Gå til innhold

4 åringen vil ikke tygge/svelge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min som nettop fylte 4 har alltid vært flink til å spise. Han er ingen stor spiser men spiser og prøver det meste. 

Nå i de siste 2-3 ukene har han blitt så vanskelig. Han tar en bit av maten og bare lar det ligge i munnen. Eller at han bare tygger tygger men orker liksom ikke å svelge. Jeg skjønner ikke hvorfor han gjør sånn. 

I går ga jeg han skive med egg. Jeg måtte hele tiden si til: nå må du svelge,,,, nå må du tygge,,,,nå må du ta ny bit osv... Plutselig ble jeg opptatt med noe i kjøkkenet. Jeg gikk bort til sønnen min etter 15 minutter og han satt fortsatt med mat i munnen som han tok for 15 min siden. Ufff føler jeg ble kjempe sint inni meg men klarte å holde følelsene til meg selv. Skjønner ikke hva er greia med han? Hvorfor vil han ikke spise som før? Hva kan være i veien?

Usunne ting som kjeks, godteri, kaker klarer han fint å tygge og svelge og vil gjerne ha mer 

Anonymkode: e2ea5...148

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han er inne i en nysgjerrighetsfasen? At han rett og slett er nysgjerrig på maten på en ny måte og at han trenger å få ta seg lengre tid med å smake på maten og kjenne på konsistensen enn han har hatt behov for før.

https://www.med.uio.no/imb/forskning/prosjekter/bra-studien/ressurser/barnehager/tips-og-rad/oppmuntring-til-a-smake-og-spise/forskjellige-smaksfaser.html

Om han utvikler vansker med å faktisk svelge, så må det naturligvis følges opp av profesjonelle. Men om det ikke er noe medisinsk så er det en god rettesnor å tenke at når maten står på bordet så er det han som har ansvaret for spisingen og at de voksne har ansvaret for  Press på å tygge, svelge, smake eller spise en viss mengde vil kunne skape mer problemer enn det løser. Jeg synes Ellyn Satters fremgangsmåte (Division of responsibility) er veldig god i forhold til hvordan å tenke rundt måltider og matsituasjonen, også når det er utfordringer

Anonymkode: 59da6...311

Skrevet

Vondt i munnen? Tenner? Svelget? 

Skrevet

Ikke lag det til et problem! Med mindre han har vondt for å svelge, så går dette seg til (hvis du ikke gjør det til en kampsak) 

Hvis han ikke er sykelig undervektig fra før så trenger du ikke å passe på at et friskt barn svelger mat

Anonymkode: e1021...93b

• Liker 1
Skrevet

Du kan da ikke bli sint? Han har kanskje noe som plager han? Ta han med til lege hvis du er usikker… ellers gi det så lite oppmerksomhet som mulig, la han styre maten selv. 

Anonymkode: 8fbdb...2bc

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje han er inne i en nysgjerrighetsfasen? At han rett og slett er nysgjerrig på maten på en ny måte og at han trenger å få ta seg lengre tid med å smake på maten og kjenne på konsistensen enn han har hatt behov for før.

https://www.med.uio.no/imb/forskning/prosjekter/bra-studien/ressurser/barnehager/tips-og-rad/oppmuntring-til-a-smake-og-spise/forskjellige-smaksfaser.html

Om han utvikler vansker med å faktisk svelge, så må det naturligvis følges opp av profesjonelle. Men om det ikke er noe medisinsk så er det en god rettesnor å tenke at når maten står på bordet så er det han som har ansvaret for spisingen og at de voksne har ansvaret for  Press på å tygge, svelge, smake eller spise en viss mengde vil kunne skape mer problemer enn det løser. Jeg synes Ellyn Satters fremgangsmåte (Division of responsibility) er veldig god i forhold til hvordan å tenke rundt måltider og matsituasjonen, også når det er utfordringer

Her har naturligvis halve setningen blitt borte. 🙈 Skulle stå: ... har ansvaret for hyggelige rammer og ro rundt måltidet og hva som blir servert. 

Man skal selvfølgelig ikke presse osv. 😅

Skrevet

Takk til alle som har svart🙂

Anonymkode: e2ea5...148

Skrevet

Gjelder dette bare brødmåltider eller alle måltidene?

Jeg har alltid slitt med brød, føler det bare vokser i munnen og liker ikke konsistensen. 

Anonymkode: ba0d2...cca

Skrevet

Lag minst mulig styr med maten, og gi han gjerne plukke selv mat. Altså sett fram pålegg, brød, grønt i skåler og be han forsyne seg selv. Spis sammen og snakk om hva som smaker godt ( eller helt andre ting). Måltid er 20-30 min, gi en påminnelse ca 10 min før dere er ferdige, si takk for maten og rydd av bordet. Ingen snacks eller annen mat før neste måltid. 

Anonymkode: 5d0f6...421

Skrevet

Samme som mange med spiseforstyrrelser, mat/spising er noe av det man kan kontrollere selv. La hen være i fred, tilby hen å spytte maten i søpla. Går det ikke over etter noen uker/mnd ta kontakt ned lege.

Anonymkode: 0cc06...70b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...