Tabris Skrevet 22. november 2022 #21 Skrevet 22. november 2022 Vi vokste også opp med reinsdyrsteik på julaften. Med grønnsaker, waldorfsalat, sylteagurk, rødbeter, rødkål og tyttebærsyltetøy. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #22 Skrevet 22. november 2022 Nøttestek og veggisterkaker 💚 Anonymkode: db05b...64f 1
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #23 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nøttestek og veggisterkaker 💚 Anonymkode: db05b...64f Er ofte det det blir nå for meg, eller en variasjon av det. Også glad i soyaribbe og «pinneoumph» som jeg ikke lenger lager av Oumph fordi det er så vanskelig å få tak i, så blir heller Hälsans Kök sine filetbiter. Nøttestek var fint å ha med meg når jeg skulle steder, siden det ser så fint ut om en pynter butterdeigen litt 💚🐾
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #24 Skrevet 22. november 2022 Tabris skrev (5 minutter siden): Vi vokste også opp med reinsdyrsteik på julaften. Med grønnsaker, waldorfsalat, sylteagurk, rødbeter, rødkål og tyttebærsyltetøy. Ikke hørt om waldorfsalat til reinsdyrsteik før, men sikkert godt. Er noe friskt med det. 😊
PITTY Skrevet 22. november 2022 #25 Skrevet 22. november 2022 Alternativ Ribbe. Chili-marinert med svor og med appelsinsaus. Ribbeskyen kan blandes i individuelt. Ja, hvis du får en Thai-person på besøk i hvert fall.. 1
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #26 Skrevet 22. november 2022 Rogadame skrev (10 minutter siden): Kalkun faktisk - det beste jeg får. Blir veldig forsynt tidlig i desember med den fete julematen 🙈 Jeg er ikke glad i fet mat selv, og foretrakk kalkun lenge. Om en går på litt julebord så er det jo mest ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker og pølser en får der, noen ganger lutefisk, igjen med bacon, så ser den med å bli forsynt tidlig på det om en ikke er så glad i den fete maten.
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #27 Skrevet 22. november 2022 PITTY skrev (2 minutter siden): Alternativ Ribbe. Chili-marinert med svor og med appelsinsaus. Ribbeskyen kan blandes i individuelt. Ja, hvis du får en Thai-person på besøk i hvert fall.. Den var virkelig ny. Mulig et tips for eventuelle rester for de som spiser ribbe 🤔 Jeg har familie som ikke spiste svin, så ikke vokst opp med så mye ribbe, men har hatt det altså. Ofte kommer det jo tips til hvordan bruke opp julematen på annerledes måte, og dette hørtes spennende ut 😊
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #28 Skrevet 22. november 2022 Kveite: https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/slik-lager-du-kveite-til-jul,2161891 Anonymkode: 2268f...027 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #29 Skrevet 22. november 2022 PITTY skrev (14 minutter siden): Alternativ Ribbe. Chili-marinert med svor og med appelsinsaus. Ribbeskyen kan blandes i individuelt. Ja, hvis du får en Thai-person på besøk i hvert fall.. Er du vokst opp med det? Anonymkode: ae9a7...3aa
PITTY Skrevet 22. november 2022 #30 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du vokst opp med det? Anonymkode: ae9a7...3aa Nei nei, ikke i det hele tatt, dette er en asiatisk twist. Av nick-bildet mitt forstår du kanskje at bambus kommer høyt opp på favorittlisten min🤠
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #31 Skrevet 22. november 2022 Daisy-love skrev (1 time siden): Er det noen som er vokst opp med, eller har innført litt annen julemat, særlig på julaften, men også ellers? Tenker annet enn ribbe, pinnekjøtt, kalkun, lutefisk, torsk, juleskinke, men som også er «ordentlig» festmat, altså ikke Grandiosa. Vet danskene gjerne har and, og svenskene mer koldtbord, og ellers hørt om vilt og ulike typer fisk, men artig å høre om andre tradisjoner. En har selvsagt egne tradisjoner for kjøttfritt som nøttestek, vegisterkaker, soyaribbe osv. Jeg er selv vokst opp med surstek på julaften. Det er oksestek som har ligget i surmelk over noe tid. Det er litt for spesielt interesserte 🤣 Du nevner juleskinke, det tenker jeg på som typisk svensk? Jeg har ikke hørt om nordmenn som har det på julaften i alle fall. Eller tenker du på svinestek? Det er jeg vokst opp med før, og det var vanligere på Østlandet før. Da hadde til gjengjeld nesten ingen pinnekjøtt hvis de ikke kom fra Vestlandet, da. Mine foreldre hadde ikke smakt pinnekjøtt før for 5 år siden (de er 80). Svinesteken bestiller hos slakter, er stor og med bein og svor. I tillegg kjøpes litt kraftbein. Steken stekes i langpanne med løk, gulrøtter etc og det lages den nydeligste saus av denne kraften pluss ispedd litt øvrig kraft hvis nødvendig, tilsettes litt sennep, meljevning og diverse krydder. Tilbehør er kokte poteter med persilledryss, ovnsbakte eplebåter og svisker, kokte gulrøtter, rørte tyttebær og sylteagurk pluss sprøstekt svor. Det er nok opprinnelig dansk skikk, dette. Anonymkode: ae9a7...3aa
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #32 Skrevet 22. november 2022 PITTY skrev (Akkurat nå): Nei nei, ikke i det hele tatt, dette er en asiatisk twist. Av nick-bildet mitt forstår du kanskje at bambus kommer høyt opp på favorittlisten min🤠 Du leste kanskje ikke HI da? Anonymkode: ae9a7...3aa
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #33 Skrevet 22. november 2022 Jeg spiser vegetar kaker. Brun saus å poteter Anonymkode: ef836...24e
PITTY Skrevet 22. november 2022 #34 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du leste kanskje ikke HI da? Anonymkode: ae9a7...3aa HI ? Skjønner ikke.. er jeg dum nå?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #35 Skrevet 22. november 2022 PITTY skrev (1 minutt siden): HI ? Skjønner ikke.. er jeg dum nå? Nei, sorry, det er jeg som er dum! Jeg leste bare hva man var vokste opp med og klarte å overse delen med "innført selv". My bad! Anonymkode: ae9a7...3aa
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #36 Skrevet 22. november 2022 Daisy-love skrev (1 time siden): Er det noen som er vokst opp med, eller har innført litt annen julemat, særlig på julaften, men også ellers? Tenker annet enn ribbe, pinnekjøtt, kalkun, lutefisk, torsk, juleskinke, men som også er «ordentlig» festmat, altså ikke Grandiosa. Vet danskene gjerne har and, og svenskene mer koldtbord, og ellers hørt om vilt og ulike typer fisk, men artig å høre om andre tradisjoner. En har selvsagt egne tradisjoner for kjøttfritt som nøttestek, vegisterkaker, soyaribbe osv. Jeg er selv vokst opp med surstek på julaften. Det er oksestek som har ligget i surmelk over noe tid. Det er litt for spesielt interesserte 🤣 vi har and Anonymkode: 93f9f...3d2 1
PITTY Skrevet 22. november 2022 #37 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, sorry, det er jeg som er dum! Jeg leste bare hva man var vokste opp med og klarte å overse delen med "innført selv". My bad! Anonymkode: ae9a7...3aa Takk😰 Da kan jeg puste lettet ut.. Skal på IQ test i morgen..
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #38 Skrevet 22. november 2022 Vi spiser enten indrefilet av elg, reinsdyr eller hjort. Noen år har vi hatt hel gås. Med mandelpoteter, rosenkål, rødkål og god saus. Anonymkode: ec5c6...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #39 Skrevet 22. november 2022 Nattens rytter skrev (2 timer siden): Pinnekjøt av geit. Nattens rytter skrev (2 timer siden): Mildare. https://www.adressa.no/kultur/i/JE8Vpj/det-beste-pinnekjottet-er-ikke-av-sau https://test.no/heidrun-pinnekjott-av-kje Kje er mildere enn lam, ja. Men ikke geit. Har du faktisk smakt geit? (jeg har). Det er mørkt, stram smak, veldig magert, mer som vilt (og ikke på en veldig tiltalende måte). Jeg har fryseren full av kje fra Reko-ringen og har tilberedt det på mange vis i mange år, men geit holdt det å teste én gang. Så greit å være litt presis når du liksom øser av din kunnskap her inne. Anonymkode: 582a5...a6b 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #40 Skrevet 22. november 2022 Vi spiser kveite med smørsaus og grønnsaker en dag i julen, og andeconfit med hjemmelaget rødkål, rosenkål og poteter stekt i andefett en annen dag. Ikke så veldig utradisjonelt noen av delene sikkert, men ikke noe jeg er vokst opp med. Anonymkode: 582a5...a6b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå