Daisy-love Skrevet 22. november 2022 #1 Skrevet 22. november 2022 Er det noen som er vokst opp med, eller har innført litt annen julemat, særlig på julaften, men også ellers? Tenker annet enn ribbe, pinnekjøtt, kalkun, lutefisk, torsk, juleskinke, men som også er «ordentlig» festmat, altså ikke Grandiosa. Vet danskene gjerne har and, og svenskene mer koldtbord, og ellers hørt om vilt og ulike typer fisk, men artig å høre om andre tradisjoner. En har selvsagt egne tradisjoner for kjøttfritt som nøttestek, vegisterkaker, soyaribbe osv. Jeg er selv vokst opp med surstek på julaften. Det er oksestek som har ligget i surmelk over noe tid. Det er litt for spesielt interesserte 🤣
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2022 Nattens rytter skrev (Akkurat nå): Pinnekjøt av geit. Den var ny. Har det en skarpere smak enn av sau?
Nattens rytter Skrevet 22. november 2022 #4 Skrevet 22. november 2022 (endret) Daisy-love skrev (1 minutt siden): Den var ny. Har det en skarpere smak enn av sau? Mildare. https://www.adressa.no/kultur/i/JE8Vpj/det-beste-pinnekjottet-er-ikke-av-sau https://test.no/heidrun-pinnekjott-av-kje Endret 22. november 2022 av Nattens rytter 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #5 Skrevet 22. november 2022 Salt lammelår med fløtebakte poteter, fløtegratinerte poteteter, hvitløksbakte rosenkål, rødkål, kålrabistappe og hjemmelagd brun saus har vi. Anonymkode: bf74e...a04 1 1
Serafina. Skrevet 22. november 2022 #6 Skrevet 22. november 2022 And med masse godt tilbehør, og her er ingen danske. 2
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #7 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Salt lammelår med fløtebakte poteter, fløtegratinerte poteteter, hvitløksbakte rosenkål, rødkål, kålrabistappe og hjemmelagd brun saus har vi. Anonymkode: bf74e...a04 Salt lammelår har vi gjerne hatt en av juledagene. Det er også veldig julete for meg. Høres ut som veldig digg tilbehør også 😋 1
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #8 Skrevet 22. november 2022 Nattens rytter skrev (5 minutter siden): Mildare. https://www.adressa.no/kultur/i/JE8Vpj/det-beste-pinnekjottet-er-ikke-av-sau https://test.no/heidrun-pinnekjott-av-kje Motsatt av det jeg tenkte 🤣🙈 Jeg tenkte på at ekte geitost har en kraftigere smak enn tradisjonell brunost og koblet det den veien. Takk for linker 😊
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #9 Skrevet 22. november 2022 Serafina. skrev (2 minutter siden): And med masse godt tilbehør, og her er ingen danske. Ikke hatt det selv, men vet det er mange som er glad i and som ikke er danske også 😊 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #10 Skrevet 22. november 2022 Ytrefilet av rein med russiske erter, rosenkål med bacon og kokkens hemmelige viltsaus. Anonymkode: adcd2...3f7 5 1
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #11 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ytrefilet av rein med russiske erter, rosenkål med bacon og kokkens hemmelige viltsaus. Anonymkode: adcd2...3f7 Spennende tilbehør og en festmiddag helt klart.
every woman Skrevet 22. november 2022 #12 Skrevet 22. november 2022 Daisy-love skrev (16 minutter siden): Jeg er selv vokst opp med surstek på julaften. Det er oksestek som har ligget i surmelk over noe tid. Det er litt for spesielt interesserte 🤣 Surstek er nydelig! 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #13 Skrevet 22. november 2022 Pepperoni pizza Anonymkode: 65631...fe9 3
Lill3My Skrevet 22. november 2022 #14 Skrevet 22. november 2022 Kalkun med stuffing, ovnsbakt rosenkål, hjemmeloog tykk potetmos ☺️ 1
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #15 Skrevet 22. november 2022 every woman skrev (1 minutt siden): Surstek er nydelig! Jeg var egentlig et barn som spiste veldig mye ulikt. Elsket f.eks lever av både svin og okse, men for meg ble det noe sting i den sursteken. Vi hadde også rosenkål og surkål til, som også ble vel mye, og multekrem til dessert. Jeg er en av dem som kjenner bittert veldig godt så som liten var ikke dette her helt drømmen 🤣 Fikk sossiser da. Jeg elsket også rødkål, så hendte jeg fikk det også. Spiser ikke kjøtt nå, så ikke smakt surstek på mange år, men det var veldig jul når steken lå der i kjøleskapet og godgjorde seg 😊 1
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #16 Skrevet 22. november 2022 Lill3My skrev (1 minutt siden): Kalkun med stuffing, ovnsbakt rosenkål, hjemmeloog tykk potetmos ☺️ Når vi gikk bort fra surstek hos oss så gikk det mye i kalkun. Både hel, bryst og fillet, alt etter hvor mange vi var. Kalkun er helt klart festmat.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #17 Skrevet 22. november 2022 En jeg kjenner pleier å spise syltelabber. 😬 Usikker på tilbehøret. Anonymkode: 92f3e...968
Daisy-love Skrevet 22. november 2022 Forfatter #18 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En jeg kjenner pleier å spise syltelabber. 😬 Usikker på tilbehøret. Anonymkode: 92f3e...968 Ja den var noe mer uvanlig gitt, ihvertfall her til lands 😅👍🏻 Hver sin lyst, og mulig det smaker bedre enn det høres ut 😊
Rogadame Skrevet 22. november 2022 #19 Skrevet 22. november 2022 Kalkun faktisk - det beste jeg får. Blir veldig forsynt tidlig i desember med den fete julematen 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #20 Skrevet 22. november 2022 Reinsdyrsteik 😋 Anonymkode: d4b5f...542 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå