Gå til innhold

Eddik og å puste det inn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at eddik kan brukes til mye bl.a renhold, da med 50/50 eddik og vann. Men samtidlig så står det at man ikke skal puste det inn. Dette gjelder vanlig 7% eddik. Tar dere hensyn til det evt merker noe? Har tidligere vasket med det og satt skåler med eddik rundt om i en liten leilighet for å få bort røyklukt. Merket ikke noe ved det men merker jeg blir usikker.

Anonymkode: 7c8e9...1c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke fylle sprayflasker med noe annet enn rent vann.

Å puste inn eddikdråper er noe helt annet enn å lukte eddik. 

Skal du vaske med eddik så kjøp en spruteflaske som ikke spruter ut disse microdråpene med eddikvann. Eventuelt bruk en beholder med eddikvann som du dypper kluten i.

Skrevet
Blåttvann skrev (3 minutter siden):

Man skal ikke fylle sprayflasker med noe annet enn rent vann.

Å puste inn eddikdråper er noe helt annet enn å lukte eddik. 

Skal du vaske med eddik så kjøp en spruteflaske som ikke spruter ut disse microdråpene med eddikvann. Eventuelt bruk en beholder med eddikvann som du dypper kluten i.

Bruker ikke sprayflaske men fyller en liten bolle med vann og eddik og dypper kluten eller moppen i det. Men kjenner jo lukten noe intens.  Når man googler står det at man ikke skal puste det inn, tenker da det betyr lukten? Står ikke noe om dråper som jeg kan se.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bruker ikke sprayflaske men fyller en liten bolle med vann og eddik og dypper kluten eller moppen i det. Men kjenner jo lukten noe intens.  Når man googler står det at man ikke skal puste det inn, tenker da det betyr lukten? Står ikke noe om dråper som jeg kan se.

Det er sånn jeg har forstått det, at det er å puste inn partikler (f.eks. små dråper) med eddik som er skadelig.

Det er som du sier masse info om å sette ut eddik mot vond lukt, vaske med eddik istedenfor vaskemidler, vaske oppvaskmaskinen med det osv osv. Virker rart at det er så mange tips om dette hvis det å lukte det (puste inn "dampen") var farlig. 

Men vet jo ikke, bare sånn jeg har forstått det.

Skrevet
Blåttvann skrev (6 minutter siden):

Det er sånn jeg har forstått det, at det er å puste inn partikler (f.eks. små dråper) med eddik som er skadelig.

Det er som du sier masse info om å sette ut eddik mot vond lukt, vaske med eddik istedenfor vaskemidler, vaske oppvaskmaskinen med det osv osv. Virker rart at det er så mange tips om dette hvis det å lukte det (puste inn "dampen") var farlig. 

Men vet jo ikke, bare sånn jeg har forstått det.

Ja var det jeg mente, skulle bare finne nye måter å bruke det på og endte opp med usikkerhet. Som det står er det syre og man skal være forsiktig, spesielt om man setter på varmen i oven og vasker med eddik skal man ikke innånde det f.eks. Får bare avvente litt, synes egentlig ikke det fjerner vond lukt skikkelig heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...