Gå til innhold

Hva forventes det av dagens besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg ble besteforeldre for første gang for et par måneder siden. Det var stor stas! Den nye lille er helt fantastisk.

Dessverre bor vi på hver vår kant av landet, så det er ikke bare å stikke innom.

MEN, det viser seg å være like greit, for nå har vi fått beskjed om at vi inntil videre ikke kan bo hos dem. Pga den lille som trenger ro og fred. Det er jo i og for seg greit å bo på hotell, men man mister mye ved det også. Når de har hus i massevis til å huse oss ett par dager (vi tenkte bare en helg) er det ... rart.

De er også så bestemt på hvordan alt skal være at jeg gruer meg nesten til å møte dem, når nå den tiden kommer. Det være seg alt av klær og utstyr og "oppdragelse".

Noe av gleden med å være blitt bestemor er ødelagt av restriksjoner. Jeg føler nesten jeg ikke blir sett på som god nok.

Hvordan har andre besteforeldre det?

Anonymkode: 3fd2e...e14

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på mange nybakte foreldre. Når man bor såpass langt unna at et besøk innebærer mange timers reising og ikke bor veldig trangt må det være opplagt at besteforeldre kan bo hos dem. Det er jo ikke snakk om mange dager i strekk.

Så at dere ikke er velkommen når barnet er allerede 2 måneder gammel reagerer jeg på. Hadde tatt det til etterretning, mer kan man ikke gjøre.

Mitt yngste barn er forresten 8 år gammel så det er ikke så veldig mange år siden jeg var nybakt mor. Hos meg var alle velkommen, og jeg var klar over at det var først og fremst ungen som var hovedattraksjonen. Dersom jeg ikke følte meg så bra fikk mannen ungen og presenterte henne.

Anonymkode: 241e2...2d3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er velkommen uansett. Hos et barn må jeg overnatte når jeg kommer på besøk. Var barnevakt da barnet var 3 måneder. Jeg blir vist tillit og aldri utnyttet. 

Anonymkode: 5b1cf...6c2

• Liker 1
Skrevet

Fra en nybakt forelders perspektiv: 

da eldste ble født orka jeg ikke overnattingsbesøk på flere måneder, det bare gikk ikke. Familie fikk komme på besøk, men overnatting var uaktuelt. Jeg var utmatta og ungen overstimulert av ingenting. Heldigvis viste våre familier forståelse for dette. Svigers kunne komme på dagsbesøk og foreldrene mine hadde overnattingsmulighet(gratis) 1,5t unna og kunne bo der og komme på kortere besøk. 
Vi ønsker i utganspunktet overnattingsbesøk, gjesterom var et minimum da vi kjøpte bolig, og fra barnet var ca 3 mnd tok vi gladelig imot overnattingsbesøk, og siden da har begge sider alltid overnatta når de kommer på besøk. Alt fra ei natt til flere uker(i forbindelse med fødsel)

Mine foreldre har grei økonomi og dersom de ikke hadde hatt andre muligheter håper jeg de hadde spandert på seg ei natt på hotell for å se sitt første barnebarn så tidlig som mulig. Jeg orka nemlig ikke tanken på overnattingsgjester, ikke en gang mine egne foreldre. 

det viktige for oss er at barna våre har et godt forhold til besteforeldrene. De har aldri vært barnevakt(bortsett fra fødsel med nr 2), men tar gjerne med seg barna ut og leker. 

Anonymkode: a8adf...e4f

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet

Vi tillot overnatting fra begge siders besteforeldre etter en uke og overnattet hos oss.  Vi byttet på å bo hos begge sider i alle ferier så heelt usktuelt å kreve at de bor annet enn hos oss. De vartet oss opp med å komme med kaker til fryseren, fylte opp kjøleskapet vårt, lagde mat, ryddet og vasket etter seg, og tok klesvask.

Når jeg ventet 2. barn bodde svigers hos oss i 2 uker før fødsel og 1,5 uke etterpå for å hjelpe til med å underholde eldstemann. 

Vi har aldri gått oppå hverandre, og svigers gjør sine ting og sitter ikke oppå oss hele tiden.

Anonymkode: cef7a...a1a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvor stor avstand er det snakk om? Familien på faren min sin side bor ca 1,5 t unna, så de kom bare på dagsbesøk. Familien på moren min sin side derimot bor i Finnmark, så der overnattet vi alltid hos hverandre dersom vi skulle på/ha besøk. Det var uaktuelt å skulle bo på hotell for noen av oss når både de og vi hadde god nok plass til å ha gjester. Men det medførte også at vi så hverandre svært få ganger ila året, men at vi til gjengjeld tilbringte noen gode måneder sammen i strekk når vi først var på besøk hos hverandre. Usikker på hvor tidlig fra fødsel vi hadde/dro på besøk til dem, men har jo sett bilder fra dåpen vår hvor vi er samla, så det kan ikke ha vært veldig sent etter fødsel heller.

Skrevet

Når de ikke ønsker besøk av foreldre fordi de er slitne og det er for mye styr så skal det respekteres. Foreldre plasseres på hotell. Ohså når barnet ikke er nyfødt.
Hvis besteforeldre er sliten etter en lang uke på jobb så er de dårlige besteforeldre om de ikke stiller opp.

Pussig det der. What goes around comes around

Anonymkode: 612e4...9ee

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen og jeg ble besteforeldre for første gang for et par måneder siden. Det var stor stas! Den nye lille er helt fantastisk.

Dessverre bor vi på hver vår kant av landet, så det er ikke bare å stikke innom.

MEN, det viser seg å være like greit, for nå har vi fått beskjed om at vi inntil videre ikke kan bo hos dem. Pga den lille som trenger ro og fred. Det er jo i og for seg greit å bo på hotell, men man mister mye ved det også. Når de har hus i massevis til å huse oss ett par dager (vi tenkte bare en helg) er det ... rart.

De er også så bestemt på hvordan alt skal være at jeg gruer meg nesten til å møte dem, når nå den tiden kommer. Det være seg alt av klær og utstyr og "oppdragelse".

Noe av gleden med å være blitt bestemor er ødelagt av restriksjoner. Jeg føler nesten jeg ikke blir sett på som god nok.

Hadde ikke hatt problemer med greie svigerforeldre på besøk. Mulig litt tungt første ukene ( tøffe fødsler) men etter det ja. En ting er besøk en annen er overnatting. Her er det dårlig med hjelp av svigerforeldre. De forventer oppvartning og løfter ikke en finger selv. Jeg står for mat hos de og meg. Så slitsomt visstnok. Alltof jeg som må invitere til middag eller jul.  Må alltid ordne alt selv til dåp, konfirmasjon og besøk. De passer ikke barna og har aldri tid til de. Det er trist. De jobber ikke og er unge og mye tid. De liker å få hjelp av oss men aldri noe tilbake!

Så jeg forventer ingenting men for barna så håper jeg jo selvfølgelig at de vil vise interesse. Men det skjer nok ikke. De er snart myndig no! 

Forståe at det føles dumt å bo på hotell når de har god plass. Kan det være de er rett for å måtte stå på tå for å ta vare på dere i tilegg til en liten? Eller redd for at dere skal blande dere og komme med kommentarer og fortelle de hvordan ting skal gjøres istedenfor å finne ut av det selv? 

Kanskje babyen sover lite og snur døgnet. Da er det ikke så godt med besøk. Kan være mange grunner. Snakk med de.

Anonymkode: 6271f...0d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kva meiner du her eigentleg? Har de diskurert oppdragelse og kle/utstyr?

Det å bli foreldre kan vere heilt omveldande for nokre. Kva om dei har mykje plagar dei ikkje vil ta opp og heller seier dei ikkje vil ha overnatting, som t.d. fødselsdepresjon, kroppslege plagar, utmattelse...? Dersom dei tidlegare har hatt følelse av å måtte varte opp besøk, så forstår eg litt at dei ikkje ynskjer overnattingsgjestar så tidleg. Gje det tid, og vis forståelse 😊

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker du eg helt tonedøv og urealistisk som tenjer dere kunne overnatte hos dem når de NETTOP har fått sitt første barn! Hører du hva du selv sier!?   Er det et snev av deg som Jan huske Hvor  sår den barselstiden er, eller har alt vare fordampet i overgangsalderen? SELVSAGT skal dere bo på hotell! 

Anonymkode: f0afe...641

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er en selvfølge at dere får overnatte. Du skriver jo at de har masse med plass og det er kun snakk om noen få dager. Veldig spesielt hvis ikke besteforeldre er velkomne til å overnatte når de kommer langveis fra.

Anonymkode: 0853a...f41

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg er en av de som er litt kjipe på det der. Svigers bor mange timer unna og må overnatte når de først kommer. De er snille folk men vi er veldig forskjellige av type så merker at jeg bruker mye energi bare på å ha de i hus. Med førstemann fikk de kommer etter to uker men var da i en uke. Strevde med ammingen og følte ikke jeg fikk slappet skikkelig av i mitt eget hjem når f.eks. plutselig svigerfar står der og kommenterer. Han ville bare være morsom, men når du ikke får til ammingen, er proppfull av hormoner og ikke har sovet på 2 uker så blir alt litt sårt. Skal ha 2.mann nå og kjenner jeg gruer meg litt allerede til å bestemme når de får komme. De vil gjerne komme tidligst mulig og det skjønner jeg godt. Samtidig har nok jeg ett behov for å lande litt og bruke god tid på å få igang ammingen siden det ikke gikk så bra sist.

Kanskje du kan snakke med den av de som er ditt barn? Spørre litt hva som er årsaken og forklare din side/ønsker? Blir den nybakte moren stresset av å ha besøk så kommer du kanskje ikke rundt det men det kan være greit å ha snakket om det? At det ikke handler om dere men om henne. Jeg er iallfall for åpen kommunikasjon, men det er ikke lett alltid😅

Anonymkode: 66c0f...e9c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker du eg helt tonedøv og urealistisk som tenjer dere kunne overnatte hos dem når de NETTOP har fått sitt første barn! Hører du hva du selv sier!?   Er det et snev av deg som Jan huske Hvor  sår den barselstiden er, eller har alt vare fordampet i overgangsalderen? SELVSAGT skal dere bo på hotell! 

Jeg har nettopp født og kunne ikke tenkt meg å sende hverken foreldre eller svigers på hotell. Det er en selvfølge de skal bo hos oss om de kommer langtfra. Syns ikke det er noe så sårt eller vanskelig med barseltiden at de må lengst mulig vekk fra oss. 

Anonymkode: 88128...b94

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke under noen omstendigheter tatt imot overnattingsgjester med nyfødt i hus. Ikke mine egne foreldre, og ikke svigers. 

Det er ikke plassen det står på. 

Det er fred og ro. Det er det at alt er nytt og man føler seg så vanvittig sårbar og skjør. 

Jeg slet voldsomt med ammingen. Jeg var IKKE komfortabel med å amme foran folk, ikke en gang mine egne foreldre. Så om vi hadde besøk, gikk jeg på et annet rom for å amme, noe som var slitsomt når det da skulle ammes hele tiden, og jeg endte opp med å sitte aleine på soverommet i timesvis.. 

Vi slet forferdelig med søvnen. Å føle at vi måtte liste oss omkring pga gjester i hus, hadde vært uaktuelt. 

Å føle at man måtte være påkledd hele tiden, var uaktuelt. Jeg ville kunne sitte i sofaen i bar overkropp med babyen på brystet, hud mot hud, med et teppe over - det hadde vært mildt sagt uaktuelt med gjester i hus. 

Det er nok ganske normalt at man ønsker at besøkende skal bo på hotell. 

Det virker som om du har glemt litt hvordan det er å være nybakt mor. Husk at nå til dags så blir man kastet ut av sykehuset gjerne dagen etter eller bare noen timer etter fødsel, og man får ikke husmorvikar eller noe form for hjelp når man kommer hjem. I tillegg til at forventningen er at man skal amme, og man skal klare seg selv. 

Mine foreldre bor noen minutters kjøring unna oss. De fikk komme på besøk en time eller to dagen etter vi kom hjem fra sykehuset. Svigers bor langt unna, og om de hadde villet komme da babyen var nyfødt hadde de måttet bo på hotell. Nå kom de ikke før våre var 5-6 måneder, og da var ting kommet såpass i gjenge at det var ok at de bodde hos oss i et par-tre dager - men ikke mer... 

Anonymkode: 7108d...d4d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har nettopp født og kunne ikke tenkt meg å sende hverken foreldre eller svigers på hotell. Det er en selvfølge de skal bo hos oss om de kommer langtfra. Syns ikke det er noe så sårt eller vanskelig med barseltiden at de må lengst mulig vekk fra oss. 

Da er du heldig, og det håper jeg du skjønner. Jeg håper også du skjønner at foreldre/svigerforeldre er ulike. Noen er taktfulle, og gir de nybakte foreldrene fred og ro. Andre er sånn som plumper ned i sofaen rett ved den nybakte moren og skal kose med babyen MENS hun sitter med puppen ute og fortvilet prøver få babyen til å få tak.... Og ikke alle liker at svigermor sitter og nærmest koser på puppen deres. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er en selvfølge at dere får overnatte. Du skriver jo at de har masse med plass og det er kun snakk om noen få dager. Veldig spesielt hvis ikke besteforeldre er velkomne til å overnatte når de kommer langveis fra.

Anonymkode: 0853a...f41

Det hjelper ikke med "Masse plass" om gjestene ikke bruker denne plassen, men skal være oppi de nybakte foreldrene og babyen hele tiden... Ikke lar mor få plass og fred når hun skal amme, fotfølger rundt i huset og kommer med masse "gode råd" fra tredve år tilbake, etc. 

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Graviditeter er forskjellige. Fødsler er forskjellige. Barseltider er forskjellige. Ulike kropper reagerer på ulikt vis. Svigerforeldre er forskjellige. Relasjoner er forskjellige. Folk har forskjellige toleransevinduer. Selv om du er heldig med både kropp, psyke, barseltid, baby, mann og svigerforeldre så betyr det da vitterlig ikke at du er fasiten på alle mennesker. Folk må slutte å bruke seg selv som målestokk! Du vet ingenting om ts eller relasjonen ts har til sin sønn eller datter og til sitt svigerbarn. Du vet ingenting om hvordan fødselen har vært, hvordan ammingen går, og hvordan dette nye livet påvirker den nye moren. Dette kan handle om å utrolig mye, så selv om det ikke er noe problem for meg så trenger du ikke å undervurdere andres opplevelser av barseltid.

Anonymkode: e04db...226

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så heldig du er da. Da jeg nettopp hadde født gråt jeg ved hver amming, gikk og lufttørket puppene, sov ikke på flere døgn. Å ha overnattingsbesøk hadde vært helt forferdelig.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så heldig du er da. Da jeg nettopp hadde født gråt jeg ved hver amming, gikk og lufttørket puppene, sov ikke på flere døgn. Å ha overnattingsbesøk hadde vært helt forferdelig.

Sånn var det med min første også. Satt der med helt opprevnende blødende brystvorter, en baby som ikke fikk tak og som hadde veldig lav fødselsvekt og bare hylte og hylte og hylte, og jeg grein og grein og grein, og har aldri hatt det så dritt i hele mitt liv. Det siste jeg trengte, var besøk.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

TS, du har masse tid til å bygge relasjon med barnebarnet. Kanskje ikke den første babytiden der foreldrene selv skal bygge relasjon, er riktig for din familie? 

Ta det med ro. La dem bestemme takten. Om et par år blir de superglade for besøk som kan hente i barnehagen og stille med middag og nyvasket hus når de kommer hjem fra jobb. 

Vær en ressurs for dem!! 

Anonymkode: afd78...962

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...