Gå til innhold

Økt polarisering mellom "nordmenn" og "innvandrere" i Norge i det siste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Ikke svar hvis du har tenkt til å ytre deg rasistisk 

2. Med ordene "nordmenn" og "innvandrere" menes "etniske nordmenn" og "innvandrere fra ikke-vestlige land", som i denne sammenheng også omfatter 2. og 3. generasjons innvandrere dersom det er relevant. 

Så til saken:

Jeg synes det virker som om om samfunnet begynner å bli mer polarisert når det gjelder innvandring fra ikke-vestlige land, enn hva det så ut til at vi var for få år siden.

For eksempel ser jeg mine muslimske venner poste mye om hvor hyklerisk vesten er mtp. innvandring fra Ukraina vs. andre land, hvordan vi forholder oss til Palestina, at vi sender våpen til andre land, at vi er nikkedukker for USA osv. De legger ut mye innhold som kan forstås som at de ikke synes noe om måten ting blir gjort på i Norge, alt fra sarkastiske memes til kommentarer på politiske utspill. 

På samme måte ser det ut til at nordmenn begynner å få lavere toleranse for ikke-vestlige innvandrere. Jeg ser flere stygge kommentarfelt nå enn før, synes jeg. 

Hva er deres oppfatning av dette? Har det vært like ille hele veien, eller kan vi ha tatt et steg mot enda større polarisering?

Anonymkode: 21ef1...dc9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men det er på grunn av at de ikke vil bli norsk, med norsk moral, levesett og religionsfrihet. Har lite med rasisme å gjøre, mer at vi tar i mot personer som ikke er interessert i å bli norsk. (som burde være ett krav)

Anonymkode: 93d93...10e

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes polariseringa er mellom de som er veldig opptatt av innvandring og de som ikke er det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (10 minutter siden):

Jeg synes polariseringa er mellom de som er veldig opptatt av innvandring og de som ikke er det.

Kan du utdype?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du utdype?

Livets harde skole har oppdaget ord som "krenka" "woke"og bruker mye tid på å skrike over at melanin eksisterer

Anonymkode: d9093...fef

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg føler det vel ikke slik. Nå kjenner jeg få innvandrere eller barn av dem, og dermed får jeg vel ikke så mange innspill derfra. De fleste nordmenn har roet seg veldig ned, og det er vel fordi tema er mindre aktuelt enn det var i feks 2015-. 

Når det gjelder de fra Ukraina, så er de fra vesten. Det er lite styr med dem. De er til og med takknemlig og sier det! Wow liksom. Det er ikke ankerbarn som kommer hit, eller bare menn. Det er stort sett kvinner og barn, og familier. At det sitter noen og er sur fordi vi er mindre opprørte nå og liker dem bedre, det får de selv fundere over som føler seg krenket.  Det at de faktisk sitter og irriterer seg, gjør meg irritert. Så mye for solidariteten der liksom. At de som kom for noen år siden ikke er veldig fornøyd med Norge og nordmenn er vi jo vel vant til å høre.- What else is new liksom...

Nordmenn tror jeg har mer senkede skuldre enn før. Vi har tross alt hatt ganske sterke følelser rundt dette de siste 30 årene. Vi er langt fra hvor vi var den gang. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Etniske nordmenn har aldri hatt noe ønske om masseinnvandring fra ikke-vestlige land. Det er noe Ap og Høyre har tredd nedover hodene våre. Norge har vært et godt land å leve i fordi det er nordmennenes land.

Anonymkode: 760c0...89d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, men det er på grunn av at de ikke vil bli norsk, med norsk moral, levesett og religionsfrihet. Har lite med rasisme å gjøre, mer at vi tar i mot personer som ikke er interessert i å bli norsk. (som burde være ett krav)

Hva er norsk/vestlig moral? Er det å gå rundt å ligge med alle og enhver,drikke seg drittas,våkne opp en dag og tenke-ja,i dag har jeg lyst å være en kvinne i rullestol selv om jeg er mann og helt fungerende. Er så lei av det typiske-men vi er så tolerante og fordomsfrie. Nei,det er dere ikke. Du sier religionsfrihet,men hvis noen velger å være muslim så er det feil. Så hvor er den såkalte religionsfriheten? Norsk levesett? Hva innebærer det? Det er så mye innvandrer hat og islamofobi at folk har begynt å si i fra. Og det med god grunn.

Anonymkode: 7454d...328

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etniske nordmenn har aldri hatt noe ønske om masseinnvandring fra ikke-vestlige land. Det er noe Ap og Høyre har tredd nedover hodene våre. Norge har vært et godt land å leve i fordi det er nordmennenes land.

Det finnes absolutt ingen land i hele verden der kun etnisk befolkning bor.

Skrevet

Hvordan defineres ikke-vestlige land? Land som Polen, Ukraina, Litauen ligger i Øst-Europa. Regnes de som vestlige innvandrere? 

Anonymkode: fb520...8c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er norsk/vestlig moral? Er det å gå rundt å ligge med alle og enhver,drikke seg drittas,våkne opp en dag og tenke-ja,i dag har jeg lyst å være en kvinne i rullestol selv om jeg er mann og helt fungerende. Er så lei av det typiske-men vi er så tolerante og fordomsfrie. Nei,det er dere ikke. Du sier religionsfrihet,men hvis noen velger å være muslim så er det feil. Så hvor er den såkalte religionsfriheten? Norsk levesett? Hva innebærer det? Det er så mye innvandrer hat og islamofobi at folk har begynt å si i fra. Og det med god grunn.

"Hva er norsk/vestlig moral? Er det å gå rundt å ligge med alle og enhver,drikke seg drittas,våkne opp en dag og tenke-ja,i dag har jeg lyst å være en kvinne i rullestol selv om jeg er mann og helt fungerende."
Om man har lyst til de så kan man gjøre det. 
"Er så lei av det typiske-men vi er så tolerante og fordomsfrie. Nei,det er dere ikke. Du sier religionsfrihet,men hvis noen velger å være muslim så er det feil.!
Det er ikke feil å være muslim privat. Men det skal ikke virke inn på det offentlige rom eller lovgivning. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes absolutt ingen land i hele verden der kun etnisk befolkning bor.

Det er uinteressant. Norge hadde minimalt med innvandrere for 30 år siden, og var verdens fredligste land.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan defineres ikke-vestlige land? Land som Polen, Ukraina, Litauen ligger i Øst-Europa. Regnes de som vestlige innvandrere? 

Fra Europa. Vestlige blir gjerne feil, men når jeg tenker vestlige, så tenker jeg fra Europa. 

• Liker 1
Skrevet
Mooza skrev (Akkurat nå):

Fra Europa. Vestlige blir gjerne feil, men når jeg tenker vestlige, så tenker jeg fra Europa. 

Hvis vi legger til grunn at innvandrere øst-europeiske land regnes som "vestlige innvandrere", så er jo sannheten at også disse opplever diskriminering i det norske samfunnet. Var jo flere artikler i det siste om hvordan personer med øst-europeisk bakgrunn sliter på boligmarkedet eller blir diskriminert av samfunnet. Kjenner selv flere øst-europeere som har opplevd diskriminering. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er uinteressant. Norge hadde minimalt med innvandrere for 30 år siden, og var verdens fredligste land.

Og hitlers våte drøm, for da var det kun blonde og blåøyde her og veldig homogent. Melanin eksisterte ikke den gang. Ikke regnbuen heller. Vi slapp å måtte forholde oss til farger og brune pigmenter. Og ja, det var aldri vold eller kriminalitet eller mobbing, for alle var så hvit, blond og blåøyde /s

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hitlers våte drøm, for da var det kun blonde og blåøyde her og veldig homogent. Melanin eksisterte ikke den gang. Ikke regnbuen heller. Vi slapp å måtte forholde oss til farger og brune pigmenter. Og ja, det var aldri vold eller kriminalitet eller mobbing, for alle var så hvit, blond og blåøyde /s

Våre forfedre var født langt nord på den vestlige halvkule med lite sol og dermed fikk vi lite farge. Her jobbet de og slet, frøys. De aller fleste var fattige og prøvde bare å skaffe mat på bordet til seg og sine. 

Det var ikke en kjeft som ville bo her da. Det var vanskeligere å reise, og det var ikke stor migrasjon utenom mellom naboland. 

Slik var det over store deler av verden. Skal du hate på våre forfedre og Norge av den grunn? WoW..".jeg hater de i midtøsten fordi det ikke bodde mange nok hvite der i 1900". Er du helt blåst?

Endret av Mooza
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, det er definitivt mer polarisering. Tror det er fordi innvandrere begynner p lage mer «støy» om ting og tang, som gjør mange nordmenn ganske oppgitt. 

Anonymkode: c100a...993

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er helt naturlig at polariseringen øker med prosentandelen innvandrere, spesielt når det er mange innvandrere som aldri blir integrert, har anti-vestlige holdninger og følger en ideologisk religion som aldri kommer til å ha som mål å tilpasse seg vestlige verdier.

Tvert i mot så virker det som om målet er at denne ideologien skal få stadig større innflytelse i Europa, det er en grunn til at rike islamistiske stater sponser moskeer og andre religiøse forsamlingshus. De tar heller ikke i mot flyktninger selv men ønsker gjerne at disse flyktningene skal finne veien til Europa, det er ganske enkelt en langsiktig politisk strategi. 

Er jo ikke uten grunn at partier på høyresiden blir stadig mer populære i Europa, folk begynner kanskje å se at den innvandringspolitikken som har vært de siste 40-50 årene ikke er bra i det hele tatt.

Anonymkode: 87acd...ca5

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

"Hva er norsk/vestlig moral? Er det å gå rundt å ligge med alle og enhver,drikke seg drittas,våkne opp en dag og tenke-ja,i dag har jeg lyst å være en kvinne i rullestol selv om jeg er mann og helt fungerende."
Om man har lyst til de så kan man gjøre det. 
"Er så lei av det typiske-men vi er så tolerante og fordomsfrie. Nei,det er dere ikke. Du sier religionsfrihet,men hvis noen velger å være muslim så er det feil.!
Det er ikke feil å være muslim privat. Men det skal ikke virke inn på det offentlige rom eller lovgivning. 

Hvordan virker det inn i det offentlige rom eller lovgivning? Mener du at vi skal ta bort loven om at hatefulle ytringer og diskriminering?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er definitivt mer polarisering. Tror det er fordi innvandrere begynner p lage mer «støy» om ting og tang, som gjør mange nordmenn ganske oppgitt. 

Anonymkode: c100a...993

Men det er jo ikke rart. Ofte ser vi folk som kommenterer her at de ikke kjenner noen innvandrere personlig men har absolutt sterke meninger om de. Så hvordan skal en fra Syria eller Afrika integrere seg i det norske samfunnet hvis ingen ønsker å bli kjent med dem. Det er jo ikke rart da at de holder seg med sine egne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...