Gå til innhold

Kattunge som ikke går opp i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe jeg kan gjøre for å få henne til å gå opp i vekt? Hun er nå 4 mnd og veier kun 1 kg, så planen er å få henne til å gå opp til 2 kg.. Hun har vært hos flere ulike klinikker så hun er fysisk frisk.

Anonymkode: b511c...43c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags mat får hun? 
noen er bare små da. Å når dyrlegen ikke finner noe galt så er det jo bare å gi henne tid, hun vokser nok til mer. 

Anonymkode: d417b...9d4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags mat får hun? 
noen er bare små da. Å når dyrlegen ikke finner noe galt så er det jo bare å gi henne tid, hun vokser nok til mer. 

Hun har fått royal canin tidligere, nå får hun orijen

Skrevet

Prøvd fløte ? 🙂 

Skrevet

Hadde bare gitt henne tid jeg. Ikke noe poeng i å feite opp en katt om den er fysisk frisk og dyrlegen ikke finner noe unormalt som går på vekten. 

• Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Prøvd fløte ? 🙂 

Katter skal ikke ha melk 

• Nyttig 1
Skrevet
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Prøvd fløte ? 🙂 

Katter er naturlig laktoseintolerant. Planen er å få henne opp en kg, ikke gjøre hun syk.

• Liker 1
Skrevet

Orijen er jo et fôr mange katter går opp i vekt på.. 

Hvor mye spiser hun per dag? Kanskje hun ikke er så glad i tørrfôr? Har du prøvd forskjellige våtfôr/råfôr evt laget litt fisk, kjøtt (kylling, biff osv) fra matbutikken? Eller spiser hun normal mengde?

Anonymkode: ed139...402

Skrevet
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Prøvd fløte ? 🙂 

Katter tåler ikke laktose så fløte skal de ikke ha.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Orijen er jo et fôr mange katter går opp i vekt på.. 

Hvor mye spiser hun per dag? Kanskje hun ikke er så glad i tørrfôr? Har du prøvd forskjellige våtfôr/råfôr evt laget litt fisk, kjøtt (kylling, biff osv) fra matbutikken? Eller spiser hun normal mengde?

Hun har kun fått tørrfor og våtfor hittil. Ikke noe fra matbutikken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det noe jeg kan gjøre for å få henne til å gå opp i vekt? Hun er nå 4 mnd og veier kun 1 kg, så planen er å få henne til å gå opp til 2 kg.. Hun har vært hos flere ulike klinikker så hun er fysisk frisk.

Hæ, du vil doble vekten hennes når hun er fysisk frisk?
Hun ville ikke vært fysisk frisk om hun hadde vært så undervektig at det er behov for å doble vekten! 
Jeg nekter å tro at veterinærer virkelig mener du skal doble vekten uten at hun er veldig undervektig. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min går ikke opp i vekt av orijens. 

Skrevet
Taluno skrev (2 minutter siden):

Hæ, du vil doble vekten hennes når hun er fysisk frisk?
Hun ville ikke vært fysisk frisk om hun hadde vært så undervektig at det er behov for å doble vekten! 
Jeg nekter å tro at veterinærer virkelig mener du skal doble vekten uten at hun er veldig undervektig. 

Veterinæren sa hun fint kunne gått opp litt ja, er ikke mange katter som veier såpass lite rundt den alderen.

Skrevet

Tror jeg ville slappet av med mindre hun går ned i vekt.. følg med vekten at den faktisk går oppover og ikke nedover. Eksperimenter med litt diverse mat for å se om hun spiser mer av andre fôr. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Katter tåler ikke laktose så fløte skal de ikke ha.

De skal ikke ha fløte nei ☹️ da vet man det ga fløte til en tynn katt som jeg hadde og det fungerte 🙂 

Skrevet

Katter er naturlig laktoseintolerant. Planen er å få henne opp en kg, ikke gjøre hun syk.

Min ble ikke sjuk av det mulig pga det er halvveis vilkatter jeg fikk tamme 🙂 

Skrevet

Veterinæren sa hun fint kunne gått opp litt ja, er ikke mange katter som veier såpass lite rundt den alderen.

Det er stor forskjell på å gå opp litt, og doble vekten... 2 kg er også en vekt som ofte tilsvarer en voksen liten katt... Min lille katt nådde ikke to kg før hun var halvannet år. 
Og dersom veterinær mener hun er undervektig, så burde de jo ha kommet med konkrete tips. 

Jeg har hatt en svært undervektig og underernært kattunge, tipset fra veterinær var 2-3 teskjeer med mother&baby mousse pr dag, og (selvsagt) fri tilgang på tørrfor. Og følge nøye med på vekten for å se at den gikk rolig oppover. 

• Nyttig 1
Skrevet
Maskinfører skrev (30 minutter siden):

Min ble ikke sjuk av det mulig pga det er halvveis vilkatter jeg fikk tamme 🙂 

Men hadde du dokasse inne og var helt sikker på at katten ikke gikk ute på do? Fordi katter viser ikke smerter eller sykdom. Det som skjer når de får i seg laktose er at de kan få veldig vondt i magen, samt de kan få bløt avføring/diare. Så hvis man har en katt som går på do ute så er det omtrent umulig å vite. 

Vet at noen har bygget opp toleransen til katten fra liten alder, men det beste er å la være.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men hadde du dokasse inne og var helt sikker på at katten ikke gikk ute på do? Fordi katter viser ikke smerter eller sykdom. Det som skjer når de får i seg laktose er at de kan få veldig vondt i magen, samt de kan få bløt avføring/diare. Så hvis man har en katt som går på do ute så er det omtrent umulig å vite. 

Vet at noen har bygget opp toleransen til katten fra liten alder, men det beste er å la være.

Dette er innepuser og har alle  innendørs etter en katt jeg hadde ble påkjørt og jeg selv måtte avlive han med Hagle så bestemte jeg meg for aldri og ha utepuser mere (får hjerte i halsen hver gang jeg ser en katt ved veibanen) nei jeg har ikke opplevd at de er gærne i magen lenge siden de fikk melk/fløte nå 15  år eller no sorterer klompene hver kveld og strør på ny sand så en ser det vel 🙂 

Skrevet
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Dette er innepuser og har alle  innendørs etter en katt jeg hadde ble påkjørt og jeg selv måtte avlive han med Hagle så bestemte jeg meg for aldri og ha utepuser mere (får hjerte i halsen hver gang jeg ser en katt ved veibanen) nei jeg har ikke opplevd at de er gærne i magen lenge siden de fikk melk/fløte nå 15  år eller no sorterer klompene hver kveld og strør på ny sand så en ser det vel 🙂 

Huff så trist!! Skjønner godt at du vil ha innekatter. Ja du hadde nok merket det da.

• Hjerte 1
Skrevet
Taluno skrev (1 time siden):

Det er stor forskjell på å gå opp litt, og doble vekten... 2 kg er også en vekt som ofte tilsvarer en voksen liten katt... Min lille katt nådde ikke to kg før hun var halvannet år. 
Og dersom veterinær mener hun er undervektig, så burde de jo ha kommet med konkrete tips. 

Jeg har hatt en svært undervektig og underernært kattunge, tipset fra veterinær var 2-3 teskjeer med mother&baby mousse pr dag, og (selvsagt) fri tilgang på tørrfor. Og følge nøye med på vekten for å se at den gikk rolig oppover. 

Mao ingen grunn til bekymring enda? Hvordan gjorde du ved evt kastrering?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...