Gå til innhold

Lukter røyk inne når det fyres i nabolaget 😩

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i et område med nye funkisboliger i rekke, og huset har ventilasjonssystem i alle rom. 

Kan det hjelpe å skru ned ventilasjonen for å slippe å få inn fyringslukten fra naboene? 🤔 Er jo dumt det også, for vi vil jo ikke ende opp med kronisk hodepine heller pga tung luft inne 🤷‍♀️

I dag ser jeg nesten en meget tynn eim av "tåke" i huset også (eller kanskje jeg bare innbiller meg det) 🤨

Anonymkode: 25dfa...003

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du PRØVD å skru ned ventilasjonen for å se om det gjør en forskjell??

Tror tho du innbiller deg denne tåken i huset, eventuelt få en tredjepart som ikke har hørt deg snakke om dette inn for å se om de legger merke til det.

Om dette er så plagsomt, flytt.

Anonymkode: bbe2b...07f

• Liker 8
Skrevet

Har det på samme måte i mitt gamle rekkehus med naturlig ventilasjon. Bruker luftrenser. 

Anonymkode: 02249...b53

Skrevet

Jeg bor i enebolig i et nabolag og her lukter det røyk nesten hele vinteren

Anonymkode: a335f...24f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bor i et område med nye funkisboliger i rekke, og huset har ventilasjonssystem i alle rom. 

Kan det hjelpe å skru ned ventilasjonen for å slippe å få inn fyringslukten fra naboene? 🤔 Er jo dumt det også, for vi vil jo ikke ende opp med kronisk hodepine heller pga tung luft inne 🤷‍♀️

I dag ser jeg nesten en meget tynn eim av "tåke" i huset også (eller kanskje jeg bare innbiller meg det) 🤨

Keg skjønner ikke helt?   Bor dere i rekkehus, og deler pipe med naboen?

I såfall kan det slå inn hos deg via ovn/peis, eller luke i pipa.

Ellers er det komplett umulig at du får så mye røyk inn at det blir disig.

Anonymkode: d2d09...461

• Liker 7
Skrevet

Hehe, jeg åpner verandadøren får å snuse inn fyringslukten. Men garantert ubehagelig om man får den tett oppi seg. 

Anonymkode: bf919...984

Skrevet

Vi har også dette problemet med en nabo. Spesielt hvis en kubbe blir liggende og ikke tar fyr, slik at det ryker noe voldsomt fra pipa. Eller hvis det er helt stilt ute. Da legger røyken seg rundt der vårt friskluftinntak er, og huset vårt fyller seg med røyklukt. Grusomt! Det har hjulpet for oss å bytte til kullfilter i ventilasjonsanlegget, men litt lukt kommer gjennom uansett (men mye mindre). 

Anonymkode: 4f4b5...de5

Skrevet

Deler dere pipe med naboen? Hva slags pipehatt har dere? 

Anonymkode: 47a81...f2f

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Det er sånn her også, men noen av naboene røyklegger hele nabolaget når de holder på.

Stort sett varer det ikke så lenge, men den lukta setter seg i nesa og da kan det sikkert virke som lukta er der hele tiden.

Skrevet

Noen kaster alt mulig søppel i ovnen, andre kutter opp gamle bygningsmaterialer og fyrer med alt som er billig. Rå ved ryker også ille.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har også dette problemet med en nabo. Spesielt hvis en kubbe blir liggende og ikke tar fyr, slik at det ryker noe voldsomt fra pipa. Eller hvis det er helt stilt ute. Da legger røyken seg rundt der vårt friskluftinntak er, og huset vårt fyller seg med røyklukt. Grusomt! Det har hjulpet for oss å bytte til kullfilter i ventilasjonsanlegget, men litt lukt kommer gjennom uansett (men mye mindre). 

Anonymkode: 4f4b5...de5

Takk for svar! Har merket at lukten kommer her også når det er vindstille...

Nå er det iskaldt her jeg bor, så i går kom lukten på ettermiddagen og igjen nå i dag tidlig. Var ute og så etter røyk, men ser ikke godt over hustakene. Så derimot gjennskinn av flammene i kjøkkenvifta til naboen når jeg kikket opp mot stua deres - så er garantert derfra det kommer 🤷‍♀️

Ventilasjon har stått på full guffe her hele tiden, men skrudde nå ned på laveste innstilling. Vet du om dette kan hjelpe...? Skal få sett på det med kullfilter også...🙃

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Deler dere pipe med naboen? Hva slags pipehatt har dere? 

Anonymkode: 47a81...f2f

Deler ikke pipe nei. Lukten kommer i alle rom, men mest på ene siden av huset, både oppe og nede. 

Mistenker at det mest sannsynlig kan komme fra ventilasjonssystemet 🤔🤷‍♀️

TS

Skrevet
AprilRyan skrev (9 timer siden):

Det er sånn her også, men noen av naboene røyklegger hele nabolaget når de holder på.

Stort sett varer det ikke så lenge, men den lukta setter seg i nesa og da kan det sikkert virke som lukta er der hele tiden.

Har dere balansert ventilasjon i boligen? 

Nylig skilt alenemor her som skal ta seg av alt alene for første gang...blir endel å lære 🙈

TS

Skrevet

Det er verre om sommeren når noen i nabolaget griller. Jeg blir sååå sulten!

Anonymkode: 27e7f...cf5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er verre om sommeren når noen i nabolaget griller. Jeg blir sååå sulten!

Anonymkode: 27e7f...cf5

😂

TS

Skrevet

Hadde problemer med dette i det gamle rekkehuset mitt. Spesielt siden avtrekket til ventilatoren til naboen var nært inntaket til min ventilasjon. De svidde mat i ett sett og lukta kom rett inn til meg. Noen ganger så sterkt at jeg trodde det var brann og våknet i panikk (ikke noe gøy, skrekken sitter i enda😥)

Løsningen ble kullfilter i ventilasjonsanlegget. Det fjerner lukt! Funket veldig bra.

Anonymkode: 7e4a0...5ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er det balansert ventilasjon dere har? Isåfall må du IKKE skru den ned, da får du problemer.

Anonymkode: db6b3...df2

Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har dere balansert ventilasjon i boligen? 

Nylig skilt alenemor her som skal ta seg av alt alene for første gang...blir endel å lære 🙈

TS

Nei, har bare sånne vanlige ventiler. Gammelt hus så de har ikke gjort noe med det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det balansert ventilasjon dere har? Isåfall må du IKKE skru den ned, da får du problemer.

Anonymkode: db6b3...df2

Hvordan? 

Merket det mye mindre nå når jeg hadde skrudd ned... 😐

TS

Skrevet

Merker ingenting fyrer sjæl :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...