Gå til innhold

Vært ute og måkt snø i en time, nå klarer jeg ikke løfte armen over hodet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fullstendig vissen i armen. Er høyrehendt men det er den venstre som svikter. Har brukt snøskuffe og forskjellige spader. Skikkelig tungt arbeid på en stor gårdsplass. Nå er jeg helt nummen/vissen og klarer ikke løfte armen opp over hodet, det er som om den har mistet kraft. Blir nesten litt redd. Hva er dette? Og hva kan jeg gjøre? ( er kvinne, hvis det har noe å si, alenemor som må ta alt alene....)

Anonymkode: 77e62...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er svakest i venstre i og med at du er høyrehendt, derfor merker du det mest i venstre. Det er ikke uvanlig å bli så vissen etter å ha brukt seg når man ikke er vant til det. Musklene får litt sjokk. Men det pleier å gå over i løpet av noen timer, så blir du støl.

Anonymkode: 5f6c1...d8b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville ringt legevakta asap. Er ikke dette et tegn på slag? 

Anonymkode: dc5c2...57d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig mange angre ting en slag det kan være, spesielt når ts akkurat har brukt armen. Hvis ikke ansiktet siger på en side, og ts ikke har noe problemer med å snakke eller smile, så er det veldig liten sjanse for at det er så alvorlig. (Hvor gammel er du ts?). 

Gjør det vondt om du beveger på armen, ts? Fikk du vondt underveis mens du holdt på? Har du hatt problemer med muskler og diverse før? 

Anonymkode: a5dec...435

• Liker 3
Skrevet

Du skal ringe 113 for å få hjelp. Det kan være slag, og da skal du ha hjelp nå!

Anonymkode: ca84e...d1f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er svakest i venstre i og med at du er høyrehendt, derfor merker du det mest i venstre. Det er ikke uvanlig å bli så vissen etter å ha brukt seg når man ikke er vant til det. Musklene får litt sjokk. Men det pleier å gå over i løpet av noen timer, så blir du støl.

Anonymkode: 5f6c1...d8b

ja er nok sant det, jeg er ikke så bekymret altså, men veldig ubehagelig og kjipt at den ikke funker normalt nå....håper du har  rett. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo men det er ikke slag. Funker helt optimalt ellers, kan både snakke, smile og gjøre rede for meg. Og kan løfte den andre armen. Jeg ønsker ikke frike ut av dette.....syns bare det er ekkelt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig mange angre ting en slag det kan være, spesielt når ts akkurat har brukt armen. Hvis ikke ansiktet siger på en side, og ts ikke har noe problemer med å snakke eller smile, så er det veldig liten sjanse for at det er så alvorlig. (Hvor gammel er du ts?). 

Gjør det vondt om du beveger på armen, ts? Fikk du vondt underveis mens du holdt på? Har du hatt problemer med muskler og diverse før? 

Anonymkode: a5dec...435

Jeg er 45, og med god helse ellers. Bare ikke så trent i armene, kan du si ;) gjør litt småvondt i skulderen, men ikke sånn at jeg hyler....fikk litt vondt underveis ja, kjente at armen slet med å ta tunge tak....Har litt muskel/ledd-plager, men det er grunnet lavt stoffskifte, ikke noe annet.....Litt usikker på hva som er lurt å gjøre nå. Kommer antakelig til å bli fryktelig støl. Har tøyd armen da....

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skal ringe 113 for å få hjelp. Det kan være slag, og da skal du ha hjelp nå!

Anonymkode: ca84e...d1f

Men det er ikke slag. jeg jobber selv på sykehus og vet at dette ikke er slag....men takk for omtanken :) 

Skrevet

Klarer du å gripe og løfte noe med armen?

Anonymkode: 42d63...679

Skrevet

Kan være irritert nerve også, samme skjedde med meg etter jeg hadde belastet armen for hardt. Fikk tilbake bevegeligheten i armen etter noen timer, men ubehaget fortsatte i flere dager. Endte opp med at jeg ble utredet på sykehuset, og konklusjonen var rett og slett irritert nerve, og det ble bra igjen av seg selv etter en ukes tid. 

Hadde nok ikke vært bekymret for slag om du ikke har andre symptomer på det, og siden du nettopp har overbelastet armen din, men det kan jo være greit å ringe legekontoret bare for sikkerhetsskyld 😊 

Anonymkode: 6c808...415

Skrevet

Du har nok bare overbelastet armen, så det er bare å hvile den, og be til værgudene om at det ikke kommer mer snø.

Anonymkode: f0257...53f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Klarer du å gripe og løfte noe med armen?

Anonymkode: 42d63...679

Ja men bevegelsen er seig. Prøvde nettopp bære en tallerken fra kjøkkenet til stuen, noen få meter altså, og da skalv jeg i armen hele veien bort. Men klarte det, mer eller mindre. 

Kan være irritert nerve også, samme skjedde med meg etter jeg hadde belastet armen for hardt. Fikk tilbake bevegeligheten i armen etter noen timer, men ubehaget fortsatte i flere dager. Endte opp med at jeg ble utredet på sykehuset, og konklusjonen var rett og slett irritert nerve, og det ble bra igjen av seg selv etter en ukes tid. 

Hadde nok ikke vært bekymret for slag om du ikke har andre symptomer på det, og siden du nettopp har overbelastet armen din, men det kan jo være greit å ringe legekontoret bare for sikkerhetsskyld 😊 

Anonymkode: 6c808...415

Ja jeg tenker selv at jeg er overbelastet, men vet ikke hva jeg skal /bør gjøre med det. Får ikke tak i legekontoret, helt håpløst telefon-system der. Ikke  bekymret for slag i det hele tatt nei. Mulig en nerve i klem eller bare overbelastet og bruk av "nye" muskelgrupper.....

Skrevet

Selv ville jeg tatt det med ro, fulgt med på formen, og hatt lav terskel for å kontakte lege.

I fjor fikk en kamerat av meg rabdomyolyse etter snømåking, og han ventet litt for lenge med å søke lege.  Alt gikk bra, men detvar tøft en stund.

Anonymkode: c1c9c...5bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er fullstendig vissen i armen. Er høyrehendt men det er den venstre som svikter. Har brukt snøskuffe og forskjellige spader. Skikkelig tungt arbeid på en stor gårdsplass. Nå er jeg helt nummen/vissen og klarer ikke løfte armen opp over hodet, det er som om den har mistet kraft. Blir nesten litt redd. Hva er dette? Og hva kan jeg gjøre? ( er kvinne, hvis det har noe å si, alenemor som må ta alt alene....)

Ts du bør ringe legevakten asap. SÅ kan helsepersonell vurdere deg og ikke forskjellige folk på KG. Er selv helsepersonell. Selv om andre sier at andre tegn på slag som uklar tale, ikke klarer å røre på halve siden av ansiktet osv, og du IKKE har det, betyr det ikke at du ikke har slag. Det kommer det helt enn på hvor blodproppen sitter (om det er slag du har). En stor blodpropp i hjernen vil påvirke mer, en liten blodpropp vil bare treffe noen områder. mens et gjør ikke slaget mindre farlig. Om du har slag må du få hjelp så fort som overhodet mulig. Ring legevakt med en gang og be de ta avgjørelsen, så beskriver du bare det du opplever.

Anonymkode: b9988...f0f

• Hjerte 1
Skrevet

Om du ikke er trent i armene, så er nok dette bare et tegn på at du bør komme deg en tur på treningssenteret ;)

Plutselig, hardt arbeid over lengre tid gjør at man blir helt gåen i den kroppsdelen som er brukt. Du har med andre ord "trent litt muskler" av arbeidet. Blir som du skulle utført styrketrening på en utrent kropp. Helt normalt. 

Anonymkode: a5f81...fa6

• Nyttig 2
Skrevet

Ta kontakt med lege, ikke oss her på KG. 

Min onkel mistet kraft i armene, han hadde hjerteinfarkt. Ingen andre symptomer. 

Nå trenger det ikke være det du har altså, men poenget er at det ikke er noen her som kan vite hva det er og om det er noe farlig eller ikke. 

• Hjerte 1
Skrevet

Nå har jeg bare ligget på soafen og hvilt under et pledd siden sist jeg skrev, dvs 1 time siden. Nå klarer jeg løfte armen over hodet og jeg skjelver ikke når jeg løfter enkle ting som en tallerken. Men er forstsatt nummen og litt vissen. Kjennes ut som en altfor hard treningsøkt på den ene armen rett og slett.....puh....men da tenker jeg at dette er belastning, som gir seg når jeg roer ned bruk av armen. Takker for alle innspill :) 

Skrevet
Cecilie Sadberg skrev (1 minutt siden):

Ts, får du slikt utenom? 

Nei, har ikke hatt det slik før...dvs har opplevd det en gang, men da i et bein, med akkurat samme nummenhet, klarte knapt gå på det, men så gikk det over. Det er over ett år siden nå. Hvorfor spør du? :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men bevegelsen er seig. Prøvde nettopp bære en tallerken fra kjøkkenet til stuen, noen få meter altså, og da skalv jeg i armen hele veien bort. Men klarte det, mer eller mindre. 

Ja jeg tenker selv at jeg er overbelastet, men vet ikke hva jeg skal /bør gjøre med det. Får ikke tak i legekontoret, helt håpløst telefon-system der. Ikke  bekymret for slag i det hele tatt nei. Mulig en nerve i klem eller bare overbelastet og bruk av "nye" muskelgrupper.....

Du har nok brukt muskler som du ikke visste at du hadde. Vent en dag og se an da, hvordan den armen er. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...