Hundejente Skrevet 22. november 2022 #1 Skrevet 22. november 2022 Dette er så utrolig merkelig og jeg lurte på om noen kan ha noen tanker om hva som skjer med hunden min. Hun er en åtte måneder gammel blandingstispe, mellomstor. Mye energi ute, veldig rolig og kosete inne. Det er jeg og min sønn på ti år som har henne, de to har vært perlevenner fra dag én, hun ligger alltid inntil ham i sofaen og går og legger seg i senga hans og venter når han går på badet for å pusse tenner. igår var det en helt normalt dag, før leggetid gikk vi en liten tur sammen og bygde litt lego, hunden satt og fulgte med og vi hadde det koselig. Så gikk vi inn på rommet for å lese på senga og hunden kom etter. hun hopper opp i senga, og så bare hopper hun ned og går ut av rommet og begynner å vandre rundt i huset. hun fortsetter sånn etter at gutten er lagt, vandrer stressa rundt i huset. jeg tar henne ut, hun tisser og bæsjer etter hvert, men er ikke dårlig i magen. like urolig når vi kommer inn. jeg setter meg i sofaen og hun hopper opp og legger seg ved siden av meg og sovner og ligger og sover hele kvelden. men når jeg skal gå og legge meg, så vil hun bli med, hun sover alltid hos meg (og sønnen min sov også hos meg igår, han gjør det iblant), men hun tør liksom ikke gå inn på rommet mitt. står utenfor og ser inn, går litt inn, løper ut igjen, og sånn holdt hun på i sikkert en halvtime før hun endelig smøg seg opp i senga og sluknet, hun var jo utmattet. idag er hun også urolig, om enn ikke så mye. skjønner bare absolutt ingenting. fikk nesten inntrykk av at hun ante "noe" eller "noen" på rommet eller i leiligheten, men for det første har jeg aldri trodd veldig på sånt, og for det andre, hvorfor skulle det skje sånn helt plutselig, i en blokkleilighet, vi bor ikke i noe gammelt, hjemsøkt hus, liksom. noen tanker??
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #2 Skrevet 22. november 2022 Jeg tenker hun får løpetid snart. 🤷♀️ Anonymkode: 82dde...32e 1
Hundejente Skrevet 22. november 2022 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2022 jeg var inne på tanken, men kan man bli såå rar av det? hun virker stressa og nesten redd, og det skjedde på et blunk. hun slikker ikke veldig mye eller noe. virket nesten som det hadde noe med sønnen min å gjøre, hun sto liksom på avstand å snuste på ham mens han sov, mens hun vanligvis ligger helt inntil ham, rygg mot rygg. håper bare det går over. hun har vært rolig her nå på dagtid, mens jeg jobber (hjemme) og han er på skolen.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #4 Skrevet 22. november 2022 Første jeg tenker er også løpetid. Tror du sønnen din kan ha gjort hunden noe? (Evnt. med uhell). Valper kan bli skremt og skeptisk til personer/ting, men går gjerne fort over.. Ellers er det nok bare uro før løpetid og mye hormoner. Anonymkode: b5620...90c 2
Hundejente Skrevet 22. november 2022 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2022 nei, er sikker på at han ikke kan ha gjort henne noe. én ting er at han elsker henne overalt og blir sint på meg bare jeg snakker hardt til henne, men noe annet er at vi var sammen hele ettermiddagen og kvelden, og hun var helt vanlig og innpåsliten på ham, hun pleier å følge ham som en skygge, helt fram til leggetid, da det plutselig skjedde at hun ble så rar. en annen ting som slår meg, er alle lydene her vi bor, det er ganske lydt. man hører snakking fra andre leiligheter, hører folk gå over gulvet, hører folk gå i trappene og særlig kan det bråke hvis barn løper i trappene eller folk bærer store ting som dunker litt inn i gelenderet og sånn. ting hun ikke har reagert på før, men kanskje en spøkelsesperiode der alle lydene plutselig er ukjente og skumle?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #6 Skrevet 22. november 2022 Det kan være så mangt, snart løpetid kan definitivt være en grunn og med det følger hormorer, spøkelsesalder osv. Hvilken raser er hun? Anonymkode: f04a0...99b 1
Hundejente Skrevet 22. november 2022 Forfatter #7 Skrevet 22. november 2022 hun er mest vorsteh og greyhound, litt doberman og dogo canario, men føler ikke jeg merker mye til de to siste rasene. veldig mild og forsiktig, rolig inne og aktiv ute. men litt "pysete", stikker av hvis noen blir litt røff i lek, eller, her en dag fikk hun strøm i snuta fra et strømgjerde, og da var hun redd meg en liten stund etterpå, selv om hun var langt unna meg da det skjedde, men hun endte med å assosiere det med meg allikevel. kanskje hun har hørt en lyd eller sett en refleksjon i vinduet idet hun gikk opp i senga og ble skremt, og assosierer det med sønnen min? hun virket ikke redd ham imorges, men heller ikke sånn oppå ham som hun pleier å være, la seg heller på gulvteppet enn inntil/oppå ham i sofaen. jeg gjør selvsagt minst mulig ut av det, så får satse på at det går over snart
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #8 Skrevet 22. november 2022 Min hund blir ganske tussete av løpetid så jeg hadde tenkt det var noe slikt på gang. Hunden min min får innbilt svangerskap, graver ned mat, lager reder og tror at lekene er babyene hennes.. 😊 Hun blir kjempe rar. Anonymkode: 5c408...828
Hundejente Skrevet 22. november 2022 Forfatter #9 Skrevet 22. november 2022 jeg håper dere har rett. det er det at hun virker redd eller stressa for et eller annet som bekymrer meg, og skjønner virkelig ikke hva hun reagerer på med sønnen min, eller rommet mitt. vi får bare fortsette dagen, skal ut på tur i skogen når han kommer fra skolen, det er jo en fin ting å gjøre sammen.
Troyamin Skrevet 22. november 2022 #10 Skrevet 22. november 2022 (endret) Hundejente skrev (1 time siden): hun er mest vorsteh og greyhound, litt doberman og dogo canario, men føler ikke jeg merker mye til de to siste rasene. veldig mild og forsiktig, rolig inne og aktiv ute. men litt "pysete", stikker av hvis noen blir litt røff i lek, eller, her en dag fikk hun strøm i snuta fra et strømgjerde, og da var hun redd meg en liten stund etterpå, selv om hun var langt unna meg da det skjedde, men hun endte med å assosiere det med meg allikevel. kanskje hun har hørt en lyd eller sett en refleksjon i vinduet idet hun gikk opp i senga og ble skremt, og assosierer det med sønnen min? hun virket ikke redd ham imorges, men heller ikke sånn oppå ham som hun pleier å være, la seg heller på gulvteppet enn inntil/oppå ham i sofaen. jeg gjør selvsagt minst mulig ut av det, så får satse på at det går over snart Du har en blanding av flere raser som har en enorm innlevelse i alt som foregår. Ikke ta dette som redsel! Du har ingen av rasene den er blandet med, som er utsatt for frykt og usikkerhet. Din har en hund med særdeles høyt behov for å sjekke lyder, skygger osv. Når den har gjort det, må den få tid til å hå gjennom prosessen med å eliminere om det den har opplevd er en trussel eller ei. Og 99% av gangene vil hunden selv finne ut at det var ingenting. Jeg vil derfor ikke være redd for at hunden kobler lyder osv til sønnen din. Men samtidig må du ikke la hunden din få lov å vokte barnet. Det kan det bli vanskelig å "plukke av" hunden senere. Du vil spesielt se hundens egenskaper når de skal gå gjennom de forskjellige modningsfasene. Nå har du den fysiske modningsfasen. Hunden blir kjønnsmoden og alt som følger med det. Løpetid inntreffer og du vil se mer typisk tispe oppførsel. Når hunden har blitt +÷ 18 måneder, vil du se at den psykiske modningsfasen. Når denne fasen er over, anbefaler jeg at du tar en mentaltest (MH) for å finne ut av hva som "bor" i hunden. Du vil da få en god pekepinn på lek, kamplyst, forsvar, redsel osv. Anbefaler deg å lese Din Hund av Sven Järverud/Gunvor af Klintenberg Järverud. Den beskriver godt de ulike fasene hunden din skal gå gjennom. Endret 22. november 2022 av Troyamin staveleifer 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #11 Skrevet 22. november 2022 Tisper kan endre adferd før/under løpetid. De kan bli mer usikre, nervøse, urolige, energiske, late og/eller kosete, og det kan føre til endringer i adferd. Én av mine (miljøfokusert rase), blir mer var på miljøet når vi er ute og det går mot løpetid, og vil stoppe for å lukte, lytte og se når vi runder en sving eller går inn på en annen vei. Hun får også sterke preferanser for hvor hun vil gå og hvor hun absolutt ikke vil gå. Midt under løpetiden derimot, blir hun en racer og da går vi i timesvis uten å stoppe. På slutten av løpetiden, så vil hun helst bare ligge inne og sove, og vil bare ut lenge nok for å markere litt før hun marsjerer oss hjem. Vi må bare tilrettelegge om mulig og endre litt på forventninger og krav. Noen tisper trenger ekstra mye mosjon, andre vil helst ligge på sofaen og få kos og hvile mye. Gi beskjed til sønnen din at han bør la henne få være litt i fred i denne perioden (la hunden gå til sønnen din, ikke sønnen til hunden). Du vet ikke enda hva du kan forvente av endringer, og noen tisper kan bli mer irritable under denne tiden og har mindre toleranse. Adferden hennes kan endre seg underveis i løpetiden også, og etter. Det brukeren over sier er interessant. Anonymkode: 31fa4...d6a 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #12 Skrevet 22. november 2022 Min tispe er likedan nå, og hun hadde første løpetid i mai, så her tenker jeg hvertfall det er forklaringen. Hun vandrer rundt i huset og jeg må ofte gå og lete etter henne for hun er så stille; i går fant jeg henne på badet hvor hun bare satt i dusjen og kikket på meg 😅 Hun finner ikke roen....Spiser kun hvis hun får servert gourmetmåltider (😆)......Selv om hun har vært på tur og gjort fra seg, så kommer hun og nærmest står oppå meg mens hun piper og tydeligvis vil fortelle meg et eller annet, som jeg frustrerende nok for henne ikke skjønner 🤭 Alt er også skummel plutselig og hun knurrer til det meste som ikke hører til på gulvet ifølge henne, som skitne sokker, ballonger og barneleker 🙈 Anonymkode: 4dcff...1f6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #13 Skrevet 22. november 2022 spøkelsesalder er et kjent fenomen for hunder. plutselig er de redde for alt og ser skygger å høylys dag. det går over Anonymkode: 82885...f0f
Hundejente Skrevet 22. november 2022 Forfatter #14 Skrevet 22. november 2022 godt å høre 😀 ja, jeg har tenkt på både løpetid og spøkelsesalder, synes bare det var så utrolig merkelig at det kom så plutselig, og det at hun igår var engstelig for å komme inn på soverommet, sto utenfor og trippet, gikk inn og skyndte seg ut. men da hun til slutt våget seg oppi senga, så tett inntil meg at hun nesten lå oppå meg, så sovnet hun fort og sov rolig med oss natten gjennom. ute merker jeg foreløpig ingen forskjell på henne. blir spennende om det samme skjer ikveld. 1
Hundejente Skrevet 22. november 2022 Forfatter #15 Skrevet 22. november 2022 TS her: hun er helt vanlig igjen i dag 😍😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå