Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått lavt stoffskifte og kroppen føles ut som om den er 100 år gammel. Noen som har klart å "bedre" formen? Foruten Levaxin har jeg ikke satt i verk noe. Men alt føles uoverkommelig ut i full stilling. Hjelp 😔 

Anonymkode: 334c4...3ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les deg opp på kosthold og lavt stoffskifte. Her merker jeg stor forskjell på samboer når han har «feil» kosthold, da kan han omtrent sovne stående og har null ork til noe som helst. Du må finne mat som hjelper deg, å dette kan variere. Vet ikke hvor lenge du har gått på levaxin nå, men du må gi det litt tid, og så ta nye prøver for å evt få justert dosen. 

Anonymkode: 0c5ec...565

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tar tid å vente på at medisinene skal fungere. Jeg trengte også kombinere t4 og t3 for å bli kvitt utmattelsen

Anonymkode: c6fcd...7f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk å få målt tsh, ft4 og ft3. Det siste er det aktive hormonet som kroppen bruker. Kroppen må selv omdanne Levaxin (T4) til ft3. Ikke alle omdanner like godt. Dessverre så har mange leger kun fokus på TSH og den sier lite om stoffskiftet. 

Anonymkode: 4843b...602

Skrevet

Jeg går på en kombinasjonen av Levaxin og Liothyronin. Ble absolutt bedre av denne kombinasjonen, enn kun Levaxin alene. Men vi er alle forskjellige, så det er ikke dermed sagt at det funker for alle.

Jeg har forøvrig et aktivt liv med fjellklatring, toppturer, padling osv på fritiden, merker ikke det lave stoffskiftet i det hele tatt. Dvs fryser ganske lett, men holder meg i aktivitet for å ikke fryse.

Anonymkode: 44078...09d

Skrevet

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for noen måneder siden (hashimoto), og har nå begynt å føle meg ganske mye bedre. Tok en ny blodprøve nylig og økte dosen litt. Får kun levaxin. Har ikke endret kosthold. Var veldig aktiv før, ble helt utmattet en periode, men har nå begynt å trene så smått igjen. 

Hvilken dose står du på og hvor lenge?

Anonymkode: 72231...273

Skrevet

Hei, TS her!

Tusen takk for alle svarene deres 💜🙂 Ser det er flere ting som lege ikke har gitt informasjon om, både kosthold og flere blodprøver. Det skal jeg ta opp ved neste time! 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for noen måneder siden (hashimoto), og har nå begynt å føle meg ganske mye bedre. Tok en ny blodprøve nylig og økte dosen litt. Får kun levaxin. Har ikke endret kosthold. Var veldig aktiv før, ble helt utmattet en periode, men har nå begynt å trene så smått igjen. 

Hvilken dose står du på og hvor lenge?

Jeg står på 50 mcg, og har gjort det siden oktober. Ikke merket noen bedring, men det er kanskje for tidlig? Hvor mye tar du? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg står på 50 mcg, og har gjort det siden oktober. Ikke merket noen bedring, men det er kanskje for tidlig? Hvor mye tar du? 

Det er ikke hvor mye du tar som har noen betydning, det er hvordan dosen virker inn på blodverdiene dine. Tsh bør ligge mellom 0.5 og 1.5 når man er medisiner. 

Anonymkode: c3741...41a

Skrevet

Jeg har medfødt lavt stoffskifte, og merker stooor forskjell på når dosen er riktig og når den ikke er det. Vet ikke helt hva som påvirker at det svinger, men jeg må justere ca årlig. Har jeg for lite levaxin blir jeg daff og deppa, har jeg for mye får jeg stress og uro i kroppen. Bruker nå 100 fem dager i uka og 150 to ganger i uka, og nå funker det bra. 

også er jo kosthold og trening veldig viktig da. Jeg lever en fastende livsstil som fungerer veldig bra for meg, men vet ikke om det påvirker stoffskiftet..?

det er i hvert fall en fin måte å kontrollere vekta. Er 165 cm og veier 53 kg. Har pcos i tillegg til lavt stoffskifte, så neida, lavt stoffskifte betyr ikke at man ikke kan gå ned i vekt. ( som mange mener)

Jeg spiser mest mulig rene råvarer, trener styrke 4 ganger i uka+ turer med hund hver dag+aktiv jobb. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, TS her!

Tusen takk for alle svarene deres 💜🙂 Ser det er flere ting som lege ikke har gitt informasjon om, både kosthold og flere blodprøver. Det skal jeg ta opp ved neste time! 

Medisinen burde også tas på tom mage for at den skal bli absorbert ordentlig. Vent minst en time før du drikker kaffe eller spiser. Vitamintilskudd burde du vente noen timer med å ta.

Anonymkode: c6fcd...7f7

• 4 uker senere...
Skrevet

når jeg begynte å sjekke blodprøvene på furstpasient har det gått opp for meg at legen ikke vil mitt beste.
jeg har i mange år sagt at jeg ikke får puste.tatt levaxin i 18 år. jeg ble sendt til øre nese hals hvor de fant ut jeg har allergi og jeg tok da nesespray og pillere. det hjalp nada nix. og jeg har ingen symptom under bjørkesesong eller når jeg tar på katt.

forrige fastlege tok aldri t3 prøver, aldri jern, aldri kolestrol, og i hele år har jeg lest og lest om alt som en egentlig burde sjekket. og det gjør meg rasende.

jeg har vært utmattet, veldig svak i lårmusklene, jeg har ikke sovet skikkelig siden 2017 og før det sov jeg dårlig pga at jeg ikke fikk puste. kløe.så har det vært den ene plagen etter den andre.

det kan og ha vært bivirkninger av dose 3 på moderna, men det får en jo aldri vite.

mye av symptomene er jo lik stoffskifte,b12 mangel,jernmangel.

etter mange år uten skikkelig søvn ser det ut til at kroppen tror den ikke trenger søvn. før var jeg aldri uthvilt. nå er jeg aldri trøtt. vet ikke hva som forandret det, men ba legen sjekke for kyssesyken og den slo ut på at jeg har hatt. når vet jeg ikke da.etter det byttet jeg fastlege etter 8 år.aaaaaltfor lenge.

og om t3 funker bedre hjelper det ikke å spør om det. funket iallefall ikke for meg.jeg fikk det ikke.

til dere andre lønner det seg være med i brukerforum og på facebook der har jeg lært ting.

blant annet at blodprøvene må tas fastende og tidlig om morgen,er det enkleste ting man må lære av andre som du tror fastlegen forteller deg.

er nivået ditt 1 ellr 5 over eller under forteller ikke fastlegen deg. iaff ikke min.

fastlegen kan ingenting og ikke interessert i å lære heller.

jeg hadde med mange ark for å vise til både det ene og andre , men de er overhodet ikke interessert.

jeg kontaktet pasientombudet i håp om hjelp der, men der var det ingen hjelp å få.

alle sier en ikke får hjelp av fastlegen og at en må gå til privatlege.helt håreisende.

jeg var idag på apoteket å hørte om å få prøve l-thyrox første apoteket sa nei, andre sa ja.
så på tirsdag skal jeg prøve en ny etter 18 år på levaxin.

så til dere nye som ikke har hatt det så lenge så må dere stå på å kreve,sjekke symptomlista,sjekke bivirkninglista, og bytte fastlege oftere,spør andre brukere som har peiling og lese opp på all info om sykdommen,følge med på blodprøver. gå til privat eller til furst selv å ta de blodprøvene det står du bør ta.

er mange som ikke er bra på levaxin men sansynligvis bare finner seg i det. fordi man bla. ikke har ork, eller energi

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 18.49):

Har fått lavt stoffskifte og kroppen føles ut som om den er 100 år gammel. Noen som har klart å "bedre" formen? Foruten Levaxin har jeg ikke satt i verk noe. Men alt føles uoverkommelig ut i full stilling. Hjelp 😔 

Les om goitrogene matvarer. Unngå soya feks. Den stjeler energien din.

https://www.schouw-nutrition.com/blog/goitrogener

Også tar det tid å få stoffskifte i balanse, ofte noen mnd når du skifter dose.

Og levaksin skal ikke tas sammen med jerntilskudd/jernholdig mat, det skal gå flere timer mellom disse. 

Anonymkode: 92367...528

Skrevet

En mangelfull link, men bare google videre om goitrogen mat og stoffskifte. Det fins ørten linker..

Anonymkode: 92367...528

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 20.17):

Jeg har trappet opp sakte men sikkert fra 25, og er nå på 50. Ved forrige blodprøve hadde TSH- verdiene gått litt opp igjen til tross for høyere dose. Gangen før der hadde verdiene sunket. Det kan nok ta tid før man finner riktig dose. Min fastlege er flink, men vil ikke trappe opp for fort da det også kan gi negative bivirkninger.

Fastlegen også gitt meg viktig informasjon som feks å ta tablettene fastende. 

Du kan finne mye interessant informasjon på Reddit, underforum Hypothyroidism evt. Hashimoto hvis det er det du også har. Det er mange som tipser om å endre kostholdet. Jeg har ikke selv gjort dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...