Gå til innhold

Stengt barnehage i romjul, redusert betaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk melding i appen nå om at styret i barnehagen har bestemt at det blir stengt i romjulen. 

Regnet ut at det er ca 800kr. Er det vanlig å betale redusert når barnehagen pålegger oss dette? Mtp at det i all hovedsak skal være åpent da. 

Passe takknemlig for at samboer og jeg har mulighet til å både jobbe hjemmefra og flekse. All min medfølelse til dem som er avhengig av å ta vakter i romjula for å få endene til å møtes.. 

Anonymkode: ba255...117

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oh boy…

Anonymkode: 93fcf...2f4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fikk melding i appen nå om at styret i barnehagen har bestemt at det blir stengt i romjulen. 

Regnet ut at det er ca 800kr. Er det vanlig å betale redusert når barnehagen pålegger oss dette? Mtp at det i all hovedsak skal være åpent da. 

Passe takknemlig for at samboer og jeg har mulighet til å både jobbe hjemmefra og flekse. All min medfølelse til dem som er avhengig av å ta vakter i romjula for å få endene til å møtes.. 

Anonymkode: ba255...117

Du betaler allerede nesten ingenting dor barnehagen sammenlignet med den faktiske prisen. Og hvis barnehagen velger å stenge er det nok fordi det er veldig få barn som har meldt at de skal. 

Anonymkode: 85747...942

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får nok ikke penger igjen her:) 

Anonymkode: 01726...05c

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du betaler allerede nesten ingenting dor barnehagen sammenlignet med den faktiske prisen. Og hvis barnehagen velger å stenge er det nok fordi det er veldig få barn som har meldt at de skal. 

Antar barnehagen refunderer tilskuddet fra kommunen for disse dagene. De sparer jo endel på å holde stengt.

Anonymkode: 73abd...98d

• Liker 2
Skrevet

Du betaler vel kun for barnehage 11 måneder i året, da fire uker er pålagt fri for barnet. En av desse ukene er vel da i romjula. 

Anonymkode: b4e47...ffa

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Det står i barnehagens vedtekter / årsplan ift åpningstider under julen. Mange barnehager har en regel på at det skal være et minimum av barn for å holdes åpent. 

Anonymkode: 99069...bf4

• Liker 5
Skrevet

Sjå vedtekter.

Eg vil tro du har krav på redusert betaling om det er meininga at det skal vere åpent.

Anonymkode: 329ba...499

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi fikk bare beskjed om at det var stengt i vår barnehage. Ikke noe spørsmål om barnet vårt trengte å komme

Anonymkode: eb895...50a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi fikk bare beskjed om at det var stengt i vår barnehage. Ikke noe spørsmål om barnet vårt trengte å komme

Hva står det i vedtektene da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det kalles velferdsstat. Google it. «Alt» i Norge er subsidiert, ikke kun barnehager. Skole, lege, tannlege, sykehus, bussbilletten, ferjer osv osv. 

Anonymkode: c3a31...24f

• Liker 2
Skrevet

Her har barna har alltid fri i romjula uansett ❤️

Anonymkode: 45176...24a

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke alle som jobber 8-16 kun på hverdager. Noen jobber turnus og helg og rød-dager. Så noen barn må faktisk være i bhgen i romjulen fordi foreldrene må jobbe. 

Anonymkode: 9c089...791

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Antar barnehagen refunderer tilskuddet fra kommunen for disse dagene. De sparer jo endel på å holde stengt.

Anonymkode: 73abd...98d

Hvordan da tenker du? I strøm da eller? De ansatte i barnehagen har like mye ferie som du har. Om alle tar ut en uke samtidig så er det jo ikke så dumt. Det er ikke som om de ansatte har fri uten lønn

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Da er ikke barnehagen din åpen i romjulen da. Står i såfall i vedtektene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kalles velferdsstat. Google it. «Alt» i Norge er subsidiert, ikke kun barnehager. Skole, lege, tannlege, sykehus, bussbilletten, ferjer osv osv. 

Anonymkode: c3a31...24f

Ja nettopp? Hvor vil du med dette? 

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt noen ganger. Som ansatt i barnehage har jeg år etter år erfart at foreldre forventer at vi skal holde åpent hele sommeren, påska, jula.. vi skal utvide åpningstider til å gjelde fra før 7 sånn at de som begynner på jobb kl 7 skal rekke å levere, og stenge så seint som mulig. Jeg har gang på gang opplevd foreldre som leverer barna med Paracet i rumpa og later som barnet var frisk på morningen, foreldre som blir irriterte når vi må ringer fordi barnet er sykt. Foreldre som blir sinte når vi for en gangs skyld går ut i streik for å stå på våre krav og rettigheter. Aner dere hvor rævva lønn vi egentlig har?  Tenker dere noen gang på oss ansatte som dag inn og dag ut stiller opp på jobb for at DITT barn skal ha en fin hverdag? For at DU skal kunne gå på jobb?  

Jeg jobber ikke i barnehage for verken lønna, ferietider eller foreldrenes behov for å si det sånn. Noen ganger er det greit å kunne få juleferie å være hjemme med familien for oss også (ja, noen av oss har også egne barn).  Vi har stått i hardt vært gjennom en pandemi, vi er utslitte og nedbrutte, men vi har stått rak i ryggen klokka 7 hver bidige mandag for å ønske DITT barn velkommen til en ny uke, fordi VI er glad i jobben vår og vi bryr oss om akkurat DITT barn. Men for noen foreldre er det veldig vanskelig å se alt vi ofrer. Ikke rart folk begynner å trekke seg til andre yrker, vi får ikke så mye som en takk engang😅

Les vedtektene. Det skal stå der. Ellers får du ta det med styrer :) 

- denne var ikke rettet mot TS, men på et generelt grunnlag. 

• Liker 18
  • Hjerte 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tenk om alle hadde hatt fri i romjula. Hvor vil du dra hvis du trenger legehjelp i romjula i såfall? Legen har kanskje barnehagebarn, vet du. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Det skal stå i vedtektene til barnehagen om den er åpen romjul og påske.. enkelte barnehager har også sommerstengt noen uker på sommeren. Disse skulle du lest og signert på når dere takket ja til barnehageplassen. Så dere burde vært klar over dette på forhånd. 

Om de har valgt å stenge for andre grunner skal det vel egentlig enten være bestemt i vedtektene (færre enn så så mange familier påmeldt) ellers skal det være tatt opp på SU hvor representanter fra foreldregruppen er med på å ta avgjørelsen. 

Der finnes barnehager (stort sett private - de som politikerne vil fjerne eller gjøre om til kommunale barnehager) som er åpen romjul, påske og hele sommeren. Vår barnehage er det. Her må det gis beskjed om man ønsker å benytte seg av tilbudet og foreldre må legge inn tidspunkt for levering og henting de dagene slik at bemanningen tilpasses best mulig. Barna må uansett ha totalt 4 uker ferie iløpet av barnehageåret, men foreldrene har litt mer fleksibilitet for når den ferien må tas ut. 

Anonymkode: 0278d...dc5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt noen ganger. Som ansatt i barnehage har jeg år etter år erfart at foreldre forventer at vi skal holde åpent hele sommeren, påska, jula.. vi skal utvide åpningstider til å gjelde fra før 7 sånn at de som begynner på jobb kl 7 skal rekke å levere, og stenge så seint som mulig. Jeg har gang på gang opplevd foreldre som leverer barna med Paracet i rumpa og later som barnet var frisk på morningen, foreldre som blir irriterte når vi må ringer fordi barnet er sykt. Foreldre som blir sinte når vi for en gangs skyld går ut i streik for å stå på våre krav og rettigheter. Aner dere hvor rævva lønn vi egentlig har?  Tenker dere noen gang på oss ansatte som dag inn og dag ut stiller opp på jobb for at DITT barn skal ha en fin hverdag? For at DU skal kunne gå på jobb?  

Jeg jobber ikke i barnehage for verken lønna, ferietider eller foreldrenes behov for å si det sånn. Noen ganger er det greit å kunne få juleferie å være hjemme med familien for oss også (ja, noen av oss har også egne barn).  Vi har stått i hardt vært gjennom en pandemi, vi er utslitte og nedbrutte, men vi har stått rak i ryggen klokka 7 hver bidige mandag for å ønske DITT barn velkommen til en ny uke, fordi VI er glad i jobben vår og vi bryr oss om akkurat DITT barn. Men for noen foreldre er det veldig vanskelig å se alt vi ofrer. Ikke rart folk begynner å trekke seg til andre yrker, vi får ikke så mye som en takk engang😅

Les vedtektene. Det skal stå der. Ellers får du ta det med styrer :) 

- denne var ikke rettet mot TS, men på et generelt grunnlag. 

Men de fleste foreldre har barnehageplass pga eget behov, ikke for at du skal ha en jobb. Og jada, jeg skulle også ønske at jeg kunne ha juleferie, men jeg, og mange andre, kan ikke det. Og da må vi lete rundt etter barnepass når barnehagen stenger på disse vanlige arbeidsdagene. Vi som ikke kan ta juleferie har gjerne lettere for å få innvilget ferie på andre tidspunkt, så det er et ikke-problem at ungene ikke får ferien sin. Apropos ønske om å tilbringe tid med familien, jeg skulle gjerne ha gjort det hver ettermiddag og kveld også. Men det kan jeg ikke.

Dere har virkelig stått på under pandemien. Det har veldig mange andre også. Her i kommunen var det mange som fikk «hjemmekontor» når barnehagen stengte, og det var ganske slappe dager. Nå sier jeg ikke at det gjelder hverken bare barnehageansatte eller alle barnehageansatte, men dere har ikke vært i noen veldig særstilling. 

Når det gjelder foreldre med syke barn, så regner jeg med det er et fåtall foreldre du snakker om. Hvis ikke bør det settes inn tiltak på generelt nivå.

Hos oss er barnehagen også vedtatt stengt hele påsken og julen, samt to uker på sommeren. Ungene skal også ha fri en tredje uke på sommeren, men man kan da velge om man vil ta den før eller etter den stengte perioden. Dette utgjør fort 4,5 uke med arbeidsdager, litt avhengig av hvordan jula treffer. Planleggingsdager kommer i tillegg, det er jo også fem dager. For ungenes beste, kunne man kanskje tenkt at det var stas å ha litt ferie med begge foreldrene samtidig? For oss turnusansatte må vi, om vi får lov av arbeidsgiver, også ta ut ferie på røde dager, når barnehagen opplagt er stengt. Det begynner å minke litt på feriedagene da…

Vi betaler også for elleve måneder, selv om det noen år er mer enn hva vi får. Og nei, vi kan ikke velge en annen barnehage, for her er det bare en.

På generelt grunnlag er jeg fordømt lei av at streikende tror at de er i en særstilling og har det så mye verre enn alle andre. De har dårlige lønn, mer å gjøre og tyngre ansvar. Det ironiske er at samtlige mener akkurat det samme.

• Liker 8
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...