AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #1 Skrevet 22. november 2022 På apper og Google og div. sto det jeg bare skulle bestille time til første kontroll med EN gang jeg fant ut jeg var gravid. Jeg venta vel en uke eller to før jeg ringte legekontoret, og enda fikk jeg ikke time til første kontroll før enda en mnd og noen uker var gått siden jeg bestilte time. Etter denne timen har jeg vært på TUL og skal på ordinær (?) UL neste uke. Da er jeg 20-21 uker på vei. Jeg merka derimot fort at jeg sank inn i mørke tanker og depresjon, og rundt uke 10 ringte mannen til helsestasjon for å forsøke å få meg inn hos jordmor for å snakke med noen. Da fikk han bare beskjed om at nei slikt og kontroller tar man hos lege fram til uke 20. Har fått null veiledning angående jordmor og kontroller osv fra lege (har da heller ingen fastlege har ny vikar hver gang jeg har legetime). Så jeg lurer på om jeg går glipp av kontroller ? Skal jeg nå som jeg snart er i uke 20 ringe helsestasjon på nytt og sette opp time der? Skjønner ikke en drit av noe for jeg finner så mye motstridende beskjeder overalt, og for et angstfylt deprimert førstegangsgravid hode blir det enkelt å bare resignere seg helt dessverre 😅 Anonymkode: bb1ae...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #2 Skrevet 22. november 2022 Før uke 24 så skjer det ikke så mye. Første kontroll hos lege eller jordmor er her i byen er rundt uke 10, da blir man også henvist til TUL og OUL. På første kontroll skal det egentlig være litt preik om div, men min lege tok bare blodprøver og henviste videre. Så var det TUL i uke 12+ noe og OUL i uke 18 pluss noe. Første time hos jordmor for meg var i uke 25, deretter kontroller hver 4. uke. Det høres helt rimelig ut det du har fått beskjed om. Bare å lese om de ordinære kontrollene på helse-Norge. Anonymkode: f89cf...38b 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #3 Skrevet 22. november 2022 Jeg hadde første time hos jordmor i uke 9-10 (tidligste de satte opp), og fikk da høre at jeg kunne velge mellom å gå til lege eller jordmor. Jeg sa jeg gjerne ville gå til jordmor, og fikk da nye timer med en gang etter forrige timen min. Mener jeg hadde time i uke 14, 20, og så hver måned etter det. Så rart om du ikke får mulighet til å gå til jordmor i det hele tatt mellom uke 10 og 20, selv om det bare var en kontroll mellom der så vidt jeg kan huske. Anonymkode: a011a...a7d
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #4 Skrevet 22. november 2022 Les deg opp her https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Men neste kontroll bør være rundt uke 24 Anonymkode: e8994...aee
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #5 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde første time hos jordmor i uke 9-10 (tidligste de satte opp), og fikk da høre at jeg kunne velge mellom å gå til lege eller jordmor. Jeg sa jeg gjerne ville gå til jordmor, og fikk da nye timer med en gang etter forrige timen min. Mener jeg hadde time i uke 14, 20, og så hver måned etter det. Så rart om du ikke får mulighet til å gå til jordmor i det hele tatt mellom uke 10 og 20, selv om det bare var en kontroll mellom der så vidt jeg kan huske. Anonymkode: a011a...a7d Nei, det er ikke rart. I følge de offisielle rådene/reglene så er det ikke noe mellom første kontroll og uke 24 utenom ultralyder. Anonymkode: f89cf...38b 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #6 Skrevet 22. november 2022 Åh okei takk for svar alle! Har følt på at jeg kanskje gjør noe feil siden jeg ikke har fått ordnet timer til kontroll eller registrert meg hos jordmor osv. Kan iallefall slappe av litt da😅 ts Anonymkode: bb1ae...2b7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #7 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Åh okei takk for svar alle! Har følt på at jeg kanskje gjør noe feil siden jeg ikke har fått ordnet timer til kontroll eller registrert meg hos jordmor osv. Kan iallefall slappe av litt da😅 ts Anonymkode: bb1ae...2b7 Jeg skjønner at du lurer. Er selv høygravid nå, og synes det var ganske rart å gå mer enn halve svangerskapet og ikke treffe jordmor før i uke 25. Vi var jo på ultralyder og møtte jordmødre der, men det er veldig teknisk sjekk av ungen, ikke noe preik om tanker og følelser. Jeg har en super fastlege, men på den kontrollen jeg var hos hos han (uke 10), då var det mest praktiske ting vi prata om som sykehus osv, ikke andre ting som det egentlig står skal tas opp (kan hende det er fordi han kjenner meg veldig godt fra før, da). Men jeg har vært heldig og bor et sted hvor det er kapasitet hos jordmor i bydelen til at jeg har kunnet ha alle kontroller hos henne fra uke 25 og ut, og det har vært skikkelig fint. Hun har bedre tid enn legen, og kan mer detaljer rundt svangerskap og hvordan de jobber på sykehuset enn det legen min kan. Anonymkode: f89cf...38b 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #8 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, det er ikke rart. I følge de offisielle rådene/reglene så er det ikke noe mellom første kontroll og uke 24 utenom ultralyder. Anonymkode: f89cf...38b Når du sier det så var det kanskje ikke noen kontroll mellom uke 14 og 24 for meg heller, blanda nok den uke 20 med OUL. Anonymkode: a011a...a7d
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #9 Skrevet 22. november 2022 Gikk til lege første kontroll pga blodprøver, noe som er helt normalt. Var på tul og oul og har første time til jordmor i uke 24. Slik det står på helsenorge. Helt etter boka. Har hatt ekstra ultralyder også men det pg medisinsk oppfølging. Er stort sett lite å kontrollere før det 🤪 Anonymkode: e7fd4...555
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #10 Skrevet 22. november 2022 Dette er veldig individuelt. Det som er greien er dette: alle skal til legen rundt uke 12 for å ta blodprøve nå er det innført TUL, så henvisning må sendes dit oul skal skje uke 17-20( husker ikke eksakt ukene men den tiden) så skjer svangerskapskontroller hos jordmor fra uke 24 ish, først hver fjerde uke, så blir det hver andre uke mot slutten men, jeg fikk time til jordmor i tillegg i uke 8 og uke 18. disse to timene fikk ikke bestevenninna mi i nabobyen, fordi det er kapasitetsproblemer. Og de er ikke lovpålagt til å ta inn så tidlig. Dermed kan man bli forvirret fordi noen bastant sier «JEG hadde time i uke 10» uten at de skriver eller er klar over at dette faktisk ikke er en selvfølge. Da blir man gjerne forvirret Anonymkode: d2d41...1d6 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #11 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): På apper og Google og div. sto det jeg bare skulle bestille time til første kontroll med EN gang jeg fant ut jeg var gravid. Jeg venta vel en uke eller to før jeg ringte legekontoret, og enda fikk jeg ikke time til første kontroll før enda en mnd og noen uker var gått siden jeg bestilte time. Etter denne timen har jeg vært på TUL og skal på ordinær (?) UL neste uke. Da er jeg 20-21 uker på vei. Jeg merka derimot fort at jeg sank inn i mørke tanker og depresjon, og rundt uke 10 ringte mannen til helsestasjon for å forsøke å få meg inn hos jordmor for å snakke med noen. Da fikk han bare beskjed om at nei slikt og kontroller tar man hos lege fram til uke 20. Har fått null veiledning angående jordmor og kontroller osv fra lege (har da heller ingen fastlege har ny vikar hver gang jeg har legetime). Så jeg lurer på om jeg går glipp av kontroller ? Skal jeg nå som jeg snart er i uke 20 ringe helsestasjon på nytt og sette opp time der? Skjønner ikke en drit av noe for jeg finner så mye motstridende beskjeder overalt, og for et angstfylt deprimert førstegangsgravid hode blir det enkelt å bare resignere seg helt dessverre 😅 Anonymkode: bb1ae...2b7 Da går du privat Anonymkode: 0684d...688 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #12 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): På apper og Google og div. sto det jeg bare skulle bestille time til første kontroll med EN gang jeg fant ut jeg var gravid. Jeg venta vel en uke eller to før jeg ringte legekontoret, og enda fikk jeg ikke time til første kontroll før enda en mnd og noen uker var gått siden jeg bestilte time. Etter denne timen har jeg vært på TUL og skal på ordinær (?) UL neste uke. Da er jeg 20-21 uker på vei. Jeg merka derimot fort at jeg sank inn i mørke tanker og depresjon, og rundt uke 10 ringte mannen til helsestasjon for å forsøke å få meg inn hos jordmor for å snakke med noen. Da fikk han bare beskjed om at nei slikt og kontroller tar man hos lege fram til uke 20. Har fått null veiledning angående jordmor og kontroller osv fra lege (har da heller ingen fastlege har ny vikar hver gang jeg har legetime). Så jeg lurer på om jeg går glipp av kontroller ? Skal jeg nå som jeg snart er i uke 20 ringe helsestasjon på nytt og sette opp time der? Skjønner ikke en drit av noe for jeg finner så mye motstridende beskjeder overalt, og for et angstfylt deprimert førstegangsgravid hode blir det enkelt å bare resignere seg helt dessverre 😅 Anonymkode: bb1ae...2b7 Dette høres veldig merkelig ut! Jeg gikk privat til tidlig ul i uke 7-8, også hadde jeg legetime i uke 12 (blodprøver osv) Deretter enda en privat ultralyd. Fikk time hos jordmor i uke 16, og gikk dit jevnlig. Dette var med første i 2019. Nå er jeg gravid igjen, og gjorde ca likt som sist, men drøyde litt med å ringe jordmor. Ringte dit i uke 14 og fikk beskjed at det var litt trangt om timer nå før jul, men hun sa at de helst likte å komme igang hos jordmor også så raskt som mulig. Følte nesten jeg hadde drøyd litt lenge, men selv følte jeg ikke noe stort behov før.. Jeg vet ikke hvordan det er i kommunen der du bor, men her ringer vi selv rett til jordmortjenesten. Jeg har litt ekstra greier nå, og er gradert sykemeldt så jeg følges opp av både lege og jordmor. Ville sjekket litt ut hvordan det er med jordmor tilbud der du bor.. Anonymkode: 49184...601
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #13 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette høres veldig merkelig ut! Jeg gikk privat til tidlig ul i uke 7-8, også hadde jeg legetime i uke 12 (blodprøver osv) Deretter enda en privat ultralyd. Fikk time hos jordmor i uke 16, og gikk dit jevnlig. Dette var med første i 2019. Nå er jeg gravid igjen, og gjorde ca likt som sist, men drøyde litt med å ringe jordmor. Ringte dit i uke 14 og fikk beskjed at det var litt trangt om timer nå før jul, men hun sa at de helst likte å komme igang hos jordmor også så raskt som mulig. Følte nesten jeg hadde drøyd litt lenge, men selv følte jeg ikke noe stort behov før.. Jeg vet ikke hvordan det er i kommunen der du bor, men her ringer vi selv rett til jordmortjenesten. Jeg har litt ekstra greier nå, og er gradert sykemeldt så jeg følges opp av både lege og jordmor. Ville sjekket litt ut hvordan det er med jordmor tilbud der du bor.. Anonymkode: 49184...601 Men at du går oftere til jordmor fordi de har kapasitet har ikke noe med hvordan løpet og jordmortilbudet skal være 😊 alt står på helsenorge og TS har på ingen måte fått for dårlig oppfølging 😊 Anonymkode: e7fd4...555 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #14 Skrevet 22. november 2022 Du kan ringe andre helsestasjoner om du har flere i nærheten, de kan kanskje ta deg inn om de har kapasitet. Sist påsto helsestasjonen at jeg ikke tilhørte dem, måtte ringe en annen å si at de nektet å ta meg imot og da fikk jeg heller komme til dem. Hadde super oppfølging av ei jordmor der! Anonymkode: 64adb...bfa
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #15 Skrevet 22. november 2022 Er det virkelig så få kontroller nå? Nå et det riktignok snart 30 år siden jeg fikk mitt yngste barn, men fra uke 12 til uke 24 gikk jeg til kontroll hos fastlegen hver 4.uke, mellom uke 26 og uke 36 var det annenhver uke, og hver uke fra uke 36 til fødsel. Ordinær ultralyd var mellom uke 18 og 19. Anonymkode: ac98f...bfa 1
addict Skrevet 22. november 2022 #16 Skrevet 22. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det virkelig så få kontroller nå? Nå et det riktignok snart 30 år siden jeg fikk mitt yngste barn, men fra uke 12 til uke 24 gikk jeg til kontroll hos fastlegen hver 4.uke, mellom uke 26 og uke 36 var det annenhver uke, og hver uke fra uke 36 til fødsel. Ordinær ultralyd var mellom uke 18 og 19. Anonymkode: ac98f...bfa Få kontroller? 😅 Lege/jordmor mellom uke 6-12, blodprøver uke 12, tidlig ultralyd uke 12, ordinær ultralyd uke 18, jordmor uke 24, glukosebelastning for de aller fleste etter der igjen, kontroll i uke 28, 32, 36, 38 og evt 40 og 41. Litt usikker på hva mer man skal kontrollere og hvorfor? 😅 Synes ihvertfall det et mer enn nok 😊 Endret 22. november 2022 av addict 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #17 Skrevet 22. november 2022 Litt off topic sikkert, men anbefaler deg appen «mamma mia», den skal vist være ganske fin for å ta vare på psyken. Har dog ikke prøvd den selv men mange som skryter over appen ☺️ Anonymkode: 17f6a...3d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #18 Skrevet 23. november 2022 Neste kontroll for deg er uke 24, men du bør jo få time for den snart! Mange HS har lang ventetid på timer, du kan ikke vente til uke 22 med å bestille, du må snakke med dem igjen og si at du vil få timen satt opp nå. Jeg kontaktet min HS i uke 10-12 ca samtidig som at jeg var hos fastlegen på første kontroll og da fikk jeg satt opp uke 24-timen. Sliter du med psyken så skal de jo kunne gi deg ekstra oppfølging da, enten hos HS eller hos fastlegen. Så litt dårlig at du ble avvist på det, ville forsøkt igjen. Anonymkode: c99b6...318 1
Skyblue7 Skrevet 23. november 2022 #19 Skrevet 23. november 2022 Jeg er på flere kontroller, selv om dette er nr 3. var hos legen i uke 8, tul uke 10, jm time uke 13, oul uke 19, deretter hver 4 uke.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #20 Skrevet 23. november 2022 Jeg var hos legen i uke 12, OUL uke 18, og skal til legen i uke 22. Så er det vel en gang i mnd etter det? Jeg leste bare på helsenorge. Jeg har fått ekstra kontroll på sykehuset i uke 32 pga morkake som ligger foran åpningen. Den kommer vel i tillegg til de andre kontrollene regner jeg med. Men virker ikke som om man får noe ekstra med mindre det er noe spesielt. Anonymkode: cd807...e2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå