Gå til innhold

Bivirkninger av duphalac/laktulose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt er forstoppet, og vi har fått beskjed om å gi litt duphalac. Jeg er redd for at hun skal få mer vondt av bivirkningene luftsmerter, magevondt og kramper. Når kommer evt disse bivirkningene? Med en gang eller etter en stund? Er det bare ved for høye doser man stort dett opplever disse type bivirkningene? 

Anonymkode: 9b6b2...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har vært nødt å gi laktulose (samme som Duphalac) til vårt barn på 9 mnd i snart en 1 mnd nå. Dette grunnet at hen kniper igjen og blir forstoppet veldig fort. Det varieres på doser mellom 5 og 10 ml per dag. Vi har ikke merket noen andre bivirkninger annet enn litt luft i magen. Dette har kommet noen timer etter inntak. Jeg passer på å gi det om morgenen og ikke om kvelden, så hen slipper evt. ubehag om natten. For vår del har det vært mer positivt enn negativt å bruke dette. Hen får gå på do og er fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nok fint skal du se! Duphalac er egentlig bare en sukkertype som trekker vann inn i tarmen slik at den blir stimulert til å jobbe. Ja, hun kan få vondt i magen om hun er uheldig men da er det fordi magen jobber. Blir i værste fall ca knip som ved diare. Lykke til, husk å gi mye vann/væske også

Anonymkode: 8ae0b...b7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn brukte duphalac av og på fra rundt samme alder som din og frem til 1,5 år ca. Kun i perioder. Vi merket ingen bivirkninger. 

Anonymkode: 863c5...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barnet mitt er forstoppet, og vi har fått beskjed om å gi litt duphalac. Jeg er redd for at hun skal få mer vondt av bivirkningene luftsmerter, magevondt og kramper. Når kommer evt disse bivirkningene? Med en gang eller etter en stund? Er det bare ved for høye doser man stort dett opplever disse type bivirkningene? 

🤨 bivirkninger er ikke noe som rammer alle, bivirkninger er noe som KAN ramme. Stor mulighet for at datteren din ikke får luftsmerter og andre bivirkninger. 

Anonymkode: 31a36...d34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår da 3 åring fikk ingen andre bivirkninger av lactulose enn at han faktisk ble nødt til å gå på do. Noen han i utgangspunktet syntes var en dårlig ting å bruke tid på, og dermed knep til tarmen var av betong. Bare positive erfaringer herfra.

Anonymkode: dec35...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større fare for at barnet ditt får magesmerter ved forstoppelse, enn at hun får det av laktulose. I alle fall er "bivirkningene" av forstoppelse verre enn de hun evt får av laktulose. 

Anonymkode: d551c...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere her som har prøvd/brukt lactulose: når merket dere effekt? Løsnet det hard avføring langt nede i tarmen også (propper)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere her som har prøvd/brukt lactulose: når merket dere effekt? Løsnet det hard avføring langt nede i tarmen også (propper)?

Min datter ble operert.

Anonymkode: 020df...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det er meg igjen! Da har vi offisielt fått disse velkjente bivirkningene. Mer spesifikt magesmerter, som faktisk er mye verre enn det jeg opplevde forstoppelsen. Vi tok derfor siste dose duphalac i ettermiddag, men når forsvinner typisk disse magesmertene?? Gud vi er desperate igjen🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker for øvrig som kramper som kommer og går…. Hun har hatt det i hele kveld, men la seg for en time siden og sover foreløpig okei… det var sikkert jeg som ga en for stor dose i morges (det gikk jo så fint og jeg synes egentlig ikke bajsen har blitt myk «nok») dessverre 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tarmen jobber i tak, kramper som kommer og går + smerter tyder på at det virker, fordi tarmen jobber. Ville ringt fastlegen i morgen og hørt hva de anbefaler. Det kan være det du skal gjøre er å fortsette, evt justere dose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 15.45):

Dette går nok fint skal du se! Duphalac er egentlig bare en sukkertype som trekker vann inn i tarmen slik at den blir stimulert til å jobbe. Ja, hun kan få vondt i magen om hun er uheldig men da er det fordi magen jobber. Blir i værste fall ca knip som ved diare. Lykke til, husk å gi mye vann/væske også

Hva tenker du vann/væske skal bidra til? Dette er dessverre en seiglivet myte. Mye væsker hjelper ikke mot treg mage. Tarmene bruker væske fra magesaftene. All overflødig inntak av væske utskilles fra nyrene og er ikke engang innom tarmene. Anbefaler å lese innleggene til barneleg1 på Instagram, hun forklarer dette ganske enkelt. 

Anonymkode: 11207...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet ditt ikke kommer seg på do og ikke har hatt avføring på noen dager må dere løsne proppen. Dette gjør vondt, men å gå med forstoppelse i lang tid er verre. Luftsmerter kan oppstå, men det gjør også vondt når bæsjen presser på. Poenget med lactulose er at den holder avføringen myk. Når proppen har løsnet kan du redusere mengden. Kanskje venner barnet seg til lactulosen også. Om det ikke ordner seg bør dere raskt komme til legen for å få resept på movicol.

Anonymkode: 095b5...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker du vann/væske skal bidra til? Dette er dessverre en seiglivet myte. Mye væsker hjelper ikke mot treg mage. Tarmene bruker væske fra magesaftene. All overflødig inntak av væske utskilles fra nyrene og er ikke engang innom tarmene. Anbefaler å lese innleggene til barneleg1 på Instagram, hun forklarer dette ganske enkelt. 

Anonymkode: 11207...d1f

Det er uenighet og usikkerhet rundt om ekstra væske hjelper. F.eks på Helsenorge er det fremdeles oppgitt som lurt å drikke godt ved forstoppelse. Uansett, sammen med Duphalac er det anbefalt å drikke nok. Nøyaktig hvorfor kan jeg ikke svare deg på.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/duphalac-viatris-548179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om barnet ditt ikke kommer seg på do og ikke har hatt avføring på noen dager må dere løsne proppen. Dette gjør vondt, men å gå med forstoppelse i lang tid er verre. Luftsmerter kan oppstå, men det gjør også vondt når bæsjen presser på. Poenget med lactulose er at den holder avføringen myk. Når proppen har løsnet kan du redusere mengden. Kanskje venner barnet seg til lactulosen også. Om det ikke ordner seg bør dere raskt komme til legen for å få resept på movicol.

Anonymkode: 095b5...7ed

Vi har fått ut proppen, måtte bruke klyster i samråd med helsesykepleier og barnelege på helsestasjonen. For å være helt ærlig er hun mer plaget nå etter proppen er ute enn hun var når proppen fremdeles var der…. Håper på en bedre dag i dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...