Gå til innhold

Hvilke grunner kan folk ha for å ha handikap-parkering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står at mobiliteten skal være redusert, dvs at personen ikke klarer å gå (langt). Likevel var det en dame som hadde amputert armer og bein som fikk avslag, gikk til media, og fikk innvilget det. 

Kan nedsatt lungekapasitet gi handikap-parkering?

Kronisk utmattelsessyndrom? Her er det da hele kroppen som svikter, og ikke spesielt beina. 

Anonymkode: d506e...46e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det står at mobiliteten skal være redusert, dvs at personen ikke klarer å gå (langt). Likevel var det en dame som hadde amputert armer og bein som fikk avslag, gikk til media, og fikk innvilget det. 

Kan nedsatt lungekapasitet gi handikap-parkering?

Kronisk utmattelsessyndrom? Her er det da hele kroppen som svikter, og ikke spesielt beina. 

Ja, nedsatt lungekapasitet kan gi handicap-parkering.  En som har veldig dårlig lungekapasitet sliter med å gå mange meter. Med kronisk utmattelsesyndrom vet jeg ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ME og er ufør på grunn av det, men har fortsatt ikke fått svar på søknaden min. Jeg kan si ifra når keg får det.

Anonymkode: 0c1c3...df9

• Liker 1
Skrevet

Ein kompis av meg har MS og går med stokk ( hatt det i 15 år ) klarer ikke bære varer samtidig som han holder balansen. 

Fått avslag 2 ganger 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Alvorlig kols kan gi rett til HC-parkering.

• Liker 1
Skrevet

Det er mange som står foran meg i køen, men tror at om noen år bør jeg søke. Sliter med smerter og betennelser i ledd. Og det å gå på krykker og evt ha matvarer i ryggsekk utløser enda mer smerter. Rullestol er ikke aktuelt i min situasjon. Er ufør pga alle tilstandene. I dag kjører jeg og parkerer så nærme butikk, lege, apotek etc. Men mer og mer av parkeringsplassene forsvinner her😏

Anonymkode: f0a53...7c0

• Liker 1
Skrevet

Dette avgjøres dessverre i hver kommune (bostedskommunen der man søker). Man risikerer altså helt tilfeldig saksbehandling. Jeg hadde det i seks år (fikk innvilget fem år etter året jeg fikk), og så fikk jeg avslag i ny kommune da jeg skulle fornye. Men forsåvidt greit, her er det Oda og jeg får mannen til å kjøre meg (var alene før). 

Min grunn er redusert gangkapasitet og risiko for fall, jeg har en nevrologisk sykdom som gir muskelsvinn, lammelser, polynevropati og smerte, så til tider har jeg brukt rullestol. 

Det aller største problemet mitt har vært taxi hjem etter byen osv, der taxisentralen vil at man skal gå til fastsatt taxikø. (Jeg har jo ikke TT-kort siden jeg har kjørt bil selv og hatt HC-kort)

Anonymkode: 2f274...e39

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen har pga. bekkenløsninssmerter etter svangerskap som ble kroniske.

Anonymkode: fff6d...2e3

• Liker 2
Skrevet
Rogadame skrev (16 timer siden):

Ein kompis av meg har MS og går med stokk ( hatt det i 15 år ) klarer ikke bære varer samtidig som han holder balansen. 

Fått avslag 2 ganger 🤷‍♀️

På hvilket grunnlag har han fått avslag?

Skrevet

Prolaps og atrose.

Anonymkode: ec406...b32

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer at man får HC-parkeringskort pga redusert mobilitet, det kan være svikt i ben, manglende ben, lunger, nerver, utmattelse, hva som helst nesten.

Men tildeling av kort vurderes også ut i fra behov - må du kjøre noe sted? Har du virkelig behov for å kjøre selv, eller kan transport og handling løses på andre måter?

Kan du få varer levert hjem, og ta taxi til helsetilbud? Da får du gjerne avslag. Er det allerede mange i kommunen med HC-kort? Da får du gjerne avslag. Har du behov for å kjøre til jobb? Hvis ikke får du gjerne avslag. 

Det virker som litt lotto noen ganger, hvem som får og ikke...

Anonymkode: e7536...dd9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En familie her har HC parkering pga et downs barn/ungdom.. Som er helt oppegående og selvgående. (dette barnet trener og er i normal aktivitet ellers). Hvorfor i all verden de fikk det innvilget er en gåte. Men gjett om de bruker det for alt det er verdt. I utgangspunktet tenkte jeg ikke på det, før jeg leste om hun uten armer og ben som fikk AVSLAG. Da er det noe alvorlig galt i systemet. (vi bor i stor kommune ved Oslo grensen)

Anonymkode: 4b283...c69

• Liker 5
Skrevet

Jeg datet en med agorafobi, og han hadde HC-kort. Han var redd for å kjøre for langt bort fra hjemmet, men klarte noen ganger å kjøre fra Lillestrøm (hvor han bodde) til Oslo sentrum. Da var det bare å smekke bilen rett inn på en HC-parkering. 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønte hvorfor han hadde den rettigheten. Han tålte helt fint å gå fra en vanlig parkeringsplass til butikken f eks. Så jo det dersom vi brukte min bil. Irriterte meg litt over at han "tok" plassen fra noen som kunne hatt mer bruk for den.

Anonymkode: 57150...ac4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Her i kommunen må du være i jobb/aktivitet for å få HC-kort nå. 

Anonymkode: 15180...739

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i Tromsø og jeg tror det er bare 50-60 kort i omløp på en befolkning på 70 000. 

Jeg vet av en. Han mangler et bein og det er umulig for han å komme seg frem til arbeidsplassen sin når det er is på gangveien. Så han har kort for å kunne parkere rett utenfor døra til nevnte jobb. 

Kommunen har prøvd seg på å fjerne HC-parkeringa da. 

Anonymkode: c2352...597

Skrevet

Det kommer an på hvilken kommune du bor i. Bykommuner, eller tilgrensende kommuner, må være ekstra strenge fordi det en periode var en del som misbrukte ordningen med HC-kort for å få gratis bompassering. Veldig synd at noen ødelegger slik for de som virkelig trenger det. 

I min kommune må du i tillegg ha et "reelt parkeringsbehov", dvs. at det må være av en bestemt hyppighet (som oftes kun oppfylt av de som har fast jobb), samt at ingen som er påsitter i bil får HC-kort fordi det forventes at sjåføren slipper av passasjeren ved inngangen. Kommunen bryr seg ikke om at bilen da sperrer veien for andre biler, og det kan være vanskelig for sjåføren å få ut rullestol når han står slik og sperrer veien. Utrolig lite praktisk at kommunen setter slike strenge regler. 

Anonymkode: 38440...d59

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Teatrica skrev (På 21.11.2022 den 22.12):

Alvorlig kols kan gi rett til HC-parkering.

Kompis av meg hadde det og hadde HC-parkering. Det hendte jeg var med ut, jeg kjørte ham mye på slutten. Før han ble så dårlig at han måtte sitte i rullestol, fikk han både blikk og kommentarer. Han så jo så frisk og kjekk ut før han virkelig ble dårlig. 

Han klarte jo knapt å gå 15 meter før han måtte hvile. Til slutt ble det rullestol. Da ble det slutt på kommentarene også. 

Anonymkode: 609c0...b8c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Mange ulike grunner ja. Jeg har en medfødt skade. Kan gå korte avstander i gode perioder men bruker rullestol 100% i perioder. Dvs at jeg noen ganger kan gå rett inn på butikken viss jeg ikke skal ha så mye. Da får jeg ofte blikk. Når jeg har rullestolen får jeg ingen blikk. Det folk ikke skjønner er at jeg har mer bruk for HC parkeringen når jeg ikke har rullestol. Da er jeg helt avhengig av korte avstander, med rullestolen kan jeg parkere lengre unna og trille like greit som andre går (overkroppen feiler ingenting). Andre steder kan parkeringene være så smale at jeg ikke kommer meg ut. Er avhengig av å kunne åpne døra skikkelig for å gå beina med inn/ut.

Så det er mange hensyn/grunner og ikke alle er like synlige. 

Anonymkode: d73af...917

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor har problemer i kneet og skal bytte nytt kne om noen måneder. Har fått HC kort på grunn av gå vansker.
Men et HC kort er ikke permanent, må søkes hvert andre år om jeg husker riktig. Så etter oprasjon og alt er bra igjen, så vil det gå ut på dato og da ikke være gyldig lenger.

Men ja er ganske mange grunner til at noen kan få et HC kort.
Men søkeprossene kan være vansklig og komplisert så om noen får avslag er det nok noe feil i papir arbeidet. Selv om det er mye støtteordninger i Norge er det vansklige prosseser som er tidbegrenset og mye søking på nytt og på nytt. Setter du et kryss feil må prossesen startete fra nytt selv om du har gått igjennom en del av skjemane fra før av.

Selv om du har en permanent skade i kroppen må du alltid søke på HC kort hver gang selv om det ikke er noe nytt i saken din.

Burde i grunn hvert 2 prosseser 1 for permanent skader og 1 middlertidig.

Anonymkode: edd21...60f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har HC-kort. Klarer de aller fleste dager å gå langt, og bruker da ikke HC-kortet. Veldig fint å ha det de dagene jeg er veldig sliten eller sliter med gangen. Jeg har MS. 

Anonymkode: dcdcb...501

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...