AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #1 Skrevet 22. november 2022 Fagarbeidere har jo ikke kompetanse til å hjelpe de vanskeligste barna, så hvilke instanser bør kontaktes og hva slags type utdannelser bør de ha? Anonymkode: d260f...914
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #2 Skrevet 22. november 2022 Hvis vanlige enkle tiltak ikke fungerer så blir bup og ppt satt inn. Paragraf 9a regner jeg med allerede er satt i gang slik at alle tiltak blir dokumentert. Anonymkode: 722c1...13f 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #3 Skrevet 22. november 2022 Barn er ikke vanskelige. Barn har det vanskelig. Det er første steg. Om du oppfatter barn som «vanskelige» har du intet i en jobb nær barn å gjøre. Man kan ikke samtidig kalle barn vanskelige og ha normal respekt for dem som mennesker. Anonymkode: f856e...881 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #4 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barn er ikke vanskelige. Barn har det vanskelig. Det er første steg. Om du oppfatter barn som «vanskelige» har du intet i en jobb nær barn å gjøre. Man kan ikke samtidig kalle barn vanskelige og ha normal respekt for dem som mennesker. Anonymkode: f856e...881 Svar på spørsmålet heller, du. Hvis du klarer. Anonymkode: d260f...914 9 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #5 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Fagarbeidere har jo ikke kompetanse til å hjelpe de vanskeligste barna, så hvilke instanser bør kontaktes og hva slags type utdannelser bør de ha? Anonymkode: d260f...914 Først og fremst må ledelsen kobles på; rektor og inspektør/ avdelingsleder. Elevene diskuteres i skoleteam, med kontaktlærer, spes.ped, ressurslærere mm. Ledelsen eller kontaktlærer må ha nær kontakt med hjemmet. Har skolen sosiallærer/ sos.ped el må disse kobles på for å skape relasjon til elevene. Anonymkode: 19f91...52a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #6 Skrevet 22. november 2022 Mitt inntrykk er at lærere står der totalt hjelpeløse, og "de vanskelige barna" har fritt spillerom - for INGEN kan røre dem. Fripass til å ødelegge undervisning og skolehverdag for alle medelever, og selvsagt seg selv. Norsk skole suger balle. Anonymkode: 7255b...52f 6 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #7 Skrevet 22. november 2022 Disse barna får helt utrolig masse og bra støtte, så du trenger ikke bekymre deg for de. Det er de «snille» stille barna som går for lut og kaldt vann. Anonymkode: c25a2...8a3 15 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #8 Skrevet 22. november 2022 Må jo være noe som trigger barnet, enten må man lære barnet å håndtere følelsene eller så må man unngå det som trigger barnet. Nøkkelen er nok kommunikasjon Jeg blir trigget av dårlig oppførsel så jeg unngår voksne og barn med dårlig oppførsel. De som oppførte seg sånn når jeg var ung viste seg i voksen alder at hadde det veldig vanskelig Anonymkode: cc3ca...616
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #9 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Barn er ikke vanskelige. Barn har det vanskelig. Det er første steg. Om du oppfatter barn som «vanskelige» har du intet i en jobb nær barn å gjøre. Man kan ikke samtidig kalle barn vanskelige og ha normal respekt for dem som mennesker. Anonymkode: f856e...881 🤣🤣🤣 For et flåsete svar. Anonymkode: c1a95...109 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #10 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Barn er ikke vanskelige. Barn har det vanskelig. Det er første steg. Om du oppfatter barn som «vanskelige» har du intet i en jobb nær barn å gjøre. Man kan ikke samtidig kalle barn vanskelige og ha normal respekt for dem som mennesker. Anonymkode: f856e...881 Det er en myte, som enkelte dessverre strør lettvint rundt seg. Selvsagt finnes det vanskelige barn. Det finnes sadistiske barn, dumme barn, uempatiske barn, barn med personlighetsforstyrrelser og autisme og adhd og hjerneskader. Det er latterlig å dra respekt inn i dette. Hvor er respekten for de 25 andre som sitter og ser og hører på når den ene klikker i klasserommet? Anonymkode: 6d9d5...991 13 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #11 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvis vanlige enkle tiltak ikke fungerer så blir bup og ppt satt inn. Paragraf 9a regner jeg med allerede er satt i gang slik at alle tiltak blir dokumentert. Anonymkode: 722c1...13f Hvilken paragraf 9a? Anonymkode: ee3b8...fdc
Hengebuksvinet Skrevet 22. november 2022 #12 Skrevet 22. november 2022 Samkjøring, felles rutiner og støtte fra ledelsen. Tydelige beskjeder og relasjon til lærer. Finnes ikke noe fasitsvar på spørsmålet ditt. Jeg har hatt flere elever, som kollegaer opplever som det vanskeligste de har hatt, men som fungerer godt i en gruppe på 30 i mine timer. Uten ressurser. Tror det handler om man som lærer klarer å bygge en tillit, og er en tydelig og positiv leder i klassen. Da kan man bygge fjell. Ser mange lærere som utfører mirakler med elever hver dag, og som ikke trenger noen ekstra til å trå til ved atferd. Og så ser jeg noen som får inn masse ressurser, uten at det hjelper. 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #13 Skrevet 22. november 2022 Vanskelige og til dels voldelige barn klarer skolen å håndtere i et team med lærer, fagarbeider, assistent og ledelsen. Men det finnes noen ytterst få som har så alvorlige adferdsforstyrrelser at de ikke fungerer på en vanlig skole uansett hvor mye ressurser man putter inn. Anonymkode: 84834...5e8 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #14 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Mitt inntrykk er at lærere står der totalt hjelpeløse, og "de vanskelige barna" har fritt spillerom - for INGEN kan røre dem. Fripass til å ødelegge undervisning og skolehverdag for alle medelever, og selvsagt seg selv. Norsk skole suger balle. Anonymkode: 7255b...52f Veldig, veldig enig. Anonymkode: d260f...914 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #15 Skrevet 22. november 2022 Mye kan gjøres med flere ressurser. Dessverre kommer mye an på kommuneøkonomien, så om mulig velg å bo i en rik og veldrevet kommune. Observasjon av PPT kan være lurt, se hva som trigger. Ofte er det ikke så mye som skal til, f.eks. gi barnet mulighet til å gå ut av situasjonen om ting blir vanskelig, f.eks. Grupperom. Men da er en avhengig av nok personale til å følge opp og bli med barnet. Anonymkode: 73600...c97 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #16 Skrevet 22. november 2022 Jobber i ungdomsskolen så det er jo eldre barn. Ved vold og aggressiv oppfølging settes det inn ulike tiltak basert på det bup, ppt, barnevern, politi osv anbefaler. Hos oss har de ofte alternative opplegg på gård (inn på tunet ol). Dessverre tar det ofte for lang tid med utredning og igangsetting av slike tiltak. Og da står man der i klasserommet, og er tryggheten og det stødige fjellet for 29 elever som ikke gjør noe galt, samtidig som man prøver å bygge relasjoner og gjøre alt rett for den ene eleven som gjør skoledagen utrygg for de andre. 🤷🏼 D Man gjør så godt en kan. Hvis man får en assistent/fagarbeider som kan ta eleven som sliter med seg ut er man i det minst heldig. Anonymkode: f6d36...b19 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #17 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 🤣🤣🤣 For et flåsete svar. Anonymkode: c1a95...109 Ja, mange ufyselige drittunger der ute som ikke kan skjule seg bak at man har det vanskelig. Anonymkode: d260f...914 3
Gjest Ms Baxter Skrevet 22. november 2022 #18 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barn er ikke vanskelige. Barn har det vanskelig. Det er første steg. Om du oppfatter barn som «vanskelige» har du intet i en jobb nær barn å gjøre. Man kan ikke samtidig kalle barn vanskelige og ha normal respekt for dem som mennesker. Anonymkode: f856e...881 Ikke noe man bør hjemme seg bak, se kriminelle og mordere hvordan de ofte var som barn, mange var på vei til å bli farlige og onde allerede i barneskolen. De vet godt hva de gjør og hva konsekvensene er av deres handlinger.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #19 Skrevet 23. november 2022 Flere vernepleiere bør inn i skolen. Anonymkode: f902a...396 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #20 Skrevet 23. november 2022 Først trenger man faste rutiner og en forutsigbar hverdag hvor alle lærere er med. Jeg har jobbet på noen forskjellige skoler. Skoler der hvor mange regler og rutiner er felles for alle, og har vært sånn i mange år. Og skoler hvor det er mer opp til den enkelte lærer hvilke regler og rutiner som skal gjelde. Sistnevnte kan bli forvirrende for både lærere og elever. Det kan trigge dårlig atferd på forskjellige vis. Så trengs det tid. Jeg kan ta meg av en elev som utagerer jeg. Men det er ganske vanskelig når nan har 25 andre elever å holde styr på. Som lærer har jeg blitt stresset og klarer ikke ordne en situasjon som jeg burde. Det kan bli korte, bestemte beskjeder i stedet for å rolig bare være sammen med eleven som utagerer. Er du fks ute på skitur med klassen og skal være tilbake før kl 14 fordi elevene skal hjem og noen skal rekke buss.. så har du ikke tid til å ta en rolig og lang pause eller prat med en elev. Jeg syns det burde vært ansatt en ekstra lærer/ vernepleier e.l per trinn på skolen. Eller per 2. eller 3. klasse. Fks har denne læreren "ansvar" for 5a, b og c. Denne er til stede hver dag som støtte. Blir kjent med elevene. Har det vært en konflikt i friminuttet, kan denne personen samarbeide med lærer om å ordne opp. At hun tar seg av konflikten, eller at hun tar over undervisningen for lærer mens lærer tar det. Hun blir med elever som utagerer, og i stille perioder kan hun bruke tid på å bli kjent med elevene ved å prate med de i klasserommene, ta ut smågrupper og jobbe med fag eller sosial kompetanse, bli bedre kjent med og prate med de som har det vanskelig pga sykdom, diagnoser, hjemmesituasjon, det sosiale osv. Hun samarbeider tett med kontaktlærere, og er med på alle møter med ppt, utviklingssamtaler osv. Disse barna trenger voksenpersoner som de er trygge på, som ser dem og forstår. Og som har tid og tålmodighet. De trenger også å snakke om følelser, og øve på å håndtere disse. Voksne må være i nærheten for å forebygge og skjerme. I dag er det mest brannslukking. Altså at ungene er overlatt til seg selv, også kommer de voksne inn og ordner opp etter at noe har skjedd. Ting må forebygges, men det funker ikke når læreren ikke har tid, og de ekstra voksne som blir satt inn er 19-åringer som tar et friår etter vgs. Anonymkode: 97ee6...dec 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå