Gå til innhold

Ekstra ferie når man er alene m barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg sier hun har rett på ekstra ferie fordi hun er alene med barnet sitt. Tilfeldigvis kjenner jeg kollegaene hennes og dette begynner å bli et irritasjonsmoment på arbeidsplassen hennes fordi hun nå har snakket om dette i forkant av jula og tydeligvis mener at hun skal ha fri hele juleferien (helsesektoren, så turnus går i utg.pkt gjennom hele jula). Jeg vet ikke hva sjefen hennes mener, og hun må jo uansett avklare dette med sin leder, men hvis det er sånn at hun faktisk har rett på flere feriedager, hadde der vært fint å hjelpe henne med å finne noe skriftlig dokumentasjon på dette sånn at det ikke blir så mye misnøye på arbeidsplassen. Jeg har spurt henne hvor hun har denne regelen fra, men hun sier bare at hun har hørt det…

Anonymkode: 88ee2...84e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. 
Vet at man har rett på flere "sykt barn dager" som alene med barn. Men det er jo for å kompensere for den andre foreldrens "sykt barn dager", som da faller bort. 

Anonymkode: 6e6ac...0ea

• Liker 9
Skrevet

Dette stemmer absolutt ikke. Hun får forberede seg på å jobbe vaktene sine.

Blir spennende for kollegene og se om hun er «syk» i jula eller om barnet er sykt.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun har kanskje forbyttet over 60 med alene med barn. Skjer de fleste det…

Anonymkode: bfdc5...ab8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ulønnet fri og ferie er ulike ting. Kanskje hun har rett på fri uten lønn?

Anonymkode: fef84...549

• Liker 1
Skrevet

Klart d, er aleneforsørgerukene man får 8 uker ekstra i året😀

• Liker 1
Skrevet

Ooopps, her blir det egenmelding på 8 dager.. 

Anonymkode: 15dff...916

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det er kun to mulig steder det kan stå.

1. Ferieloven.

Her står det ingenting om ekstra ferie for dem som er alene med barn.

2. Tariffavtalen.

Jeg vet ikke hvor hun jobber, men jeg har ikke hørt om noen tariffavtaler der det står.

Skrevet

Nei. Hilsen tidligere alenemor over 8 år.

Anonymkode: 8c7e5...936

• Liker 3
Skrevet

Hun kommer til å bli veldig skuffet når hun skjønner at dette ikke stemmer. 

• Liker 3
Skrevet

Nei det stemmer ikke. Og tar hun ut egenmelding i romula når det går opp for henne at hun tar feil, så kan hun regne med at den blir unnerkjent, og at hun mister retten til egenmelding fremover. 

Anonymkode: b9e37...d84

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 16.41):

Ei venninne av meg sier hun har rett på ekstra ferie fordi hun er alene med barnet sitt. Tilfeldigvis kjenner jeg kollegaene hennes og dette begynner å bli et irritasjonsmoment på arbeidsplassen hennes fordi hun nå har snakket om dette i forkant av jula og tydeligvis mener at hun skal ha fri hele juleferien (helsesektoren, så turnus går i utg.pkt gjennom hele jula). Jeg vet ikke hva sjefen hennes mener, og hun må jo uansett avklare dette med sin leder, men hvis det er sånn at hun faktisk har rett på flere feriedager, hadde der vært fint å hjelpe henne med å finne noe skriftlig dokumentasjon på dette sånn at det ikke blir så mye misnøye på arbeidsplassen. Jeg har spurt henne hvor hun har denne regelen fra, men hun sier bare at hun har hørt det…

Nei stemmer ikke. man har 5 uker, 6 uker når du er over 60

Anonymkode: acbcd...635

Skrevet

Er det virkelig noen som tror det? At de får mer ferie av å være alene med barn? De fleste jobber i jula, uavhengig om det er turnusyrke eller ikke. Tross alt lite fridager i år.

Anonymkode: 3db9c...53e

• Liker 2
Skrevet

Det stemmer overhodet ikke. Man har ikke rett på hverken fri uten lønn eller fri med lønn ut over normalt reglement. Man har ekstra sykt-barn-dager men det er jo som noen andre skriver for å kompensere for den ''manglende'' forelderen sine dager. Man må jobbe jul, påske etc. på lik linje med to-forelder-familier, enslige, barnløse og så videre. Det går på rundgang, og man slipper ikke unna bare fordi man er alenemor. At dette er kjipt eller ikke går opp er man selv alene ansvarlig for, det er ikke arbeidsgivers problem. Da får man finne seg et annet yrke da, som ikke innebærer turnus. Jeg måtte selv si opp drømmejobben (i turnus) mot en kjedelig og middelmådig dagjobb, av praktiske årsaker. Man kan ikke få i pose og sekk og forvente at kollegaene skal stille opp hver gang. 

Hilsen sykepleier&alenemor. 

Anonymkode: 6eccb...3c5

• Nyttig 3
Skrevet

Dessverre er det mange med barn alene eller ei som tror de har krav på mye mer enn andre når det gjelder ferie. Jeg måtte i 10 år jobbe både jul og påske pga mine kollegaer med barn i siste liten meldte de skulle ha fri og måtte det pga barna. det gjaldt og de som var alene med barn. Det var mye irritasjon pga det. De har samme ferie som andre og har heller ikke krav på ekstra fri og privilegier. Da jeg sendte inn avviksmelding på dette var sjefen drit sur på meg. For dette måtte jo registreres en plass. 

Hun blir nok sjokka når hun får vite hvordan reglene er .

Anonymkode: 42bd7...a44

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber turnus er alene med 3 barn. Far er ikke i bildet. Vi har ikke dette problemet på jobb. Alltid noen som vil jobbe røde dager. Har senvakt julaften i turnus, flere ville ha den. Valgte å beholde 1 og 2 dag skal jobbe da, men hadde ikke vært problemer med å gi de fra seg. 

Før jeg hadde barn tok jeg alltid sommerferie utenom fellesferien pga de med barn. Er dette så vanskelig?

Anonymkode: 20c3b...f61

• Liker 2
Skrevet

Det er jo vanskelig hvis det er mange andre med små barn også. Tror ikke så veldig mange med barn er interesserte i å jobbe julaften kveld for eksempel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo vanskelig hvis det er mange andre med små barn også. Tror ikke så veldig mange med barn er interesserte i å jobbe julaften kveld for eksempel. 

Derfor går det gjerne på rullering, da blir det ikke urettferdig for noen.

Anonymkode: 511d0...b28

• Liker 2
Skrevet

Altså, dette må jo hun avklare med sin leder. Er kanskje litt sent å gjøre det nå. På min arbeidsplass har vi en alenemor med 2 barn i barnehagealder uten særlig nettverk i nærheten. Far tok livet av seg for to år siden. Hun har avtale om at hun ikke jobber jul/påske og andre røde dager når bhg er stengt og det er selvsagt ikke urettferdig. Ingen går og irriterer seg. Hun har ellers redusert sin stilling for å få hverdagen til å gå opp. 

Anonymkode: 4ce60...277

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Altså, dette må jo hun avklare med sin leder. Er kanskje litt sent å gjøre det nå. På min arbeidsplass har vi en alenemor med 2 barn i barnehagealder uten særlig nettverk i nærheten. Far tok livet av seg for to år siden. Hun har avtale om at hun ikke jobber jul/påske og andre røde dager når bhg er stengt og det er selvsagt ikke urettferdig. Ingen går og irriterer seg. Hun har ellers redusert sin stilling for å få hverdagen til å gå opp. 

Anonymkode: 4ce60...277

Dette. Er lov å ta hensyn til spesielle situasjoner. 

Anonymkode: 20c3b...f61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...