AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #1 Skrevet 21. november 2022 Hei. først vil jeg bare si at jeg ikke er ute etter å høre hvor dum økonomisk jeg er. Jeg er fullstendig klar over dette. Uansett, så har sismo lakt trekk i lønn på 16400kr, noe jeg synes er utrolig høyt mtp at jeg har utbetalt 22000kr. De har og regnet feil i lønn, jeg har sendt de de 3 siste lønnslippene, men de rekner et gjennomsnitt. Har idag sendt arbeidskontrakt. Jeg har og 3 barn under 18år. Sismo begrunner det høye trekket med at jeg har en samboer som tjener veldig godt, og at da må det skeivdeles. Men som samboer har man jo ingen forsørgerpli ovenfor samboer og mine særkullsbarn? Jeg er fullstendig klar over at jeg skal betale tilbake, men det må jo være penger til livsopphold igjen. Noen som har råd om hva jeg kan skrive i klagen? Det er snakk om 3 mnd med trekk, så det er greit. Men blir jo 3 mnd jeg ikke vet hva jet skal gjøre. Anonymkode: 12c0f...a32
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #2 Skrevet 22. november 2022 Mottar du ikke bidrag el. for barna? Jeg har trekk på ca 16000 men utbetalt ca 35000..bor alene da Anonymkode: 1cd47...d89
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #3 Skrevet 22. november 2022 oj, det var et veldig høyt krav! Jeg har bare god erfaring med sismo - jeg har hatt trekk fra dem to ganger. Jeg bare fylte ut skjema og skrev også ved et lite vedlegg. Jeg hadde så lavt trekk som 580 kr, i et helt år. Og jeg skyldte over 60.000... det meste jeg hadde fra dem var 1600 i trekk. De må jo ta hensyn til både barn og livshopphold, noe annet er jo latterlig. Enten skriv en klage, eller ring inn. Anonymkode: d3ee9...a31
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #4 Skrevet 22. november 2022 Hva gjelder disse kravene? Er det barnebidrag? Min eks ble trekt 10.000 i mnd for 2 barn og i det beløpet var det både bidrag og nedbetaling av opparbeidet barnebidragsgjeld. Syntes ikke synd på han overhode, var han selv som satte seg i den beita. NAV hadde fast lønnstrekk hver eneste mnd i 5 år frem til barna var ferdig på vgs. Anonymkode: a2256...6b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #5 Skrevet 22. november 2022 Ikke bidrag nei. Anonymkode: 12c0f...a32
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #6 Skrevet 22. november 2022 Som jeg skriver i HI så har jeg 3 barn under 18år som bor med meg. Og de er mine særkullsbarn. Så jeg synes det er rart at Sismo kan si at samboer skal betale for de, når det ikke er forsørgerplikt for samboer og barn som ikke er hans. Når det ifølge loven ikke er det. Anonymkode: 12c0f...a32
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #7 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Som jeg skriver i HI så har jeg 3 barn under 18år som bor med meg. Og de er mine særkullsbarn. Så jeg synes det er rart at Sismo kan si at samboer skal betale for de, når det ikke er forsørgerplikt for samboer og barn som ikke er hans. Når det ifølge loven ikke er det. Anonymkode: 12c0f...a32 Hva er den totale netto inn i mnd på deg, ink bidra og alt som er? Anonymkode: b8f3f...3a4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #8 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva er den totale netto inn i mnd på deg, ink bidra og alt som er? Anonymkode: b8f3f...3a4 Total netto er 26500 ca Anonymkode: 12c0f...a32
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #9 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Total netto er 26500 ca Anonymkode: 12c0f...a32 Sismo tar ofte hele årsinntekten og deler på 12, betyr at trekket er det samme når du får feriepenger og halv skatt..sitter dog igjen med mindre de andre månedene spørs hvordan de regner. Rundt 11-12000 til deg og barnet + halv husleie bør du sitte igjen med Anonymkode: 1cd47...d89
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #10 Skrevet 22. november 2022 SISMO er helt ute å kjøre. De har gjennomsnittsberegnet min inntekt også. Og dumme meg har jobbet overtid slik at jeg kunne betale høye strømregninger og tannregulering for mitt barn. Jeg har klaget siden august mnd på for høyt trekk. Jeg har på det meste vært 15500 UNDER livsoppholdssatser. Har satt meg i privat gjeld for å få mat på bordet 😔 I skrivende stund har jeg inne klage som venter på behandling. Anonymkode: 694dc...4da
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #11 Skrevet 22. november 2022 Jeg fikk lønnstrekk i september og de trakk meg 11 000, så jeg satt igjen med 6000 utbetalt i lønn. Grunnen til at de trakk så mye var fordi jeg ikke hadde svart på utleggsforretningen hvor man skal melde inn inntekter nettopp for at de ikke skal trekke mer enn man klarer å betale. Svarer man ikke på denne tar de bare et gjennomsnitt og tar ikke hensyn til utgifter, barn osv. Brukte klageskjemaet til Sismo, vedla all dokumentasjon på husleie, lønn, vedtak fra Nav osv og fikk trekket stoppet etter en uke. De har bare 4 ukers behandlingstid hos Sismo når det gjelder lønnstrekk. Anonymkode: 5ca10...f61
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #12 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): SISMO er helt ute å kjøre. De har gjennomsnittsberegnet min inntekt også. Og dumme meg har jobbet overtid slik at jeg kunne betale høye strømregninger og tannregulering for mitt barn. Jeg har klaget siden august mnd på for høyt trekk. Jeg har på det meste vært 15500 UNDER livsoppholdssatser. Har satt meg i privat gjeld for å få mat på bordet 😔 I skrivende stund har jeg inne klage som venter på behandling. Anonymkode: 694dc...4da Har du ringt de? Jeg sendte klage samme dag jeg fikk lønn og ringe de dagen etter der igjen. Trekket ble stoppet på en uke og var borte neste lønn Anonymkode: 5ca10...f61
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #13 Skrevet 22. november 2022 Anbefaler alle å bruke skjema for opplysninger og HUSK å legg ved vedlegg (lønnslipp,bolig utgifter,osv). Det gjør det langt lettere å få rett trekk på første forsøk, da det som flere nevner er gjennomsnittlig lønn som brukes. Anonymkode: b8f3f...3a4
TBergh Skrevet 23. november 2022 #14 Skrevet 23. november 2022 Hei. Pr i dag er det felles rundskriv om livsoppholdssatser både for gjeldsordning og trekk i inntekt. Du kan henvise til: I E. Moes bok Gjeldsordningsloven i praksis 2. utgave 1. opplag 2003 skrev E. Moe følgende, på s. 202 under punkt 4.3 Betydningen av husstandsmedlemmers inntekt (Avskrift) (Men legg merke til at dette var i 2003, og at det har skjedd noe endring av dette) «En skyldner kan søke om gjeldsforhandlinger uten hensyn til ektefelle eller andre husstandsmedlemmers økonomiske stilling. Gjeldsordningsloven bygger på ekteskapslovens prinsipp om at ektefeller er to økonomisk selvstendige individer som alene og hver for seg er ansvarlig for sine gjeldsforpliktelser med sin inntekt og formue. Det samme gjelder for registrerte partnere, samboere og andre husstandsmedlemmer. En konsekvens av dette er at adgangen til å søke om gjeldsordning i fellesskap er reservert for dem som i det vesentlige er ansvarlige for hverandres gjeld. Ved beregning av inntekt skal det ikke tas hensyn til den annen ektefelles inntekt.» Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #15 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du ringt de? Jeg sendte klage samme dag jeg fikk lønn og ringe de dagen etter der igjen. Trekket ble stoppet på en uke og var borte neste lønn Anonymkode: 5ca10...f61 Jeg har ringt og får samme beskjed hver gang. «Send klage på trekk via nettsiden… det har jeg gjort siden august mnd, får til svar om at de ikke stanser, eller reduserer trekket. Anonymkode: 694dc...4da
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #16 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ringt og får samme beskjed hver gang. «Send klage på trekk via nettsiden… det har jeg gjort siden august mnd, får til svar om at de ikke stanser, eller reduserer trekket. Anonymkode: 694dc...4da Du skal få livsoppholdsatser. Fortsett å ring/ta kontakt. Evt bruk en advokat. Anonymkode: e25cc...a04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå