AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #41 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Flytt selv hvis du ikke kan ta hensyn til dine naboer. Dessuten med de strømprisene som er nå så er veden dyrere hvis du ikke tilfeldigvis har tilgang til gratis ved. Anonymkode: 70f61...734 Så om en bor i et nabolag med 30 boliger, så skal 29 boligeiere som fyrer med ved flytte fordi en nabo ikke tåler røyken? Anonymkode: b2036...442 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #42 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så om en bor i et nabolag med 30 boliger, så skal 29 boligeiere som fyrer med ved flytte fordi en nabo ikke tåler røyken? Anonymkode: b2036...442 Hvis man bor i et nabolag med 30 boliger og 29 av dem fyrer med ved, så er det første de kan gjøre å fyre riktig, altså ikke fyre med våt ved, ikke hive ting i peisen/ ovnen som ikke har noe der å gjøre, (dvs alt annet enn ved og opptenningsbrikett) så kanskje de som bor i den siste boligen også kan bli boende uten å bli så syke. Å bare be folk flytte syns jeg faktisk er en uting (men en veldig vanlig løsning her på KG) uten tanke for noen andre enn seg selv. Mitt innlegg som du svarer på er egentlig bare et motsvar til noen som har den "enkle løsningen" om at man kan bare flytte... Anonymkode: 70f61...734 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #43 Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 21.41): Man kan flytte fra røyk, men verre å flytte fra strømpriser. Anonymkode: 67d11...7d8 Vel, det er ganske rimelig strøm i Nord Norge da, mva slipper man også... Anonymkode: 70f61...734
Superkvinnen10 Skrevet 19. november #44 Skrevet 19. november Kjenner problemet så altfor godt, det er regelrett et mareritt her fordi naboens piper ligger i vårt bakkenivå og så har vi mange over oss og. Det fyres i gamle forurensende ovner fra 60-80 tallet, og folk her fyrer hele dagen og natta. Uutholdelig! Huset har balansert ventilasjon og dette fungerer ikke i det hele tatt. Vi drar inn røyk, og det hjelper ikke å skru ned ventilasjon. Har vært i kontakt med mange ventilasjonsfirma og jeg får tilsendt brosjyrer med nye aggregat fra save, flexit og swegon mmm, men det er filtrene det kommer an på når det gjelder luftkvalitet! De nye aggregatene har kun maks ePM 1 70 % filter som standard, og ingen tilpasning for kullfilter!, og disse er alt for dårlig i forhold til den ekstreme mengden forurensning som slippes ut her. Har brukt duofilter med 65% og det virker ikke i det hele tatt. Røyk siver inn i alle rom. Har astma og hypersensitive slimhinner i øyne, nese og bihuler. Vi har nå avslått ventilasjon hele dagen, og jobber for å prøve å finne løsninger. Lufta inne er helt ekstremt dårlig, og vi har jo da ingen avtrekk på bad-/vaskerom. Interfil som lager filter har kommet opp med forslag om ePM 1 95% duofilter + bygge inn filterboks i anlegget med aktivt kullfilter, noe det ikke er plass tilannen løsning er å bygge om ventilasjonssystemet og flytte inntaket, marginal effekt her tror vi. De kan ikke garantere at dette er tilstrekkelig, og filtrene virker til de er fulle. Eurovent anbefaler ePM1>80% + gassfiltrering i forurenset byluft. Vi har bodd i annet område tidligere, og der var det svært lite fyring…spesialist på ventilasjon anbefaler å teste løsning eller flytte… må bare takke Norske myndigheter for den ekstremt giftig lufta vi må leve i
Superkvinnen10 Skrevet 27. november #45 Skrevet 27. november AnonymBruker skrev (På 22.11.2022 den 13.33): Er det balansert ventilasjon dere har? Isåfall må du IKKE skru den ned, da får du problemer. Anonymkode: db6b3...df2 Ved fyring bør man lukke alle spalteventiler det lukter fra.. lufte nå det er fritt for røyk. Gammel tråd dette, men høyst aktuell. Sliter med det samme, vi bor i et boligområde med gamle forurensende ovner over det hele. Det lukter sterkt bål over hele området konstant og hele dagen. Vi slår av ventilasjonen fordi jeg har astma og tåler null røyk. Balansert moderne ventilasjon har ikke filter laget for å fjerne all røyken. Har sjekket alle aggeegatleverandører og de opererer med max ePM1 70% og det er ikke plass for gassfiltrering i moderne aggregat. Gassfiltrering må bygges til i ekstra filterboks på systemet etter partikkelfiltret. De har standardisert utstyret for minimumskrav, noe som sjelden fungerer sammen med vedfyring. Det er alvorlig og helseskadelig å dra inn røyk i hele huset. Du bør følge med på når det lukter, og sette av. Du trenger ePM 1 filter>80%+ gassfiltrering med aktivt kull for å få fjernet det meste av røyk.
Superkvinnen10 Skrevet 27. november #46 Skrevet 27. november AnonymBruker skrev (På 21.11.2022 den 17.23): Bor i et område med nye funkisboliger i rekke, og huset har ventilasjonssystem i alle rom. Kan det hjelpe å skru ned ventilasjonen for å slippe å få inn fyringslukten fra naboene? 🤔 Er jo dumt det også, for vi vil jo ikke ende opp med kronisk hodepine heller pga tung luft inne 🤷♀️ I dag ser jeg nesten en meget tynn eim av "tåke" i huset også (eller kanskje jeg bare innbiller meg det) 🤨 Anonymkode: 25dfa...003 Nye hus har fått installert minimumskravet til balansert ventilasjon. Dvs alle produsenter lager aggregat etter minimumskrav til filtrering som er ePM1 50%, noen har 70. Alt skal være så energieffektivt, filter bruker energi i form av at aggregatet må jobbe mer. Ikke en produsent av Save, Flexit eller Swegon har aggregat hvor du kan sette inn ePM 1 95% filter og i tillegg kullfilter for å få renset lufta 100%. Helt utrolig, ikke et boligaggregat som er tilpasset typ rød sone luft. Noe mange av oss bor i. Derfor har mange inntrekk av røykluft fra nabolaget. Hadde skygget alle nye hus inntil boligene blir sikret god luft utifra hvilket område de befinner seg i. Bor du i et område uten vedfyring så er problemet løst. Eurovent standard har krav ved forurenset luft ePM 1>85% + gassfiltrering (kull). Filtreringen som bestemmer luftkvaliteten. Det er spesielt at på den ene siden kan man forurense et helt boligfelt med sin gamle ovn og dårlige ved og fyringsteknikk, mens andre skal aktivt dra all forurensningen inn og fordele i hele huset for å ha et energieffektivt hus…..
Superkvinnen10 Skrevet 27. november #47 Skrevet 27. november AnonymBruker skrev (På 16.2.2023 den 21.27): Nå er det så mye røyk ute at kattene lukter røyk når de kommer inn. Takk, regjeringen, for at dere gjorde livene våre enda mer giftige med de syke strømprisene deres. Måtte dere selv høste det dere sår i rikt monn fremover. Anonymkode: d76ed...940 Fortsatt mye billigere å bruke en skikkelig god varmepumpe med god cop. Du kan dele kw pris på 6 hvis temperaturen ligger rundt -+ 4 grader. Med fast strømpris skal du ha gratis ved før det lønner seg. Ved blir stort sett alltid dyrere enn strøm. Har du i tillegg ikke god tørr ved og fyrer med gammel ovn så er det bare å regne. Det blir dyyyr ved og oppvarming. Samtidig ødelegger du lufta for alle i nærområdet. Tips for alle som tenker økonomi er å bruke mange av kalkulatorene som ligger ute….. 1
Superkvinnen10 Skrevet lørdag kl. 21:45 #48 Skrevet lørdag kl. 21:45 Einus skrev (På 23.11.2022 den 8.16): Det er jo bare deilig å kjenne denne lukten fra noen som fyrer i ovnen/peisen. Deilig å bo i et kaldt land og ha naboer som koser seg på lik linje som en selv 👍😃 Heslig røyklukt som kjennes ut som en gammel røyker bor i huset…helseskadelig er alt svevestøvet fra fyringa og, helt utrolig at det er lovlig i det hele tatt og i mengder slik at det lukter bål…..
Einus Skrevet mandag kl. 00:35 #49 Skrevet mandag kl. 00:35 Superkvinnen10 skrev (På 29.11.2025 den 22.45): Heslig røyklukt som kjennes ut som en gammel røyker bor i huset…helseskadelig er alt svevestøvet fra fyringa og, helt utrolig at det er lovlig i det hele tatt og i mengder slik at det lukter bål….. Ja jeg har gratis ved faktisk😀 1
Einus Skrevet mandag kl. 10:07 #50 Skrevet mandag kl. 10:07 Superkvinnen10 skrev (På 19.11.2025 den 18.02): Kjenner problemet så altfor godt, det er regelrett et mareritt her fordi naboens piper ligger i vårt bakkenivå og så har vi mange over oss og. Det fyres i gamle forurensende ovner fra 60-80 tallet, og folk her fyrer hele dagen og natta. Uutholdelig! Huset har balansert ventilasjon og dette fungerer ikke i det hele tatt. Vi drar inn røyk, og det hjelper ikke å skru ned ventilasjon. Har vært i kontakt med mange ventilasjonsfirma og jeg får tilsendt brosjyrer med nye aggregat fra save, flexit og swegon mmm, men det er filtrene det kommer an på når det gjelder luftkvalitet! De nye aggregatene har kun maks ePM 1 70 % filter som standard, og ingen tilpasning for kullfilter!, og disse er alt for dårlig i forhold til den ekstreme mengden forurensning som slippes ut her. Har brukt duofilter med 65% og det virker ikke i det hele tatt. Røyk siver inn i alle rom. Har astma og hypersensitive slimhinner i øyne, nese og bihuler. Vi har nå avslått ventilasjon hele dagen, og jobber for å prøve å finne løsninger. Lufta inne er helt ekstremt dårlig, og vi har jo da ingen avtrekk på bad-/vaskerom. Interfil som lager filter har kommet opp med forslag om ePM 1 95% duofilter + bygge inn filterboks i anlegget med aktivt kullfilter, noe det ikke er plass tilannen løsning er å bygge om ventilasjonssystemet og flytte inntaket, marginal effekt her tror vi. De kan ikke garantere at dette er tilstrekkelig, og filtrene virker til de er fulle. Eurovent anbefaler ePM1>80% + gassfiltrering i forurenset byluft. Vi har bodd i annet område tidligere, og der var det svært lite fyring…spesialist på ventilasjon anbefaler å teste løsning eller flytte… må bare takke Norske myndigheter for den ekstremt giftig lufta vi må leve i Å flytte kan jo være en mulighet når du er såå til de grader sensitiv som du er. Glad du ikke bor i mitt nabolag. For da hadde du vel anmeldt meg for å bruke min gamle gode Jøtul ovn som varmer ca 12.000kw. 1
Superkvinnen10 Skrevet tirsdag kl. 21:52 #51 Skrevet tirsdag kl. 21:52 Einus skrev (På 1.12.2025 den 11.07): Å flytte kan jo være en mulighet når du er såå til de grader sensitiv som du er. Glad du ikke bor i mitt nabolag. For da hadde du vel anmeldt meg for å bruke min gamle gode Jøtul ovn som varmer ca 12.000kw. Har akkurat betalt 300 000 bare i dokumentavgift, det er ikke bare å flytte rundt🙄har ikke penger til det. Må jo kunne stenge forurensninga på natta i det minste, så får man fyre så mye man greier på dagen da. Forurensninga fra vedfyringa er dritt for alle!
Superkvinnen10 Skrevet tirsdag kl. 21:58 #52 Skrevet tirsdag kl. 21:58 Einus skrev (På 1.12.2025 den 1.35): Ja jeg har gratis ved faktisk😀 Har og det, men bruker det ikke…..
Superkvinnen10 Skrevet tirsdag kl. 22:04 #53 Skrevet tirsdag kl. 22:04 (endret) Einus skrev (På 1.12.2025 den 1.35): Ja jeg har gratis ved faktisk😀 Jeg og men siden helse er viktigere enn de pengene Endret tirsdag kl. 22:05 av Superkvinnen10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå