Gå til innhold

Barnebidrag etter fylte 18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er sjansen for at man må betale det?

Har et barn med en på andre siden av landet og etter at de flyttet har jeg dessverre minimalt samvær. Fikk ikke vite om barnet før det var ganske stort og det er en annen mann som har fungert som pappa i mange år og forholdet er deretter. Fikk beskjed om barnet da han flyttet ut etter 9 år.  

Hun jeg har barn med er glad i å få penger der hun kan og i tillegg til å betale skyhøyt bidrag (7000kr) har hun også meldt inn til nav at jeg har leid ut boligen min en gang og nav er nå i gang med å fastsette inntekten min enda høyere fordi jeg liksom tjener enorme summer på boligutleie i tillegg til vanlig lønn (lærer). 

Hun står oppført med 11 000 i lønn de siste årene og Nav sier hun ikke har arbeidskapasitet men allikevel er det ferier, ny tesla, designvesker osv. 

så til poenget: for en uke siden skrev hun at det hadde vært fint hvis jeg kunne betale halvparten av juleferien til henne og barnet fordi det hadde vært godt for h*n å komme seg bort litt. For dette ville hun ha 24 000. Jeg sa det som det var, at det har jeg absolutt ikke råd til. Da ble det dårlig stemning og vi havnet i en diskusjon om bidrag og penger. Da skriver hun at «tro meg, du er greit dum hvis du tror at du er ferdig med å betale bidrag når h*n er 18 😉 vi bytter gladelig linje på vgs en stund». 

Hun skriver Altså «vi», som at hun er med i bestemmelsen over hvor han skal gå på skole for å fortsatt få bidrag.. Hvor lenge kan man holde på sånn? Hun skrev også at bidraget blir mye høyere etter fylte 18? Skjønner ikke dette for når man er myndig kan man få penger fra både Lånekassen og nav, tillegg til å jobbe selv.

Anonymkode: cce42...65b

Skrevet

Etter fylte 18 år er det visstnok barnet selv som må søke barnebidrag, dette hvis en fortsatt er under utdanning/vgs visst.

• Liker 3
Skrevet
Fjugur skrev (18 minutter siden):

Etter fylte 18 år er det visstnok barnet selv som må søke barnebidrag, dette hvis en fortsatt er under utdanning/vgs visst.

Ja.. også kan barnet selv bestemme om det vil søke fra mor eller far, fatter ikke hvorfor begge to bare deler på det. Vil jo tro at den søknaden går til meg med litt dytt fra mor

Skrevet

Så lenge barnet ditt har skolerett på vgs og det faktisk går på vgs så er du bidrsgspliktig etter fylte 18 år da begge foreldre har forsørgeransvar mens barnet fullfører vgs. Selv om det tar lengre tid enn 3 år.

Barnet må selv søke Nav, med mindre dere inngår en privat avtale. Månedlig beløp er hele året, ikke bare de månedene barnet er på skole (eksem min trodde han skulle slippe å betale om sommeren siden det ikke er skole da…men ungen lever og eksisterer om sommeren også) 

Det som legges til grunn for bidragssum er din inntekt, mors inntekt, evt barnets inntekt og antall netter samvær. Hvis mor har lav inntekt feks hun har valgt å jobbe redusert eller er på AAP så kan du kreve at Nav skjønnsligner ei høyere inntekt å mor enn hva hun reelt har, hvis det er ei mulighet for at hun kunnet ha betalt mere. Barnet kan ikke søke bidrag før han/hun har fått bekreftelse på skoleplass. Men Nav bruker rundt 4mnd på bejamdligstid, og bidraget tilbakedateres til den datoen det ble søkt If.eks 1 juli og vedtaket kommer i september) For å unngå ei saftig bidragsgjeld så er det lurt å enten føre over via bank eller vipps for de månedene du ikke får regning, evt sette de til side til regningen kommer. Hvis du har betalt de månedene frem til vedtaket er ferdig fastsatt så kan du vise til det og få fratrekk for det du har betalt. Søknaden gjelder for ett skoleår i gangen, så barnet må søke på nytt hvert år

Og ikke betal for noen juleferie! Jeg kan love deg at selv om du betaler for juleferie så kommer det likevel til å tikke inn krav om bidrag etter fylte 18. Og barnet kan heller ikke bytte linjer i det uendelige for å hale penger ut av deg. Man har ikke ubegrenset år med rett til skoleplass. Mulig jeg tar helt feil, men jeg tror 24 år er grensa

Og når det er sagt så synes jeg det er bra at det ble omregning av bidrag hvis du i realiteten har ei mye høyere inntekt enn ei lærerlønn. Du snyter barnet ditt for det han har krav på, samtidig som du fremstiller mor som grisk og grådig som oppdager det og som vil at barnet skal få det som rettmessig er sitt. Det koster å ha unger, også når de går på Vgs, så er ikke riktig at mor skal ta hovedsmellen. 

Anonymkode: 7c944...c6a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja.. også kan barnet selv bestemme om det vil søke fra mor eller far, fatter ikke hvorfor begge to bare deler på det. Vil jo tro at den søknaden går til meg med litt dytt fra mor

Hvis barnet bor hos mor så er det naturlig at du betaler bidrag da mor allerede forsørger barnet i regi av at hun har gutten boende hos seg med alle utgifter det innebærer. Hadde barnet bodd på hybel så ville dere begge betalt 

Barnet til venninna mi bor hos far nå når hun går på Vgs, og venninna mi betaler bidrag (barnet søker selv og bidraget går rett inn på kontoen til barnet) Har aldri hørt venninna mi klage over å måtte være med på å forsørge eget barn. Eller kalle eksen grisk pga barnet har rett på bidrag.

Bidrag er ikke kjønnsbetinget; både mødre og fedre må betale hvis de ikke har barnet boende hjemme hos seg 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Sørg i det minste for at pengene går rett til sønn/datter, ikke via mor. Dette er vel enklere etter 18. Kanskje enklere å sikre at pengene kommer frem til rett person, og ikke til en manipulativ mor som stadig må "låne" penger fra det voksne barnet, om du får avtalt og godkjent hos NAV også at du kjøper nødvendige ting/utstyr som du må få kvitteringer på. F eks mobilabonnement og sko og klær som ikke passer til mor. Du skal så klart ikke betale mors ferie.

Anonymkode: f7fdb...7cd

• Liker 1
Skrevet

Det er klart du skal betale bidrag for barnet ditt? Hvorfor har enkelte menn så tungt for å skjønne at barn koster og jeg skal love deg at summa sumarum så betaler mor mye mer enn deg opp gjennom så det er bare rett og rimelig at du bidrar

Anonymkode: 2abc2...397

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Bra at du ikke betalte noe for ferien! 

Men som de andre skriver, du må nok være med og forsørge barnet til det er ferdig på videregående. Betal kun til ungen etter fyllte 18.

Anonymkode: 243f1...96b

Skrevet

Bidraget bli høyere, for du skal også betale barnetrygden barnet mister ved fylte 18. Så regn med å betal en tusenlapp i mnd mer. Du må også betale for den tiden saksbehandlingen tar. Min mann fikk en regning på over 30.000, så bare begynn å spar. 

Anonymkode: eb6b5...860

Skrevet

Inntekten kan skjønnsliknes hvis den er lav. Er mor på aap eller ufør så skjønnsliknes det ikke (siden noen nevnte aap her). Ellers er det helt innenfor regelverket at den barnet ikke bor hos skal betale bidrag også når barnet er fylt 18 og elev ved vgs. At mor har dyre vesker og slike ting som hun har fått av en samboer har 0 med inntekten hennes å gjøre.

Anonymkode: 58eb3...2ba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og når det er sagt så synes jeg det er bra at det ble omregning av bidrag hvis du i realiteten har ei mye høyere inntekt enn ei lærerlønn. Du snyter barnet ditt for det han har krav på, samtidig som du fremstiller mor som grisk og grådig som oppdager det og som vil at barnet skal få det som rettmessig er sitt. Det koster å ha unger, også når de går på Vgs, så er ikke riktig at mor skal ta hovedsmellen. 

Jeg leide ut boligen en gang via Facebook Marketplace og tjente 5500kr for to uker. Nav tar nå utgangspunkt i at jeg driver boligutleie og jeg er i gang med å dokumentere alle inntekter for å vise at dette ikke stemmer. Det som er «gøy» er at de økte bidraget uten dokumentasjon fordi mor meldte at jeg hadde høyere inntekt og la ved utleieannonsen uten å vite om den faktisk var leid ut.

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk med barn alltid klager over barnet sitt og penger. Du valgte å legge deg ned og pule, så nå får du betale hva enn du må betale. Slutt å klage på KG og mann deg opp

Anonymkode: 4141d...400

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk med barn alltid klager over barnet sitt og penger. Du valgte å legge deg ned og pule, så nå får du betale hva enn du må betale. Slutt å klage på KG og mann deg opp

Anonymkode: 4141d...400

Hvis du ikke leste fikk jeg ikke vite om barnet før moren ble dumpet etter 9 år. Hun lot en annen mann få være pappa for barnet uten å informere meg om at jeg hadde et barn, men når han dro måtte jeg komme på banen og betale for da trengte hun penger. Da var jeg god nok. Og nå har hun flyttet og vil ikke la meg ha samvær eller ha kontakt med barnet, men penger skal hun ha.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke leste fikk jeg ikke vite om barnet før moren ble dumpet etter 9 år. Hun lot en annen mann få være pappa for barnet uten å informere meg om at jeg hadde et barn, men når han dro måtte jeg komme på banen og betale for da trengte hun penger. Da var jeg god nok. Og nå har hun flyttet og vil ikke la meg ha samvær eller ha kontakt med barnet, men penger skal hun ha.

Det er helt sikkert at du er far til barnet? I og med at hun ikke har sagt noe før først etter 9 år da hun trengte mer penger, kan man jo begynne å lure.  Det er riktig som det skrives at barnet selv må søke om bidrag og at det skal gå rett inn på barnets konto.  Slik mor kommuniserer med deg, er det ingen tvil at hun kun er ute etter å utnytte deg.  Ta vare på kommunikasjonen. Du skal absolutt ikke betale for at hun skal reise på ferie med ungen.

Anonymkode: 1e9dc...72a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner godt at dette oppleves som bittert! For du behandles bare som sæddonor og minibank! 

Anonymkode: 62f6a...eb7

Skrevet

Jeg sier bare: DNA-prøve

Anonymkode: eb0d6...1cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...