Gå til innhold

Bekymret for hormonell datter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner altså at barn ikke beholder det barnlige og uskyldige ved seg for alltid... 😭 Men datteren min er 12 år, har hatt mensen i over ett år allerede og vært tidlig ute og ganske "voksen" av seg. 

Hun er veldig opptatt av tlf og spill med chat og blir helt gal når jeg ber om å få innsyn. Jeg prøver jo ikke snoke men vil gjerne ha litt oversikt. Hun har løyet om å ha TikTok og insta hvor hun har laget bruker og blokket meg med en gang så hun ikke skal se hun er der. Har sett at hun har skrevet til gutter på nett at hun er horny , ikke noe veldig grovt mer enn det men ja... Heldigvis har hun ikke fått så mye svar på det (som jeg kan se)

Hun er ganske guttegærn og flyr nok etter gutta på skolen. Hun snakker ofte veldig seksuelt og pakker det inn i humor her hjemme også, jeg sier at jeg ikke liker det. 

Hvordan beskytter man ? Jeg prater rolig og prøver forklare at det kansje ikke er så lurt å kle seg utfordrende og legge ut bilder på nett for eksempel. Prøver å ikke bli sur/irritert oså hun føler hun trygt kan komme til meg og prate. 

Hvordan dealer man med tenåringsdøtre?😩

Anonymkode: add7e...af8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det en dokumentar eller noe annet spennende å vise henne? Kanskje det på den måten går mer inn? 

Anonymkode: 3deff...5ba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes det en dokumentar eller noe annet spennende å vise henne? Kanskje det på den måten går mer inn? 

Anonymkode: 3deff...5ba

Vet ikke... Tror hun forstår at det kan være farlig å holde på som hun gjør. En eller annen gang vil hun jo være med en gutt, det er uunngåelig det skjønner jeg og. Men hun er liksom hyperseksuell virker det som, og sier og gjør masse upassende også her hjemme. 

Jeg har forsøkt å ha ett balansert forhold til seksualitet og alt det her hjemme. Forsøkt at de skal ha ett naturlig forhold til nakenhet, forklart dem litt om sex men også hvor fint det er å vente til man er trygg på personen man liker , at man ikke må presses til noe, prøver å skjerme dem fra programmer og musikk med mye seksuelt innhold. 

Jeg vil at hun skal få utfolde seg som sin egen person og, men innefor trygge rammer 😅

Skrevet

Helsesøster?

Problemet med biologi er att den ikke følger aldersgrenser som vi i samfunnet har satt. Viktig å få med at uansett hva som skjer , så må det være med jevngamle under 16. Ikke en samtale som noen foreldre vil ha i den alderen, så helsesøster er vel rette veien.

Anonymkode: 9b54d...fbc

• Nyttig 1
Skrevet

Dessverre er det ikke så mye man kan gjøre annet enn å kanskje prøve å drille inn farene med å være for åpen og naiv på internett. Uansett hva du forteller hun vil hun fortsatt tro at hun har rett og at du er teit. Om 2-3 år vil hun nok forstå selv hvor ille det er, men så lenge kan du kanskje sette på en dokumentar eller film om noe som tar for seg de tingene du bekymrer deg for og kanskje prøve å diskutere det hjemme uten å peke fingeren men kanskje snakke mer generelt. Fortsett å følge med på hva hun gjør og pass på at hun ikke finner ut. Ikke ta det opp med hun hvis ikke det som hun skriver blir veldig drøyt selvom du føl hun kanskje er for ung. Det er ikke uvanlig tenårings oppførsel, noen er bare bedre på å skjule hehe

Anonymkode: 337c6...553

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke... Tror hun forstår at det kan være farlig å holde på som hun gjør. En eller annen gang vil hun jo være med en gutt, det er uunngåelig det skjønner jeg og. Men hun er liksom hyperseksuell virker det som, og sier og gjør masse upassende også her hjemme. 

Jeg har forsøkt å ha ett balansert forhold til seksualitet og alt det her hjemme. Forsøkt at de skal ha ett naturlig forhold til nakenhet, forklart dem litt om sex men også hvor fint det er å vente til man er trygg på personen man liker , at man ikke må presses til noe, prøver å skjerme dem fra programmer og musikk med mye seksuelt innhold. 

Jeg vil at hun skal få utfolde seg som sin egen person og, men innefor trygge rammer 😅

For å være helt ærlig tror jeg de som er mest hyperseksuelle som tenåringer er de som er jomfruer lengst. Jeg var veldig åpen for sex og var den som kunne alt om det på ungdomsskolen, men av en stor vennegjeng var jeg sist, hvis det er betryggende for deg. Det er virkelig bare en fase der hun vet litt mye på en gang, men snart sakker det ned og vennene hennes tar henne igjen. De fleste elever får ganske god seksuell opplæring på skole og av helsesøster så jeg tror hun vet hvor langt hun kan tøye strikken før det blir for drøyt

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dessverre er det ikke så mye man kan gjøre annet enn å kanskje prøve å drille inn farene med å være for åpen og naiv på internett. Uansett hva du forteller hun vil hun fortsatt tro at hun har rett og at du er teit. Om 2-3 år vil hun nok forstå selv hvor ille det er, men så lenge kan du kanskje sette på en dokumentar eller film om noe som tar for seg de tingene du bekymrer deg for og kanskje prøve å diskutere det hjemme uten å peke fingeren men kanskje snakke mer generelt. Fortsett å følge med på hva hun gjør og pass på at hun ikke finner ut. Ikke ta det opp med hun hvis ikke det som hun skriver blir veldig drøyt selvom du føl hun kanskje er for ung. Det er ikke uvanlig tenårings oppførsel, noen er bare bedre på å skjule hehe

Ja, det er derfor jeg ikke prøver å snoke (åpenlyst) alt for mye. Jeg vil at hun skal føle at hun har noe privatliv...

Helsesøster tror jeg ikke er aktuelt fordi alle unntatt dattera er dumme, teite , old bitches og vet ingenting skjønner du🙄

Jeg var ett mareritt selv når jeg først kom i puberteten, men jeg var late bloomer så var nærmere 16 år når jeg kom dit hen! Dattra mi er så ung ...

Har du noen doku/filmer du vil anbefale? 😀

Skrevet

Grensesetting er viktig, det vil hun takke deg for senere. Her bør du forklare hvilken risiko og fremtidig skam (tror de forstår skam bedre enn risiko) ved å være for åpen på nett. Her er det (dessverre) mange gode eksempler å ta av. 

Hva slags apper og tilganger det er på mobilen bør du kunne styre. 

Det er så klart viktig at hun vet at hun alltid kan komme til deg, men du må også kunne sette noen grenser og komme med korrigere atferd. Det er like mye kjærlighet. 

Anonymkode: 48975...843

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å være helt ærlig tror jeg de som er mest hyperseksuelle som tenåringer er de som er jomfruer lengst. Jeg var veldig åpen for sex og var den som kunne alt om det på ungdomsskolen, men av en stor vennegjeng var jeg sist, hvis det er betryggende for deg. Det er virkelig bare en fase der hun vet litt mye på en gang, men snart sakker det ned og vennene hennes tar henne igjen. De fleste elever får ganske god seksuell opplæring på skole og av helsesøster så jeg tror hun vet hvor langt hun kan tøye strikken før det blir for drøyt

Ja jeg håper jo på at det bare er mest prat 😅 jeg var også en av de siste i min gjeng som hadde sex, men jeg var veldig sjenert og ikke spesielt kul så hadde vel kanskje ikke sjans uansett 😅 dattra mi er både pen, kul og sosial, men hun er bare så VILL!! For det meste så tenker jeg at hun er smart nok og stoler på at hun tar gode valg, men noen ganger får oppførselen hennes meg til å tenke motsatt! 

Hun synes det er gøy å "twerke" foran alle i familien og hun klarer ikke gå forbi (spesielt meg men også broren og andre nære slektninger) uten å klå oss på rumpa. Var liksom morsomt de første 3 gangene det skjedde men når jeg er forsiktig med å bøye meg rundt henne etter ett års tid begynner det å bli slitsomt. Hun er liksom grenseløs. Har fortalt tusen ganger at jeg ikke takler det og at det kan føles veldig ubehagelige å bli tatt på uten at man ønsker det. Vet ikke om hun gjør sånn på venner og klassekamerater...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det er derfor jeg ikke prøver å snoke (åpenlyst) alt for mye. Jeg vil at hun skal føle at hun har noe privatliv...

Helsesøster tror jeg ikke er aktuelt fordi alle unntatt dattera er dumme, teite , old bitches og vet ingenting skjønner du🙄

Jeg var ett mareritt selv når jeg først kom i puberteten, men jeg var late bloomer så var nærmere 16 år når jeg kom dit hen! Dattra mi er så ung ...

Har du noen doku/filmer du vil anbefale? 😀

Denne siden om seksualitet og grenser er ok for ungdom. Kanskje på det planet det må opp på.

https://www.reddbarna.no/skole/undervisning-om-seksualitet-grenser-og-seksuelle-krenkelser/

Om seksualitet og grenser: 

https://ndla.no/nb/subject:d1fe9d0a-a54d-49db-a4c2-fd5463a7c9e7/topic:3cdf9349-4593-498c-a899-9310133a4788/topic:7e6a20d3-ceb5-46e3-ad28-1412c9a5745c/topic:1c1cc68f-e433-4574-b7a1-066de9357aee/resource:0544b22a-45d3-4415-a7e4-fc81b2adceb8

Margrethe Wiede Aasland er en kapasitet på barn, ungdom og seksualitet. 

Endret av Kaisada
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du lest boka om ungdomstiden til Hedvig Montgomery? Når ting er vanskelig med oppvekst og foreldrerollen, så finner jeg alltid trøst og trygghet i bøkene hennes. 

Anonymkode: 1e1b0...d5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja jeg håper jo på at det bare er mest prat 😅 jeg var også en av de siste i min gjeng som hadde sex, men jeg var veldig sjenert og ikke spesielt kul så hadde vel kanskje ikke sjans uansett 😅 dattra mi er både pen, kul og sosial, men hun er bare så VILL!! For det meste så tenker jeg at hun er smart nok og stoler på at hun tar gode valg, men noen ganger får oppførselen hennes meg til å tenke motsatt! 

Hun synes det er gøy å "twerke" foran alle i familien og hun klarer ikke gå forbi (spesielt meg men også broren og andre nære slektninger) uten å klå oss på rumpa. Var liksom morsomt de første 3 gangene det skjedde men når jeg er forsiktig med å bøye meg rundt henne etter ett års tid begynner det å bli slitsomt. Hun er liksom grenseløs. Har fortalt tusen ganger at jeg ikke takler det og at det kan føles veldig ubehagelige å bli tatt på uten at man ønsker det. Vet ikke om hun gjør sånn på venner og klassekamerater...

Prøver hun å få til å ha sex med sin far eller andre i familien?

Anonymkode: 0c36c...998

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...