AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #1 Skrevet 22. november 2022 Samboer hadde Corona forrige uke. Nå er han tilbake på jobb men sliter med restsymptomer, særlig hoste. Det er verst mot kvelden og når han skal legge seg. Jeg har for lengst gitt opp å sove på rom med ham, og selv får han jo selvfølgelig heller ikke sove. Dermed blir han heller ikke ordentlig frisk igjen. I går var første dagen på jobb og han hadde bare sovet 4 timer om natten, da med masse oppvåkninger i tillegg pga hosten. Det er først og fremst tørrhoste om natten. Nå ligger han fortsatt våken og hoster. Fortsetter det slik blit han jo aldri frisk. Jeg forsøker å overtale ham til å ta en tur til legen. Enten forsøke å få sykemelding fram til den verste hosten gir seg slik at han får nok hvile. Eller resept på en god sovemedisin, gjerne minstepakke, bare for å få nok søvn akkurat nå imens hosten er verst. Dere andre som sliter med kraftig og langvarig hoste ifm infeksjon. Hvordan gjør dere det når dere hoster hele natten og ikke får sove, samt skal på jobb dagen etterpå? Anonymkode: 9d8d4...311
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samboer hadde Corona forrige uke. Nå er han tilbake på jobb men sliter med restsymptomer, særlig hoste. Det er verst mot kvelden og når han skal legge seg. Jeg har for lengst gitt opp å sove på rom med ham, og selv får han jo selvfølgelig heller ikke sove. Dermed blir han heller ikke ordentlig frisk igjen. I går var første dagen på jobb og han hadde bare sovet 4 timer om natten, da med masse oppvåkninger i tillegg pga hosten. Det er først og fremst tørrhoste om natten. Nå ligger han fortsatt våken og hoster. Fortsetter det slik blit han jo aldri frisk. Jeg forsøker å overtale ham til å ta en tur til legen. Enten forsøke å få sykemelding fram til den verste hosten gir seg slik at han får nok hvile. Eller resept på en god sovemedisin, gjerne minstepakke, bare for å få nok søvn akkurat nå imens hosten er verst. Dere andre som sliter med kraftig og langvarig hoste ifm infeksjon. Hvordan gjør dere det når dere hoster hele natten og ikke får sove, samt skal på jobb dagen etterpå? Anonymkode: 9d8d4...311 Han tar forresten Cosylan hostesaft han fikk på resept av legen før han legger seg, men dette hjelper ingenting. Anonymkode: 9d8d4...311
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #3 Skrevet 23. november 2022 Tørrhoste? Jeg har forsøkt Cosylan, lammende spray kjøpt i Danmark, sugetabletter, etc. Absolutt eneste som funker er å tygge tyggis, spearmint er den jeg har funnet mest hjelp i. Hjelper masse. Jeg ligger med den i munnen etter at jeg har tygget en stund.. Anonymkode: e4195...794 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #4 Skrevet 23. november 2022 Husk at han ikke må kjøre på cosylan da. Og må vente minst 8 timer med kjøring etter inntak av anbefalt dose av legen. Hva jeg gjør ved tørrhoste og 2-3-4 timers søvn? jeg går på jobb og prøver å stå i det. Jeg hadde kjemisk bronkitt en gang, og hostet til jeg brakk meg og spydde i to måneder. Lite søvn men måtte på jobb fordet. Det går det. Man blir frisk selv om man ikke ligger rett ut i senga. 4 timer søvn er ikke krise. Tenk på alle søvndepriverte med nyfødt i hus, eller bare urolige småbarn som våkner flere ganger til langt ut på barneskolen. Det er ikke optimalt, men man overlever det. Så en dag med med 4 timers søvn før jobb er ikke noe å krisemaksimere tenker jeg. Anonymkode: 88c20...50e
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #5 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Husk at han ikke må kjøre på cosylan da. Og må vente minst 8 timer med kjøring etter inntak av anbefalt dose av legen. Hva jeg gjør ved tørrhoste og 2-3-4 timers søvn? jeg går på jobb og prøver å stå i det. Jeg hadde kjemisk bronkitt en gang, og hostet til jeg brakk meg og spydde i to måneder. Lite søvn men måtte på jobb fordet. Det går det. Man blir frisk selv om man ikke ligger rett ut i senga. 4 timer søvn er ikke krise. Tenk på alle søvndepriverte med nyfødt i hus, eller bare urolige småbarn som våkner flere ganger til langt ut på barneskolen. Det er ikke optimalt, men man overlever det. Så en dag med med 4 timers søvn før jobb er ikke noe å krisemaksimere tenker jeg. Anonymkode: 88c20...50e Tar du hensyn til dine kollegaer når du sitter på jobb og hoster hele dagen ? Anonymkode: cfccc...080 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #6 Skrevet 23. november 2022 Jeg hever overkroppen når jeg sover, tørrhoste blir verre når man ligger flatt, og drar på jobb. Anonymkode: d13ee...55b 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #7 Skrevet 23. november 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tar du hensyn til dine kollegaer når du sitter på jobb og hoster hele dagen ? Anonymkode: cfccc...080 Ja, jeg tar selvfølgelig hensyn så langt det er mulig. Gjør ikke de fleste det? Man går på jobb selv om man har tørrhoste etter sykdom. Smittefaren er over, og med bronkitt slik jeg hadde så var det ingen smittefare. Anonymkode: 88c20...50e 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #8 Skrevet 23. november 2022 Cosylan med rød trekant har vært utsolgt lenge, men legen kan skrive ut noe annet som stopper hosten. En ts. honning rett før han legger seg kan hjelpe. Anonymkode: 2666e...203
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #9 Skrevet 23. november 2022 Drops funker. Og kodein tabletter Anonymkode: ee3a7...f09 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #10 Skrevet 23. november 2022 Jeg sliter med det samme etter corona i forrige uke. Men som de andre sier - det er bare å slite seg gjennom det og gå på jobb. Jeg hoster lite på dagtid - kun om natta. Anonymkode: 464ab...88f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #11 Skrevet 23. november 2022 Fribol sterke drops hjelper for hoste. Anonymkode: a905a...522 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #12 Skrevet 23. november 2022 Helt vanlig å hoste lenge etter korona. Han kommer til å bli frisk, selv om han ikke sover så godt. Hvis han klarer å dra på jobb, er det jo best å dra på jobb. 4 timer er ikke krise for de fleste, en natt eller to. Kan hende neste natt blir bedre. Om han ikke fikser jobb, så vil han jo se det selv og gå til legen ved behov. Ikke noe å mase på han for, voksne mannen. Anonymkode: b88e7...197
Avstand Skrevet 23. november 2022 #13 Skrevet 23. november 2022 Eneste som kanskje kan hjelpe er å sove litt sittende? Jeg hadde også dette mens jeg hadde Corona og restsymptomer. Har også hatt bronkitt for noen år siden, når jeg var frisk igjen så var jeg helt fin på dagtid, men hostet som bare det om nettene. Jeg sov ikke med hodet høyt, men finner en liten forklaring i at det tydeligvis blir verre når vi ligger? Har også hatt kikhoste og måtte da sove sittende om jeg i det hele tatt skulle få litt fred. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #14 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fribol sterke drops hjelper for hoste. Anonymkode: a905a...522 Enig. Fribol er det som hjelper hos meg også. Hvis jeg er sår i halsen sånn ellers så koker jeg vann og løser opp en eller to fribol i vannet og drikker som te, og når jeg hoster om natta så hjelper den med en gang. Anonymkode: 5a851...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #15 Skrevet 23. november 2022 Sønnen min hosta i 3-4 mnd etter korona - så det kan ta tid for enkelte dette her. Men anbefaler honning, synes iallefall selv det hjelper Anonymkode: 3e749...d27 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #16 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tar du hensyn til dine kollegaer når du sitter på jobb og hoster hele dagen ? Anonymkode: cfccc...080 Man er jo ikke smittsom når man hoster etter sykdom! Anonymkode: 3e749...d27
godfisk Skrevet 23. november 2022 #17 Skrevet 23. november 2022 Noskapin tabletter demper mye av tørrhoste, og bør kunne gi bedre hvile på natta. 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #18 Skrevet 23. november 2022 Har dette problemet selv nå. Vurdere bestille en legetime for å få noe hostesaft, men tenker hele tiden at "det går over i morgen." Hoster så jeg kaster opp på natten. Stakkars samboer... Jeg har halvveis løst det med å sove halvveis sittende. Har noen store puter jeg kan bruke. Fikk øvd litt på denne stillingen da jeg trakk noen visdomstenner tidligere i sommer. Anonymkode: 0d061...a67 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #19 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Husk at han ikke må kjøre på cosylan da. Og må vente minst 8 timer med kjøring etter inntak av anbefalt dose av legen. Hva jeg gjør ved tørrhoste og 2-3-4 timers søvn? jeg går på jobb og prøver å stå i det. Jeg hadde kjemisk bronkitt en gang, og hostet til jeg brakk meg og spydde i to måneder. Lite søvn men måtte på jobb fordet. Det går det. Man blir frisk selv om man ikke ligger rett ut i senga. 4 timer søvn er ikke krise. Tenk på alle søvndepriverte med nyfødt i hus, eller bare urolige småbarn som våkner flere ganger til langt ut på barneskolen. Det er ikke optimalt, men man overlever det. Så en dag med med 4 timers søvn før jobb er ikke noe å krisemaksimere tenker jeg. Anonymkode: 88c20...50e Glemte å nevne at vi har småbarnbiten i tillegg. Da samboer endelig sovnet kl 0330, våknet 2-åringen og holdt sjau neste to timene. Han fikk 2,5 timer søvn i går. 3-4 timer dagen før. La seg kl 20 i kveld, men har ikke sovnet enda pga hoste. Han står likevel i det, men jeg er bekymret. Anonymkode: 9d8d4...311
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #20 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Cosylan med rød trekant har vært utsolgt lenge, men legen kan skrive ut noe annet som stopper hosten. En ts. honning rett før han legger seg kan hjelpe. Anonymkode: 2666e...203 Vi har Cosylan. Han fikk den og hadde igjen da han hadde influensa med de samme symptomene i april. Det hjelper derimot ikke. Anonymkode: 9d8d4...311
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå