AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #1 Skrevet 21. november 2022 Har fått kreft - og dritredd = hva skal en gjøre for å holde optmisten og beholdet vettet .. Anonymkode: 12a6f...8e1 14
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #2 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har fått kreft - og dritredd = hva skal en gjøre for å holde optmisten og beholdet vettet .. Anonymkode: 12a6f...8e1 Huff, det skjønner jeg. Hvilke kreft er det? Jeg har hatt brystkreft, og det gikk helt fint. Var også livredd i starten, men det gikk seg til 🥰 Anonymkode: bfe9d...529 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #3 Skrevet 21. november 2022 ❤️ Jeg har hatt lymfekreft, stadium 4. Gikk fint det også, kreftfri nå. Anonymkode: 84d56...6cf 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #4 Skrevet 21. november 2022 Ta en dag om gangen ❤️ Anonymkode: b615e...016 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #5 Skrevet 22. november 2022 Føler med deg ts! Stor klem! Sender deg mot styrke og gode tanker! Anonymkode: e9b81...84a 1
Blåjojo Skrevet 22. november 2022 #6 Skrevet 22. november 2022 Det jeg "overlevde" på, var å ta kontroll over det jeg kunne ha kontroll over. Så jeg spurte legen om alt jeg lurte på, skrev ned lister med spørsmål mellom hver time. Ellers må du ta en dag av gangen og fokusere på å komme deg igjennom behandlingen. Å få kreft i dag betyr ikke at du trenger å dø, men behandlingen er tøff, og det er faktisk overraskende tøft å plutselig være ferdig med behandling også. Når man har brukt 10-12 mnd på leger, kurer, prøver, undersøkelser og div., så er det tøft å plutselig ikke ha noen avtaler. Finnes mange fine grupper på fb. Kan anbefale deg å melde deg inn i noen av de etter hvert. Men husk at vi er alle ulik og vi takler ting på forskjellig vis. Når andre går å gruer seg i ukesvis til kontroll, og er redd for å finne noe galt, så drar jeg på sykehuset for å kontrollerer at alt fortsatt er bra. 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #7 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (På 21.11.2022 den 22.37): Har fått kreft - og dritredd = hva skal en gjøre for å holde optmisten og beholdet vettet .. Anonymkode: 12a6f...8e1 Du må tenke positivt, gjøre det beste ut av situasjonen, være takknemlig for at du får hjelp og vær takknemlig for alle de gode menneskene du har rundt deg. Du kan søke mye råd på nettet. En venninne hadde lymfekreft, og ble heldigvis frisk. Hun begynte å spise sunnere etter det. Begynte å spise glutenfritt og melkefritt og mer frukt og grønt og sunt fett. Hun drakk mye brus før, så begynte å drikke farris og vann. Anonymkode: 9201d...6d6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #8 Skrevet 22. november 2022 Kreftoverlever her og. Ikke slit deg ut på ting du ikke får gjort noe med. Det er veldig fint å lære seg det. Det blir mange prøvelser og da kan det være nyttig å ha krefter til det du KAN gjøre noe med. Det var nyttig for meg. Spis også det du vil. Viktig med hyggelige ting. Sunt eller usunt. Håper det går bra for deg Anonymkode: b8996...311 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #9 Skrevet 22. november 2022 Lever med kreft. Gråt, skrik og brøl deg ferdig og lev livet! Anonymkode: 52e9e...cef 1 1
Maestro Skrevet 22. november 2022 #10 Skrevet 22. november 2022 Ei nær venninne har kreft nå for 3 gang. Samme kreft som kommer tilbake. Hun lever livet som normalt når hun ikke er på sykehuset. Spiser som hun vil, går på kjøpesenter, treffer venner, går tur og svømmer, med ostomi på magen. Klart, hun har tøffe dager og er mye nedfor. Spesielt når hun er alene. Husk at du er ikke kreften og kreften er ikke deg heller. Prøv og lev så normalt som mulig og ta kampene med behandling. Vær åpen og ærlig med dem rundt deg. ❤️ Og kreft er ikke en dødsdom lenger, slik det var før. Leger og kirurger er blitt kanon dyktige og gjør alt for og hjelpe deg. God klem ❤️ 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #11 Skrevet 23. november 2022 Jeg tror du kan holde litt fast i at den første tiden etter du har fått vite det er mentalt verst. At det er da en får helt panikk og angst. Og så reorientere hjernen og tankene seg og det er utrolig hva en blir "vant" til. Så slik du har det nå.. vil ikke vare og vare. Ikke rart en er helt satt ut av sjokket. Så tar en sakte innover seg hvor vanlig kreft er. Og hvor gode prognoser mange har. At en skal få hjelp og støtte. Hva med å kontakte kreftforeningen og høre der hva de har av støtte og tips til slikt. Anonymkode: 93dab...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #12 Skrevet 23. november 2022 På denne tiden i fjor kjempet mannen min mot alvorlig lymfekreft. I dag er han kreftfri. Sjokket du føler nå roer seg litt etterhvert. Kjenn etter hva du orker hver dag. Prøv å få i deg mat. Prøv å gå ut en liten tur daglig. Bruk kreftsykepleieren i kommunen til samtaler. Også håper jeg du har noen som duller og steller med deg ❤️ Anonymkode: 06d1f...250 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #13 Skrevet 23. november 2022 Min bror har levd ganske usunt de siste 10 årene med sjokolade i store mengder nesten daglig istedenfor lunsj, øl omtrent daglig og gjerne bare to måltider pr dag der han har stappet innpå junkfood. I tillegg har han kun sovet 4 til 7 timer per natt. Han har alltid vært trøtt og uopplagt, og sovnet i sofaen før han har klart å komme seg seng. I fjor fikk han tarmkreft med spredning til lever og lunger, og fikk omtrent dødsdommen da han fikk diagnosen. Legene trodde faktisk at cellegiften ikke ville hjelpe han, men tilbød han to kurer for å se hvordan kroppen reagerte. De første ukene var han dårlig med kvalme, oppkast, dårlig matlyst og slapp men ikke dårligere enn at han nesten alle dager klarte å tvinge seg ut for å trene litt kondisjon, selv om det bare var 10 minutter. I tillegg trente han styrke med manualer hjemme i stuen noen få stunder hver uke. Han begynte å lese om kreft og hvordan det påvirker kroppen, og hva som kan hjelpe for at svulstene skal krympe, og fant ut at et mest mulig rent økologisk kosthold uten prosessert mat er det beste når man har kreft. I perioder klarte han ikke å lage mat og levde på næringsdrikker, men det han spiste av vanlig mat var rent og næringsrikt og etterhvert har formen bare blitt mer og mer stigende. Innimellom kreft kurene har svulstene vokst, så han har vært veldig fortvilet over det, men i sommer lese han at kreftsvulster lever av karbohydrater så han bestemte seg for å legge om til mest mulig ketogent kosthold. Det har kostet i form av mye stress og dårlig humør, men etter noen uker ble formen hans så bra at han sier han aldri har følt seg bedre noensinne. Han er kun litt slapp de få dagene etter cellegiftbehandling, ellers merker han ingenting. Når han får cellegiftbehandling går han rett på en lang fjelltur etterpå, men da er han også full av dexametasone som gjør han veldig giret. I går fikk han resultatet av siste ct-undersøkelse og den viser at svulstene har begynt å krympe og har gått i dvale. Legene forstår ikke helt hva som har skjedd, men de er enige i at han gjør 50% av jobben selv og at hans kosthold og fysisk aktivitet har vært alfa omega for å bli bedre. Nå har han vært heldig siden han ikke har blitt så ekstremt dårlig og har til nå ikke fått nervesmerter av cellegiften, men han har en sterk vilje som har hjulpet han og presset han ut på tur og presset han til å spise selv om man har hatt null matlyst. Det lille han har fått i kroppen av mat på dårlige dager, har vært ekstremt næringsrikt. Nå tror jeg gjerne at han har gode muligheter til å bli frisk og at de ikke har opplevd dette så ofte. Kan legge til at han også har tatt medisinsk cannabis i perioder og hvitløk, og han mener helt klart at dette også har vært med å gjøre han mye bedre. Det er forskjell på å ha kreft med og uten spredning og selvfølgelig Hvilke krefttype man har. Anonymkode: eba95...536 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #14 Skrevet 23. november 2022 Leste nettopp en artikkel i går om den store, økende mengden av folk som lever med kreft. De siste årene har prognoser og behandling blitt så mye bedre! Anonymkode: eeb6a...b5f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #15 Skrevet 23. november 2022 Mange varme klemmer til deg❤️ Da jeg oppsøkte lege så hadde jeg mine mistanker om kreft, prøvde å psyke meg opp psykisk. Men allikevel raste hele min verden sammen når jeg fikk svart på hvitt at jeg hadde livmorhalskreft. Jeg brukte tiden min med familie og tok pause ifra jobb noe som hjalp meg veldig i den tiden som kom med masse undersøkelser. Etterhvert klarte jeg å se at med de gode prognosene man har idag og med all kunnskap og flinke leger kunne jeg komme ut av dette frisk. Er idag på 4 året der ingenting nytt er funnet. Neste år blir jeg friskemeldt. Idag tenker jeg ikke i det vanlige på at jeg ‘’lever’’ med kreft for jeg er frisk. Men første tiden er aller verst så vil det roe seg etter litt med tanke kjøret. Du kommer til å gå igjennom hele registeret med sorg, sinne etc før det roer seg. Anonymkode: 89a0b...56d 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #16 Skrevet 23. november 2022 Jeg skjønner godt at du redd nå når du har fått kreft, absoutt. God bedring og lykke til med behandling, det er heldigvis mange kreftoverlevere. Jeg har ikke kreft selv, men en i søskenflokken har fått alvorlig kreft har vi nå fått beskjed om. Vi håper hen får leve år og ikke mnd, men er nok en tøff behandling hen skal igjennom, starter opp neste uke tror jeg det var, med cellegift Har lest at de som får denne krefttype lever mellom 6mnd og 2 år etter de har fått diagnosen. Så dette er helt forferdelig. Hen er godt under 60 Anonymkode: c5306...ec0 1
Christina82 Skrevet 26. november 2022 #17 Skrevet 26. november 2022 Ryddet for avsporinger. Christina82, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå