Gå til innhold

Tips til lettvint middag for én?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 😊

Mannen blir mye borte fremover på kurs og diverse, så da må jeg holde meg selv med middag fremover i ukedagene. 

Dere som er bor alene, hva spiser dere til middag? 

Takknemlig for tips som både er enkle, sunne og billige, og som ikke involverer microbølgeovn, for det har vi ikke. 

🌹

Anonymkode: f9408...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser det samme når jeg er alene som nå når jeg er samboer.. 

Anonymkode: afb8e...b5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omelett
Pasta med fløtesaus
Laks med ovnsbakte grønnsaker
Wraps med kjøtt og salat 
Nachos
Lapskaus
Bacalao
Fiskeboller
Wok
Tortillapizza

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koke pasta. Skjøre opp løk, hvitløk, gulrot og paprika og sopp, steke litt bacon til. 

først steke grønnsakene, så bacon, og så soppen. Helle på fløte og litt av pastavannet oppi alle grønnsakene i pannen. Så helle ferdigkokt pasta oppi stekepannen og tilsette smak og krydder. Voila!

Anonymkode: c1f8f...7ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ikke alene, men har en mann som reiser mye. Da spiser jeg f.eks kyllingvinger og salat, en burger på brødskive, Fjordland, pasta med bacon, fløte og revet ost, en pølse med salat og litt pommes frites, ferdigkjøpt lapskaus.... Vi har alltid skikkelige middager når han er hjemme, men mår jeg er alene tar jeg fri 😃

Anonymkode: 2ed4f...6c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kylling i wrap med fajitaskrydder, saus og grønnsaker. Trenger ikke å ha alle mulige grønnsaker og det går fint an å ha tre-fire dager på rad.

Anonymkode: 2dc60...928

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med mat som bare du liker, som det er vanskelig å lage ellers fordi mannen ikke spiser det. Ellers spiser jeg ikke så veldig annerledes enn med samboer. Hvis jeg lager for store porsjoner har jeg bare rester til kvelds, lunsj eller middag dagen etter. 

Anonymkode: 4522a...e6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager akkurat det samme som når vi er flere, men lager selvfølgelig litt mindre enn når vi er alle samlet.

Anonymkode: 418e6...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd alene og lager akkurat det jeg ønsker til middag. Noen ganger blir det raskt og enkelt, andre ganger kan jeg kose meg med kokkelering i flere timer på en vanlig tirsdag. Hvis jeg hver dag skulle spise raskt, billig, sunt og enkelt bare fordi jeg bor alene ville det redusert livskvaliteten min betraktelig. Noen ganger tar jeg et glass vin eller to til, også. Så jeg skjønner ikke helt at man skal gi seg selv dårligere mat når mannen er bortreist, men men. 

Jeg liker godt indiskinspirert og thaiinspirerte curryer med ris til. De kan gjøres kompliserte med bruk av marinering av kjøtt og mange ulike kryddere, eller veldig enkle. En jeg liker godt er en thaiinspirert curry basert på kikerter, hermetiske tomater og kokosmelk. Du kan google 5 minute chickpea curry hos The Happy Pear. Den er ferdig på den tiden det tar å koke ris. Indisk daal på røde linser er et annet tips. 

Raskt og godt er også pannestekt eller aller helst ovnsbakt laksefilet med tilbehør. Laksen stekes i få minutter i ildfast form med litt olje, salt, pepper og gjerne tynne sitronskiver og litt revet sitronskall. Tilbehøret kan være ris, pasta, potetmos (poteter delt i små terninger koker ferdig på få minutter), smørdampet brokkoli eller asparges eller hva som helst av grønnsaker til pluss rømmeklatt. Eventuelt salat med krutonger eller couscoussalat eller linsesalat. 

Pastaretter er jeg glad i - klassisk norskifisert bolognese som gjerne kokes lenge og fryses ned i porsjoner. Ovnsstekte rotgrønnsaker som gratineres lett med litt fetaost og blandes med pasta og litt olivenolje og balsamico, gjerne litt ruccola. 

Pitapizza/tortillapizza/hjemmelaget pizza. Rører sammen langtidshevet deig kvelden før, steker tynne bunner på høy varme med tomatsaus, revet mozzarella, rødløk, oliven og har på parmaskinke, ruccola og litt olivenolje etter steking. 

Biff er hurtigmat. Stek på alle sider og stek ferdig i ovn eller i pannen, ha frosne potetbåter i ovn (de som bare bruker ti minutter), damp litt asparges eller brokkoli eller lag en liten salat, ha på blåmuggost, kryddersmør eller kjøp ferdig saus. 

Ovnsbakte grønnsaker der du legger et kyllinglår eller kyllingbryst på toppen. 

Eggestand i ovn med skinke/bacon, grønnsaker og ost (som pai uten paiskall). 

Og enormt mye mer. Jeg spiser middag stort sett hver dag og varierer mye etter årstid/sesong og humør og prøver å balansere ut inntak av ulike matvarer over tid (grønnsaker/fisk/kjøtt). 

Anonymkode: 118af...5ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er alene benytter jeg anledningen til å spise opp rester av hjemmelagde gryter og supper fra fryseren der det bare er nok igjen til én.

Anonymkode: 68d3f...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir litt fjordland, som kan varmes i vann, samt en del frosset ferdigmat for å gjøre det kjapt og enkelt. Pizzabaguett-greier fra First Price, poser med stekt ris eller noe pastaretter. Kjipe greier, men helt ok om jeg ikke vil lage noe selv.

Ellers lager jeg store kjeler med for eks. kyllingsuppe med asiatisk vri, som jeg fordeler i bokser og fryser ned. Med 10-literkjelen får jeg mange middager av sånt. Wokpannen er også hyppig i bruk. 

Har stort sett alltid en del kylling og div. annet i fryseren. Må nesten gjøre det slik, da jeg er alene og ikke har råd til å kjøpe små forpakninger til alt, eller liker å spise det samme flere dager på rad. Så kjøper en slik familiepakke med kyllingfileter for eks, lager dagen jeg kjøper, og fryser resten. 

Anonymkode: 0e549...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg er veldig sliten blander jeg Hoff vegetar pytt i panne og vanlig frossen pytt i panne. Tar 1/2 av hver i en langpanne og ca 25 min i stekeovnen. 

Om du har tid og ork kan du skjære poteter i terninger og steke litt kjøtt, også blande med vegetar pytt i pannen istedenfor frossenvarianten. Mye billigere og bedre smak. Kan også fryses så du kan enkelt fiske opp en frysepose og hive i langpanne eller gryte. 

Pasta med hjemmelaget saus, du kan søke opp oppskrifter på rød saus. Er ganske enkelt og billig. 

Om du er helt kake eller syk, kok opp vann i vannkoker og hell over havregryn. Smak til med feks sukker og kanel eller rosiner osv. La stå i 5 min og klar til å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
n_97 skrev (12 minutter siden):

Om jeg er veldig sliten blander jeg Hoff vegetar pytt i panne og vanlig frossen pytt i panne. Tar 1/2 av hver i en langpanne og ca 25 min i stekeovnen. 

Om du har tid og ork kan du skjære poteter i terninger og steke litt kjøtt, også blande med vegetar pytt i pannen istedenfor frossenvarianten. Mye billigere og bedre smak. Kan også fryses så du kan enkelt fiske opp en frysepose og hive i langpanne eller gryte. 

Pasta med hjemmelaget saus, du kan søke opp oppskrifter på rød saus. Er ganske enkelt og billig. 

Om du er helt kake eller syk, kok opp vann i vannkoker og hell over havregryn. Smak til med feks sukker og kanel eller rosiner osv. La stå i 5 min og klar til å spise. 

Ts sier jo ingenting om at hun er kake, syk eller sliten, bare at samboeren skal være litt borte og hun må lage middag til seg selv. Hun kan jo bare benytt anledningen til å lage det hun selv ønsker. Kanskje en treretters med utvalgt vin til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste må vel være å spise rester annenhver dag, altså kjøpe en billig mikro. Om du vil spare tid. 

Ellers er det å bruke fryseren til å fryse mat som bare trenger å varmes i kasserolle, feks supper, gryteretter som chili con carne. 

Anonymkode: 89dbe...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enkleste må vel være å spise rester annenhver dag, altså kjøpe en billig mikro. Om du vil spare tid. 

Ellers er det å bruke fryseren til å fryse mat som bare trenger å varmes i kasserolle, feks supper, gryteretter som chili con carne. 

Anonymkode: 89dbe...f89

Skal hun kjøpe en mikro fordi samboeren er borte? Hvorfor skal hun spare tid når hun faktisk har mer tid?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...