AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #1 Skrevet 22. november 2022 Obs! Noen vil kanskje finne dette innlegget støtende. Alt har blitt dyrere her til lands de siste årene. Lønningene har ikke økt i takt med prisstigningen, men sløsingen blant nordmenn har ikke blitt redusert noe som er et problem. I følge NRK er Nordmenn helt i europatoppen på bruk og kast. Ingen i dag vil si at de sløser penger på duppedingser eller klær de ikke trenger. Apple og Samsung lanserer nye telefoner hvert år. Dette gjør de for å overleve. Flere nordmenn ser ut til å ha et behov for å bytte telefon hvert år til tross for at den telefonen de har fra før av fungerer og kanskje bare er ett år gammel. Dette gjelder fattige nordmenn som mer velstående nordmenn. Jeg vet om flere som har prioritert å kjøpe seg ny mobiltelefon til nesten 15 tusen kroner istedenfor å kjøpe seg ny komfyr og vaskemaskin som de trengte mer. Jeg vet om også nordmenn som kjøper seg dyre tver for så å leve på havregryn i flere uker og samtidig klager over at alt er blitt så dyrt. Maten har steget såpass mye at en del nordmenn må kanskje begynne å tenke seg om før de kaster mat. Istedenfor at folk går på Facebokk sitt kommentarfelt å klager på alt er dyrt på aktuelle saker som omhandler temaet, må man heller angripe det fra en annen vinkel. For å få bedre økonomi er har man to muligheter: øke inntektene eller redusere kostnadene. Det enkleste er nok å redusere kostnadene, men det er jo ikke noe folk vil! Tenk deg hvis naboen får nyss om det… Det å ha dårlig økonomi kan være deprimerende. Å redusere sine egne kostnader innebærer at man må gå igjennom hva man bruker pengene på å stille spørsmål ved hvorvidt du f. eks. trenger å kjøpe deg eller andre i familien nye klær hver måned eller annen hver måned. Trenger du alle streamingtjenestene? Kan du sykle på jobben osv.? Kanskje bake billånet inn i boliglånet hvis mulig. For en del nordmenn er det et problem å bli sett på som mindre velstående enn andre. Hvis naboen har bestilt seg 2 turer til syden i år og byttet bil så må jo jeg gjøre det samme uten at jeg vet at naboparet til sammen tjener 300 tusen mer enn oss. Å bruke penger etter evne er nok noe mange nordmenn burde ha lært seg. Det er vel derfor det snakkes mer om privatøkonomi på skolen. Å øke inntektene er en mulighet hvis man absolutt ikke klarer tanken på å redusere kostnadene sine. Har du jobbet lenge der du er nå så kan du vurdere p bytte arbeidsgiver. Det er den enkleste måten å få mer lønn hvis man skal jobbe innenfor det samme eller tilsvarende felt. Hvis man ikke har utdannelse, så kan man ta en utdannelse. Vet om flere alenemødre og fedre som har klart å komme seg gjennom studieløpet å fått gode jobber. Men som alt annet då må man ofre noe for å komme seg dit. Det å tjene penger har faktisk aldri vært då lett som det er i dag. Det finnes massevis av måter å tjene penger enten passivt eller aktivt over internett. Man kan tjene passiv inntekt på å kjøpe aksjer og eller fond. Man kan ta undersøkelser over internett som blir betalt for. Man kan hjelpe selskaper med å reklamere for produkter på nett. Man kan laste ned apper som betaler deg for å se søkeloggen din på telefonen. Dessverre har man flere nordmenn som aldri vil gjøre annet enn å klage på hvor fælt de har det å ikke vil løfte en finger for å forbedre sin egen situasjon. Det er vel synd å si det men om man ikke endrer holdning så vil man for alltid stå på samme sted. Anonymkode: 7f3f1...f39 27 1 4
mo1234 Skrevet 22. november 2022 #2 Skrevet 22. november 2022 (endret) Ja, mye riktig i det du skriver. Vet om folk med alvorlige gjeldsproblemer som bare fortsetter å bruke penger, mens betalingsanmerkninger hoper seg opp 🤷🏻♀️ Det er mange som ikke klarer tenke konsekvenser av kjøp de foretar seg. Endret 22. november 2022 av mo1234 13
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Obs! Noen vil kanskje finne dette innlegget støtende. Alt har blitt dyrere her til lands de siste årene. Lønningene har ikke økt i takt med prisstigningen, men sløsingen blant nordmenn har ikke blitt redusert noe som er et problem. I følge NRK er Nordmenn helt i europatoppen på bruk og kast. Ingen i dag vil si at de sløser penger på duppedingser eller klær de ikke trenger. Apple og Samsung lanserer nye telefoner hvert år. Dette gjør de for å overleve. Flere nordmenn ser ut til å ha et behov for å bytte telefon hvert år til tross for at den telefonen de har fra før av fungerer og kanskje bare er ett år gammel. Dette gjelder fattige nordmenn som mer velstående nordmenn. Jeg vet om flere som har prioritert å kjøpe seg ny mobiltelefon til nesten 15 tusen kroner istedenfor å kjøpe seg ny komfyr og vaskemaskin som de trengte mer. Jeg vet om også nordmenn som kjøper seg dyre tver for så å leve på havregryn i flere uker og samtidig klager over at alt er blitt så dyrt. Maten har steget såpass mye at en del nordmenn må kanskje begynne å tenke seg om før de kaster mat. Istedenfor at folk går på Facebokk sitt kommentarfelt å klager på alt er dyrt på aktuelle saker som omhandler temaet, må man heller angripe det fra en annen vinkel. For å få bedre økonomi er har man to muligheter: øke inntektene eller redusere kostnadene. Det enkleste er nok å redusere kostnadene, men det er jo ikke noe folk vil! Tenk deg hvis naboen får nyss om det… Det å ha dårlig økonomi kan være deprimerende. Å redusere sine egne kostnader innebærer at man må gå igjennom hva man bruker pengene på å stille spørsmål ved hvorvidt du f. eks. trenger å kjøpe deg eller andre i familien nye klær hver måned eller annen hver måned. Trenger du alle streamingtjenestene? Kan du sykle på jobben osv.? Kanskje bake billånet inn i boliglånet hvis mulig. For en del nordmenn er det et problem å bli sett på som mindre velstående enn andre. Hvis naboen har bestilt seg 2 turer til syden i år og byttet bil så må jo jeg gjøre det samme uten at jeg vet at naboparet til sammen tjener 300 tusen mer enn oss. Å bruke penger etter evne er nok noe mange nordmenn burde ha lært seg. Det er vel derfor det snakkes mer om privatøkonomi på skolen. Å øke inntektene er en mulighet hvis man absolutt ikke klarer tanken på å redusere kostnadene sine. Har du jobbet lenge der du er nå så kan du vurdere p bytte arbeidsgiver. Det er den enkleste måten å få mer lønn hvis man skal jobbe innenfor det samme eller tilsvarende felt. Hvis man ikke har utdannelse, så kan man ta en utdannelse. Vet om flere alenemødre og fedre som har klart å komme seg gjennom studieløpet å fått gode jobber. Men som alt annet då må man ofre noe for å komme seg dit. Det å tjene penger har faktisk aldri vært då lett som det er i dag. Det finnes massevis av måter å tjene penger enten passivt eller aktivt over internett. Man kan tjene passiv inntekt på å kjøpe aksjer og eller fond. Man kan ta undersøkelser over internett som blir betalt for. Man kan hjelpe selskaper med å reklamere for produkter på nett. Man kan laste ned apper som betaler deg for å se søkeloggen din på telefonen. Dessverre har man flere nordmenn som aldri vil gjøre annet enn å klage på hvor fælt de har det å ikke vil løfte en finger for å forbedre sin egen situasjon. Det er vel synd å si det men om man ikke endrer holdning så vil man for alltid stå på samme sted. Anonymkode: 7f3f1...f39 Nå er der vel stor forskjell på de som sløser seg blakke og fattige. Du har kanskje ikke fått med deg det. Noen lever på 12.000 kr i mnd. Da har du ikke mye å spare inn på iht sløsing Anonymkode: 1bd2b...574 59 15
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #4 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For en del nordmenn er det et problem å bli sett på som mindre velstående enn andre. Hvis naboen har bestilt seg 2 turer til syden i år og byttet bil så må jo jeg gjøre det samme uten at jeg vet at naboparet til sammen tjener 300 tusen mer enn oss. Nå tror jeg ikke det er middelklassen som er opptatt av status som har det tøft akkurat nå. Ekte fattigdom finnes dessverre i Norge, og det handler ikke om å kjøpe ny bil eller dra til syden fordi naboen gjør det. Men om vi skal ta for oss middelklassen som ikke er direkte fattige, så har du noen poeng angående overforbruk, statusjag, og at man ikke lærer grunnleggende økonomi på skolen. Det er de som har det hjemmefra som fører det videre. Anonymkode: 03b76...5c2 20 1
Daisy_B Skrevet 22. november 2022 #5 Skrevet 22. november 2022 Synes det er synd at så mange som har dårlig råd røyker eller snuser, drikker mye brus og/eller spiser mye junk og lettvintløsninger. Helt feil prioritering. 18 2
Blåttvann Skrevet 22. november 2022 #6 Skrevet 22. november 2022 (endret) Du har rett angående enkelte, men det er også veldig mange med et fornuftig budsjett som sliter nå. Og du blander sløsere med fattige. De færreste med dårlig råd over tid kjøper ny telefon hvert år. Man har ikke sjans til å reise på ferie. Man kjøper billigmat. Klær har de fleste nok av og trenger ikke fylle på. Mange bruker lite penger, likevel strekker ikke det lille man har langt nok. Jeg har vært en av de en periode i livet. Bufferkontoen ble stadig mindre selv om jeg ikke sløste en krone. Jeg husker godt den gangen jeg unnet meg en sjokolade og fikk dårlig samvittighet fordi jeg egentlig ikke hadde råd til den. Én sjokolade. Da hadde jeg hvertfall ikke samvittighet til noen større ting. Og jeg tror mange har det sånn, de har ingen poster å kutte i lenger. Man spiser havregryn til middag flere dager i uka, eller man spiser mer mat på jobb slik jeg kunne gjøre. Ikke uvanlig å legge seg sulten om natten. Endret 22. november 2022 av Blåttvann 21 3 5
mo1234 Skrevet 22. november 2022 #7 Skrevet 22. november 2022 Daisy_B skrev (1 minutt siden): Synes det er synd at så mange som har dårlig råd røyker eller snuser, drikker mye brus og/eller spiser mye junk og lettvintløsninger. Helt feil prioritering. Ja, og man ser de er ofte overvektige/har fedme også. 4
Daisy_B Skrevet 22. november 2022 #8 Skrevet 22. november 2022 mo1234 skrev (Akkurat nå): Ja, og man ser de er ofte overvektige/har fedme også. Akkurat dét tror jeg kan ha mer komplekse årsaker. Men alle "kan for" om de røyker eller snuser, drikker mye brus og spiser mye junk. Det er ikke noe komplekst som ligger bak det. 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #9 Skrevet 22. november 2022 Ja, det klages mye. Det beste er de som klager til media om dårlig råd med røyken i hånden.. Altså her snakker vi pengesluk. Det blir heller aldri nevnt at man kan jobbe mer om man har dårlig råd. Skaff deg en ekstrajobb og få inn mange tusen i måneden. Det sytes og klages over de rike som har så mye. Men jeg tror aldri de reflekterer over hvor mange timer jobb som ligger bak. Jeg tjener godt over snittet (men ikke i millionklassen), men så jobber jeg også 60-70 timer pr uke. Med høy lønn følger det gjerne et ansvar. Anonymkode: 88ba4...c9e 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #10 Skrevet 22. november 2022 Husk på Vimes skoteori da. At hvis man har råd til å kjøpe en kvalitetsvare så varer den lenger og blir på sikt billigere enn å kjøpe rimelig ræl som går fortere i stykker. Så en fattig person havner i fella hvor hen kjøper et nødvendig produkt ofte fordi det blir fort utslitt, mens den velstående trenger ikke å bruke penger på det like ofte. Anonymkode: 22a0f...b0d 31 15
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #11 Skrevet 22. november 2022 Jeg er så enig, og synes det er rart at ikke flere snakker om dette! Nordmenn kaster EKSTREMT mye mat, og samtidig klager folk på økte priser. Jeg ble helt sjokkert over debatten da de inviterte disse «fattige» kvinnene inn for å gråte over økte priser. Hun ene brukte 6000!!!! På mat i måneden til seg selv og ett lite barn. Det er jo helt sinnsykt, og er mer enn vi bruker på 2 voksne og 2 barn i tenårene + 2 katter. Jeg ble så sjokkert. Mennesker i Norge mesker seg i luksus og spiser seg feite og ubrukelige mens de klager over høye priser. Kjøper bil på avbetaling, bor seg ihjel og kjøper nye klær hvert eneste år. Nei, jeg ønsker økte priser hjertelig velkommen så forbruket hos gjennomsnittsnordmannen kan gå ned! Jeg har null sympati. Studenter lever på 8-9000 og klarer seg fint. Jeg kunne helt fint levd greit på 14-15000 i måneden. Man må ikke alltid kunne unne seg noe. Det er ikke synd på deg om du må spise brødskiver til middag en gang i uken. Anonymkode: a96bf...452 22
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #12 Skrevet 22. november 2022 Det er nok dessverre slik at mange er blakke før neste lønning nesten uansett hva de får i lønn. Det er derfor vi har SV og Rødt i politikken. De er der for dem, og ønsker at de med mer viljestyrke og kontroll skal betale for de som ikke har peiling på økonomi og eget forbruk. Dette innlegget burde kanskje stått under tråden dine upopulære meninger. Anonymkode: 00555...49f 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #13 Skrevet 22. november 2022 Jeg spiser ett måltid med havregryn hver dag, og en middag. Kanskje et mellommåltid. Men pga alvorlig dysbiose i mage tarm, kan jeg ikke spise junk. Må også supplere med noe tilskudd na næringsopptaket ikke er bra. Så selv om jeg prøver å spise billig er det vanskelig ift sykdom. Har også periodontitt som krever en del tannlegetimer😌Skal jeg spare på mat eller tannlege🤪Har trekt to tenner pga tannproblemer, og får ikke fulldekket bro (feks). Har perioder jeg bare drikker næring pga tannsmerter, da trøster jeg meg med at jeg sparer penger på mat😅Men vekten har stagnert på 47 kg, og min fastlege uttrykker bekymring over lavt blodtrykk, jeg er for tynn etc. Har egentlig gitt litt opp selv. Anonymkode: 4cf0c...4a4 2 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #14 Skrevet 22. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er så enig, og synes det er rart at ikke flere snakker om dette! Nordmenn kaster EKSTREMT mye mat, og samtidig klager folk på økte priser. Jeg ble helt sjokkert over debatten da de inviterte disse «fattige» kvinnene inn for å gråte over økte priser. Hun ene brukte 6000!!!! På mat i måneden til seg selv og ett lite barn. Det er jo helt sinnsykt, og er mer enn vi bruker på 2 voksne og 2 barn i tenårene + 2 katter. Jeg ble så sjokkert. Mennesker i Norge mesker seg i luksus og spiser seg feite og ubrukelige mens de klager over høye priser. Kjøper bil på avbetaling, bor seg ihjel og kjøper nye klær hvert eneste år. Nei, jeg ønsker økte priser hjertelig velkommen så forbruket hos gjennomsnittsnordmannen kan gå ned! Jeg har null sympati. Studenter lever på 8-9000 og klarer seg fint. Jeg kunne helt fint levd greit på 14-15000 i måneden. Man må ikke alltid kunne unne seg noe. Det er ikke synd på deg om du må spise brødskiver til middag en gang i uken. Anonymkode: a96bf...452 Dere bruker mindre enn 6000kr på 2 voksne og 2 tenåringer? Kan du gi eksempel på en ukesmeny? Har dere noe særlig gjester? Jeg spiser lite, men ligger på langt over det. 2 små barn og 1 voksen og gjester 1-2 par dager i uka. Anonymkode: 3a16e...926 20 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #15 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er så enig, og synes det er rart at ikke flere snakker om dette! Nordmenn kaster EKSTREMT mye mat, og samtidig klager folk på økte priser. Jeg ble helt sjokkert over debatten da de inviterte disse «fattige» kvinnene inn for å gråte over økte priser. Hun ene brukte 6000!!!! På mat i måneden til seg selv og ett lite barn. Det er jo helt sinnsykt, og er mer enn vi bruker på 2 voksne og 2 barn i tenårene + 2 katter. Jeg ble så sjokkert. Mennesker i Norge mesker seg i luksus og spiser seg feite og ubrukelige mens de klager over høye priser. Kjøper bil på avbetaling, bor seg ihjel og kjøper nye klær hvert eneste år. Nei, jeg ønsker økte priser hjertelig velkommen så forbruket hos gjennomsnittsnordmannen kan gå ned! Jeg har null sympati. Studenter lever på 8-9000 og klarer seg fint. Jeg kunne helt fint levd greit på 14-15000 i måneden. Man må ikke alltid kunne unne seg noe. Det er ikke synd på deg om du må spise brødskiver til middag en gang i uken. Anonymkode: a96bf...452 Nå nevnte hun at hun kjøper inn sunn mat som ikke er ultraprosessert. Dette koster. Vi som er to voksne bruker ca. det samme i måneden med dagens priser. Hun sørger i det minste for at datteren ikke havner i fattigdomsfella med Toro, tubeost, og andre usunne løsninger. Anonymkode: 03b76...5c2 9 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #16 Skrevet 22. november 2022 Jeg får utbetalt 9600 kr i mnd. Flere fattige som får utbetalt rundt den summen, så det er ikke noe sløsing her. Norge er et av de dyreste landene å bo i, når man er fattig så er man dritfattig Anonymkode: 24fb5...0f7 11 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #17 Skrevet 22. november 2022 Jeg er varig fattig. Levde et tiår på AAP og forsørga ett barn alene med de få pengene. 12 000kr i mnd det. Husleie var på 8000kr. Så kommer alle regninger utenom. Jeg ble ufør, og har 20 000kr å leve for. Bokostnadene har økt til 11500kr. Strøm er utenom. Transport og andre regninger, mat etc. Bostøtte: 250kr. Verken røyker, drikker eller spiser særlig godt. Jeg går ikke til lege, tannlege, kjøper aldri medisiner, har ikke bil, ikke kjæledyr, reiser ikke. Shopper ikke klær, går i de få plaggene jeg har. Kjøper ikke sminke, går aldri til frisøren. Går aldri på café, eller er ute og spiser. Har derfor ikke «råd til» noe sosialt liv med andre som jobber og ikke forstår at man ikke har råd til å gå og kjøpe seg kaffe og lunch for 40kr (kaffe) lunch (80kr). Aldri kino eller konserter. Har ikke pc eller iPad. Har en liten gammel mobil som jeg fikk i gave av en venn. Tven er kjøpt for 600kr på Finn. Man betaler og betaler regninger og utgifter, det vil alltid likevel komme uforutsette utgifter, for plutselig ryker glasset på vifta på komfyren og vips er man 1000kr fattigere på det også. Man har ikke mye liv igjen. Jeg kan lese bøker gratis på biblioteket. Gå en tur i parken som ikke finnes i denne byen… Man har ingen omgangskrets fordi man er ufør, og har ingenting å gå til når man står opp om morgenen, og man har uansett ikke råd til noenting. Jula er et rent mareritt, 17. mai likeså. Er bare å grue seg. Og så dyrt som alle matprisene og F eks dopapir har blitt, så har man ikke råd til å gå på do lengre engang. Anonymkode: a56f4...6a6 14 19 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #18 Skrevet 22. november 2022 Hmm, vi har det trangt nå. Har en tlf til 800,-. Kjøper brukte klær. Tvn har vi hatt i årrekke. Ingen billån. Ingen forbrukslån. Og fastrente på boliglånet. Det som er tøft nå er å bo med 2 barn og måtte bruke minimalt med strøm. Vi bor i mørket, fyrer, dusjer kun når det er strengt nødvendig osv osv. Likevel er strømregningen vår skyhøy. Mat har blitt dyrere. Noe som har gjort at vi spiser dårligere. Før var det kun rene kvalitetsråvarer, det er vanskelig nå. Drivstoff er dyrt. Vi bruker bilen minimalt, kun nødvendig. Men vi bor ikke midt i Oslo med tilgang på busser, trikker og tog. Poenget er at prisene på det som faktisk er nødvendig er svindyrt nå. Vi må ha mat, strøm, bolig og drivstoff. Og når alt av inntekt går til dette og man likevel lever farlig økonomisk går dette også utover helsen og livskvaliteten. Vi har ikke mulighet til å betale for idrett for eldste. Kroppen min takler dårlig den maten vi spiser nå. Bekymringer tar på helsa. Og der er kaldt i huset 🥶 Vi vurderer å selge huset også som vi har jobbet beinhardt for. Mannen jobber fra morgen til kveld. Jeg er på aap, men må nå avstå fra enkelte behandlinger pga økonomien. Men ja, når jeg sitter hos andre som har det varmt hjemme, masse god og dyr mat på bordet, nettopp kjøpt seg ny tesla, iPhone og klokke, pusser opp osv, som klager på dårligere økonomi så kjenner jeg det provoserer. Når det kommer til røyk, godteri, overvekt, snus etc så er det i mange tilfeller litt mer kompleks enn at man prioriterer feil. Anonymkode: 00012...883 16 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #19 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg får utbetalt 9600 kr i mnd. Flere fattige som får utbetalt rundt den summen, så det er ikke noe sløsing her. Norge er et av de dyreste landene å bo i, når man er fattig så er man dritfattig Anonymkode: 24fb5...0f7 Det er veldig lite. Hva betaler du for bolig? Anonymkode: 24886...1d9 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #20 Skrevet 22. november 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er varig fattig. Levde et tiår på AAP og forsørga ett barn alene med de få pengene. 12 000kr i mnd det. Husleie var på 8000kr. Så kommer alle regninger utenom. Jeg ble ufør, og har 20 000kr å leve for. Bokostnadene har økt til 11500kr. Strøm er utenom. Transport og andre regninger, mat etc. Bostøtte: 250kr. Verken røyker, drikker eller spiser særlig godt. Jeg går ikke til lege, tannlege, kjøper aldri medisiner, har ikke bil, ikke kjæledyr, reiser ikke. Shopper ikke klær, går i de få plaggene jeg har. Kjøper ikke sminke, går aldri til frisøren. Går aldri på café, eller er ute og spiser. Har derfor ikke «råd til» noe sosialt liv med andre som jobber og ikke forstår at man ikke har råd til å gå og kjøpe seg kaffe og lunch for 40kr (kaffe) lunch (80kr). Aldri kino eller konserter. Har ikke pc eller iPad. Har en liten gammel mobil som jeg fikk i gave av en venn. Tven er kjøpt for 600kr på Finn. Man betaler og betaler regninger og utgifter, det vil alltid likevel komme uforutsette utgifter, for plutselig ryker glasset på vifta på komfyren og vips er man 1000kr fattigere på det også. Man har ikke mye liv igjen. Jeg kan lese bøker gratis på biblioteket. Gå en tur i parken som ikke finnes i denne byen… Man har ingen omgangskrets fordi man er ufør, og har ingenting å gå til når man står opp om morgenen, og man har uansett ikke råd til noenting. Jula er et rent mareritt, 17. mai likeså. Er bare å grue seg. Og så dyrt som alle matprisene og F eks dopapir har blitt, så har man ikke råd til å gå på do lengre engang. Anonymkode: a56f4...6a6 Har du barnetillegg og en ekstra trygd? Anonymkode: 3a16e...926
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå