Gå til innhold

Er det noen som har valgt abort når man har flere barn fra før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid med nr. 4. Jeg har PCOS og prøvd i årevis å få de barna vi har med medikamentell behandling. Har med andre ord aldri «kunnet» bli gravid på egenhånd.

Vi ønsket i utgangspunktet å gi oss på nr. 2, men etter litt frem og tilbake ble vi enige om en tredje. Det har vi vært glade for, men både svangerskap og barseltid har vært tøft med hyperemesis med alle tre og utvikling av kronisk bekkenleddsyndrom etter første graviditet for 11 år siden. Jeg bruker krykker i deler av svangerskapene, alltid 100% sykemeldt og er, fordi det har blitt kronisk, også plaget med bekkensmerter utenom svangerskapene. 

Nå har jeg som sagt funnet ut at jeg er uplanlagt gravid. Burde nok tatt prevensjon mer seriøst, men trodde virkelig ikke dette var mulig. Én del av meg tenker at det er helt uaktuelt og at jeg ikke makter å gå gjennom dette igjen og samtidig risikere at bekkenet forverres ytterligere. Samtidig blir det trangt i huset og med økonomien med enda et barn. Mannen min ønsker ikke dette barnet og virker til å ha lite sympati for at det er et tøft valg for meg, da den andre delen av meg synes det er et umulig valg å skulle frivillig velge vekk denne graviditeten når vi har barn fra før og jeg vet hva det lille embryoet/fosteret vil utvikle seg til. Noen som har tatt et slikt valg? Andre som har vurdert det, men ikke klart å gjennomføre?

Jeg ANER ikke hvor langt jeg er på vei da jeg som sagt har PCOS og uregelmessig syklus. Har menstruasjon bare 2-3 ganger i året som regel. Jeg vet jeg fikk da vi var på sommerferie, men kan ikke huske om jeg har hatt det siden. I følge den beregningen er jeg 15-16 uker på vei og abort er da for sent. Samtidig tviler jeg på dette da jeg er overbevist om at jeg ville vært dausjuk av kvalme hvis det stemte. Så tenker at jeg nok er rundt 6 uker da jeg fikk første bølge av kvalme i dag. Skal på UL på onsdag for å fastslå svangerskapslengde. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ønsker deg lykke til, ts, uansett hva dere velger ❤️

Anonymkode: 330c6...844

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg var på en vanlig undersøkelse hos gynekolog i sommer pga oppfølging for flere sykdommer jeg har, og der var det plutselig en sprell levende liten baby på 7 uker. Det kom som et sjokk for oss både pga jeg kunne ikke bli gravid uten hjelp, og sykdommene jeg har tilsier at jeg ikke skal få det til heller. Vi hadde 3 barn fra før, og vi gikk mange runder med oss selv ang hva vi skulle gjøre. Vi valgte å beholde å venter barn over nyttårHar og bekken&symfyseløsning som gjør at jeg bruker krykker, mye sengeliggende og diverse.

lykke til❤️

Anonymkode: 5b121...dfc

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Tok abort etter barn nr 1, jeg oppdaget at jeg var gravid etter at forhold tok slutt så det sier seg selv at det ikke var en ideell situasjon.

Har i ettertid fått et barn med han jeg nå er gift med og er gravid med nr 3.

Lykke til 😊

Anonymkode: 2087d...e89

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg var på en vanlig undersøkelse hos gynekolog i sommer pga oppfølging for flere sykdommer jeg har, og der var det plutselig en sprell levende liten baby på 7 uker. Det kom som et sjokk for oss både pga jeg kunne ikke bli gravid uten hjelp, og sykdommene jeg har tilsier at jeg ikke skal få det til heller. Vi hadde 3 barn fra før, og vi gikk mange runder med oss selv ang hva vi skulle gjøre. Vi valgte å beholde å venter barn over nyttårHar og bekken&symfyseløsning som gjør at jeg bruker krykker, mye sengeliggende og diverse.

lykke til❤️

Anonymkode: 5b121...dfc

Gratulerer ❤️❤️ Og tusen takk for svar!

Skrevet

Fryktelig vanskelig valg.. 

Jeg vil absolutt ikke ha et barn til, og mannen har såpass angst for enda en graviditet at han ofte bruker kondom selv om jeg går på pillen..

Jeg tror ikke jeg hadde klart å gjennomføre en abort. Før jeg fikk barn, tenkte jeg at det var litt sånn at det er jo bare en celleklump, men etter å ha gått gjennom et par svangerskap, og sett den lille sprellende reken allerede noen få uker inn i svangerskapet, og visst at det er faktisk en liten baby, tror jeg aldri jeg ville klart det. 

Anonymkode: 76aec...9de

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville gått til en psykolog eller noe for å få hjelp til å sortere tankene før du tar valget. 

Jeg hadde slitt utrolig med de tankene selv hadde jeg blitt gravid nå. Og jeg ville snakket med mannen og sagt rett ut at oppførselen hans ikke er noe greit, at han må huske at vi damer er «programmert» til å ønske barnet (noen mer en andre, alt er like normalt). At dette er en utrolig vanskelig tid for deg og du trenger virkelig støtte. 

Anonymkode: 49935...a26

Skrevet

Det du må sortere og finne ut av er helsen din. Du må ta vare på deg selv og din kropp. Det er veldig viktig. Dumt å få et barn til og så er du ødelagt etterpå og sliter med å følge opp alle barna. 

Økonomi finner dere utav. Det er alltid noe å minske på for å få råd til dette barnet. Mye blir arv og dere må gjøre justeringer for å få økonomien til å passe dere. Så det går fint. Må en bytte jobb for bedre lønn, må en ta bort en ferie eller to (kan gjøre mye gøy i nærområdet). 

Plass i hus er også noe dere bør få til å gå. Om dere må flytte, bygge nye vegger eller gjøre endringer på billigere måter som skinner i taket for å dele et rom. Alt går, en må bare være litt kreativ og se løsninger istedenfor problemer. 

Men jeg ville virkelig satt av tid til en psykolog eller en annen som kan hjelpe deg med å sortere tankene dine. Dette er stort og vanskelig. Men vit at uansett hva du velger så blir det bra, du velger utifra hva som er best for dere. Og det valget du tar er meningen at sånn skulle det være 🧡

Anonymkode: 49935...a26

Skrevet

Ja, synes det er vel så forståelig som å velge abort når man er barnløs?

Tok abort da jeg var gravid tredje gang, hovedsakelig av hensyn til de to barna jeg har fra før. Det var mange ting i livet mitt da som gjorde at det passet dårlig med enda et barn, og de barna jeg har, ville fått det dårligere. Økonomisk, materielt, sosialt osv.

Forskjellen mellom å ta abort som barnløs og å ta abort når man allerede har barn, er at man først og fremst må tenke på de barna man har, og ikke eget egoistiske ønske. Hvis jeg kun skulle tenkt på meg selv, ville jeg fått mitt tredje barn uten tvil. Men jeg måtte velge det vekk for de andre barnas skyld. Hvis du tror de barna du allerede har vil få det dårligere om du får et barn til, er abort den beste løsningen. Sånn er livet.

Anonymkode: 09f3b...821

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med Amathea (https://amathea.no/) om du trenger en uavhengig tredjepart å snakke med. 

Skjønner godt at dette er et vanskelig valg, og det er ingen andre enn deg som kan si hva som blir rett og ikke. 

Anonymkode: 7efa7...2f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

To barn. Blitt gravid to ganger etter det, tok abort begge gangene. Samme grunnen som deg. Jeg mener mannen har like mye å si om saken, og han ville ikke ha fostrene. Økonomien og plassen hadde også blitt trangere. Man må tenke litt fornuftig også, ikke bare med følelser.

Anonymkode: b66d3...474

• Liker 3
Skrevet

Ja. Nettopp av hensyn til de barn jeg hadde fra før. Av ulike grunner. 

Anonymkode: 363a1...b33

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Var på UL i dag og var ikke mange ukene på vei heldigvis, så da har jeg fått summet meg, fått dato til abort og det føles rett :) 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Ble uplanlagt gravid. Har 2 barn. Jeg ville ikke ta abort,mannen ønsker ikke flere barn. Jeg bestilte time til abort,men en uke før begynte jeg å blø. Spontanabort i uke 5,mer kjemisk kanskje.

Anonymkode: 30e5e...96f

• Hjerte 1
Skrevet

Tenker forsatt på det og egentlig ser meg ikke ferdig med barn heller,ønsker sårt en til.

Anonymkode: 30e5e...96f

Skrevet
Nagini skrev (3 timer siden):

Tusen takk for svar, alle sammen! Var på UL i dag og var ikke mange ukene på vei heldigvis, så da har jeg fått summet meg, fått dato til abort og det føles rett :) 

Lykke til! :) 

Anonymkode: b66d3...474

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er uplanlagt gravid med nr 3 og har time til abort på fredag. Veldig vanskelig valg, men jeg tror og håper det er det rette valget. 

Ønsker deg lykke til. :)

Anonymkode: 5d33b...4f1

• Hjerte 1
Skrevet

Uansett hva du velger, så er nok det det rette for deg og dere akkurat nå!

Noe jeg ofte har hørt er at man angrer aldri på barna man har fått, men man angrer på de man ikke har fått. Min mor skulle inn til abort med nr 4, hun avbestilte samme morgen selv om min far ikke ønsket enda et barn. De er veldig glade for det valget i dag, men det er klart man kan si sånn nå to tiår etterpå.

Anonymkode: b29f1...893

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er uplanlagt gravid med nr 3 og har time til abort på fredag. Veldig vanskelig valg, men jeg tror og håper det er det rette valget. 

Ønsker deg lykke til. :)

Anonymkode: 5d33b...4f1

Lykke til 🤍

Skrevet

rart hvordan folk blir uplanlagt gravid hele tiden. Jeg er 39 år og har aldri vært gravid, Må være en bragd. Har hatt veldig mye sex med mange forskjellige og er fertil.

Anonymkode: f2971...e5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...