AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #1 Skrevet 22. november 2022 Heisann ! Mannrn min jobber 4-6 uker på og deretter 4-6 uker fri. Han har nå bestemt seg for å jobbe i friturene for å spe på inntekten. Han har fått jobb som tømrer hos en som rehabiliterer bygårder å har avtalt å jobbe der ca frem til sommeren ihvertfall når han da er på fri. spørsmålet er da lønner det seg å starte ett enkeltmannsforetak? Han tjener allerede nærmere millionen i den vanlige jobben sin, vil lønnen han får fra sidejobbet bli beskattet med 50? Siden det er en annen arbeidsgiver , er det noen måte å unngå dette ? Jeg tjener ca halvparten av han, vil det hjelpe om enkeltmannsforetaket eventuelt sto på meg da vi er gift? foresten Han regner med å tjene ca 100 tusen på sidejobben i året. Det er altså ikke et mål og snylte på skatten, men å gjøre dette på en smartest mulig måte☺️ Anonymkode: a9895...41d
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #2 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Heisann ! Mannrn min jobber 4-6 uker på og deretter 4-6 uker fri. Han har nå bestemt seg for å jobbe i friturene for å spe på inntekten. Han har fått jobb som tømrer hos en som rehabiliterer bygårder å har avtalt å jobbe der ca frem til sommeren ihvertfall når han da er på fri. spørsmålet er da lønner det seg å starte ett enkeltmannsforetak? Han tjener allerede nærmere millionen i den vanlige jobben sin, vil lønnen han får fra sidejobbet bli beskattet med 50? Siden det er en annen arbeidsgiver , er det noen måte å unngå dette ? Jeg tjener ca halvparten av han, vil det hjelpe om enkeltmannsforetaket eventuelt sto på meg da vi er gift? foresten Han regner med å tjene ca 100 tusen på sidejobben i året. Det er altså ikke et mål og snylte på skatten, men å gjøre dette på en smartest mulig måte☺️ Anonymkode: a9895...41d Her er det nok ikke mulig å komme unna at han må skatte av den inntekten som eget ENK, og at lønna kommer på toppen av den andre. Anonymkode: 83987...9cc
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #3 Skrevet 22. november 2022 Slik jeg skjønner skal han jobbe for et firma. Da er han å anse som ansatt uansett hvordan dere skatteplanlegger. Han blir trukket i skatt i hht total inntekt, uavhengig av arbeidsgiver. Men hvorfor slite seg ut i ekstrajobb når han har fri, for kun 100 000 pr år... Anonymkode: 4ce9e...de4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #4 Skrevet 22. november 2022 Dersom han får vanlig lønn så skattlegges ikke denne lønna hardere pga at han har to arbeidsgivere. Men vi har trinnskatt i Norge, så vi skatter mer av hver krone etterhvert som man kommer i nye trinn. Dersom han starter enkeltmannsforetak kan inntekta fordeles mellom ektefeller. Men fordelingen må være reell. Altså dersom det han som jobber i selskapet, så kan dere ikke føre inntekten på deg. En siste ting er at dersom han kun skal jobbe på ett prosjekt så lenge, og ikke ha noen risiko på prosjektet. Altså bare fakturere timene sine, så er han i realiteten ansatt. Skatteetaten kan i enkelte tilfeller overprøve enkeltmannsforetak og si at dette er lønn. Jeg ville uansett gått for lønnsinntekt i dette tilfellet, ikke enkeltmannsforetak. Mye enklere og problemfritt. Anonymkode: 11609...b06 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå