AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #1 Skrevet 22. november 2022 Hver gang vår 1 år gamle chihuahua blir ivrig eller oppspilt (som vil si ganske ofte), begynner hun å kave noe voldsomt, som om hun ikke får puste skikkelig, og lager lyder så hun høres ut som en gås 😳 Kan også skje helt plutselig om natten, når hun våkner litt og setter seg opp eller skifter stilling. Noen som aner hva dette skyldes og om det kan være farlig...? Anonymkode: a7dd5...c45
Troyamin Skrevet 22. november 2022 #2 Skrevet 22. november 2022 Dette er dessverre typisk for enkelte små raser. De er "avlet i stykker". Lufttørskollaps, forsnevrete eller trange nesebor, epilepsi, osv... 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #3 Skrevet 22. november 2022 Det gjør bulldogen og mopsen også. Ikke uvanlig. Anonymkode: 48597...0e0
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #4 Skrevet 22. november 2022 Troyamin skrev (Akkurat nå): Dette er dessverre typisk for enkelte små raser. De er "avlet i stykker". Lufttørskollaps, forsnevrete eller trange nesebor, epilepsi, osv... Hm.... Dette er faktisk en chihuahua som jeg er forvert til, for eier skal sette valper på den... 😐 Har i kontrakten at hunden føres over på meg etter siste valpekull, eller tidligere dersom dyrlege finner en årsak til at hun ikke kan/bør få valper. Kanskje jeg skulle sjekket dette med dyrlege selv da, slik at hun ikke blir avlet på om det er uforsvarlig 🤔 TS Anonymkode: a7dd5...c45 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #5 Skrevet 22. november 2022 Mine chihuahua gjør det samme. Det hjelper å løfte henne opp og holde henne inn til deg, eventuelt klappe forsiktig under halsen. Anonymkode: 80c7e...e5f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #6 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det gjør bulldogen og mopsen også. Ikke uvanlig. Anonymkode: 48597...0e0 Men vet du hvorfor da...? Det ble nevnt lufttørskollaps her, og det høres jo ikke bra ut! Er også redd for at den påkjenningen det ser ut som det er når hun kaver sånn, kan være tøft på det lille hjertet hennes også på et vis... 😐(?) Anonymkode: a7dd5...c45
Troyamin Skrevet 22. november 2022 #7 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hm.... Dette er faktisk en chihuahua som jeg er forvert til, for eier skal sette valper på den... 😐 Har i kontrakten at hunden føres over på meg etter siste valpekull, eller tidligere dersom dyrlege finner en årsak til at hun ikke kan/bør få valper. Kanskje jeg skulle sjekket dette med dyrlege selv da, slik at hun ikke blir avlet på om det er uforsvarlig 🤔 TS Anonymkode: a7dd5...c45 Ja, her må du få sjekket den godt hos veterinær. Det kan være alt fra alvorlig sykdom til en lettere luftveisinfeksjon. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #8 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mine chihuahua gjør det samme. Det hjelper å løfte henne opp og holde henne inn til deg, eventuelt klappe forsiktig under halsen. Anonymkode: 80c7e...e5f Spør deg også jeg da om du har sjekket hvorfor de gjør det og at det ikke er evt skadelig for de på noe vis 🙃 TS Anonymkode: a7dd5...c45
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #9 Skrevet 22. november 2022 Ja, jeg har sjekket med veterinær. Det er veldig vanlig for Chihuahua, vanligvis ikke farlig, men en svakhet ved easen Anonymkode: 80c7e...e5f
tøydokka Skrevet 23. november 2022 #10 Skrevet 23. november 2022 Tenker at hunden bør få en grundig veterinærsjekk. Man bør ikke sette valper på en hund med helseproblemer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå