt blitt medlem. Det vil styrke saken din og du slipper å betale advokater. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hjalp konsekvent ikke de uorganiserte. De får hjelpe seg sjøl. Det er jo slik de vil ha så. 

Anonymkode: bbb7f...b1f

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle organisasjoner har sin tillitsvalgt. Noen organisasjoner som ikke har så mange medlemmer på en arbeidsplass kan slå seg sammen og ha en som representerer alle disse, men ingen av dem representerer uorganiserte. Du kan selvfølgelig håpe en av de tillitsvalgte ikke har oversikt og prøve å snylte, men det er nok ikke raskeste vei til respekt.

Anonymkode: 4b130...5db

• Liker 4
Skrevet

En gang vi fikk lønn så sto det ett nytt punkt på lønnsslippen. Var flere av oss som ikke skjønte hva det var. Så spurte jeg tillitsvalgte om han visste hva det betydde. Da fikk jeg spørsmål om jeg var organisert og svarte som sant var nei. Da fikk jeg beskjed om å organisere meg, så skulle han svare.

Fant ut av det på andre måter.

Vi har 3 forskjellige fagforeninger på jobb og dermed 3 tillitsvalgte. Disse går og slenger dritt om hverandres organisasjon. Når kolleger av meg trenger hjelp så er det lite hjelp å få. De tillitsvalgte er mer opptatt av å lunsje med sjefene og steke vafler til de organiserte.

Du må nok organisere deg for å få hjelp.

Anonymkode: 20e83...b21

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er tillitsvalgt. Jeg får "lønn" fra forbundet for å hjelpe forbundets medlemmer, ikke alle andre. Kommer du som uorganisert og ber meg om hjelp kommer jeg til å be deg om å melde deg inn først.

Du går ikke på Møbelringen og ber om hjelp til en vare du har kjøpt på IKEA

Anonymkode: a45db...da6

• Liker 19
Skrevet

Ganske tydelig her, at tillitvalgte og fagforeningene ikke er empatiske og snille mennesker som ønsker en best mulig arbeidsplass for alle. 

Du kan undersøke om dette er noe du kan få hjelp til hos verneombudet. De skal ha kontroll på alt som gjelder arbeidsmiljøet, og hvis man tolker det litt så vil jeg absolutt si at lovmessigheten rundt arbeidskontrakter faller inn under det. I tilegg er min erfaring at de fleste ledere faktisk ønsker de ansatte vel, og er en fin samtalepartner og en som vil strekke seg langt for at folk både skal trives, og ikke minst at dyktige ansatte ikke slutter. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Tillitsvalgt kan hjelpe litt om han/ho ønsker det, ved å veilede deg til kor du finn meir informasjon om det og slikt feks. Men dei har ikkje lov å bruke tid på saka di, undersøke for deg, delta på møter osv utan at du er organisert, dei organiserte betaler tross alt for det :)

Anonymkode: cb88c...881

• Liker 10
Skrevet
mrs.tld skrev (1 minutt siden):

Ganske tydelig her, at tillitvalgte og fagforeningene ikke er empatiske og snille mennesker som ønsker en best mulig arbeidsplass for alle. 

Du kan undersøke om dette er noe du kan få hjelp til hos verneombudet. De skal ha kontroll på alt som gjelder arbeidsmiljøet, og hvis man tolker det litt så vil jeg absolutt si at lovmessigheten rundt arbeidskontrakter faller inn under det. I tilegg er min erfaring at de fleste ledere faktisk ønsker de ansatte vel, og er en fin samtalepartner og en som vil strekke seg langt for at folk både skal trives, og ikke minst at dyktige ansatte ikke slutter. 

Hvis ikke man som tillitsvalgt hjelper alle, enten de har betalt for å være med i fagforeningen eller ikke, så har man ikke empati?? Hahaha! Vil man ha hjelp fra tillitsvalgt så får man betale for det, enkelt og greit. 

Å forvente hjelp fra tillitsvalgt uten å være betalende medlem blir som å forvente at et forsikringsselskap skal hjelpe deg når du har kræsjet bilen uten at du har kjøpt forsikring. 

Anonymkode: d8a29...526

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest Krokanrullene
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min kollega sier at jeg ikke kan be tillitsvalgte om hjelp fordi jeg ikke er medlem i fagforening. Stemmer det?! Jeg trodde tillitsvalgte var en representant for de ansatte overfor ledelsen…? 

Jeg trenger hjelp til å finne ut om jeg har krav på fast ansettelse, etter å ha vært midlertidig ansatt i godt over tre år. Tenkte jeg kunne spørre tillitsvalgte om det. Noen som vet hvem andre jeg evt. bør snakke med? 

Anonymkode: c6a54...a7a

Tillitsvalgte er for betalende medlemmer av fagforening. Det er liksom hele poenget med å være medlem. 

Du kan be om råd, men de skylder deg ikke å hjelpe. Meld deg inn, så får du mye hjelp. 

Skrevet

Som uorganisert så må du undersøke slikt selv med å søke i arbeidsmiljøloven og ta det opp med sjefen på jobb om du finner ut at denne rettigheten også gjelder deg. Den tillitsvalgte er tillitsvalgt for de som er organisert, du kan så klart ta opp spørsmålet med daglig leder.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

En gang vi fikk lønn så sto det ett nytt punkt på lønnsslippen. Var flere av oss som ikke skjønte hva det var. Så spurte jeg tillitsvalgte om han visste hva det betydde. Da fikk jeg spørsmål om jeg var organisert og svarte som sant var nei. Da fikk jeg beskjed om å organisere meg, så skulle han svare.

Anonymkode: 20e83...b21

Bedre å spørre HR/lønn om sånt. I sånne tilfeller litt smålig av den tillitsvalgte å ikke svare, det er jo lov å være en god kollega selv om man er tillitsvalgt. 

Anonymkode: 202df...7e4

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
mrs.tld skrev (7 minutter siden):

Det har ingenting med å være snill å gjøre. 
Jeg er tillitsvalgt. Spør noen fra et annet forbund meg om noe, (eller en som ikke er organisert meg) svarer jeg om jeg har svaret. Men for medlemmer ville jeg ha undersøkt nøye, fulgt opp saken i ettertid osv. 

Vi betaler ganske mye for medlemsskap, hvorfor skal noen få det samme gratis? 

Anonymkode: e1908...5ed

• Liker 12
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...