Gå til innhold

Kan sjefer alltid ta dagvaktene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes ikke det er greit når sjefer tar dagvakt hver eneste dag. Er dette egentlig lov? Når man selv er voksen og har familie, så synes jeg ikke alle vaktene skal falle på kvelden for de som også har barn/familie. Er dette noe man kan ta opp på arbeidsplass? Vil gjerne høre erfaringer. Jeg tok det selv opp en gang med tidligere sjef. Da fikk jeg bare et ekkelt svar tilbake om at jeg får bli sjef selv om jeg ønsker dagvakter... synes ikke det var et svar som var mye gjennomtenkt. Må jo gå an å dele sånt opp tenker jeg.

Anonymkode: 3919d...e8b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på arbeidsplassen. Hvis det er en lederstilling med mye møtevirksomhet og personalansvar så fungerer det veldig dårlig med kveld/helgejobbing.

Anonymkode: 48a40...16f

• Liker 7
Skrevet

Det er jo noe i det din tidligere sjef sier. Det å være sjef innebærer mye mer ansvar og andre arbeidsoppgaver. Å bare jobbe dag er ok om man er sjef. 

Anonymkode: 850e1...360

• Liker 11
Skrevet

Er vel vanlig at ledere ikke jobber turnus.

• Liker 9
Skrevet

Ganske vanlig at sjefen bare jobber dagvakter…

Anonymkode: 29fd7...a89

• Liker 7
Skrevet

Helt vanlig i flere bransjer. 

Anonymkode: 0af49...b55

• Liker 4
Skrevet

Men det er ikke rettferdig ovenfor andre som og har et liv

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må de andre med et liv enten bli sjef selv eller finne en annen jobb. Jeg jobbet selv i et turnusyrke helt til livet skjedde og jeg trengte å jobbe dagtid. Da måtte jeg omskolere meg til en kontorjobb og jobber nå 08-16 med flexitid og hjemmekontor i en bedrift som stenger kontoret i juli. Perfekt for min del.

Nytter ikke å bare sitte og syte over egen situasjon og «urettferdig».

Endret av Anononyma
  • Liker 16
Skrevet

Kommer vel an på type arbeidsplass. Da jeg jobbet i butikk jobbet gjerne sjefen 9-21. Arbeidsmiljøloven og sånne kjedelige ting var ikke så viktig.. 

Anonymkode: 3004a...16e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du står da fritt til å være i jobben, du visste vel hva du gikk til og det står gjerne i stillingsinstruksen din at arbeidstid vil være dag, kveld og helg....

Mens butikksjef har i sin at arbeidstid er på dagtid.

Vi har hatt folk på jobbintervju i butikken jeg jobber i som har forventet å slippe å jobbe kveld(fordi de har barn), selv om det står i stillingsannonsen at jobben innebærer kveld og helg i tillegg til dag. De fikk ikke jobben for å si det slik.

Men når det er sagt så har vi nedbemannet så mye de siste årene at butikksjef nå er nødt til å jobbe 1-2 kvelder i uken + annenhver lørdag for å få det til å gå rundt.

Anonymkode: 1fd53...759

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Feil holdning. Du velger å ha denne jobben med disse tidene. Sjefen har høyere stilling og en av fordelene med det er at man er friere til å velge arbeidstid. 

Anonymkode: 35ca5...aec

• Liker 7
Skrevet

Jeg er leder i en mellomstor butikk, og vi har åpent kveld og helg. Jeg har stort sett dagvakter, da jeg har ansvarsområder som innebærer personalansvar, kundeoppfølging, leverandørsamarbeid, fakturering, regnskap, osv. Og gjett hvem som tar hele dager, kvelder og lørdager når vi mangler folk, ved akutt sykdom, ferie osv? Jo, det er meg. Heldigvis er mine ansatte forstående for dette, og tilbyr seg å jobbe ekstra når de ser at det blir mye på meg. 

Anonymkode: 51945...9bd

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Anononyma skrev (13 minutter siden):

Da må de andre med et liv enten bli sjef selv eller finne en annen jobb. Jeg jobbet selv i et turnusyrke helt til livet skjedde og jeg trengte å jobbe dagtid. Da måtte jeg omskolere meg til en kontorjobb og jobber nå 08-16 med flexitid og hjemmekontor i en bedrift som stenger kontoret i juli. Perfekt for min del.

Nytter ikke å bare sitte og syte over egen situasjon og «urettferdig».

Ja men du forstår ikke det at det er ikke bare å "finne en annen jobb". Du viser ingen hensyn til andre enn deg selv sånn som du formulerer deg...

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du står da fritt til å være i jobben, du visste vel hva du gikk til og det står gjerne i stillingsinstruksen din at arbeidstid vil være dag, kveld og helg....

Mens butikksjef har i sin at arbeidstid er på dagtid.

Vi har hatt folk på jobbintervju i butikken jeg jobber i som har forventet å slippe å jobbe kveld(fordi de har barn), selv om det står i stillingsannonsen at jobben innebærer kveld og helg i tillegg til dag. De fikk ikke jobben for å si det slik.

Men når det er sagt så har vi nedbemannet så mye de siste årene at butikksjef nå er nødt til å jobbe 1-2 kvelder i uken + annenhver lørdag for å få det til å gå rundt.

Anonymkode: 1fd53...759

Nei man har ikke alltid den muligheten til å bare velge selv hvor man vil jobbe! Er helt for at de med barn burde prioriteres til å få dagtid! Men skjønner at for flere av dere som svarer her inne så kommer familie sist i rekka...

Skrevet

Jeg og jobbet turnus, men så ble jeg alene med 2 små barn, da var det bare å sette seg på skolebenken igjen, ta utdannelse, samtidig som jeg jobbet ved siden av. Sånn så jeg kunne jobbe på dagtid.

Selv om jeg var helt alene med 2 barn, så er det jo ingen som tar hensyn, og lar meg bare jobbe dag. Er jo mange andre som har barn og. Og de uten barn, skal de aldri får jobbe dag, aldri ha et sosialt liv, eller holde på med hobbyer osv?

Anonymkode: 1387d...547

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei man har ikke alltid den muligheten til å bare velge selv hvor man vil jobbe! Er helt for at de med barn burde prioriteres til å få dagtid! Men skjønner at for flere av dere som svarer her inne så kommer familie sist i rekka...

Da er det fint med besteforeldre, svigermødre og ektemenn :)

Du kan tenke på om du kan klare å utdanne deg til å få en dagjobb, f.eks. som sjef. Det blir noen beinharde år, men det kan kanskje gå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg og jobbet turnus, men så ble jeg alene med 2 små barn, da var det bare å sette seg på skolebenken igjen, ta utdannelse, samtidig som jeg jobbet ved siden av. Sånn så jeg kunne jobbe på dagtid.

Selv om jeg var helt alene med 2 barn, så er det jo ingen som tar hensyn, og lar meg bare jobbe dag. Er jo mange andre som har barn og. Og de uten barn, skal de aldri får jobbe dag, aldri ha et sosialt liv, eller holde på med hobbyer osv?

Anonymkode: 1387d...547

Nei men sjefen skal få ha sosialt liv hele uka?! Henger ikke på greip. Sånt må deles på!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Synes ikke det er greit når sjefer tar dagvakt hver eneste dag. Er dette egentlig lov? Når man selv er voksen og har familie, så synes jeg ikke alle vaktene skal falle på kvelden for de som også har barn/familie. Er dette noe man kan ta opp på arbeidsplass? Vil gjerne høre erfaringer. Jeg tok det selv opp en gang med tidligere sjef. Da fikk jeg bare et ekkelt svar tilbake om at jeg får bli sjef selv om jeg ønsker dagvakter... synes ikke det var et svar som var mye gjennomtenkt. Må jo gå an å dele sånt opp tenker jeg.

Hva sier kontrakten din, og hva er du ansatt som? Det er ingen regel på at man skal ha dag og at det skal være likt fordelt, ulike stillinger og ansvarsområder gir ulike arbeidstider. Men det er jo ikke sikkert dette er jobben for deg? 

Jeg har en jobb med mye reising og ulike arbeidstider, jeg syns den er helt suveren, gir meg stor frihet og mye fleksibilitet. Men den hadde vært umulig å ha om jeg f.eks hadde hatt små barn - for arbeidstiden er helt uforutsigbar. 

Anonymkode: a15e5...ca7

Skrevet

Enten har du tatt en utdannelse hvor du visste at turnus-arbeid var en del av pakken. 

Eller du har valgt å ikke ta en utdannelse og ta til takke med «dritten» ingen andre vil ta.  

Vil du noe mer, ja da må du faktisk ta ansvar selv og få deg en utdannelse innen ett yrke som f.eks kun har 08-16. 

• Liker 3
Skrevet
mrs.tld skrev (1 minutt siden):

Enten har du tatt en utdannelse hvor du visste at turnus-arbeid var en del av pakken. 

Eller du har valgt å ikke ta en utdannelse og ta til takke med «dritten» ingen andre vil ta.  

Vil du noe mer, ja da må du faktisk ta ansvar selv og få deg en utdannelse innen ett yrke som f.eks kun har 08-16. 

Det er ikke alltid at de jobbene der passer alle... og ikke alle som klarer å få seg utdannelse heller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...