Gjest gjest1 Skrevet 8. desember 2005 #1 Skrevet 8. desember 2005 (endret) Nå har de hatt et raid på restauranter her i Bergen igjen. Og denne gangen ble en restaurant stengt og satt i karantene i tre månder. Sånn som det så ut der må de ha spart "hundretusener" i renhold. http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article509705.ece Det jeg syns er merkelig er at når mattilsynet sier de skal ha mange kontroller fremover, hvorfor griper de ikke bare til kluten da? Syns ikke synd på restaurantsjefer som klager på at de ødelegger livsverket deres med kontroller. (Hva er livsverket, servere skitten mat??) For å si det sånn jeg gleder meg ikke til å gå ut og spise med mine venner i kveld, er mer enn litt skeptisk. Det hjelper tydeligvis ikke med gode kritikker Jfr, Le Canard Endret 8. desember 2005 av pulverheksa
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #2 Skrevet 9. desember 2005 Nå har de hatt et raid på restauranter her i Bergen igjen. Og denne gangen ble en restaurant stengt og satt i karantene i tre månder. Sånn som det så ut der må de ha spart "hundretusener" i renhold. http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article509705.ece Det jeg syns er merkelig er at når mattilsynet sier de skal ha mange kontroller fremover, hvorfor griper de ikke bare til kluten da? Syns ikke synd på restaurantsjefer som klager på at de ødelegger livsverket deres med kontroller. (Hva er livsverket, servere skitten mat??) For å si det sånn jeg gleder meg ikke til å gå ut og spise med mine venner i kveld, er mer enn litt skeptisk. Det hjelper tydeligvis ikke med gode kritikker Jfr, Le Canard ← De har for dårlige rutiner blant de ansatte.Dårlig opplæring og sikkert mye ufaglærte folk. Og folk uten tidligere erfaring. Alle som jobber på kjøkken vet at hygienen kommer først. Er ikke den der, så kan pengene utebli. Det er for mye useriøse folk i bransjen. Ser en del plasser hvor de har ansatt kun ungdommer. Hvilke erfaring har de? Har jobbet ialle år på køkken,men aldri vert borti noe som ligner. Aldri vert noe å påpeke av noen ved kontroll. Internkontroll er stikkord. Alle vet hva de skal gjøre. Skal gi dere eksempler på hva som er rutine der hvor jeg jobber (flere avd) Ved hvert skift da de ankommer, så blir det notert/tatt opp om noe er utelatt. Dette går på rydding/vasking. ingenting annet blir gjort før det er utført. Ansatte bruker hansker ved oppvask/matlaging. Ulike hansker. Egne hansker ved steking av bakst. Eks. All mat blir dekt av folie/almfolie. Gulver skuret/spylt to ganger pr døgn der mat lages. Søes det på gulv,vaskes umiddelbart. Ved skiftes slutt definiseres vegger/disker med eget middel som spyles av. Oppvask skal tas umiddelbart. Det skal ikke være rot på benker ol. Hver uke blir alle kjøler vasket/ryddet. Rot blir fjernet daglig. Fryserom tas en gang pr mnd. En gang pr mnd tas alle skaper, alt tas ut og vaskes.Alle gryter / bakker ol skures med stålull. Matrester skal straks kjøles ned/pakkes og ikke oppbevart mere enn til neste skift. Det blir gjort mye annet også. Vi har eks ulike farvekoder på div fjøler til ulike matvaregrupper. dette er så rutinert hos oss at det går av seg selv, og slik skal det være. Når jeg ser bilder og beskrivelser av div. plasser som er stengt, så sier det meg at det må være noen forferdelige ledere på disse arb.plassene. At de ansatte orker å gå i dette uten å gjøre noe, er meg en gåte.
fluesopp Skrevet 9. desember 2005 #3 Skrevet 9. desember 2005 Jeg synes det er blitt litt skummelt å spise ute. Ofte er det di fine dyre restauranter som ikke har det særlig rent rundt seg. Det eneste dem gjør er å ødelegge for seg selv og andre i denne bransjen når dem ikke har det rent runds deg. Jeg er helt enig. Mattilsynet burde bare komme uten varsel. Da ser dem hvordan det er når dem ikke forberet. Eller kan dem bare si at dem kommer og så vasker restaurantene litt rundt seg, og så kommer dem bare ikke . men da har dem i hevertfall vaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå