Gå til innhold

Huseier uanmeldt inspeksjon. Jeg nektet. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en kjellerleilighet og huseier m familie bor i samme hus. Jeg er deprimert å ligger mye på sofaen. Har det rent nok, men ikke veldig ryddig alltid. Jeg holder kjøkken og bad rent. Men det kan hope seg opp litt ellers fordi jeg ikke har ork. Får behandling hos psykolog. Så får jeg huseier på døra en kveld som vil inn for å inspisere. Han sa han hadde sett via stuevinduet mitt at det var rotete her inne. Jeg fortalte han at slike ting skal varsles i god tid. Han prøvde seg da med at dette er hans hus og han bestemmer, jeg ville da hente kontrakten for å vise han at det står der svart på hvitt. Da gikk han uten engang å si hadet. Etter dette har jeg begynt å se meg om etter nytt sted å bo. Har også dratt gardinene foran vinduene i stua, jeg vil ikke ha de stirrende inn her. Skal si opp, men synes det er ekkelt bare det å måtte være her nå. Føler meg uønsket og at de ikke liker at jeg bor her. Er 2 mnd oppsigelse. Hvordan hadde dere taklet å måtte bo et sted? Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette, føler han er sur på meg.

Anonymkode: d0b7b...697

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har alt på det rene. At det er rotete hos deg har han ingenting med så lenge det ikke forringer tilstanden til leiligheten, og så lenge det ikke er mat, fukt osv. så har han ingenting med det å gjøre. 

Ja det kan være ekkelt å bo der nå når han er sur, men bare tenk på at du ikke har gjort noe galt og det er han som er problemet. 

Anonymkode: 5dfdb...9c9

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leier en kjellerleilighet og huseier m familie bor i samme hus. Jeg er deprimert å ligger mye på sofaen. Har det rent nok, men ikke veldig ryddig alltid. Jeg holder kjøkken og bad rent. Men det kan hope seg opp litt ellers fordi jeg ikke har ork. Får behandling hos psykolog. Så får jeg huseier på døra en kveld som vil inn for å inspisere. Han sa han hadde sett via stuevinduet mitt at det var rotete her inne. Jeg fortalte han at slike ting skal varsles i god tid. Han prøvde seg da med at dette er hans hus og han bestemmer, jeg ville da hente kontrakten for å vise han at det står der svart på hvitt. Da gikk han uten engang å si hadet. Etter dette har jeg begynt å se meg om etter nytt sted å bo. Har også dratt gardinene foran vinduene i stua, jeg vil ikke ha de stirrende inn her. Skal si opp, men synes det er ekkelt bare det å måtte være her nå. Føler meg uønsket og at de ikke liker at jeg bor her. Er 2 mnd oppsigelse. Hvordan hadde dere taklet å måtte bo et sted? Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette, føler han er sur på meg.

Alle som bor i sokkelleiligheter er egentlig uønsket. Utleier leier utelukkende ut for å få skattefri inntekt. For mange er utleie et nødvendig onde for å ha råd til å bo i boligen selv.

• Liker 8
Gjest dreamstar
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde prøvd å finne meg et sted å leie hvor huseier ikke bor i samme hus. Er så mye uprofesjonelle huseiere der ute.

Jeg hadde en huseier hvor vi måtte idiotforklare henne at når hun leier ut så mister hun disposisjonsretten til boligen sin. Vi ble ikke der lenge for å si det sånn. Hun kom inn og skulle flytte på møbler o.l, gikk inn uten lov da vi var borte og mye mer. Ustabil hele dama...

Endret av dreamstar
skrivefeil
Skrevet
dreamstar skrev (2 timer siden):

Hadde prøvd å finne meg et sted å leie hvor huseier ikke bor i samme hus. Er så mye uprofesjonelle huseiere der ute.

Jeg hadde en huseier hvor vi måtte idiotforklare henne at når hun leier ut så mister hun disposisjonsretten til boligen sin. Vi ble ikke der lenge for å si det sånn. Hun kom inn og skulle flytte på møbler o.l, gikk inn uten lov da vi var borte og mye mer. Ustabil hele dama...

Var vel tilfeldigvis ikke Porsgrunn by det der?

Gjest dreamstar
Skrevet
Kaneel skrev (Akkurat nå):

Var vel tilfeldigvis ikke Porsgrunn by det der?

Nei det var ikke det. Det er nok mye sånne historier rundt om i hele Norge. Markedet må reguleres bedre. Huseier har all makt, om ikke nødvendigvis etter loven, men reelt, for man må enten finne seg i utleiers nykker eller finne seg et annet sted å bo. 🥺

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke bry deg om hva de måtte tenke? Det er helt ærlig totalt irrelevant for ditt liv hva den familien tenker 🤣. Huseier ble nok snurt fordi du faktisk sto opp for deg selv, og vet dine rettigheter. Bra gjort av deg! Du har alt på det rene, huseiere har ingenting med hvor rotete eller ryddig det er i utleie-boligen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan hadde dere taklet å måtte bo et sted? Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette, føler han er sur på meg

Hadde flyttet så snart som mulig. 

Anonymkode: 784f3...924

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...