AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #21 Del Skrevet 22. november 2022 Og så? Tror nok dem overlever uten sjokolade. Igjen så er det ikke sunt heller. Anonymkode: dfeec...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 22. november 2022 #22 Del Skrevet 22. november 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Eldre er svært lite interessert i snop og øl med alkohol kan ikke bestilles uansett. Anonymkode: 55cf4...260 Hæ? For et merkelig utsagn. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 22. november 2022 #23 Del Skrevet 22. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Og så? Tror nok dem overlever uten sjokolade. Igjen så er det ikke sunt heller. Anonymkode: dfeec...031 Åja, det er jo bare snakk om å stue folk inn i et hus, så de overlever. Gleder du deg til å bli gammel? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #24 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Etter å ha hatt besteforeldre på fire ulike sykehjem her i byen, sparer jeg som f til alderdommen, så jeg kan kjøpe meg private tjenester selv... Anonymkode: 55bb8...a09 Jeg kommer fra en liten kommune der alle kjenner alle og de eldre blir godt tatt vare på på eldrehjemmet. Nå bor jeg i en annen kommune som er større og jeg har lite nettverk. Dermed har jeg også begynt å spare til alderdommen og muligheten for å benytte private tjenester. Det er trist at verdighet skal ha en prislapp. Anonymkode: ec3a8...758 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #25 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og så? Tror nok dem overlever uten sjokolade. Igjen så er det ikke sunt heller. Anonymkode: dfeec...031 De lever et stille liv på sykehjem, selvsagt skal de ha sjokolade å kose seg med. Når man er 80+ så er man ferdig med å tenke på hva som er sunt, da skal man nyte de åra man har igjen. Anonymkode: fc4c7...fa3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #26 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I Gjøvik skal kommunen spare penger, det blir stopp på muligheten for at de ansatte skal kunne bestille inn sjokolade og snacks, brus/mineralvann, og øl til de gamle på institusjon. De gamle betaler mye for plassen sin og tilværelsen, nå må de skaffe slike varer selv i førjulstiden av de få kronene de har igjen, hvis de i det hele tatt har noen å handle for dem. Det kommer inn et knapt utvalg, bestående av ca 2 glass brus, og en pakke mokkabønner eller kremtopper til deling, på helg, og potetgull. Godteri er ikke livsviktig, men livskvalitet og hverdags kos er viktig for de i livets siste år. Ledere sitter med høy lønn, og det er konsulenter i fleng, så penger har kommunen, men det skal altså spares på de eldre og syke atter en gang. Finnes det ingen andre plasser å spare på? Er er bare meg som synes dette er forkastelig?? Anonymkode: 9cfc5...1ec Det er nok bare du, ja. De gamle betaler greit nok for sitt opphold, men døgnkontinuerlig omsorg er skikkelig dyrt, så staten (altså du og jeg og naboen) betaler en god del for livsoppholdet til gamle mennesker. En solid andel eldre har vært fornuftige mennesker og spart seg opp penger - som de bruker til å kjøpe ting som øl og vin og brus for. En liten, forsvinnende andel eldre har valgt å la være. Da syns jeg vi kan spare på deres opphold. De har selv valgt å sløse - de tåler konsekvensene helt fint. Voksne gjør det. Og så kan vi bruke pengene på viktigere ting. Som utdannelse. Og barns beste. Slik at neste generasjon barn lykkes med livet i slik grad at de har egne penger når de blir gamle, som de kan bruke på brus og øl. For voksne som ikke har penger har valgt å ikke ha dem. Barn som ikke har penger blir utsatt for pengeløse av sine foreldre. Barn er det synd på når de må,lide for voksnes valg. Voksne er det aldri synd på når de lider av egne valg. Anonymkode: 2dd35...e34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #27 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er er bare meg som synes dette er forkastelig?? Anonymkode: 9cfc5...1ec Jeg synes det er kjipt, og tenker små goder som dette kan være en ressurseffektiv måte å spre litt livsglede på sykehjemmene. Men forkastelig? Overhodet ikke. Jeg forstår godt at kommunen må knipe inn. Men altfor mange forstår ikke hvor ekstremt mye det koster å tilby helsetjenester (og andre ting som innebærer manuell arbeidskraft) til befolkningen. I følge denne artikkelen koster f.eks. en sykehjemsplass i Oslo (som antakelig driver mer kostnadseffektivt enn mange andre kommuner pga. stordriftsfordeler) 800 000 kroner i året: https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2015/12/15/dyrt-a-pleie-folk-hjemme/ Og ja da, det er brukerbetaling også. Men de som er stinn rike kjøper seg antakelig en bedre plass privat, og en gjennomsnittlig pensjon er hva? 300-350 000? Så en beboer som betaler 85 prosent av 350 000 i egenbetaling utgjør fremdeles en utgift på ca. 500 000 i året for kommunen. Det tilsvarer skatten for mer enn én skattebetaler med gjennomsnittlig lønn. Og når vi bare blir flere og flere eldre, og flere uføre/ikke-arbeidende, studenter kommer seg i arbeid langt senere etc., så skjønner jeg jo at regnestykket etter hvert blir vanskelig å få til å gå opp. Da er det jo dessverre slike ting som ikke er strengt nødvendige som ryker først. Anonymkode: 04ee7...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #28 Del Skrevet 22. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: De lever et stille liv på sykehjem, selvsagt skal de ha sjokolade å kose seg med. Når man er 80+ så er man ferdig med å tenke på hva som er sunt, da skal man nyte de åra man har igjen. Anonymkode: fc4c7...fa3 Ikke nødvendigvis. En ganske høy andel av dem har diabetes og får store ubehagelige opplevelser ved høyt sukkerinntak. Anonymkode: 2e1bc...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #29 Del Skrevet 22. november 2022 Hadde dette skjedd i min kommune så skulle jeg personlig kjøpt inn sjoklade til dem. De fortjener det mye mer enn alle andre. Anonymkode: fc4c7...fa3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #30 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke nødvendigvis. En ganske høy andel av dem har diabetes og får store ubehagelige opplevelser ved høyt sukkerinntak. Anonymkode: 2e1bc...432 Da kan de spise annet godteri , det finns alternativer. Anonymkode: fc4c7...fa3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 22. november 2022 #31 Del Skrevet 22. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ikke nødvendigvis. En ganske høy andel av dem har diabetes og får store ubehagelige opplevelser ved høyt sukkerinntak. Anonymkode: 2e1bc...432 Å, gi deg nå. Det er da jammenmeg mange gamle som IKKE har diabetes og som kan få kose seg litt. De fleste på sykehjem er jo over 90 år. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #32 Del Skrevet 22. november 2022 Just now, Muskath said: Å, gi deg nå. Det er da jammenmeg mange gamle som IKKE har diabetes og som kan få kose seg litt. De fleste på sykehjem er jo over 90 år. De fleste er ikke over 90 men de fleste er dritsjuke. Anonymkode: 2e1bc...432 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 22. november 2022 #33 Del Skrevet 22. november 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nok bare du, ja. De gamle betaler greit nok for sitt opphold, men døgnkontinuerlig omsorg er skikkelig dyrt, så staten (altså du og jeg og naboen) betaler en god del for livsoppholdet til gamle mennesker. En solid andel eldre har vært fornuftige mennesker og spart seg opp penger - som de bruker til å kjøpe ting som øl og vin og brus for. En liten, forsvinnende andel eldre har valgt å la være. Da syns jeg vi kan spare på deres opphold. De har selv valgt å sløse - de tåler konsekvensene helt fint. Voksne gjør det. Og så kan vi bruke pengene på viktigere ting. Som utdannelse. Og barns beste. Slik at neste generasjon barn lykkes med livet i slik grad at de har egne penger når de blir gamle, som de kan bruke på brus og øl. For voksne som ikke har penger har valgt å ikke ha dem. Barn som ikke har penger blir utsatt for pengeløse av sine foreldre. Barn er det synd på når de må,lide for voksnes valg. Voksne er det aldri synd på når de lider av egne valg. Anonymkode: 2dd35...e34 Herregud. Nå får du gi deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 22. november 2022 #34 Del Skrevet 22. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: De fleste er ikke over 90 men de fleste er dritsjuke. Anonymkode: 2e1bc...432 Uansett bør de ha det godt den siste tiden de lever. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #35 Del Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er nok bare du, ja. De gamle betaler greit nok for sitt opphold, men døgnkontinuerlig omsorg er skikkelig dyrt, så staten (altså du og jeg og naboen) betaler en god del for livsoppholdet til gamle mennesker. En solid andel eldre har vært fornuftige mennesker og spart seg opp penger - som de bruker til å kjøpe ting som øl og vin og brus for. En liten, forsvinnende andel eldre har valgt å la være. Da syns jeg vi kan spare på deres opphold. De har selv valgt å sløse - de tåler konsekvensene helt fint. Voksne gjør det. Og så kan vi bruke pengene på viktigere ting. Som utdannelse. Og barns beste. Slik at neste generasjon barn lykkes med livet i slik grad at de har egne penger når de blir gamle, som de kan bruke på brus og øl. For voksne som ikke har penger har valgt å ikke ha dem. Barn som ikke har penger blir utsatt for pengeløse av sine foreldre. Barn er det synd på når de må,lide for voksnes valg. Voksne er det aldri synd på når de lider av egne valg. Anonymkode: 2dd35...e34 Helt enig. Dyrt å bo på sykehjem, ja det stemmer. Men ingenting om man ser mot hva det faktisk koster med en sykehjemsplass. Anonymkode: dc22b...3b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #36 Del Skrevet 22. november 2022 La de eldre få kose seg på de gamle dager. De spiser så dårlig og de skal snart dø, så la de få ha kosen i fred. Bedre at de spiser godt enn ingenting. Anonymkode: e51eb...161 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 22. november 2022 #37 Del Skrevet 22. november 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er kjipt, og tenker små goder som dette kan være en ressurseffektiv måte å spre litt livsglede på sykehjemmene. Men forkastelig? Overhodet ikke. Jeg forstår godt at kommunen må knipe inn. Men altfor mange forstår ikke hvor ekstremt mye det koster å tilby helsetjenester (og andre ting som innebærer manuell arbeidskraft) til befolkningen. I følge denne artikkelen koster f.eks. en sykehjemsplass i Oslo (som antakelig driver mer kostnadseffektivt enn mange andre kommuner pga. stordriftsfordeler) 800 000 kroner i året: https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2015/12/15/dyrt-a-pleie-folk-hjemme/ Og ja da, det er brukerbetaling også. Men de som er stinn rike kjøper seg antakelig en bedre plass privat, og en gjennomsnittlig pensjon er hva? 300-350 000? Så en beboer som betaler 85 prosent av 350 000 i egenbetaling utgjør fremdeles en utgift på ca. 500 000 i året for kommunen. Det tilsvarer skatten for mer enn én skattebetaler med gjennomsnittlig lønn. Og når vi bare blir flere og flere eldre, og flere uføre/ikke-arbeidende, studenter kommer seg i arbeid langt senere etc., så skjønner jeg jo at regnestykket etter hvert blir vanskelig å få til å gå opp. Da er det jo dessverre slike ting som ikke er strengt nødvendige som ryker først. Anonymkode: 04ee7...db2 Det er akkurat dette. Sykehjemsplasser har akkurat de prisene du skisserer og det velter kommuneøkonomien i fraflytningskommuner. I tillegg kommer hvpu boliger og institusjonsplasser i barnevern og psykiatri finansiert av kommunene. Det er ville summer vi snakker om. En utagerende person med to til en bemanning kan koste mange millioner i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #38 Del Skrevet 22. november 2022 Jeg satser på å drikke meg ihjel før jeg havner på sykehjem. Anonymkode: 85d8c...778 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #39 Del Skrevet 22. november 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nok bare du, ja. De gamle betaler greit nok for sitt opphold, men døgnkontinuerlig omsorg er skikkelig dyrt, så staten (altså du og jeg og naboen) betaler en god del for livsoppholdet til gamle mennesker. En solid andel eldre har vært fornuftige mennesker og spart seg opp penger - som de bruker til å kjøpe ting som øl og vin og brus for. En liten, forsvinnende andel eldre har valgt å la være. Da syns jeg vi kan spare på deres opphold. De har selv valgt å sløse - de tåler konsekvensene helt fint. Voksne gjør det. Og så kan vi bruke pengene på viktigere ting. Som utdannelse. Og barns beste. Slik at neste generasjon barn lykkes med livet i slik grad at de har egne penger når de blir gamle, som de kan bruke på brus og øl. For voksne som ikke har penger har valgt å ikke ha dem. Barn som ikke har penger blir utsatt for pengeløse av sine foreldre. Barn er det synd på når de må,lide for voksnes valg. Voksne er det aldri synd på når de lider av egne valg. Anonymkode: 2dd35...e34 Det er litt søkt å sitte og late som man vet svaret, når det er åpenbart at man ikke har fulgt med i timen. Jeg trodde man hadde litt større innsikt i dagens sosioøkonomiske problemer. Men for å ta det helt basic, så er mennesker som er oppvokst i velstand mer sannsynlig til å ta gode helsemessige og yrkesrettet og økonomiske valg. De lever lenger, er friskere og har penger på sine eldre dager. De som desverre ikke har vært like heldig og ble født i en familie med sykdomsutfordringer, økonomiske vanskeligheter og ikke hadde økonomi til å prioritere sunne valg... Nei, de sliter ofte gjennom livet, med helse, økonomi og ingen penger på sine gamle dager. De handler ikke om år de ikke har tatt seg sammen og tatt bare dårlige valg, de har ikke hatt noe valg, eller de har hatt dårlige forutsetninger for å vite mulighetene sine. For alle rike får best hjelp og vet hva de har rett på , det er ofte motsatt fall med de som ikke er like priviligert. Så, med dette så sier jeg, skjerp deg. Les en bok og bli litt klokere. Anonymkode: 5a7e0...cab 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 22. november 2022 #40 Del Skrevet 22. november 2022 Lurer på om noen turte å foreslå å redusere noen lederlønninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå