AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #1 Skrevet 22. november 2022 Fått tilbake mensen nå 9 mnd etter jeg fødte. Humøret er så lavt og jeg er så ulykkelig. Føler jeg bare må godta at jeg aldri vil være lykkelig eller like livet mitt. Sitter og gråter og prøver å ta meg sammen før jeg skal på jobb. Tenker hvor fint det må være å slippe. Barna mine vil få det bedre uten meg. Jeg vet at det går over om en ukes tid, dette skjer hver gang jeg får mensen. Er bipolar og det forverrer seg til punktet jeg ikke tørr å være alene i frykt for hva jeg kan finne på. Har tatt det opp med legen min, men han sier det er normalt med humørsvingninger når man har mensen. Er det virkelig normalt? Jeg orker snart ikke mer. Hvordan holder resten av kvinnene her ut? Anonymkode: 31367...1aa
AprilLudgate Skrevet 22. november 2022 #2 Skrevet 22. november 2022 Det er ikke normalt, og fastlegen din er en fjott. Det du har er PMDD. Altså alvorlig PMS. Med tanke på at du er bipolar så hadde jeg krevd henvisning til medikamentvurdering hos DPS. Si til fastlegen at du får selvmordstanker, ikke «humørsvingninger» og du trenger henvisning før han får en melding om at du er gått bort til selvmord. For eksempel brukes ofte Fluoxetin for dette, men du bør få en vurdering som fungerer med din helseprofil. Hadde ikke stolt på at denne fastlegen kan vurdere medisinering godt. Og bytt fastlege Dustefyr ass. Blir det ille ringer du legevakt/ambulant team. 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #3 Skrevet 22. november 2022 Jeg har også dette, den uka før mensen og et par dager etter blødningene starter er så ille at det er ubeskrivelig. Det er som helvete hvor alle mine negative tanker og frykter blir så ekstremt blåst opp at jeg ikke ser en utvei. Skal til lege selv for hjelp. Anonymkode: 7b99b...81c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #4 Skrevet 22. november 2022 PMDD Norge på Facebook. Anonymkode: 1b7fc...c8a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #5 Skrevet 22. november 2022 Har ikke hatt mensen på 6 år, bruker cerazette minipille. Kan anbefale det for å slippe mensen 🙂 Anonymkode: 3228d...051 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #6 Skrevet 22. november 2022 Hvis du har beskrevet det for legen din slik du sier det her så tar legen feil. Det er ikke normalt å ha så dype daler pga. menstruasjon. Jeg kan få litt økning av angst før menstruasjon, bli lettrørt og ha litt triste tanker. Det er ubehagelig, men jeg frykter jo aldri for livet mitt! Her synes jeg du bør få en "second opinion". Anonymkode: bed45...7a2 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #7 Skrevet 22. november 2022 Har også sånn. Noen år hadde jeg hormonspiral og slapp mensen, har vært gravid 3 ganger så slapp unna pms da. Men noen kjipe år har det vært. Det kommer så plutselig også, som julekvelden på kjerringa. Selv om jeg vet hvorfor så er det forferdelig. Nå var jeg "heldig" og kom i tidlig overgangsalder. Har mensen men pms nedturene har blitt veldig mye bedre. Anonymkode: 18d26...a08 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #8 Skrevet 22. november 2022 Bare 2 dager for meg heldigvis. Anonymkode: 18d26...a08
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #9 Skrevet 23. november 2022 Fikk selvmords tanker når jeg gikk på cerazette. Så fort jeg sluttet med de så forsvant tankene. Men generelt mensen har vært så smertefullt og slitsomt hele livet at tanken om at jeg ikke orker snart mere har vært til stedet. Gynekolog har aldri funnet ut noe feil på meg. Ultralyden viser fin og "ren" livmor som hun sier. Mistenker selv endometriose. Sist jeg tok opp det med gynekolog var jeg 47 år og det virket ikke som det var noe som hun ville finne ut av. Tar ca 7 år å få diagnosen å da hadde jeg vært 54 og overgansalder?!? Er i dag 49. Anonymkode: 793cc...071 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #10 Skrevet 23. november 2022 Dette er ikke noe du skal måtte leve med. Jeg hadde mer normale nedturer. Den måten jeg visste at mensen kom var at jeg dagen før ble lei meg for alt og tvilte på om mannen min var glad i meg, men når jeg skjønte at det var mensen som var på vei, klarte jeg å ikke legge vekt på det. Etter jeg begynte med hormonspiral (tålte ikke cerazette) har jeg ikke merket noen ting. Jeg håper du finner en måte for å slippe. Anonymkode: f8fb9...1b3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #11 Skrevet 23. november 2022 Er fastlegen din en mann? Det er overhodet ikke normalt. Dette er et syndrom en del kvinner opplever. Premenstrual dysphoric disorder. De som har det opplever som deg å få f.eks forferdelig angst eller depressive og suicidale tanker før og rundt menstruasjon. Det går an å få hjelp til dette. Jeg har en venninne med dette, og hun blir helt ulik seg selv i den uka. Og så går hun over til å ha det greit. Anonymkode: 383cf...202
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå