Gå til innhold

De eldre får ikke lenger sjokolade til kaffen i Gjøvik kommune.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Gjøvik skal kommunen spare penger, det blir stopp på muligheten for at de ansatte skal kunne bestille inn sjokolade og snacks, brus/mineralvann, og øl til de gamle på institusjon. De gamle betaler mye for plassen sin og tilværelsen, nå må de skaffe slike varer selv i førjulstiden av de få kronene de har igjen, hvis de i det hele tatt har noen å handle for dem. Det kommer inn et knapt utvalg, bestående av ca 2 glass brus, og en pakke mokkabønner eller kremtopper til deling, på helg, og potetgull. Godteri er ikke livsviktig, men livskvalitet og hverdags kos er viktig for de i livets siste år. 

Ledere sitter med høy lønn, og det er konsulenter i fleng, så penger har kommunen, men det skal altså spares på de eldre og syke atter en gang. Finnes det ingen andre plasser å spare på? 

Er er bare meg som synes dette er forkastelig??

Anonymkode: 9cfc5...1ec

• Liker 14
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei 🙁

Anonymkode: 53821...6ce

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I Gjøvik skal kommunen spare penger, det blir stopp på muligheten for at de ansatte skal kunne bestille inn sjokolade og snacks, brus/mineralvann, og øl til de gamle på institusjon. De gamle betaler mye for plassen sin og tilværelsen, nå må de skaffe slike varer selv i førjulstiden av de få kronene de har igjen, hvis de i det hele tatt har noen å handle for dem. Det kommer inn et knapt utvalg, bestående av ca 2 glass brus, og en pakke mokkabønner eller kremtopper til deling, på helg, og potetgull. Godteri er ikke livsviktig, men livskvalitet og hverdags kos er viktig for de i livets siste år. 

Ledere sitter med høy lønn, og det er konsulenter i fleng, så penger har kommunen, men det skal altså spares på de eldre og syke atter en gang. Finnes det ingen andre plasser å spare på? 

Hele helsevesenet tiltenkt de eldre er en skandale. Mange brukere og få ansatte. Brukerne sitter alene enten i oppholdstiden eller på rommet og blir «glemt». Har selv jobbet på sykehjem og sluttet etter 10 mnd. Jeg hadde ikke samvittighet til å jobbe der lenger.

De sparte til og med på bleier, så flere brukere måtte ha samme bleie i 8-9 timer. Søkkvåte var de alle mann og sår i skrittet pga mye fukt over tid. De som ba om litt tid med en ansatt fikk en pille så de ble sløvet ned, da maste de ikke lenger. Andre satt og gråt fordi de var så ensomme.

Jeg håper mitt liv er over før jeg må på sykehjem. En skjebne verre enn døden.

Anonymkode: e0710...8ee

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre er svært lite interessert i snop og øl med alkohol kan ikke bestilles uansett.  

Anonymkode: 55cf4...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eldre er svært lite interessert i snop og øl med alkohol kan ikke bestilles uansett.  

Anonymkode: 55cf4...260

Det er ikke tilfelle. Mange koser seg med et glass øl, og en sjokolade til kaffen. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden brus og sjokolade forsvant fra sykehjemmene i min kommune. Bestefar var på sykehjem i 87 og måtte kjøpe det selv, jeg jobbet der på 2000 tallet og de måtte kjøpe det selv, svigermor var der for fire år siden og vi måtte kjøpe det for henne.

Anonymkode: c9775...a06

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg jobbet på sykehjem for ca 10 år siden fikk vi beskjed om å gi maks 1 glass biola til frokost fordi den var så dyr... Jeg er ikke overrasket over HI. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synst det er heilt greit at ein ikkje gir sjoko, kaker, brus og øl i vekedagane. Men det må då vere greit i helgene?

Anonymkode: 3e053...b4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flotte greier at de prioriterer å fortsette med varm mat hver dag i kantina på Rådhuset, da. Slik at de som jobber der kan få det. 😑

Anonymkode: 53821...6ce

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser hvor kalde og kyniske folk er som sitter i lederposisjoner er, mens de bevilger seg selv lønnsforhøyelse, enda de har skyhøye lønner fra før. 

Anonymkode: 9968a...590

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt besteforeldre på fire ulike sykehjem her i byen, sparer jeg som f til alderdommen, så jeg kan kjøpe meg private tjenester selv... 

Anonymkode: 55bb8...a09

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De betaler mere enn nok for å bo på et slikt sted. Litt til kaffen, eller "litt i glasset" skal være en selvfølge i norge. 

Å spare inn på slike ting er bare veldig knuslete oppførsel. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt overrasket over at de fikk det. Har alltid vært sånn pårørende har kjøpt med der» mine « eldre har bodd. Sjokolade og godteri. Alkohol i små mengder. Synes uansett det er trist det blir tatt i fra de. Når det er sagt er det nok mange andre som må kutte i sjokolade, kaffe og alkohol også. 

Anonymkode: 93152...915

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldreomsorgen har vært en tragedie i flere tiår. Nå vil de helst ha livredde gamle boende hjemme som får hjemmetjenesten innom noen minutter noen ganger om dagen. De sitter eller ligger døgnet rundt og ser bare frem til å dø. 

Anonymkode: b2fe9...6f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eldreomsorgen har vært en tragedie i flere tiår. Nå vil de helst ha livredde gamle boende hjemme som får hjemmetjenesten innom noen minutter noen ganger om dagen. De sitter eller ligger døgnet rundt og ser bare frem til å dø. 

Anonymkode: b2fe9...6f5

Nettopp. Det er helt jævlig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det skal spares hos de som får og har minst. Dette er eldre mennesker på sine siste dager.. 

Mange av de eldre/syke har dårlig ernæringsstatus og dårlig matlyst, og da er det viktig at de får i seg akkurat det de har lyst på, om det så er en kake eller sjokolade. Man læres opp til å gi mennesker et glass brus enn å ikke få i seg noe. Mange pasienter vil gjerne ha vørterøl (pga smak), men det er også viktig å huske på at drikken fremmer matlyst. 

Hvorfor ta fra dem det lille av glede? Alle goder forsvinner fra de med svakest stemme. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du link på saken? 

Anonymkode: fc4c7...fa3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...