Gå til innhold

Er dette normalt oppførsel fra svigermor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har vært sammen i 5 år. Han er godt voksen og har aldri før meg hatt et seriøst langvarig forhold. Før han traff meg så var han hjemme hos mor og far mye - alle høytidene, helgene osv, men dette endret seg da vi ble sammen (Naturlig nok). Likevel besøker vi de ofte (7-8 ganger i året, inkl. alle høytider da det er ikke så mye tradisjoner for høytider i min familie). 

MEN.. svigermor blir aldri fornøyd. Når vi kommer så klager hun på at vi er "trøtte" og bare ligger i sofaen - noe som er ikke sant. Hun ble utrolig sint på meg sist besøk fordi jeg "bare lå i sofa" i hele helgen, enda jeg var veldig tilstedet under alle middager og lekte med barnabarna hennes og ja.. det er liksom ikke godt nok uansett hva vi gjør. Hver gang vi kommer er det krangling - sånn skikkelig. Hun er sint og gråter og går inn i en "offer rollen" hvor hun "gjør alt for oss" og vi er utakknemlige og ja. Etter sist krangel sa min samboer at vi kan kanksje ikke besøke de mer fordi hun oppfører seg slik. Da blir hun lei seg og jeg får empati for henne... 

men er dette normalt eller overdriver jeg? Hjemme hos meg er det OK å gå i pusj og legge seg litt på sofa. Men hos de får vi høre at i "hennes hun er det hennes regler og hun skal ikke ha noe trøtt besøk".. huff :( Veldig vondt dette. 

Anonymkode: d9c2a...c7f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å regelrett ligge på sofaen når man er på besøk hos andre, syns jeg faktisk er uhøflig. Uavhengig om man har pysj på seg, eller ei. Da hadde jeg heller trukket meg tilbake til rommet mitt. 

Men å reagere med sinne og gråt, høres veldig dramatisk ut..

• Liker 30
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er vel helt individuelt hva folk synes er ok i hjemmet sitt, mine foreldre hadde nok ikke likt at mannen min gikk rundt i pysj hos dem eller la seg til på sofaen når han var på besøk der. Svigermor hadde nok ikke brydd seg om jeg gjorde det, men det kunne ikke falt meg inn å gjøre det i huset hennes. 

Anonymkode: a824c...89d

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde aldri lagt meg på sofaen hos mine svigerforeldre. Gjør det ikke hos mine foreldre engang. Du kan heller hjelpe til med husarbeid, matlaging og rydding etterpå. Selv om dere er der på «ferie» så må ting gjøres likevel. Dere er ikke på hotell og kan komme til oppdeling bord. Jeg synes du og denne sønnen er problemet.

Anonymkode: 3fce5...921

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Men altså! Du er jo på besøk! Da tilbyr man seg å hjelpe til, dekke bordet, inviterer ut på lunsj, drar ut noen timer hver dag - man labber ikke rundt i pysjen og ligger i sofaen!

Anonymkode: a6a1f...a40

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

lekte med barnabarna hennes

Deres unger eller noen andres? 

Anonymkode: 3f5dd...0bc

• Liker 1
Skrevet

Dere er jo på besøk hos de. Hvis dere er trøtte kan dere heller ligge i senga? Å ligge hengslengt i stua på andres sofa på besøk over lang tid er kanskje ikke helt innafor, spesielt siden svigermor reagerer slik.

Anonymkode: 16e02...3cd

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ser mange skriver at det er ikke OK å ligge i sofa hos svigers - men her kommer litt mer kontekst. Når vi besøker de er det ofte en uke + om gangen fordi de bor langt unna. Vi handler og lager mat og hjelper til på alle måter når vi er der (men ofte slipper vi til/gjør det ikke godt nok). Sist vi var på besøker så handlet vi alle middager, avtalte med de forventningene osv osv - likevel "Klikket" hun vinkel. På en side sier de at vi "kommer aldri" lenger, på en annen side så gjør hun det helt umulig å besøke henne. Når jeg og samboer besøker min mamma for eks så er det lov "å føle seg som hjemme", speseilt fordi det blir så lenge om gangen. (Det er lange avstander). 

Poenget er at det er aldri "godt nok" - uansett hvor hard vi prøver =( 

• Liker 3
Skrevet

Du høres ut som en litt slitsom person å ha besøk av. Når man er på besøk hos andre gjør man gjerne det lille ekstra for å være hyggelig. Delta på aktiviteter, hjelpe til med måltider osv. Hadde ikke dratt på besøk til svigermor og lagt meg ned i sofaen. 

Med det sagt er hennes reaksjon ekstremt merkelig. Veldig rart av et voksent menneske å oppføre seg slik. Også veldig spesielt av henne å overreagere dersom dere faktisk deltar på ting. Da virker det som hun kun ee ute etter å klage. 

Anonymkode: 2de4e...19a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er heller "ikke lov" å gå på rommet hvis man sliten.. man skal være "tilstede" med de, snakke med de og være veldig "på2 hele tiden. Ikke greit å trekke seg unna. Og vi ligger ikke i sofa hele tiden, men for eks seint på kvelden kan jeg lene meg litt i sofa en bok. da blir hun tydelig sur.. altså! 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du høres ut som en litt slitsom person å ha besøk av. Når man er på besøk hos andre gjør man gjerne det lille ekstra for å være hyggelig. Delta på aktiviteter, hjelpe til med måltider osv. Hadde ikke dratt på besøk til svigermor og lagt meg ned i sofaen. 

Med det sagt er hennes reaksjon ekstremt merkelig. Veldig rart av et voksent menneske å oppføre seg slik. Også veldig spesielt av henne å overreagere dersom dere faktisk deltar på ting. Da virker det som hun kun ee ute etter å klage. 

Anonymkode: 2de4e...19a

Jeg deltar i alt! Absolutt alt! og lager middag og handler. Men når vi er der en hel uke så må det være lov å trekke seg litt unna, men det er altså ikke lov. Hun sier også for eks at hennes drøm er at vi flytter nærmere de og kan sees "hele tiden" og ikke bare iblant. og at hvis vi reiser på ferie bare oss to så nedprioriterer vi de.. ja. det er mange ting.. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Deres unger eller noen andres? 

Anonymkode: 3f5dd...0bc

Med hennes barnebarn - altså nøvøene til min samboer. Vi har ikke barn enda :)

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør dere når dere er der? Bidrar med mat? For setningen «fordi jeg "bare lå i sofa" i hele helgen, enda jeg var veldig tilstedet under alle middager og lekte med barnabarna hennes». Hva gjør du annet enn å ligge i sofaen og være tilstede i middagene? Bidrar du noe?

Anonymkode: ae844...182

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her i mitt hjem er alle hjertelig velkommen til å legge seg i sofaen, gå i skapene etter mat og drikke og ellers oppføre seg som om de er hjemme. Så jeg synes denne svigermoren oppfører seg lite gjestfritt. Adferden hennes ellers er rimelig ustabil og overhodet ikke normal. Men nå vet dere hvordan hun er og da har dere mulighet til å begrense besøkene. Personlig ville jeg ha gitt beskjed om at siden besøkene deres utløser så mye følelser og sinne, er det best for alle parter at det blir mindre kontakt en periode framover. Og så kan dere teste ut på nytt om en stund og se om situasjonen har forandret seg. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er vant til at man kan sitte henslengt med en bok når jeg er på besøk hos foreldre en uke. Svigermoren din hadde jeg ikke orket en hel uke, nei.

Og kjefting og hyling? Nei.

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjør dere når dere er der? Bidrar med mat? For setningen «fordi jeg "bare lå i sofa" i hele helgen, enda jeg var veldig tilstedet under alle middager og lekte med barnabarna hennes». Hva gjør du annet enn å ligge i sofaen og være tilstede i middagene? Bidrar du noe?

Anonymkode: ae844...182

Vi handler, lager middag og bidrar på alle måter. Det skal dog sies at det er sjeldent "godt nok" - for eks løken var ikke skjert tynt nok til rakfisk middag. også tok vi frem "feil" servise. det er liksom helheten. Også bor de langt unna så når vi først kommer er det ofte 5-7 dager i strekk. Da er forvetningene hennes veldig høye - vi skal være våkne og tilstedet og følge hennes plan. det er ikke innenfor å trekke seg på rommet eller slappe litt av. Man skal være "på" hele tiden... det synes jeg er vanskelig og gjør at vi besøker de mindre også blir det mer dramatisk nå - fordi vi er der sjeldnere. Hvis vi drar på ferie bare oss to for eks så "Nedprioriterer vi de" - sånne ting. hele tiden... 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Håper sønnen min og kjæresten går rundt i pysj og legger seg på sofaen når de kommer på besøk jeg. Utrolig kjedelig om man skal oppføre seg like stivt som i selskap når man kommer «hjem». Sier seg selv at man ikke orker mange dagene da! Selv er jeg vant til å være mye med svigermor, og det er fordi jeg kan være helt meg selv. Hun kan finne på å sove en dupp om vi ser på tv, gå rundt i pysj mens vi lager frokost sammen osv. Herlig og uhøytidelig

Anonymkode: 0c27e...ca1

• Liker 12
  • Hjerte 6
Skrevet (endret)

Selvfølgelig ligger jeg ikke på sofaen når jeg er på besøk hos svigers. Ikke tasser jeg rundt i pysjamas heller. Må jeg hvile(skjer sjeldent) så går jeg inn på rommet og lukker døren. Derimot så kan jeg fint sitte i en stol og lese litt eller surfe på nettet, men ikke i timesvis. Det er forøvrig vanlig at vi jeg hjelper til på kjøkkenet og annet når vi er der en helg. Det skulle da bare mangle. 

Høres ut som om svigermoren din er litt hysterisk, men tenker jo at hun har litt rett også. Du høres ut som en litt slapp gjest. 

Endret av Aureka
  • Liker 1
Skrevet

Men da drar dere på helgetur da. Ikke en uke.

Anonymkode: a6a1f...a40

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Aureka skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig ligger jeg ikke på sofaen når jeg er på besøk hos svigers. Ikke tasser jeg rundt i pysjamas heller. Må jeg hvile(skjer sjeldent) så går jeg inn på rommet og lukker døren. Derimot så kan jeg fint sitte i en stol og lese litt eller surfe på nettet, men ikke i timesvis. Det er forøvrig vanlig at vi jeg hjelper til på kjøkkenet og annet når vi er der en helg. Det skulle da bare mangle. 

Høres ut som om svigermoren din er litt hysterisk, men tenker jo at hun har litt rett også. Du høres litt ut som en slapp gjest. 

Da tror jeg du må lese hva jeg skriver i resten av tråden... :(

• Liker 10
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...