Gå til innhold

Ulovlig rasisme motsatt vei? Finnes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg/vi som nordmenn i Norge hevde oss utsatt for rasisme fra folk med annen etnisitet/minoritet? Tenkte tilfeller?

Anonymkode: 3978c...4c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg/vi som nordmenn i Norge hevde oss utsatt for rasisme fra folk med annen etnisitet/minoritet? Tenkte tilfeller?

Seffern kan vi det. «Gorra» «vantro» «pottit» «hore»

Barn og ungdom opplever dette hver dag.

Men ingen har eller vil bli dømt for dette.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Selvfølgelig. Det er bare mye mindre vanlig at det skjer.

Anonymkode: 01e77...fea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig. Det er bare mye mindre vanlig at det skjer.

Anonymkode: 01e77...fea

Tull! Det er mye MER rasisme det som noen kaller «andre veien». Rasisme er rasisme.

Anonymkode: 1e3f6...4d6

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Entern skrev (32 minutter siden):

Vantro eller hore ville jeg likt svært dårlig ja..  Hva sier loven om disse uttrykkene? Øhh.. Parkeringsgebyr??

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Entern skrev (39 minutter siden):

Dette er mobbing/stigmatisering, men ikke rasisme!

• Liker 1
Skrevet
PITTY skrev (1 minutt siden):

Vantro eller hore ville jeg likt svært dårlig ja..  Hva sier loven om disse uttrykkene? Øhh.. Parkeringsgebyr??

Rasismeparagrafen beskytter vel bare «minoriteter», så den dekker det i alle fall ikke.

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Selvsagt er det rasisme.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg jobbet i en «belastet» bydel i Oslo for noen år siden. Når jeg hadde kveldsvakter sto de ved stasjonen og skula på meg, og hvisket «hore, hore» når jeg gikk forbi. Elsket den jobben, men det ble for belastende og skremmende. Hadde puls på 110 hver gang jeg skulle gå til banen…

Anonymkode: c5b01...d07

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

"Vantro", det er vel kritikk av min religion.. 

• Nyttig 3
Skrevet
Grüner skrev (5 minutter siden):

Det var i hvert fall ingen som slengte sånne bemerkninger til jenter og kvinner som var mørkere i huden enn jeg er… Hvis jeg står på en stasjon og hvisker «trygdesnylter» til alle som går forbi med melaninrik hud, så skal du ikke se bort ifra at noen hadde tolket det dithen at jeg var en rasist. Heller ikke uenig i det.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Vantro", det er vel kritikk av min religion.. 

Nei, det er rasisme mot deg.

TS, selvfølgelig det finnes rasisme mot hvite/nordmenn og det er det mye av. Men fordi hvite/nordmenn er majoritet i landet, er det mange som er blinde for rasismen mot dem. De hvite fortjener det, de må finne seg i det og de må bare kalle det for noe annet og ikke rasisme. Det er en dobbelstandard der ute hvor en liten minoritet har påberopt seg eneretten å bli utsatt for rasisme mens alle andre ikke er det. Rasisme er rasisme - uansett hvilken hudfarge som angripes. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobbet i en «belastet» bydel i Oslo for noen år siden. Når jeg hadde kveldsvakter sto de ved stasjonen og skula på meg, og hvisket «hore, hore» når jeg gikk forbi. Elsket den jobben, men det ble for belastende og skremmende. Hadde puls på 110 hver gang jeg skulle gå til banen…

Tragisk å høre, virkelig. Sånt skal man bare ikke behøve å oppleve.

Synd ikke jeg ikke kunnet ha passet på deg den gang. Er 4 meter høy, 2 meter bred og pels over hele kroppen. Tipper drittsekkene hadde løpt hver til sitt..

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Entern skrev (7 minutter siden):

Selvsagt er det rasisme.

Jeg trodde du mente generell bruk av disse ordene (hore kan brukes nedsettende om jenter av samme hudfarge også), men hvis det brukes bevisst om folk med en annen hudfarge, er jeg enig i at det er rasisme. 

• Liker 2
Skrevet

Omvendt rasisme ja det fins ☹️ 

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Nei, det er rasisme mot deg.

TS, selvfølgelig det finnes rasisme mot hvite/nordmenn og det er det mye av. Men fordi hvite/nordmenn er majoritet i landet, er det mange som er blinde for rasismen mot dem. De hvite fortjener det, de må finne seg i det og de må bare kalle det for noe annet og ikke rasisme. Det er en dobbelstandard der ute hvor en liten minoritet har påberopt seg eneretten å bli utsatt for rasisme mens alle andre ikke er det. Rasisme er rasisme - uansett hvilken hudfarge som angripes. 

Ok. Da får man vel heller vente til minoriteten blir en majoritet. Rett rundt hjørnet spør du meg..

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, Entern said:

Hore er ikke rasisme, det er kvinnehat. Kvinne er ett kjønn , ikke en rase.

Anonymkode: 0865f...7d2

• Nyttig 2
Skrevet
Entern skrev (57 minutter siden):

I Storbritannia ble den tidligere fotballandslagsspilleren Trevor Sinclair dømt for rasisme mot en hvit person for noen år siden. Kan det skje der, ser jeg ingen grunn til at det ikke kan skje her også.

• Nyttig 2
Skrevet
Entern skrev (19 minutter siden):

Rasismeparagrafen beskytter vel bare «minoriteter», så den dekker det i alle fall ikke.

Kan du lese noe av den lovparagrafen som skulle tilsi at den bare beskytter minoriteter?

Hvis så var tilfelle, ville ikke da «rasismeparagrafen» selv være etnisk diskriminerende?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...