Gå til innhold

Fullmakt over barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg lurer på om man kan gi midlertid fullmakt til en familiemedlem, som for eksempel søster eller bror ovenfor barna sine uten at barnevern trenger å gripe inn? 

På forhånd takk for svar! 

Anonymkode: c6208...af7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, 

jeg lurer på om man kan gi midlertid fullmakt til en familiemedlem, som for eksempel søster eller bror ovenfor barna sine uten at barnevern trenger å gripe inn? 

På forhånd takk for svar! 

Hvorfor? Hva skal den fullmakten brukes til? 

Om det er en kort periode, bare la barnet bo der uten å gjøre noe mer. 

Anonymkode: 18834...eab

Skrevet

For eksempel hvis jeg skulle ha dratt til utlandet for en uvisst periode liksom. Kommer ikke skole, barnehage, helsepersonell stille spørsmål? Kan jeg da levere barn til søster eller bror? Og hvis barna må bytte skole og barnehage på grunn av det. 

Skrevet

Jeg håper barnevernet kommer på banen dersom noen bare reiser fra ungene sine, så jeg håper svaret er nei..

Anonymkode: cc8ef...586

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

For eksempel hvis jeg skulle ha dratt til utlandet for en uvisst periode liksom. Kommer ikke skole, barnehage, helsepersonell stille spørsmål? Kan jeg da levere barn til søster eller bror? Og hvis barna må bytte skole og barnehage på grunn av det. 

Nei, det kan du ikke. Kun de med foreldreansvar (foreldre eller barnevernet) kan skrive inn barn på skole og bhg 

Skole og barnehage har taushetsplikt ovenfor tanter og onkler. Og tanter/onkler kan selvsagt ikke ta avgjørelser på vegne av barnet. 

Anonymkode: eca1c...760

Skrevet

Barn kan bo midlertidig hos familien, hva er problemet om det er greit for familien?

Det finnes jo telefon og andre måter å gi samtykke til nødvendige ting angående barnet.

Men om dette skal foregå over år hadde det sikkert vært greit at det ble formalisert , slik at dem barnet bor hos fikk dekket sine utgifter fra staten om ikke du som forelder betaler for det det koster å ha et barn boende over tid. Det er ikke gratis å fø og følge opp et barn.

Anonymkode: 2d242...5b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barn kan bo midlertidig hos familien, hva er problemet om det er greit for familien?

Det finnes jo telefon og andre måter å gi samtykke til nødvendige ting angående barnet.

Men om dette skal foregå over år hadde det sikkert vært greit at det ble formalisert , slik at dem barnet bor hos fikk dekket sine utgifter fra staten om ikke du som forelder betaler for det det koster å ha et barn boende over tid. Det er ikke gratis å fø og følge opp et barn.

Anonymkode: 2d242...5b9

Det er nettopp dette jeg lurte på. Kan man formalisere fullmakt slik at familien kan passe på ungene mens moren er borte uten at det nødvendigvis trengs å blande inn barnevern? Hvis moren skal være borte i 1- 2 år liksom grunnet noe hun må fikse i utlandet. 

takk for svar ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nettopp dette jeg lurte på. Kan man formalisere fullmakt slik at familien kan passe på ungene mens moren er borte uten at det nødvendigvis trengs å blande inn barnevern? Hvis moren skal være borte i 1- 2 år liksom grunnet noe hun må fikse i utlandet. 

takk for svar ☺️

Jeg har så mange spørsmål jeg nå 😳 Hva er så viktig at man må reise fra barna i opptil 1-2 år for å fikse no..?? 

Anonymkode: 3093e...a95

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

takk for svar ☺️

Nei, det går ikke. 

Foreldresamtaler, helseundersøkelser, samtykke til alt fra busstur i bhg til vaksiner gjøres med foreldreansvaret i bunn. 

Hvorfor skulle man ikke bruke barnevernet til å formalisere dette? 

Ellers er spørsmålet helt utrolig sært. Hva er det som må fikses i ett eller to (stor forskjell på det) i utlandet. Og er det ingen far tilstede? 

Anonymkode: eca1c...760

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har så mange spørsmål jeg nå 😳 Hva er så viktig at man må reise fra barna i opptil 1-2 år for å fikse no..?? 

Anonymkode: 3093e...a95

Dette er kun en hypotetisk spørsmål jeg stilte. Selvfølgelig er det ingen som skal reise fra barna noen sted. Villa bare ha svar på det ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...