AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #1 Skrevet 21. november 2022 Heisann. For ganske mange år siden ble jeg syk med kraftig streptokokk-forkjølelse og ble veldig sliten flere måneder etterpå. Viste seg at jeg hadde kyssesyken. Nå, flere år senere så sliter jeg enda med senvirkninger fra kyssesyken. Dvs, at jeg ikke klarer å ha planer/for mange planer før jeg blir helt utslitt og må ta det med ro for å komme meg på pluss-siden igjen. Jeg har aldri fått tilbake energinivået jeg var på før kyssesyken. Da kyssesyken sto på, så klarte jeg ikke å løfte hender eller smile. Bare ligge hele dagen. Nå er jeg såklart mye bedre..hører på kroppen og tar det med ro. Men jeg er helt utslitt etter en dag på jobb. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er så livredd for å dra til legen og ikke bli trodd på, da dette ikke synes fysisk utenpå kroppen… Er det noen der ute med lignende erfaringer? Som har noen tips? i tillegg er jo fastlegene overbelastet av pasienter og føler dette ikke kommer til å bli prioritert hos min fastlege…jeg er jo «bare» sliten…hele tiden… Anonymkode: b4579...3cb
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #2 Skrevet 21. november 2022 En god lege lytter og finner løsninger. Har du ikke en sånn lege så bytt fastlege. Hvordan er kostholdet? Får du trent/mosjonert noe? Har du stressende jobb? Mye stress i hverdagen? Å finne årsaken til at man er utslitt kan ta lang tid og noen ganger vanskelig å finne ut av. Imens kan du jo se om det er noe du kan endre på for å få mer energi og selvfølgelig ta det steget å få en legetime. Anonymkode: f8af0...6df 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #3 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Heisann. For ganske mange år siden ble jeg syk med kraftig streptokokk-forkjølelse og ble veldig sliten flere måneder etterpå. Viste seg at jeg hadde kyssesyken. Nå, flere år senere så sliter jeg enda med senvirkninger fra kyssesyken. Dvs, at jeg ikke klarer å ha planer/for mange planer før jeg blir helt utslitt og må ta det med ro for å komme meg på pluss-siden igjen. Jeg har aldri fått tilbake energinivået jeg var på før kyssesyken. Da kyssesyken sto på, så klarte jeg ikke å løfte hender eller smile. Bare ligge hele dagen. Nå er jeg såklart mye bedre..hører på kroppen og tar det med ro. Men jeg er helt utslitt etter en dag på jobb. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er så livredd for å dra til legen og ikke bli trodd på, da dette ikke synes fysisk utenpå kroppen… Er det noen der ute med lignende erfaringer? Som har noen tips? i tillegg er jo fastlegene overbelastet av pasienter og føler dette ikke kommer til å bli prioritert hos min fastlege…jeg er jo «bare» sliten…hele tiden… Anonymkode: b4579...3cb Det at fastleger evt er overbelastet skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Dine plager er like viktige som andre sine som går til legen. Dessuten er det jobben deres å ta i mot pasienter. Fastleger flest liker den hverdagen hvor du møter mennesker med små og store helseproblemer. Er gjerne derfor de er fastleger. så til spm ditt -Jeg ble nødt å oppsøke lege med masse rare symptomer og jeg var helt invalidisert av de -men brukte lang tid på å «åpne» meg opp om de til fastlege, både fordi det var omfattende og jeg ikke hadde ordene for hva de symptomene var. Følte meg bare skikkelig dårlig. Jeg fikk diagnostiser en kronisk sykdom etter veldig lang utredning -diagnosen ME. Uansett -det jeg fant ut etterhvert var at jeg gjerne bagatelliserte ting når jeg var til konsultasjon -jeg hadde også så mye greier at jeg ikke turde ta alt opp på en gang i frykt for å virke som en hypokonder. Noe som gjorde at jeg syntes legetimen kunne virke litt bortkasta og lite konstruktive. Så jeg startet å skrive ned det jeg ønsket å formidle og gav til lege eller så opprettet jeg en E-konsultasjon på HelseNorge før hver time jeg hadde -om det var noe jeg følte var viktig, var litt redd for å formidle eller om jeg var redd for at jeg fikk jernteppe når jeg satt der, hvor jeg beskrev det jeg ønsket å ta opp. Så skrev jeg at dette var det jeg ønsker å ta opp på min oppsatte time og at han ikke trengte svare på E-konsultasjonen. Han syntes det var veldig fint å få det skriftlig fordi det ble mine beskrivelser og han brukte det mye opp mot nav feks -jeg endte jo opp der. Håper det var nyttige tips og husk du er ikke alene for å virke til bry eller at helsa de ikke er viktig nok. Masse lykke til! Anonymkode: bbe84...98a 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #4 Skrevet 21. november 2022 Kjenner følelsen! Har stått i en utbrenthet-situasjon i to år nå, og har vært hos fastlegen jevnt og trutt. Den det redselen har blitt betraktelig bedre! Ikke borte, for det tror jeg har med min personlighet å gjøre (jeg vil ikke overdrive, redd for at noen skal tro/mene jeg tåler lite, ikke ønsker nok å fungere +++). Men gang på gang på gang tar fastlegen meg på alvor, ser ting jeg ikke ser, viser at han forstår - mye mer enn jeg tror, arresterer meg på det når jeg bagatelliserer. Så prøv! Sannsynligvis vil legen din positivt overraske deg! ❤️ Anonymkode: 4c2fe...56e 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #5 Skrevet 21. november 2022 Tusen takk alle dere over for gode svar! Jeg må nok ta meg litt i nakken og utfordre meg selv - bestille legetime. Jeg sliter nok mye av det samme som dere nevner over her, med å være redd for å bli sett på som svak, at jeg ikke vil funke osv. Noe jeg absolutt vil! Jeg har hatt et år nå hvor jeg har spist mye sunnere, trente både kondis og styrke - men det hjalp ikke «anfallene» som plutselig kom av helt ut av det blå hvor jeg var helt utslitt. Jeg har aldri kommet meg etter kyssesyken. Har grått så mye i ren frustrasjon pver kroppen som ikke funker.. Har også tatt blodprøver hos legen som var helt fine, for 2 mnd siden for å dobbeltsjekke dette med kyssesyken. Da så alt annet helt fint ut….får se hva som skjer videre Anonymkode: b4579...3cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå