Gå til innhold

Mann som sliter i farsrollen/voksenrollen/samliv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på hvordan jeg skal forklare dette. Han er åpen om at han sliter. Det er svært utfordrende for oss. En egentlig oppegående mann som er smart og i full jobb, klarer ikke helt enkle ting. Og det er mye han klarer også, men poenget med tråden er jo vanskelighetene våre, ikke det han mestrer, så derfor vil det virke som det kun er det negative her. 

Eksempler (og noen få av disse hadde nok ikke vært noe problem, men når det plutselig blir så mye, så er det vanskelig å organisere hverdagen)

• Forstår ikke/husker ikke å tømme potte/trekke opp på do etter barna. 
  • Glemmer å pusse tenner på barna.
  • Glemmer å gi de mat (feks. frokost, eller lunsj eller kveldsmat. Middag husker han)
  • Forstår ikke at man må ta av sengetøy med en gang hvis et av barna har tisset i sengen. Lar det bare ligge til jeg oppdager det. 
  • Husker ikke at barna skal vaske hender og ansikt morgen/kveld eller ved behov. Kan sende de i barnehagen med skittent ansikt fullt av snørr, eller sende de i seng med svarte hender. 
  • Klarer ikke forstå forskjellen på ullundertøy og mellomlag. Altså, han sier ull er ull, og ser ikke forskjell, enda jeg har delt inn i separate hyller og navnet. Han klarer ikke skjønne at det er en forskjell der. 
  • Klarer ikke forstå forskjellen på en foret og uforet parkdress for barn. At uforet er for kaldt nå på vinteren skjønner han ikke. "Dress er dress". At hvis man skal ha foret så kan det hende man kan droppe mellomlaget. Eller velge mellomlag og uforet. Han skjønner ikke dette puslespillet. Problemet oppstår når han tar valg om hva som skal med i barnehagen, for da står barna uten nødvendige uteklær. 
  • Klarer ikke skjønne beskjeder som "ta med alt i hyllene og på knaggene i barnehagen hjem siden det er fredag". Da velger han å la noe ligge igjen. Sist så sa jeg spesifikt "ta med ALT. Ikke velg å la noe ligge igjen. Ikke tenk at det er lurt, jeg vil at alt skal tømmes og tas med hjem, ikke at du skal vurdere det selv". Støvler og parkdress og votter ble igjen... 
  • Klarer ikke fullføre en oppgave med barna. Feks. å kle på/morgenstell. Stopper opp halvveis, og så blir han sittende fordi "barna vil ikke". Det virker som han faller helt ut. Når jeg minner han på hva han driver med, så klarer han ikke skjønne at han må fortelle barna det også. At "nå løfter jeg deg på fanget for å ta på bukse", han kommuniserer ikke. Bare tar de på fanget og kler på hylende unger, for han "gjør bare som jeg gav beskjed om". Alle som har tre og fireåringer skjønner hvor kræsj dette blir. 
  • Klarer ikke skjønne at han må planlegge tiden hvis han skal hente i barnehagen. At han må regne sammen tid før han skal være på jobb ved levering. Veldig ofte innser han for sent at han ikke rekker, og jeg står igjen og må hive meg rundt og komme for sent i stedet. 
  • Ellers er det haugevis av husarbeid og sånt da, men det løser jeg ved at det er jeg som gjør det, ikke han. Feks. skjønner han ikke at hvis han velger å ikke tørke av bordet (han forstår egentlig ikke at det er en fast oppgave uten at jeg sier det), så må jeg gjøre det. Han innser ikke at dette er ting som må gjøres uansett. 

Jeg er så sliten 😞 

Og det vanskelige med å ta det opp er at jeg får høre at jeg hakker på han. Og jeg er helt enig i at det er tåpelig å hakke på småting, men dette her begynner å bli så store ting og så viktige for barna at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal la det skure og gå. Han var ikke i jobb da vi møttes så det var ikke særlig synlig for meg da. Har skjønt etterhvert at foreldrene hans gjerne vasket litt hjemme hos han osv, men det ante jeg jo ikke. Og jeg tok jo mye husarbeid da barna var babyer og jeg hadde permisjon. Han var flinkere med barna før da han ikke trengte å kommunisere særlig med de. Han er veldig leken pappa, og finner på gøye ting med ungene sånn, men han er med på furting hvis det ikke blir som han ville osv. Nesten som at han er en av barna, ikke den voksne. Han har ADHD og er medisinert. Og har hatt en litt røff oppvekst. Men for meg virker det som det eskalerer, selv om det antakelig bare er at det er mer synlig ettersom både barna og jeg "krever" mer enn da de var babyer/vi var uten barn.

Anonymkode: 9547f...b7a

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

AT han har ADHD forklarer jo veldig mye av det du beskriver, da. Et tegn ved ADHD er problemer med eksekverende funksjoner, som det heter seg. Altså problemer med å gjennomføre oppgaver som har mange steg. 

Hva med en sjekkliste? 

Og så kan det hende han føler at du rett og slett styrer for mye.. Jeg er sånn at jeg melder meg ut om det er en som skal detaljstyre alt. DA gidder jeg ikke. 

Som i at du mener det er forskjell på mellomlag og innerlag - jeg skjønner ikke helt hva du mener med det heller. Vi har ullplagg og vanlige plagg, og ikke noe "Mellomlag" og "innerlag". 

Også litt spesielt at DU skal bestemme hva som skal være med fra bhg og ikke skal la far utvise skjønn. 

Anonymkode: 8b4b3...03e

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En slik mann hadde jeg ikke orket å bo med, han blir jo som enda en unge for deg. Det er jo store mangler på helt grunnleggende oppgaver, sliter han med hygiene/påkledning osv på seg selv?

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenkte at hvis det ikke skyldes ADHD så er det ekstrem strategisk inkompetanse. Altså, enten så makter han faktisk ikke å få til disse tingene eller så er det på et eller annet vis gunstig for han å ikke lære seg det (da må jo du gjøre det og det er kjekt).

Anonymkode: 895f7...9da

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

AT han har ADHD forklarer jo veldig mye av det du beskriver, da. Et tegn ved ADHD er problemer med eksekverende funksjoner, som det heter seg. Altså problemer med å gjennomføre oppgaver som har mange steg. 

Hva med en sjekkliste? 

Og så kan det hende han føler at du rett og slett styrer for mye.. Jeg er sånn at jeg melder meg ut om det er en som skal detaljstyre alt. DA gidder jeg ikke. 

Som i at du mener det er forskjell på mellomlag og innerlag - jeg skjønner ikke helt hva du mener med det heller. Vi har ullplagg og vanlige plagg, og ikke noe "Mellomlag" og "innerlag". 

Også litt spesielt at DU skal bestemme hva som skal være med fra bhg og ikke skal la far utvise skjønn. 

Inne har man på vanlige klær eller feks. ullundertøy/stillongs. Og skal man ut når det er kaldt har man på mellomlagstøy, dvs fleece eller ull, før ytterlaget som er ytterdressen. Kan ikke helt tro at noen med barn ikke vet dette? Barnehagen pusher jo info om mellomlag og ull hele tiden. 

Grunnen til at jeg bestemmer hva som skal være med fra barnehagen er fordi barna trenger klærne i helgen hjemme. Men han vurderer det annerledes fordi han ikke skjønner hvilke klær de trenger. Han tenker ikke over at de kanskje trenger støvler fordi det regner ikke fredag ettermiddag, men om det regner søndag og de skal ut så trenger de jo støvler. Så hans skjønn setter oss i vanskelige situasjoner der vi ikke kan være med på ting eller sende barna ut. Gjerne når far selv er borte, slik at han ikke engang oppdager at vi fikk problemer av det... 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
uglejenta skrev (10 minutter siden):

En slik mann hadde jeg ikke orket å bo med, han blir jo som enda en unge for deg. Det er jo store mangler på helt grunnleggende oppgaver, sliter han med hygiene/påkledning osv på seg selv?

Nei, han er flink med seg selv. Men han dusjer daglig, så det er litt vanskelig å se eventuelt. Han kan være slapp med tannpuss selv. Og har måtte bytte mye klær som har blitt ødelagt av å glemmes i vaskemaskinen. Barna dusjer jo ikke daglig, så blir mer synlig når hender eller ansikt ikke vaskes. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenkte at hvis det ikke skyldes ADHD så er det ekstrem strategisk inkompetanse. Altså, enten så makter han faktisk ikke å få til disse tingene eller så er det på et eller annet vis gunstig for han å ikke lære seg det (da må jo du gjøre det og det er kjekt).

Jeg gjorde det i starten, men så sa jeg nei, fordi det ble jo så mye ekstrajobb for meg. Men nå vet jeg neimen ikke.. Det er mye der han forsøker å hjelpe til, men så ender det med ekstrajobb for meg. Feks. finner ut at han skal se over yttertøyet til barna, vasker det som en "overraskelse" til meg, og så glemmer det vått så jeg står der uten utetøy til de dagen etter. På meg virker det som at han gjerne vil, men ikke får til. Eller ikke tenker langt nok. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Er han selv fortvilet over å ikke få til disse tingene, eller bryr han seg ikke? 

Anonymkode: 3ffc0...0ad

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Inne har man på vanlige klær eller feks. ullundertøy/stillongs. Og skal man ut når det er kaldt har man på mellomlagstøy, dvs fleece eller ull, før ytterlaget som er ytterdressen. Kan ikke helt tro at noen med barn ikke vet dette? Barnehagen pusher jo info om mellomlag og ull hele tiden. 

Grunnen til at jeg bestemmer hva som skal være med fra barnehagen er fordi barna trenger klærne i helgen hjemme. Men han vurderer det annerledes fordi han ikke skjønner hvilke klær de trenger. Han tenker ikke over at de kanskje trenger støvler fordi det regner ikke fredag ettermiddag, men om det regner søndag og de skal ut så trenger de jo støvler. Så hans skjønn setter oss i vanskelige situasjoner der vi ikke kan være med på ting eller sende barna ut. Gjerne når far selv er borte, slik at han ikke engang oppdager at vi fikk problemer av det... 

På det du skrev hørtes det ut som om du hadde mellomlag i ull og innerlag i ull ;) Vi har fleecejakker som mellomlag. Og nei, ikke alle bhg pusher på sånt. 

Ja, jeg skjønner at det er drit når ikke det som skal være med, er med. 

Men dette høres ut som om kommer av ADHD'en hans. Det du beskriver er helt dønn typisk. Det å ikke klare å beregne tid, ikke huske ting som skal gjøres, ikke få med seg alt som skal fås med, er alle helt typiske ting. 

Og det er der jeg tenker lister kan komme nyttig med. 

Og kanskje søke hjelp på adhd-forumer? Dette er det nok mange adhd-foreldre som sliter med. Det ER sinnsykt mye greier å holde styr på med unger, og spesielt når man er to foreldre - jeg synes det er mye lettere når mannen er bortreist og jeg har full kontroll, enn når jeg skal hente og ikke aner hva mannen hadde med seg til bhg om morgenen og hva som er igjen hjemme, og når jeg vet at jeg har ansvar for tannpuss og det ikke faller bort fordi jeg tenker mannen har gjort det og motsatt. 

• Liker 3
Skrevet

Her ville jeg tenkt en lettere variant av psykisk utviklingshemming. 

Har han fullført høyere utdanning? 

Anonymkode: e75a9...c53

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og da ville du faktisk tenkt helt feil. Han har ADHD. Herregud.. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor har du valgt å innlede et samliv med en slik mann?

Anonymkode: 2c834...e52

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme tenker jeg. Dette er mer enn bare ADHD. Jeg kjenner flere med høy grad av ADHD og de klarer de tingene her (selv umedisinet)

Anonymkode: 8328b...70c

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Han har ADHD og er medisinert. Og har hatt en litt røff oppvekst. Men for meg virker det som det eskalerer, selv om det antakelig bare er at det er mer synlig ettersom både barna og jeg "krever" mer enn da de var babyer/vi var uten barn.

Det høres ut som han trenger seg en tur til legen og justere medisineringen om det er det som er grunnen til at han er så evneveik.

Ser han selv hvor mye han glippe? Be han lage seg liste slik at han kan være en skikkelig far og partner.

Anonymkode: 43aa9...a8c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er han selv fortvilet over å ikke få til disse tingene, eller bryr han seg ikke? 

Anonymkode: 3ffc0...0ad

Han er veldig fortvilet. Han sier selv at han ikke forstår hvorfor han ikke skjønner sånt. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

På det du skrev hørtes det ut som om du hadde mellomlag i ull og innerlag i ull ;) Vi har fleecejakker som mellomlag. Og nei, ikke alle bhg pusher på sånt. 

Ja, jeg skjønner at det er drit når ikke det som skal være med, er med. 

Men dette høres ut som om kommer av ADHD'en hans. Det du beskriver er helt dønn typisk. Det å ikke klare å beregne tid, ikke huske ting som skal gjøres, ikke få med seg alt som skal fås med, er alle helt typiske ting. 

Og det er der jeg tenker lister kan komme nyttig med. 

Og kanskje søke hjelp på adhd-forumer? Dette er det nok mange adhd-foreldre som sliter med. Det ER sinnsykt mye greier å holde styr på med unger, og spesielt når man er to foreldre - jeg synes det er mye lettere når mannen er bortreist og jeg har full kontroll, enn når jeg skal hente og ikke aner hva mannen hadde med seg til bhg om morgenen og hva som er igjen hjemme, og når jeg vet at jeg har ansvar for tannpuss og det ikke faller bort fordi jeg tenker mannen har gjort det og motsatt. 

Korrekt, barnehagen her har sagt at de vil ha ull innerst, og ull som mellomlag, presisert at fleece ikke varmer når det er vått. Og det spiller ingen rolle om det er to lag "innertøy" ull (mellomlaget er tykkere), poenget mitt er at han ikke skjønner funksjonen av mellomlag. Han forstår ikke hva det er. Høres helt vanvittig dumt ut når jeg forklarer det, men han kan stå foran meg og si "jeg skjønner ikke hva det her er, jeg skjønner ikke hva mellomlag er eller når det brukes". 

Jeg synes også det er lettere helt alene, enn med mannen her. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, og han har en ganske høy stilling med mye ansvar. Svært intelligent, mye kunnskap om de tingene han liker. Ingen kunnskap om annet 😛 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor har du valgt å innlede et samliv med en slik mann?

Anonymkode: 2c834...e52

Han var ikke sånn da vi ble sammen. Eller jeg oppdaget det ikke da. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Samme tenker jeg. Dette er mer enn bare ADHD. Jeg kjenner flere med høy grad av ADHD og de klarer de tingene her (selv umedisinet)

Anonymkode: 8328b...70c

Ja, jeg skjønner ikke hva som skjer. Han virker som han blir verre jo eldre barna blir. Da de var babyer var det nok enklere, for da kunne han bare gjøre oppgavene uten å kommunisere eller tenke seg om. 

Det høres ut som han trenger seg en tur til legen og justere medisineringen om det er det som er grunnen til at han er så evneveik.

Ser han selv hvor mye han glippe? Be han lage seg liste slik at han kan være en skikkelig far og partner.

Anonymkode: 43aa9...a8c

Han orker ikke lage lister, jeg har spurt om han ikke ønsker å endre det siden han ser hvor mye han sliter, men han går veldig fort i den rollen at "jeg klarer ingenting uansett, hadde ikke klart å lage lister engang". 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva legger du i røff oppvekst? Kanskje han rett og slett ikke fikk med seg stort av "boevne" hjemmefra?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

....

Ja, og han har en ganske høy stilling med mye ansvar. Svært intelligent, mye kunnskap om de tingene han liker. Ingen kunnskap om annet...

Kan han ha udiagnostisert Asperger eller annet innen autismespekteret?

Anonymkode: c57ec...659

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Han er veldig fortvilet. Han sier selv at han ikke forstår hvorfor han ikke skjønner sånt. 

Korrekt, barnehagen her har sagt at de vil ha ull innerst, og ull som mellomlag, presisert at fleece ikke varmer når det er vått. Og det spiller ingen rolle om det er to lag "innertøy" ull (mellomlaget er tykkere), poenget mitt er at han ikke skjønner funksjonen av mellomlag. Han forstår ikke hva det er. Høres helt vanvittig dumt ut når jeg forklarer det, men han kan stå foran meg og si "jeg skjønner ikke hva det her er, jeg skjønner ikke hva mellomlag er eller når det brukes". 

Jeg synes også det er lettere helt alene, enn med mannen her. 

Ja, og han har en ganske høy stilling med mye ansvar. Svært intelligent, mye kunnskap om de tingene han liker. Ingen kunnskap om annet 😛 

Han var ikke sånn da vi ble sammen. Eller jeg oppdaget det ikke da. 

Ja, jeg skjønner ikke hva som skjer. Han virker som han blir verre jo eldre barna blir. Da de var babyer var det nok enklere, for da kunne han bare gjøre oppgavene uten å kommunisere eller tenke seg om. 

Han orker ikke lage lister, jeg har spurt om han ikke ønsker å endre det siden han ser hvor mye han sliter, men han går veldig fort i den rollen at "jeg klarer ingenting uansett, hadde ikke klart å lage lister engang". 

Hva om han hadde blitt bedt om å lage lister på jobb da? Hadde han svart det samme? Nei, han hadde jo gjort det. Høres ikke helt sannsynlig ut at han ikke evner noe hjemme, men er på topp på jobb. Det henger ikke på greip. Han er ikke interessert av det som skjer hjemme, og gidder ikke lære seg det heller. Fin fyr.

Anonymkode: 543b2...7b8

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva legger du i røff oppvekst? Kanskje han rett og slett ikke fikk med seg stort av "boevne" hjemmefra?

Det stemmer nok til en viss grad. Han har vokst opp i alkoholisme. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva om han hadde blitt bedt om å lage lister på jobb da? Hadde han svart det samme? Nei, han hadde jo gjort det. Høres ikke helt sannsynlig ut at han ikke evner noe hjemme, men er på topp på jobb. Det henger ikke på greip. Han er ikke interessert av det som skjer hjemme, og gidder ikke lære seg det heller. Fin fyr.

Anonymkode: 543b2...7b8

Jobben hans er veldig teoretisk, så det er vel det at det blir så stor forskjell? Jeg synes også dette er merkelig. Og føler meg veldig lite verdsatt når han ikke prioriterer å "ordne" logistikken hjemme på noe vis, mens han er drømmemann på jobb.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er det noe som skurrer vesentlig. Dette er ikke normalt. 
Håper du får hjelp til å finne ut av det.

Anonymkode: ecc09...4c7

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...