Gå til innhold

Østlendinger og lesping.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bodd noen år på østlandet,  og jeg stusser veldig på hvordan folk snakker her. Tunga hengende nesten ut av munnen, og munnen halvveis åpen. Og totalt ute av stand til å si en rulle-r. Er det latskap? For mye bruk av smokk? For store tunger? Er det søtt å høres ut som et spedbarn?

Else Jåss Furuset er et skrekkeksempel. 

Fortell meg, HVORFOR?

Anonymkode: 3cb21...25a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker du om Halden, Otta, Oslo eller Larvik?

Østlandet er stort og variert vettu.

Anonymkode: 3a5ab...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

De aller, aller fleste østlendinger klarer å rulle på r'en. Det er jo en av målmerkene for østlandet. Vestlendinger fra skarre-land, derimot, klarer jo ikke det. At noen få ikke klarer det, kan ikke brukes som bevis for at 3 millioner mennesker sliter med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen østlendinger som ikke klarer å uttale rulle-r. Else Kåss Furuseth har jo en talefeil hun ikke kan noe for, så teit å dra frem henne. Folk med talefeil finnes overalt i landet, også der du kommer fra. 

Anonymkode: f9cdf...ffb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har alltid lurt på det samme. Jeg bor i Oslo, har en søster som har flyttet til Halden og hver gang jeg har vært i Halden, moss, fredrikstad, sarpsborg osv så møter jeg alltid minst EN person som snakker sånn.

Anonymkode: 0f65e...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har alltid lurt på det samme. Jeg bor i Oslo, har en søster som har flyttet til Halden og hver gang jeg har vært i Halden, moss, fredrikstad, sarpsborg osv så møter jeg alltid minst EN person som snakker sånn.

Og Rakkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 0.33):

Nå har jeg bodd noen år på østlandet,  og jeg stusser veldig på hvordan folk snakker her. Tunga hengende nesten ut av munnen, og munnen halvveis åpen. Og totalt ute av stand til å si en rulle-r. Er det latskap? For mye bruk av smokk? For store tunger? Er det søtt å høres ut som et spedbarn?

Else Jåss Furuset er et skrekkeksempel. 

Fortell meg, HVORFOR?

Anonymkode: 3cb21...25a

Ja uff, grusom å høre på.

Anonymkode: 6bc32...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Handler denne tråden om lesping eller om rulle-R?

Anonymkode: d12dd...c68

Henger det ikke litt sammen? Man gjør ikke et skikkelig forsøk en gang når man prater, på en måte. 

Selv er jeg fra Trøndelag og får helt vondt i hodet av å høre på østlendinger prate. Det er som å høre på barn, både i toneleie og trykk. For ikke å snakke om Fredrikstad-L og J istedet for R. Er det ingen som stiller krav? 

Anonymkode: a9428...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Henger det ikke litt sammen? Man gjør ikke et skikkelig forsøk en gang når man prater, på en måte. 

Selv er jeg fra Trøndelag og får helt vondt i hodet av å høre på østlendinger prate. Det er som å høre på barn, både i toneleie og trykk. For ikke å snakke om Fredrikstad-L og J istedet for R. Er det ingen som stiller krav? 

Anonymkode: a9428...189

Nei, det henger ikke sammen.

Det er ikke en overopphopning av folk i Fredrikstad som erstatter R med J, det er like mange i Trøndelag som ikke Jan rulle på R-en. 

hilsen logoped

Anonymkode: f0d1c...074

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...