Gå til innhold

De 10 omsorgsdagene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fungerer de som egenmeldinger at hver gang du må være hjemme med sykt barn så er det tre dager, eller er det bare 10 enkeltdager? For hvis barnet har blitt skikkelig forkjølet sitter det jo gjerne i ei uke minst. Så da bruker men gjerne opp eksempelvis 5 dager bare på en runde? 

Anonymkode: a7984...62a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ti enkeltdager. Så ja, om ungen er syk en uke i strekk, har du brukt opp fem dager. Men dere har jo 10 dager hver, eller du har 20 dager om du har aleneansvaret. 

Anonymkode: 39c21...173

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ti enkeltdager. Så ja, om ungen er syk en uke i strekk, har du brukt opp fem dager. Men dere har jo 10 dager hver, eller du har 20 dager om du har aleneansvaret. 

Mannen min er selvstendig næringsdrivende og føler det meste faller på meg. Hvis far ikke vil ta ut dagene sine, men vi er under samme tak, kan jeg få overført hans dager eller noe? Ikke at du nødvendigvis vet.. 🙂 og vet du om dagene fornyes etter nyttår? Er det da man begynner med 10 nye dager? Og gjelder de for et helt år, eller halvt år? 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen min er selvstendig næringsdrivende og føler det meste faller på meg. Hvis far ikke vil ta ut dagene sine, men vi er under samme tak, kan jeg få overført hans dager eller noe? Ikke at du nødvendigvis vet.. 🙂 og vet du om dagene fornyes etter nyttår? Er det da man begynner med 10 nye dager? Og gjelder de for et helt år, eller halvt år? 

Du har ti dager i kalenderåret. Så ja, ved nyttår nullstilles telleren, og du har 10 dager det kalenderåret. 

Nei, du kan ikke få overført far sine dager fordi han "vil isje". Og bra er det: det er nettopp for at begge foreldre skal bidra likt, og ikke all byrden skal gå på mor - og mors arbeidsgiver ikke minst! 

At han ikke VIL har ingenting med saken å gjøre. Er ungen syk, og du har brukt opp dine dager, så MÅ han. Enkelt og greit. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Fra Nav.no:

Så mange dager har du automatisk ut kalenderåret barnet fyller 12 år:

For 2022 er det bestemt at du får dobbelt antall omsorgsdager, slik som i fjor.

Fra 1. januar 2021 til 31. desember 2022 gjelder følgende:

• 20 omsorgsdager per kalenderår når du har ett eller to barn
  • 30 omsorgsdager per kalenderår når du har tre eller flere barn
  • Når du ikke bor sammen med den andre forelderen, og dere har avtale om delt bosted, får dere 20 eller 30 omsorgsdager hver avhengig av hvor mange barn dere har
  • Hvis du er alene om omsorgen, dobles antall dager (fra juni 2022 må dette søkes om)
Skrevet
Splittbinders skrev (2 minutter siden):

Fra Nav.no:

Så mange dager har du automatisk ut kalenderåret barnet fyller 12 år:

For 2022 er det bestemt at du får dobbelt antall omsorgsdager, slik som i fjor.

Fra 1. januar 2021 til 31. desember 2022 gjelder følgende:

• 20 omsorgsdager per kalenderår når du har ett eller to barn
  • 30 omsorgsdager per kalenderår når du har tre eller flere barn
  • Når du ikke bor sammen med den andre forelderen, og dere har avtale om delt bosted, får dere 20 eller 30 omsorgsdager hver avhengig av hvor mange barn dere har
  • Hvis du er alene om omsorgen, dobles antall dager (fra juni 2022 må dette søkes om)

Så man har 20??? 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Fungerer de som egenmeldinger at hver gang du må være hjemme med sykt barn så er det tre dager, eller er det bare 10 enkeltdager? For hvis barnet har blitt skikkelig forkjølet sitter det jo gjerne i ei uke minst. Så da bruker men gjerne opp eksempelvis 5 dager bare på en runde? 

Enkeltdager ja. Husk også at dersom du er hjemme fredag og mandag med en helg i mellom telles helgedagene med. Derfor lurt å bytte på med far her så dere slipper unna med to dager i stedetfor fire😅

Anonymkode: c9408...28a

Skrevet

Enkeltdager ja. Husk også at dersom du er hjemme fredag og mandag med en helg i mellom telles helgedagene med. Derfor lurt å bytte på med far her så dere slipper unna med to dager i stedetfor fire😅

Hæ? Men jeg er lærer og har fri i helger. Så hvis barnet er syk fredag og mandag så tar de 4 fra meg? Det gir jo ikke mening … 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så man har 20??? 

Ser sånn ut ja. Jeg har ikke sjekket dette i detalj, men det står på nav.no så stemmer det sikkert. Men de har en chatte-tjeneste, så du kan jo dobbeltsjekke der.

Skrevet

Hæ? Men jeg er lærer og har fri i helger. Så hvis barnet er syk fredag og mandag så tar de 4 fra meg? Det gir jo ikke mening … 

Aldri tenkt over at dette gjelder for syke barn, men det gjelder for egenmelding i alle fall.

Skrevet
Splittbinders skrev (4 minutter siden):

Ser sånn ut ja. Jeg har ikke sjekket dette i detalj, men det står på nav.no så stemmer det sikkert. Men de har en chatte-tjeneste, så du kan jo dobbeltsjekke der.

Jeg tror du har helt rett faktisk, og etter å ha lest her de siste dagene på diverse tråder virker det som mange ikke er klar over det! Alle nevner 10 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei! Det gjelder egenmelding for din egen sykdom, ikke sykt barn. 

Anonymkode: a617f...3f6

• Liker 2
Skrevet
Splittbinders skrev (3 minutter siden):

Aldri tenkt over at dette gjelder for syke barn, men det gjelder for egenmelding i alle fall.

Ja den er jeg med på 🙂 det gjelder på egenmeldinger, du må ta «ny» egenmelding på mandagen hvis du var syk fredag, lørdag og søndag. Men syke barn dager er enkeltdager, så derfor tror jeg ikke det gjelder der 

Skrevet

Jeg tror du har helt rett faktisk, og etter å ha lest her de siste dagene på diverse tråder virker det som mange ikke er klar over det! Alle nevner 10 

Sikkert fordi behovet ikke er like stort lengre. Vi måtte jo bruke langt flere av disse dagene da man skulle holde seg hjemme ved det minste nys. Nå som det er mindre strengt, blir det nok også mindre fravær for de aller fleste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja den er jeg med på 🙂 det gjelder på egenmeldinger, du må ta «ny» egenmelding på mandagen hvis du var syk fredag, lørdag og søndag. Men syke barn dager er enkeltdager, så derfor tror jeg ikke det gjelder der 

Send en mld til nav på chatten og spør. Det står i lovverket ser jeg at det "beregnes på samme måte som sykepenger"

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har ti dager i kalenderåret. Så ja, ved nyttår nullstilles telleren, og du har 10 dager det kalenderåret. 

Nei, du kan ikke få overført far sine dager fordi han "vil isje". Og bra er det: det er nettopp for at begge foreldre skal bidra likt, og ikke all byrden skal gå på mor - og mors arbeidsgiver ikke minst! 

At han ikke VIL har ingenting med saken å gjøre. Er ungen syk, og du har brukt opp dine dager, så MÅ han. Enkelt og greit. 

Nei da, han MÅ ikke det. Her tar jeg ulønnet permisjon når jeg har brukt opp mine dager.

Anonymkode: 00215...fb0

• Nyttig 1
Skrevet

Nei da, han MÅ ikke det. Her tar jeg ulønnet permisjon når jeg har brukt opp mine dager.

Kompenserer far deg for dette?

Skrevet

Kompenserer far deg for dette?

Selvsagt. Alt hans er mitt😄 det er i vår felles interesse at han jobber siden han har 100% provisjonslønn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så man har 20??? 

20 om man deler omsorg med en annen, som da også har 20,eller 40 om en er alene om omsorg 

Anonymkode: 603a9...74c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvsagt. Alt hans er mitt😄 det er i vår felles interesse at han jobber siden han har 100% provisjonslønn.

Det er da ingen selvfølge, er mange gnitne menn der ute. Men bra dere har det på stell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...