Gå til innhold

Betaler dere selvstendig næringsdrivende folketrygdavgift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig starter opp et enkeltpersonforetak i tillegg til 60 prosent uføretrygd.  Det var en jeg snakket med som spurte om jeg betalte foketrygdavgift.  Jeg skatter selv og må selv legge inn tallene i skatteoppgjøret. 

Betaler dere egen folketrygdavgift? 

Anonymkode: 602ce...341

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trygdeavgift betaler du over skattemeldingen. Det er endel av den totale skatten vi betaler. 

Dersom du nettopp har startet selskapet har du kanskje ikke betalt forskuddsskatt for 2022. Så pass på å ha penger til å betale når skatteoppgjøret kommer i 2023.

Anonymkode: 32d7c...cd4

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kan være vedkommende egentlig tenkte på arbeidsgiveravgift, noe du heller ikke skal betale så lenge du er enkeltmannsforetak.

https://enkeltpersonforetak.no/lonn-og-ansatte/enkeltpersonforetak-ma-jeg-betale-arbeidsgiveravgift

Anonymkode: 55863...cb5

Det er riktig så lenge man ikke har ansatte, men hvis man har ansatte må ENK også betale arbeidsgiveravgift.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan være vedkommende egentlig tenkte på arbeidsgiveravgift, noe du heller ikke skal betale så lenge du er enkeltmannsforetak.

https://enkeltpersonforetak.no/lonn-og-ansatte/enkeltpersonforetak-ma-jeg-betale-arbeidsgiveravgift

Anonymkode: 55863...cb5

Jeg tror det gjelder forsikring for de første 16 sykedagene, som man kan betale frivillig for. 

Anonymkode: 1a47b...adb

Skrevet

Det var snakk om trygdeavgift ja. 

Jeg fikk svar fra noen at alt inngår i forskuddsskatt når man har enkeltpersonsforetak, så jeg trenger ikke å betale ekstra for trygdeavgift.  Men det er kanskje annerledes for et AS

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg fikk svar fra noen at alt inngår i forskuddsskatt når man har enkeltpersonsforetak, så jeg trenger ikke å betale ekstra for trygdeavgift.  Men det er kanskje annerledes for et AS

AS betaler ikke trygdeavgift. Det er kun personer som er medlem av Folketrygden.

Endret av Anonym Brukar0
Skrevet

Næringsdrivende med enkeltpersonsforetak betaler 11,2 prosent trygdeavgift. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Trygdeavgift er ikke valgfritt og satsen er høyere enn for lønnsinntekt.

Anonymkode: 1a47b...adb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...