Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #141 Skrevet 15. desember 2005 Men er det riktig å kvotere 40% kvinner inn på styrerommene når vi nå vet at de (les: alenemødrene) har så store problemer med den såkalte tidsklemma. Vi er vel stort sett enig om at de som kan påta seg en slik jobb må ha både tid, kompetanse og lyst til å gjøre en god jobb. ← Tror ikke vi snakker om de samme kvinnene, gitt.
Gjest Turi Skrevet 15. desember 2005 #142 Skrevet 15. desember 2005 Dessverre er det fortsatt høyst relevant ettersom 99% av kvinner velger å ta hele barselspernisjonen selv og at mange kvinner velger å bli hjemmeværende eller deltidsarbeidende etter denne perioden. ← Nei, det er det ikke.
Mette Skrevet 15. desember 2005 #143 Skrevet 15. desember 2005 Kjenner jeg blir litt varm nå, hvorfor presse menn inn i styreverev når kvinner kan gjøre en like god jobb der. Mannen har vel like mye tidsklemme som oss kvinner. Nå er det slik, at fremdeles lever utrolig mange mennesker i parforhold og det finnes dog alenefedre, så nei den holder ikke. Kvinnelige politikere har vi også . Obs kom det ut høyt
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #144 Skrevet 15. desember 2005 Likestillingen er fullendt! Kvinner har like store sjangser som menn.
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2005 #145 Skrevet 15. desember 2005 Det hjelper ikke med liten skrift så lenge innvendingen ikke er relevant. Meg bekjent er det hvert eneste år ganske mange kvinner som ikke føder. ← De aller fleste faktisk. Jeg er en av de kvinnene hvor barn ikke er noen hindring, og jeg er ikke alene. Mine jevnaldrende kvinner nærmer seg femti, ungene er store og har mer eller mindre flyttet hjemmefra, arbeidserfaringen er lang, og fritiden er vår egen. Hvorfor må du far til 2 male og male på tidsklemma til alenemødrene? De er en liten gruppe i den store sammenhengen, og som jeg sa tidligere - de som opplever tidsklemma av dem er neppe de som vil si jatakk til styreverv. kan du ikke finne noe annet å male på?
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2005 #146 Skrevet 15. desember 2005 Likestillingen er fullendt! Kvinner har like store sjangser som menn. ← Ja jøss - det ser vi hele tiden.
Far til 2 Skrevet 15. desember 2005 #147 Skrevet 15. desember 2005 De aller fleste faktisk. Jeg er en av de kvinnene hvor barn ikke er noen hindring, og jeg er ikke alene. Mine jevnaldrende kvinner nærmer seg femti, ungene er store og har mer eller mindre flyttet hjemmefra, arbeidserfaringen er lang, og fritiden er vår egen. Hvorfor må du far til 2 male og male på tidsklemma til alenemødrene? De er en liten gruppe i den store sammenhengen, og som jeg sa tidligere - de som opplever tidsklemma av dem er neppe de som vil si jatakk til styreverv. kan du ikke finne noe annet å male på? ← Det er jo kvinnene selv som maler og maler om dette. Når de sier de har det så veldig travelt fordi far jobber så mye eller fordi de er alene med barna, - ja da må jeg jo anta at de ikke kommer med løgner. Med dagens levesett er det ikke uvanlig at en mor er småbarnsforelder i minst 20 år. Først med en mann og noen år senere med en ny. Mange av de som tar seg jobb når de er i denne småbarnsperioden tar seg deltidsjobb og fortsetter med dette i mange år. Men om dere mener at det er reelle muligheter for at 40% av kvinner skal ha mulighet til å stille opp i et styre må de naturligvis få lov til det. - På lik linje med at 40% av alle menn som ønsker å ta del i barnas oppvekst som omsorgsperson må få muligheten til dette. En kvotering begge veier er kansje nødvendig. At dere roper på en slik likestilling er forstålig om dere mener det er gjennomførbart. Men krev da LIKESTILLING og ikke maktoverføring basert på kvinnekamp.
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2005 #148 Skrevet 15. desember 2005 Nå er det ikke helt utenkelig at enkelte av disse kvinnene kan sitte i mer enn ett styre da, og det er fremdeles ikke umulig å tenke seg at disse kvinnene du snakker om ikke er de samme som takker ja til styreverv, det være seg ett, to eller fler. Nå er det jo også sånn at kabalen nesten går opp bare med å ta i betraktning de barnløse kvinnene, eller de kvinnene som ikke har barn boende hos seg. Og da går det kanskje an å ¨få til resten av kvota ved å bruke småbarnsmødre som ikke er alene om omsorgen. og som en eller annen sa tidligere i tråden, FØR DEN FAKTISK BLE DELT, så er det opp til den enkelte kvinne som blir tilbudt styrevervet og takke ja eller nei på bakgrunn av sin egen situasjon - uansett hva du måtte mene om saken.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #149 Skrevet 15. desember 2005 Ja jøss - det ser vi hele tiden. ← Hva er det en mann kan gjøre som du ikke får lov til?
Far til 2 Skrevet 15. desember 2005 #150 Skrevet 15. desember 2005 ... ... Nå er det jo også sånn at kabalen nesten går opp bare med å ta i betraktning de barnløse kvinnene, eller de kvinnene som ikke har barn boende hos seg. ... ... ← Ja da blir det ihvertfall ingen problemer med å fylle kvota til gutta om vi skal ta utgangspunkt i de som ikke har barna boende hos seg etter et samlivsbrudd.
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2005 #151 Skrevet 15. desember 2005 Hva er det en mann kan gjøre som du ikke får lov til? ← Det er vel en grunn til at det innføres kvotering av kvinner. Eller kommer det helt ut av det blå uten noen som helst grunn?
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2005 #152 Skrevet 15. desember 2005 Ja da blir det ihvertfall ingen problemer med å fylle kvota til gutta om vi skal ta utgangspunkt i de som ikke har barna boende hos seg etter et samlivsbrudd. ← Nå har det vel aldri vært noen kvotering av menn, og i forhold til kvoteringen som skal innføres for kvinner så ligger vel disse mennene langt foran sin kvote? Nå går jeg til sengs - denne debatten har for min del glidd ut i totalt uinteressant. Sorry.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #153 Skrevet 16. desember 2005 Det er vel en grunn til at det innføres kvotering av kvinner. Eller kommer det helt ut av det blå uten noen som helst grunn? ← Det er ikke noe lovverk som hindrer deg i å ta styreverv. Du snakker om holdninger - ikke likestilling i lovverket.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #154 Skrevet 16. desember 2005 Det er ingen grunn til at politikerne skal gjøre mer med likestilling - det er politisk fullendt.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #155 Skrevet 16. desember 2005 Skal man kvotere inn kvinner, så må man kvotere inn invandrere også.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #156 Skrevet 16. desember 2005 Kvinner har ALLE rettigheter og ALLE muligheter i Norge
Gjest Turi Skrevet 16. desember 2005 #157 Skrevet 16. desember 2005 Men om dere mener at det er reelle muligheter for at 40% av kvinner skal ha mulighet til å stille opp i et styre må de naturligvis få lov til det.← Dette var et spennende utsagn. For om det var slik at nå skal 40% av alle kvinner sitte i styrer for bedrifter, begynner argumentasjonen din å bli tilnærmet noe aktuell. Siden det neppe er like mange styreplasser som det er kvinner, er jo dette helt feil slutning da. Tipper det holder om ca 3-4% av alle kvinner stiller seg til rådighet, kanskje ikke det en gang, for at 40% kvinneandel skal være oppnådd.
Caramba Skrevet 16. desember 2005 #158 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Kvinner kan jo også bli "styregrossister" slik som Avinors styreleder Anders Talleraas. Mannen sitter i hele 27 styrer!!!! Det er sånn det ofte fungerer der ute. Er du først medlem av klubben, så hagler vervene inn. Hvor mye tid tar det egentlig å sitte i et styre når man klarer 27 verv, og da i kombinasjon med kriserammede selskap som Avinor og Redningsselskapet???? Som Talleraas sier selv: De fleste vervene tar liten tid. Jeg har 10-12 verv som tar tid, men jeg mener det er mulig å kombinere dem med å være styreleder i Avinor, sier Talleraas http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111165 Som sagt før, styreverv er helt perfekt for en høyt utdannet og flink småbarnsmor. Hun kan jobbe noen timer hver uke og være sammen med barna resten, godt betalt er det også Tror sannelig jeg skal satse på en styre- karriere når jeg får barn, jeg er da kvalifisert nok Endret 16. desember 2005 av Caramba
Far til 2 Skrevet 16. desember 2005 #159 Skrevet 16. desember 2005 Dette var et spennende utsagn. For om det var slik at nå skal 40% av alle kvinner sitte i styrer for bedrifter, begynner argumentasjonen din å bli tilnærmet noe aktuell. Siden det neppe er like mange styreplasser som det er kvinner, er jo dette helt feil slutning da. Tipper det holder om ca 3-4% av alle kvinner stiller seg til rådighet, kanskje ikke det en gang, for at 40% kvinneandel skal være oppnådd. ← Mulig du misforstod mitt innlegg som var dårlig skrevet av meg. Jeg skrev: "Men om dere mener at det er reelle muligheter for at 40% av kvinner skal ha mulighet til å stille opp i et styre må de naturligvis få lov til det." Det burde står "dere" isteden for "de". Om dere mener det er riktig med slik kvotering må dere gjerne mene det. Jeg blir altså ikke mer enig med dere av den grunn.
Caramba Skrevet 16. desember 2005 #160 Skrevet 16. desember 2005 Mulig du misforstod mitt innlegg som var dårlig skrevet av meg. Jeg skrev: "Men om dere mener at det er reelle muligheter for at 40% av kvinner skal ha mulighet til å stille opp i et styre må de naturligvis få lov til det." ← Det er ikke snakk om 40% av alle kvinner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå