AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #1 Skrevet 21. november 2022 hvis man har for eksempel 500 kroner på brukskontoen sin. Men når man står på kjøpesenteret eller what ever, så viser det seg at det man forsøker å kjøpe koster for eksempel 600 kroner eller 700 kroner. Hva kan egentlig skje da? blir hele betalingen automatisk avvist, fordi man ikke har nok penger på brukskontoen deres? Eller går handelen gjennom uansett, men at man blir stående med kanskje 200 kroner eller 300 kroner i minus på kontoen? Anonymkode: f9395...303
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #2 Skrevet 21. november 2022 Nei det blir avvist. Egen erfaring. Anonymkode: 921d2...377 7 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #3 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hvis man har for eksempel 500 kroner på brukskontoen sin. Men når man står på kjøpesenteret eller what ever, så viser det seg at det man forsøker å kjøpe koster for eksempel 600 kroner eller 700 kroner. Hva kan egentlig skje da? blir hele betalingen automatisk avvist, fordi man ikke har nok penger på brukskontoen deres? Eller går handelen gjennom uansett, men at man blir stående med kanskje 200 kroner eller 300 kroner i minus på kontoen? Anonymkode: f9395...303 Blir jo selvfølgelig avist dersom det er debetkort og ikke Mastercard og man lever på kreditt. Anonymkode: 35659...3fc 6
Spell Skrevet 21. november 2022 #4 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hvis man har for eksempel 500 kroner på brukskontoen sin. Men når man står på kjøpesenteret eller what ever, så viser det seg at det man forsøker å kjøpe koster for eksempel 600 kroner eller 700 kroner. Hva kan egentlig skje da? blir hele betalingen automatisk avvist, fordi man ikke har nok penger på brukskontoen deres? Eller går handelen gjennom uansett, men at man blir stående med kanskje 200 kroner eller 300 kroner i minus på kontoen? Anonymkode: f9395...303 Her blir alle kort avvist i alle fall. Men det går vel an å ha en innstilling som gjør at man får lov til å overtrekke kortet, mot et saftig gebyr.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #5 Skrevet 21. november 2022 Før gikk det an å handle én gang på den måten, man gikk da i minus på kontoen. Begynnelsen på 2000 tallet da jeg studerte. ikke kredittkort Anonymkode: 3a2cb...662 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #6 Skrevet 21. november 2022 Spell skrev (5 minutter siden): Her blir alle kort avvist i alle fall. Men det går vel an å ha en innstilling som gjør at man får lov til å overtrekke kortet, mot et saftig gebyr. Det går an å ha kredittkort. Trenger ikke koste en krone det, så lenge man betaler i tide. Den innstillingen du snakker om, er en kredittgrense man kan ha på kort. Anonymkode: 7dab2...a9a 1
Spell Skrevet 21. november 2022 #7 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går an å ha kredittkort. Trenger ikke koste en krone det, så lenge man betaler i tide. Den innstillingen du snakker om, er en kredittgrense man kan ha på kort. Anonymkode: 7dab2...a9a Hva mener du med at det ikke koster en krone? Nei, det koster ikke en krone å betale det du har som kredittgrense på kortet ditt innen tida, det er jo det du har kredittkortet til. Men dersom du går over denne grensa, så er det som regel et gebyr, om du har mulighet til å overtrekke da. Leser at det er mulig å overtrekke opp til 50 kr vanligvis, før gebyr: https://dinero.no/overtrekksgebyr-overtrekk-kredittramme/ At debetkort er vel nesten umulig å overtrekke, da blir det jo et kredittkort.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #8 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Blir jo selvfølgelig avist dersom det er debetkort og ikke Mastercard og man lever på kreditt. Anonymkode: 35659...3fc Lever alle som bruker mastercard på kreditt mener du? Anonymkode: 95517...bd0 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #9 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei det blir avvist. Egen erfaring. Anonymkode: 921d2...377 Kommer an på om det er dekning på terminalen eller reserveløsning. Hvis det ikke er det vil kortet gå i overtrekk. Anonymkode: ed341...e45
Million Skrevet 21. november 2022 #10 Skrevet 21. november 2022 Er det ikke dekning på kontoen bankkortet er knyttet til, blir korttransaksjonen (forsøket på å kjøpe noe) avvist i terminalen. På begynnelsen av nittitallet husker jeg man kunne finne enkelte minibanker som var "offline", dvs de var fra en annen bank enn din egen, og kommuniserte ikke online med din egen bank og visste ikke hva du hadde for saldo på konto. Dermed kunne man på fredagskvelden kanskje ta ut en tusenlapp uten å ha dekning for det, og gå på byen og kose seg. Saftige renter på sånt overtrekk da, men det var det mange som ga blaffen i. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #11 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lever alle som bruker mastercard på kreditt mener du? Anonymkode: 95517...bd0 Dersom de handler en vare som koster mer enn man har i kreditt, ja. Anonymkode: 35659...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Skrevet 21. november 2022 Million skrev (Akkurat nå): Er det ikke dekning på kontoen bankkortet er knyttet til, blir korttransaksjonen (forsøket på å kjøpe noe) avvist i terminalen. På begynnelsen av nittitallet husker jeg man kunne finne enkelte minibanker som var "offline", dvs de var fra en annen bank enn din egen, og kommuniserte ikke online med din egen bank og visste ikke hva du hadde for saldo på konto. Dermed kunne man på fredagskvelden kanskje ta ut en tusenlapp uten å ha dekning for det, og gå på byen og kose seg. Saftige renter på sånt overtrekk da, men det var det mange som ga blaffen i. Jeg husker jeg kunne gå inn i banken og ta ut det siste jeg hadde på konto i skranken, så gikk jeg rett ut i gangen og tok ut det samme beløpet på minibanken, for systemet hadde ikke fått med seg at det var tomt enda. Lite lønnsom praksis, men sånn ble det når man var ung og uøkonomisk. I dag bruker jeg utelukkende mastercard og har ikke en øre i gjeld. Anonymkode: 3f1cd...4e0
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #13 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Dersom de handler en vare som koster mer enn man har i kreditt, ja. Anonymkode: 35659...3fc Så om man handler på kreditt og går over grensen for kreditt på kredittkortet så handler man på kreditt, men om han holder seg innenfor kredittgrensen på kredittkortet så handler man ikke på kreditt? Anonymkode: 95517...bd0 1
Million Skrevet 21. november 2022 #14 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Så om man handler på kreditt og går over grensen for kreditt på kredittkortet så handler man på kreditt, men om han holder seg innenfor kredittgrensen på kredittkortet så handler man ikke på kreditt? Anonymkode: 95517...bd0 Forskjellen ligger i "innvilget" kredittgrense.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #15 Skrevet 21. november 2022 Million skrev (7 minutter siden): Forskjellen ligger i "innvilget" kredittgrense. Men man "lever" da ikke på kreditt bare fordi man har gått over grensen? 😂 Kan jo like gjerne betale hele beløpet dagen etter.. Kan jo fort gå over grensen ved et uhell om man ikke har sjekka beløpet på en stund 😂 Anonymkode: 95517...bd0
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #16 Skrevet 21. november 2022 Det er derfor jeg har fem (5) kort. Ett til brukskontoen, ett til reservebrukskontoen, og tre kredittkort. Jeg er intelligent 😊 Anonymkode: 226a9...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #17 Skrevet 22. november 2022 I ungdommen husker jeg man kunne overtrekke kontoen med en hundrelapp, dvs hadde man 1-99kr på konto så kunne man ta ut 100kr, brukt i krise hvis man ikke hadde penger til tacobaguett😄 Anonymkode: c990e...ecd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #18 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er derfor jeg har fem (5) kort. Ett til brukskontoen, ett til reservebrukskontoen, og tre kredittkort. Jeg er intelligent 😊 Anonymkode: 226a9...f5f Håper du har kort uten årsgebyr da, ellers er det ikke spesielt intelligent å ha mange kort. Anonymkode: 6a38f...84f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #20 Skrevet 22. november 2022 Det er to typer kort: Debitkort, som er vanligst i Norge på vanlige bankkontoer, der stopper det automatisk hvis man ikke har nok på konto. Kredittkort, der overtrekk ikke stoppes, men som blir lån til skyhøy rente 20%. Dette er som onde forbrukslån, sånn man ser hos idiotene på Luksusfellen. Bankene lokker med diverse for å få folk til å bruke kredittkort og inn i uløkka, fordi de vet at mange ikke har disiplin nok til å betale alt i tide og at de da tjener masse på rentene. Ikke ha kredittkort med mindre du tjener godt og vet at du har god kontroll. De fleste trenger ikke kredittkort. Kredittkort er omvendt Robin Hood, tar fra de fattige/uvitende og gir til de rike+bankene. Anonymkode: 2d7ef...a8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå