Gå til innhold

Venninne som okkuperer mye av tiden min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare først og fremst skrive at jeg setter veldig pris på vennskapet til meg og venninnen min, vi er jo to som deler alt med hverandre - men det kan bli litt vel mye…

Jeg syns det kan bli for eksempel for mye teksting frem og tilbake, siden jeg får så mange meldinger(på snap) hver dag, og jeg bruker mye tid på å svare henne. Hun har adhd og jeg har fatigue (utmattelse og ptsd) og merker at mye av energien min forsvinner der…

Og jeg liker å få til å møtes når vi kan, men hun bruker å ringe meg i tide og utide (kan feks ringe meg kl 10 eller sent på kvelden, eller feks når jeg skal spise middag)… mens jeg syns det kan bli i meste laget å føle at jeg «må» ta telefonen når jeg da enten har pause på skolen(går på voksen opplæring) spiser middag, sitter i bilen/på bussen…. 

Hun derimot har ikke noe problem med å snakke i tlf mens hun sitter på buss/tog, mens jeg klarer ikke det pga jeg føler det er ubehagelig å snakke om private ting med mye mennesker rundt..

Føler meg frekk som skriver ting på en sånn måte, men jeg vil ikke såre henne med å si ifra - men er dette noe folk vanligvis gjør? I vennskap? At det blir så mye kontakt via telefon osv at det blir så altoppslukende? … Jeg må ofte ha tid til meg selv etter skole/jobb for å få hvilt og henta meg selv inn igjen. Men hun kan tekste meg til langt på natt hvor jeg må svare at jeg heler svarer henne i morgen.. 

Burde jeg si ifra på en vennlig måte? Eller er det mer «forventet» at sånn er det i et vennskap?

Anonymkode: 17ca0...10c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si ifra. Jeg har perioder hvor jeg snakker mindre i telefonen fordi jeg ikke orker. Da informerer jeg vennene mine om det. Jeg sier ikke at de ikke får ringe meg, men at jeg er sliten og at jeg dermed kanskje blir mer fraværende og orker mindre. Hvis hun ringer når du spiser kan du for eksempel sende henne en melding hvor du skriver at du kan ringe henne senere eller at det ikke passer.

Anonymkode: 4c287...85d

• Liker 3
Skrevet

Du må si fra ja! 

Si det ikke passer, forklar den riktige grunnen hver gang. Blir hun sur, ja, da får hun bli sur. 

Kunne ikke falt meg inn å ta en unødvendig telefonsamtale om jeg skal spise, lager middag, skal sove, se på film, sitter på bussen, i bilen, på jobb osv. Sender heller en melding om at det ikke passer hvis jeg ikke svarer kort. 

Anonymkode: 937b8...6ba

• Nyttig 2
Skrevet

Forventer hun at du skal være tilgjengelig og svare umiddelbart, eller er dette noe du pålegger deg? Jeg har venner som ringer og snapper i tide og utide; noen jobber nattvakt, noen er i mammaperm, noen har vanlig dagjobb, noen studerer osv. Likt for alle er at de snapper eller ringer når det passer dem. Men ingen forventer at jeg skal være tilgjengelig og svare umiddelbart. Jeg tar ikke telefonen på bussen, når jeg spiser, når jeg ser serie, har lagt meg eller er opptatt med noe. 
Si i fra at du eks etter kl 21 må hvile, ikke er komfortabel med å snakke i telefon på offentlige steder osv, men sett også grenser for deg selv

Anonymkode: 4894b...ce2

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke svare på en snap umiddelbart. 

Du må også sette grenser. Du trenger overhodet ikke svare på tusen meldinger og telefoner når det ikke passer deg. 

Jeg svarer ikke på meldinger før det passer meg å svare. Da begrenser også antall meldinger seg, siden folk ofte lar være å sende en ny  melding før de har fått svar på den første. 

Du kan også i ifra at det blir for mange meldinger, og det er helt ok å si "Jeg sitter på bussen så det passer ikke å prate". "Jeg ønsker ikke å prate i telefonen etter kl sånn og sånn". Og det er helt ok å enkelt og greit la være å ta telefonen. 

Det er du som lar dette skje, det er ikke venninnen din som er problemet mer, men din mangel på å sette grenser. 

Anonymkode: 6a8a1...afd

• Liker 1
Skrevet

Ha lyden av på mobilen. Si at du har en periode hvor du er litt sliten og vil derfor tilbringe mindre tid på SoMe og med mobilen. Det vil forklare hvorfor du ikke tar telefonen så ofte eller chatter så mye på Snap uten at du trenger å "skylde" på henne.

Anonymkode: dbdfa...e95

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ikke svare på en snap umiddelbart. 

Du må også sette grenser. Du trenger overhodet ikke svare på tusen meldinger og telefoner når det ikke passer deg. 

Jeg svarer ikke på meldinger før det passer meg å svare. Da begrenser også antall meldinger seg, siden folk ofte lar være å sende en ny  melding før de har fått svar på den første. 

Du kan også i ifra at det blir for mange meldinger, og det er helt ok å si "Jeg sitter på bussen så det passer ikke å prate". "Jeg ønsker ikke å prate i telefonen etter kl sånn og sånn". Og det er helt ok å enkelt og greit la være å ta telefonen. 

Det er du som lar dette skje, det er ikke venninnen din som er problemet mer, men din mangel på å sette grenser. 

Anonymkode: 6a8a1...afd

Jeg hadde en veninne som svarte seg selv, og på den måten holdt samtalen/meldingene gående😛hehe

Anonymkode: 7e951...bdf

Skrevet

Jeg skjønner dere begge, egentlig. Men problemet er jo ikke at man ikke kan møtes på midten/tilpasse seg litt, men at du ikke kommuniserer dine behov. Det er vel ikke verre enn å bare si at selv om du setter pris på vennskapet, så har du mindre energi og ikke alltid vil være tilgjengelig. Meldinger og snapper velger du jo ganske ensidig når du vil åpne og ev. svare på, mens for telefonsamtaler er det jo bare å skrive en melding med «er på butikken/skal legge meg nå/er sliten og orker ikke prate nå». 

Anonymkode: 2dfcf...ce0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...