Shea Skrevet 8. desember 2005 #1 Skrevet 8. desember 2005 Hva synes dere om dette: http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article509769.ece Jeg synes dette er på grensen til galskap. Skal en tvangsnedlegge firmaer pga. at de ikke finner kvalifiserte kvinner til styret. Det er jo ikke noe fornuft å få kvinner i styrene om de ikke har kvalifikasjon eller ønsker om det. Det er så mye lover og regler allerede at personer/intiativ vegrer seg mot å starte med verdiskapende virksomheter.
Gjest Melk Skrevet 8. desember 2005 #2 Skrevet 8. desember 2005 Det er jo ikke noe fornuft å få kvinner i styrene om de ikke har kvalifikasjon eller ønsker om det. ← Det finnes plenty av kvinner som både har lyst og som er kvailfiserte, så jeg tror ikke problemet er akkurat der.
Gjest komsomolets Skrevet 8. desember 2005 #3 Skrevet 8. desember 2005 Styrerommene er siste skanse der kvinner ikke har tilgang, og den bør fjernes. Sunn utvikling
Arkana Skrevet 8. desember 2005 #4 Skrevet 8. desember 2005 Det finnes plenty av kvinner som både har lyst og som er kvailfiserte, så jeg tror ikke problemet er akkurat der. ← Enig med deg. Og jeg lurer på om saken hadde stilt seg annerledes hvis det var menn som var i mindretall.
Shea Skrevet 8. desember 2005 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2005 Ja jeg vet det finnes mange kvalifiserte kvinner. Jeg er en av dem og sitter i styret.
Gjest Melk Skrevet 8. desember 2005 #6 Skrevet 8. desember 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=110711 Per juli 2005 var det bare 68 av totalt 519 allmennaksjeselskap som oppfylte kravene. Gjennomsnittet var 16 prosents kvinneandel.
Jane How Skrevet 8. desember 2005 #7 Skrevet 8. desember 2005 Vet ikke hva jeg syns om det, det er bra at flere kvinner får muligheten til få bedre stillinger, men det er også dumt om det går på beskostning av bedre søkere som tilfeldigvis var menn da. Og føles kanksje litt kjipt å lure på om man fikk jobben fordi man oppfylte en kvote eller fordi man var den beste kandidaten. Men lurer på hvordan de løser det praktisk, i de styrene der de ikke trenger flere ansatte? Må de bytte ut noen av lederne med kvinner eller er det 40% av de de ansetter fra nyttår av som må være kvinner?
Gjest Forundret Skrevet 8. desember 2005 #8 Skrevet 8. desember 2005 Det skulle ikke være nødvendig å minne dere om at det i et styre handler om å utøve EIERSKAP på vegen av generalforsamlingen. Et aksjeselskaps styre er ikke en offentlig politisk komitè. Noen synes å ha glemt det.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 8. desember 2005 #9 Skrevet 8. desember 2005 Dette har man sett komme i mange år. At næringslivets glade gubber ikke har klart å forberede seg til denne lenge varslede praksis- og etter hvert lovendringen viser at det dessverre ikke er noen vei utenom det vedtaket som nå er fattet. Tvangsoppløsning er nok ikke den sanksjonsmuligheten som blir benyttet først, for å si det forsiktig, men en lov uten tilhørende sanksjoner blir like meningsløs som et gjennomsnittlig partiprogram.
valentino Skrevet 8. desember 2005 #10 Skrevet 8. desember 2005 Dette blir jo for dumt. Styret er aksjonærenes organ for å overvåke og styre selskapet. Siden de aller fleste aksjonærer er menn er det naturlig at de velger seg selv i styrene. Å tvinge kvinner inn i styret gjør at eierne ikke står fritt i å velge hvem som skal lede sitt eget selskap. Dersom man mener det er et problem at det er for få kvinner i norske styrer må man sørge for å øke andelen kvinnelige aksjonærer.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #11 Skrevet 8. desember 2005 Siden de aller fleste aksjonærer er menn er det naturlig at de velger seg selv i styrene. ← Hvorfor er det naturlig? Og om ikke annet, så forklarte du nettopp hvorfor det berømte glasstaket fremdeles eksisterer: menn velger menn fordi de er menn og det er de andre mennene også...
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #12 Skrevet 8. desember 2005 Dette blir jo for dumt. Styret er aksjonærenes organ for å overvåke og styre selskapet. Siden de aller fleste aksjonærer er menn er det naturlig at de velger seg selv i styrene. Å tvinge kvinner inn i styret gjør at eierne ikke står fritt i å velge hvem som skal lede sitt eget selskap. Dersom man mener det er et problem at det er for få kvinner i norske styrer må man sørge for å øke andelen kvinnelige aksjonærer. ← enig. Åtvinge private selskaper til å sette inn en spesiell type styremedlemmer er galskap hinsides all fornuft. Dette er mer degraderende for kvinner enn noe som helst annet.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #13 Skrevet 8. desember 2005 enig. Åtvinge private selskaper til å sette inn en spesiell type styremedlemmer er galskap hinsides all fornuft. Dette er mer degraderende for kvinner enn noe som helst annet. ← danner et intrykk av at damer er så hjelpeløse og dumme at "foreldrene/regjeringen" må gripe inn for at de skal få være med på leken i det hele tatt..
Christiane Skrevet 8. desember 2005 #14 Skrevet 8. desember 2005 Jeg er konsekvent imot slike uting som kvotering, da er det bok ingen overraskelse at jeg er imot slike overgrep som beskrevet i artikkelen fra Nettavisen.
Gjest mito Skrevet 8. desember 2005 #15 Skrevet 8. desember 2005 Dette er bra, men det holder ikke. Vi må kvotere alle grupper inn i styrene! Jeg foreslår at alle styrer består av 40 personer. Halvparten menn, halvparten kvinner. To samer, fem innvandrere (hvor minst tre er muslimer). Ti nærsynte, tyve overvektige, fem som følger med på Hotel Cæsar, femten som har hund, èn som tenner på tissing, osv. Seriøst, er det noen kvinner her som har lyst til å bli kvotert{/i] inn i noe som helst? Veggimellom bør holde seg til kjolene sine og cocktailparties.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #16 Skrevet 8. desember 2005 Jeg misliker kvotering så sterkt!!! Jeg vil ikke inn i et styre fordi jeg har innovertiss - jeg klarer fint å nå dit jeg vil pga ferdigheter, ikke pga kjønn! Det er helt hårreisende av kvinner som sier de taler kvinnesak mener dette er en god ide! Dette blit jo å sende helt gale signaler - vi kvinner, vi klarer ikke på egen hånd vi, så vi må ha en haug påbud og forbud for å nå opp!
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #17 Skrevet 8. desember 2005 Jeg misliker kvotering så sterkt!!! Jeg vil ikke inn i et styre fordi jeg har innovertiss - jeg klarer fint å nå dit jeg vil pga ferdigheter, ikke pga kjønn! ← Det viser seg jo at du ikke kommer inn i styrer nettopp fordi du har innovertiss, det hjelper ikke med ferdigheter - men det er vel helt å utelukke kvinner bare pga kjønn?
Arkana Skrevet 8. desember 2005 #18 Skrevet 8. desember 2005 (endret) vi kvinner, vi klarer ikke på egen hånd vi← Det hjelper så lite hvor mye vi enn vil, er kvalifiserte og ønsker å klare på egenhånd hvis vi blir utelatt i styrer kun fordi vi er kvinner. Noen ganger må det lovendringer til for å skape holdningsendringer. Endret 8. desember 2005 av Arkana
Gjest mito Skrevet 8. desember 2005 #19 Skrevet 8. desember 2005 Det viser seg jo at du ikke kommer inn i styrer nettopp fordi du har innovertiss, det hjelper ikke med ferdigheter - men det er vel helt å utelukke kvinner bare pga kjønn? ← Eller så er menn generelt bedre kvalifisert.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #20 Skrevet 8. desember 2005 Eller så er menn generelt bedre kvalifisert. ← Det er det ingen grunn til å tro - du er mann er du ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå