Gå til innhold

Høyt blodtrykk men legen gjør ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har slitt med høyt blodtrykk i et halvt år nå. Hun er 60 år og har som regel rundt 140 systolisk og rundt 85 diastolisk. Hun var hos legen mange ganger de 2 første månedene da blodtrykket ikke gikk ned. Hun hadde ikke målt blodtrykket sitt på en stund nå og målte den akkurat. Det var 150(!!) på 88. Det er jo sykt høyt?? 

Når hun drar til legen så sier legen at 140 er normal for hennes alder (har skjedd mer enn en gang). Jeg er en medisin student og vet ikke alt enda, men kan såpass at jeg vet at over 140 er stadjum 2 hypertensjon.

Er det noe vi kan gjøre? Burde vi bare stole på legen (har ikke en god følelse) eller burde vi bytte lege? Kan vi prøve å dra til akutten å se hva de sier der?

Er veldig beskymret siden blodtrykket hennes ikke går ned selvom hun tar medisiner, og føler ikke legen tar henne på alvor.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 6d7b4...fce

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til hennes alder er ikke bt sykt høyt. Men det er forhøyet ja og bør absolutt tas tak i. Hvilke bt medisiner tar hun? Og tar hun de som hun skal? Har hun målt bt hjemme eller kun hos lege? 

Her ville jeg absolutt presset mer på eller skiftet lege. Det må jo utredes hvorfor hun har høyt bt, om medisinene ikke fungerer og om hun må bytte medisiner. 

Anonymkode: 3efc7...8a0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan er nyrefunksjonen? 

Anonymkode: 3efc7...8a0

• Liker 1
Skrevet

Sykepleier her. Synes ikke blodtrykket er "sykt høyt", men joda, det er lettgradig hypertensjon. Behandlingstrengende blodtrykk er vel over 160/100. Står hun på BT senkende medisiner nå, eller mener du andre medisiner? Dette med blodtrykk er jo ikke så svart hvitt ift når en starter med behandling, en må se på totalbildet med risikofaktorer osv. Det er også veldig mye som kan påvirke blodtrykket, så med mindre hun har tatt en 24 timers måling er det vanskelig å si noe om hvorvidt det faktisk er høyt. Det finnes andre måter å senke blodtrykket på enn kun medisiner, feks å slutte å røyke, redusere saltinntak, fysisk aktivitet m.m. 

Anonymkode: ec033...855

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min mor har slitt med høyt blodtrykk i et halvt år nå. Hun er 60 år og har som regel rundt 140 systolisk og rundt 85 diastolisk. Hun var hos legen mange ganger de 2 første månedene da blodtrykket ikke gikk ned. Hun hadde ikke målt blodtrykket sitt på en stund nå og målte den akkurat. Det var 150(!!) på 88. Det er jo sykt høyt?? 

Når hun drar til legen så sier legen at 140 er normal for hennes alder (har skjedd mer enn en gang). Jeg er en medisin student og vet ikke alt enda, men kan såpass at jeg vet at over 140 er stadjum 2 hypertensjon.

Er det noe vi kan gjøre? Burde vi bare stole på legen (har ikke en god følelse) eller burde vi bytte lege? Kan vi prøve å dra til akutten å se hva de sier der?

Er veldig beskymret siden blodtrykket hennes ikke går ned selvom hun tar medisiner, og føler ikke legen tar henne på alvor.

Hva tenker dere?

Hun bør vel gjøre noe selv feks begynne å trene/gå turer flere ganger i uken og gå ned i vekt? Det er ikke bare legen som skal "gjøre noe" 

Anonymkode: 4f9bf...5db

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi vet ikke om du har målt blodtrykket korrekt. Feilmåling gjør at trykket er falskt forhøyet. 140-150 systolisk er ikke "sykt høyt". Det diastoliske trykket er veldig fint. Forhøyet systolisk er risikofaktoren i hemnes alder. Systolisk vil være naturlig forhøyet pga alder. Blodtrykksmedisiner senker ikke alltid blodtrykket til referansenivå. Hun har 140 med medisiner, uten medisiner kan det være langt høyere ergo blodtrykksmedisiner har en hod effekt. 

Jeg vet ikke hvor langt du har kommet i studiet, men jeg vil tippe veldig tidlig. Snart vil du lære at verdier på prøver ALLTID skal se sammen med det kliniske. 

Anonymkode: 60030...3fd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts her.

Hun har diabetes, men nyrefunksjonen hennes er normal. Hun jobber som helsefagarbeider (100%) så hun går jo en del og er i aktivitet sånn sett.

Litt usikker på hvilket blodtrykksenkende med. hun tar (kan komme tilbake til det i morgen) men hun tar det hver dag.

Og ja hun måler blodtrykket hjemme også. Hun har bare vært litt dårlig på det i det siste.

Hun er ikke overvektig heller. Og hun røyker ikke og drikker heller ikke

Beklager at jeg spør men hvordan er 150 lettgradelig hypertensjon? Ville ikke det vært opptil typ 139?😊

Skrevet

Ved diabetes er bt mål  <135/80, og skal derfor behandles tidligere enn hos friske, da dette er en risikofaktor. Dette er likevel ikke noe legevakt/sykehus tar stilling til nå med det blodtrykket du viser til, dette må gå via fastlege. Dersom du ikke føler deg hørt ville jeg vurdert å bytte lege. Jeg ville også bedt om en 24 timers måling. 

Jfr norsk legemiddelhåndbok ift gradering av bt: 

Grad 1 hypertensjon: Systolisk trykk 140–159 mm Hg og/eller 90–99 mm Hg diastolisk trykk

Grad 2 hypertensjon: 160–179 mm Hg systolisk trykk og/eller 100–109 mm Hg diastolisk trykk

Grad 3 hypertensjon: ≥ 180 mm Hg systolisk og/eller ≥ 110 mm Hg diastolisk trykk

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som du ser fra FHI er et gjennomsnittlig blodtrykk for en kvinne på din mors alder ganske nøyaktig det hun har: https://www.fhi.no/fp/folkesykdommer/hjertekar/hoyt-blodtrykk---fakta-om-hypertens/

Det blir en oppveiing å skulle tilby medisiner med bivirkninger kontra å prøve først med livsstilsendring. Min tante fikk påvist litt høyt blodtrykk, og tok grep med å begynne å trene og gå ned i vekt. Trening og vektnedgang er supereffektivt for blodtrykket. Hun sier hun har et overtrykk på 110 nå. Som er på et ungt nivå. 

Anonymkode: b08a3...f14

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts her.

Hun har diabetes, men nyrefunksjonen hennes er normal. Hun jobber som helsefagarbeider (100%) så hun går jo en del og er i aktivitet sånn sett.

Litt usikker på hvilket blodtrykksenkende med. hun tar (kan komme tilbake til det i morgen) men hun tar det hver dag.

Og ja hun måler blodtrykket hjemme også. Hun har bare vært litt dårlig på det i det siste.

Hun er ikke overvektig heller. Og hun røyker ikke og drikker heller ikke

Beklager at jeg spør men hvordan er 150 lettgradelig hypertensjon? Ville ikke det vært opptil typ 139?😊

Nei, det er forskjell på teori og praksis for teorien tar ikke for seg det kliniske bildet. Råder deg sterkt til å ikke legge deg oppi og uttale deg om medisinske råd osv når du ikke har kompetanse til det. Det vil komme, tro meg, men nå er du ikke klar og derfor har du tusen varsellampet når realiteten er noe annet. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det er forskjell på teori og praksis for teorien tar ikke for seg det kliniske bildet. Råder deg sterkt til å ikke legge deg oppi og uttale deg om medisinske råd osv når du ikke har kompetanse til det. Det vil komme, tro meg, men nå er du ikke klar og derfor har du tusen varsellampet når realiteten er noe annet. 

Råder deg sterkt til å snakke litt penere til folk, all den tid du har kompetanse til det. Tro meg, arroganse kommer du kort med i ditt yrke.

Anonymkode: ea25b...2ff

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er formen hennes da ? Har hun noen symptomer?

Anonymkode: 043d4...df0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Råder deg sterkt til å snakke litt penere til folk, all den tid du har kompetanse til det. Tro meg, arroganse kommer du kort med i ditt yrke.

Anonymkode: ea25b...2ff

At du velger å lese det slikt er ditt problem.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ved diabetes er bt mål  <135/80, og skal derfor behandles tidligere enn hos friske, da dette er en risikofaktor. Dette er likevel ikke noe legevakt/sykehus tar stilling til nå med det blodtrykket du viser til, dette må gå via fastlege. Dersom du ikke føler deg hørt ville jeg vurdert å bytte lege. Jeg ville også bedt om en 24 timers måling. 

Jfr norsk legemiddelhåndbok ift gradering av bt: 

Grad 1 hypertensjon: Systolisk trykk 140–159 mm Hg og/eller 90–99 mm Hg diastolisk trykk

Grad 2 hypertensjon: 160–179 mm Hg systolisk trykk og/eller 100–109 mm Hg diastolisk trykk

Grad 3 hypertensjon: ≥ 180 mm Hg systolisk og/eller ≥ 110 mm Hg diastolisk trykk

Vi går alltid etter dette bilde når vi ser på blodtrykk. Var derfor jeg tenkte at 150 er veldig høyt.

B70C0FBE-B68B-4563-8351-E2A592CBF7CA.jpeg

Skrevet

Anbefaler deg å se på nasjonal veileder for hypertensjon. Der finner du en tabell som legene skal gå utifra, med hensyn til kjønn, alder, blodtrykk osv som avgjør om pasienten skal ha blodtrykksenkende medikamenter. At hun går hele dagen på jobb får jo ikke akkurat opp pulsen. 1 bud: trening og endring av kosthold selv om hun ikke er overvektig! Det kan korrigere et litt høyt blodtrykk hos mange pasientene. Og en kjempeviktig faktor: hun må kutte med på saltinntaket - det kan for mange alene være nok. Ikke salt maten, ikke spis hal-/helfabrikatet mat, det er MYE salt i det. Og dropp det potetgullet! Mange tror dem er sunne mens i realiteten spiser dem bare dritt

Anonymkode: 77e47...499

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi går alltid etter dette bilde når vi ser på blodtrykk. Var derfor jeg tenkte at 150 er veldig høyt.

B70C0FBE-B68B-4563-8351-E2A592CBF7CA.jpeg

Hun kan jo ha kontortrykk. Mange leger tar ikke hensyn til at pasienten skal slappe av i 10 min før målingen og at pasienten ikke skal snakke. 

• Liker 2
Skrevet

Men vi har om slag nå og for forbigående iskemisk slag så bruker man ABCD^2 skalaen. Har man 3 poeng eller mer burde man dra til sykehuset i følge foreleseren vår. Var derfor jeg begynte å beskymre meg. Moren min har jo 3 poeng.

04FF46C0-82ED-4A8E-B9B0-6A9FA8C09FBF.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Anbefaler deg å se på nasjonal veileder for hypertensjon. Der finner du en tabell som legene skal gå utifra, med hensyn til kjønn, alder, blodtrykk osv som avgjør om pasienten skal ha blodtrykksenkende medikamenter. At hun går hele dagen på jobb får jo ikke akkurat opp pulsen. 1 bud: trening og endring av kosthold selv om hun ikke er overvektig! Det kan korrigere et litt høyt blodtrykk hos mange pasientene. Og en kjempeviktig faktor: hun må kutte med på saltinntaket - det kan for mange alene være nok. Ikke salt maten, ikke spis hal-/helfabrikatet mat, det er MYE salt i det. Og dropp det potetgullet! Mange tror dem er sunne mens i realiteten spiser dem bare dritt

Skal snakke med henne om det! Hun spiser så og si ikke fabrikantet mat, men er usikker på salt inntaket hennes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men vi har om slag nå og for forbigående iskemisk slag så bruker man ABCD^2 skalaen. Har man 3 poeng eller mer burde man dra til sykehuset i følge foreleseren vår. Var derfor jeg begynte å beskymre meg. Moren min har jo 3 poeng.

04FF46C0-82ED-4A8E-B9B0-6A9FA8C09FBF.jpeg

Det er ganske mange i den norske befolkningen som scorer 3 poeng uten at det er slagalarm. Denne tabellen skal uansett kun brukes når det er mistanke om TIA. Det er jo ikke tilfelle hos din mor. 

• Liker 4
Skrevet

Man må vel kunne stole på legens vurdering ...

Anonymkode: 043d4...df0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...