AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #1 Skrevet 21. november 2022 Jeg er en voksen kvinne på 40 år som har hatt en veldig god og trygg økonomisk barndom. Mamma og stefar og pappa og stemor hadde begge solide inntekter, jeg fikk dobbelt opp av gaver, ukelønn osv. Jobbet fra jeg var 13-14 i stemors blomsterbutikk og som servitør hos pappa da han drev selskapsgård fra jeg var 18. Fikk alltid godt utbetalt. Mamma sendte alltid med meg penger til lunsj, på u.skolen kunne vi gå ned til sentrum eller kantine, tror ikke jeg hadde med matpakke mye de tre årene. Samme på vgs, og da tjente jeg jo en del egne penger også. Skal sies at jeg jobbet hver helg og i ferier osv. Jeg fikk et unaturlig forhold til penger, jeg gikk jo aldri tom. trengte jeg noe så fikk jeg det som regel, lærte meg aldri verdien av å spare. Da jeg var 18 stod de på storsentret og delte ut kredittkort, tok en kredittsjekk og vipps hadde jeg 15000 i kreditt. Gikk en runde ekstra på storsentret. Også ballet det på seg, jeg brukte mer enn jeg tjente. Betalte regninger men det ble noen lån her og der. Så endte det med å ta opp et forbrukslån på 150 000 da jeg var ferdig utdannet. Jeg jobbet fremdeles MYE så kunne fint betalt ned. I denne alderen 23-25 startet venner å kjøpe leiligheter osv, mens jeg fikk første brev fra politiet. De ville vite hva jeg tjente og hva jeg eide fordi nå hadde jeg fått en del purringer som jeg hadde oversett så nå ville de ta pant i eiendeler eller uttrekk i lønn. Det ble tvangssalg av bil som jeg klarte meg uten, og tvangstrekk på lønn. Endte med at jeg jobbet alt jeg klarte og hadde veldige gode lønninger. Disse trekkene varte i mange år. Søkte om gjeldsordning x 2, men fikk avslag fordi jeg hadde studielån som skulle være langvarig. Jeg var oppe i nesten 1 million (ink studielån) og nå har jeg 60 k igjen på siste trekket jeg har en avtale om. Det betales ut når feriepengene kommer neste år. Jeg har ødelagt 20 og 30 årene mine med økonomien. Heldigvis har jeg hatt et godt nettverk som har stilt opp. (huset står på mannen, bilen stod på mamma, jeg har betalt det jeg skal og aldri ikke betalt ellers) Håper om du har klart å lese deg helt hit at du tar bedre valgt enn meg, det tar veldig lang tid å komme seg ut av dersom man ikke får gjeldsordning eller har muligheten til å jobbe ekstravakter på jobben. Tenk deg om før du tar opp kredittlån! Anonymkode: 8ae46...7e3 13 6 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #2 Skrevet 21. november 2022 Bra innlegg! Håper bare at de som trenger det leser og forstår. Anonymkode: 69664...c6f 6
Sweetheaven Skrevet 21. november 2022 #3 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er en voksen kvinne på 40 år som har hatt en veldig god og trygg økonomisk barndom. Mamma og stefar og pappa og stemor hadde begge solide inntekter, jeg fikk dobbelt opp av gaver, ukelønn osv. Jobbet fra jeg var 13-14 i stemors blomsterbutikk og som servitør hos pappa da han drev selskapsgård fra jeg var 18. Fikk alltid godt utbetalt. Mamma sendte alltid med meg penger til lunsj, på u.skolen kunne vi gå ned til sentrum eller kantine, tror ikke jeg hadde med matpakke mye de tre årene. Samme på vgs, og da tjente jeg jo en del egne penger også. Skal sies at jeg jobbet hver helg og i ferier osv. Jeg fikk et unaturlig forhold til penger, jeg gikk jo aldri tom. trengte jeg noe så fikk jeg det som regel, lærte meg aldri verdien av å spare. Da jeg var 18 stod de på storsentret og delte ut kredittkort, tok en kredittsjekk og vipps hadde jeg 15000 i kreditt. Gikk en runde ekstra på storsentret. Også ballet det på seg, jeg brukte mer enn jeg tjente. Betalte regninger men det ble noen lån her og der. Så endte det med å ta opp et forbrukslån på 150 000 da jeg var ferdig utdannet. Jeg jobbet fremdeles MYE så kunne fint betalt ned. I denne alderen 23-25 startet venner å kjøpe leiligheter osv, mens jeg fikk første brev fra politiet. De ville vite hva jeg tjente og hva jeg eide fordi nå hadde jeg fått en del purringer som jeg hadde oversett så nå ville de ta pant i eiendeler eller uttrekk i lønn. Det ble tvangssalg av bil som jeg klarte meg uten, og tvangstrekk på lønn. Endte med at jeg jobbet alt jeg klarte og hadde veldige gode lønninger. Disse trekkene varte i mange år. Søkte om gjeldsordning x 2, men fikk avslag fordi jeg hadde studielån som skulle være langvarig. Jeg var oppe i nesten 1 million (ink studielån) og nå har jeg 60 k igjen på siste trekket jeg har en avtale om. Det betales ut når feriepengene kommer neste år. Jeg har ødelagt 20 og 30 årene mine med økonomien. Heldigvis har jeg hatt et godt nettverk som har stilt opp. (huset står på mannen, bilen stod på mamma, jeg har betalt det jeg skal og aldri ikke betalt ellers) Håper om du har klart å lese deg helt hit at du tar bedre valgt enn meg, det tar veldig lang tid å komme seg ut av dersom man ikke får gjeldsordning eller har muligheten til å jobbe ekstravakter på jobben. Tenk deg om før du tar opp kredittlån! Anonymkode: 8ae46...7e3 En spesielt viktig tankevekker nå som det nærmer seg jul, og folk føler på kjøpepress. Håper folk klarer å motstå å leve på kreditt slik at man slipper å være gjeldsslave resten av livet. Flott at du deler og godt jobba, ts. 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #4 Skrevet 21. november 2022 Jeg kunne også ha vært der. Hadde alltid masse penger som ung og gikk aldri tom. Fikk alt jeg pekte på også. Litt eldre begynte jeg å ta opp kredittlån. Foreldrene mine betalte de når de så jeg ikke gjorde det. Men så var jeg så heldig å treffe en mann som var motsatt av meg. Forsiktig med penger og lærte mye av han. Jeg kom heldigvis aldri dit hvor jeg ble sittende med så mye gjeld at jeg ikke klarte å betale tilbake. Nå har jeg ingen kreditt og eneste lånet er lånekassen og hus. Anonymkode: 19774...3b1 2
mo1234 Skrevet 21. november 2022 #5 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Foreldrene mine betalte de når de så jeg ikke gjorde det. Foreldrene dine burde bli sint på deg, ikke bare betale. 2
mo1234 Skrevet 21. november 2022 #6 Skrevet 21. november 2022 Bra innlegg, ts! Jeg har selv vært i et forhold med en som hadde store gjeldsproblemer. Det førte til alvorlig angst og depresjon for hans del. Han kom aldri inn på bolig markedet heller. Det ble søkt om gjeldsordning en gang, men han fikk avslag (var et vilkår han ikke oppfylte). Jeg vet han følte han hadde ødelagt livet sitt. En av grunnene til han ikke følte han kunne fortsette forholdet med meg, var at han ikke hadde økonomi til å starte en familie, kjøpe bolig osv. 2
Amossa Skrevet 21. november 2022 #7 Skrevet 21. november 2022 Veldig bra at du forteller! Godt beskrevet hvordan man så lett kan havne i uføret. Jeg håper mange leser dette. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #8 Skrevet 21. november 2022 mo1234 skrev (39 minutter siden): Foreldrene dine burde bli sint på deg, ikke bare betale. De bare lo. Men å bli sint på meg hadde ikke hjulpet noe det heller. Det de burde ha gjort er å snakke om økonomi og ikke betalt for meg. Anonymkode: 19774...3b1 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #9 Skrevet 22. november 2022 Jeg hadde samme oppvekst som deg økonomisk, det gikk aldri tomt. Men mine foreldre gjorde to ting rett; de lærte meg om og oppfordret til sparing, og de lærte meg den utrolig viktige forskjellen mellom "er det verdt det", og "har jeg råd". De lot meg stå på egne bein som student, eller, de hjalp meg litt i gang med innkjøp og depositum, men derfra var det forventet at jeg levde på stipend og lån. Anonymkode: 37b58...c9b 3
Portia Catonis Skrevet 22. november 2022 #10 Skrevet 22. november 2022 Fint at det ordnet seg for deg Ang kredittkort så er det et veldig nyttig verktøy hvis man bruker det riktig. Jeg bruker kredittkort til alle innkjøp, og har aldri betalt en krone i renter. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #11 Skrevet 22. november 2022 En oppvekker for meg som har foret min datter med altfor mye penger på tross av dårlig råd, sikkert for å overkompensere på et vis. Har vel ikke helt tenkt over hvilken bjørnetjeneste det er. Hun har liten forståelse av verdi av ting, og blir snart 18. Takk for et viktig innlegg, håper det ordner seg for deg fremover ❤️ Anonymkode: 129a4...e2a 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #12 Skrevet 22. november 2022 Portia Catonis skrev (2 minutter siden): Fint at det ordnet seg for deg Ang kredittkort så er det et veldig nyttig verktøy hvis man bruker det riktig. Jeg bruker kredittkort til alle innkjøp, og har aldri betalt en krone i renter. Helt enig, men jeg skjønte det ikke i en alder av 18. Ikke lærte vi noe om personlig økonomi heller. Anonymkode: 8ae46...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #13 Skrevet 22. november 2022 Portia Catonis skrev (4 minutter siden): Fint at det ordnet seg for deg Ang kredittkort så er det et veldig nyttig verktøy hvis man bruker det riktig. Jeg bruker kredittkort til alle innkjøp, og har aldri betalt en krone i renter. Så klart! Å bruke en sirkelsag til å stusse neglene er også hinsides effektivt; For dem som virkelig kan bruke utstyret og har selvkontroll nok. Anonymkode: a72d9...e78 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #14 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): En oppvekker for meg som har foret min datter med altfor mye penger på tross av dårlig råd, sikkert for å overkompensere på et vis. Har vel ikke helt tenkt over hvilken bjørnetjeneste det er. Hun har liten forståelse av verdi av ting, og blir snart 18. Takk for et viktig innlegg, håper det ordner seg for deg fremover ❤️ Anonymkode: 129a4...e2a Det er lett å gjøre og kommer nok fra et godt sted. Mannen min gjorde det samme med datteren sin. Når hun ble 20 år satt han ned foten og sa at nå var det nok når all kontakt handlet om penger. Det tok hun svært dårlig og fortsatt sint på faren sin etter 2 år.Heldigvis kan hun ikke ta opp lån pga hun ikke har høy nok inntekt. Desverre forer moren, bestemor og tante henne med penger så hun lærer fortsatt ikke. Foreldrene mine brukte penger som oppdragelse i stede for omsorg, kjærlighet, grensesetting osv. Alt handlet om penger og kjøpe ting. Kranglet vi så fikk jeg masse klær etterpå hvis jeg sa unnskyld, selv om det var mor som startet. Skadet jeg meg, var jeg lei meg osv fikk jeg ting. Når jeg ble mobbet på skolen kjøpte mamma masse merkeklær i stede for å trøste, støtte og hjelpe meg. Osv osv. Da er det veldig usunt. Anonymkode: 19774...3b1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #15 Skrevet 22. november 2022 Derfor har jeg aldri noensinne handlet på kreditt. Det starter med små summer, men så blir det en vane, man glemmer å betale regningen osv. Har jeg lite penger, ja da kjøper jeg ikke noe unødvendig. I dag så skal man helst ikke vise at man har dårlig råd, og presset på å kjøpe klær, dyr mobil, bil, bolig osv er hinsides høyt. Anonymkode: 2b557...1da 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #16 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Derfor har jeg aldri noensinne handlet på kreditt. Det starter med små summer, men så blir det en vane, man glemmer å betale regningen osv. Har jeg lite penger, ja da kjøper jeg ikke noe unødvendig. I dag så skal man helst ikke vise at man har dårlig råd, og presset på å kjøpe klær, dyr mobil, bil, bolig osv er hinsides høyt. Anonymkode: 2b557...1da Jeg har utelukkende handlet med kredittkort i 15 år nå. Har fire ulike. Har spart titusener, sikkert et sekssifret beløp etterhvert, på utsatt betaling, kick-backs, rabatter og tilbud. Har to ganger fått bruk for de gunstige ordningene de har ved netthandel, og betaling. Får gratis eller rabattert tilgang til lounge, så slipper å kjøpe mat/drikke på flyplasser. Har ikke betalt en eneste krone i rente. Anonymkode: 37b58...c9b 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #17 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har utelukkende handlet med kredittkort i 15 år nå. Har fire ulike. Har spart titusener, sikkert et sekssifret beløp etterhvert, på utsatt betaling, kick-backs, rabatter og tilbud. Har to ganger fått bruk for de gunstige ordningene de har ved netthandel, og betaling. Får gratis eller rabattert tilgang til lounge, så slipper å kjøpe mat/drikke på flyplasser. Har ikke betalt en eneste krone i rente. Anonymkode: 37b58...c9b Det er bra, har en venninne som også gjør dette, men da har man jo stålkontroll og kjøper ikke over evne. Det manglet jeg, jeg utsatte bare problemene. Anonymkode: 8ae46...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #18 Skrevet 22. november 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde samme oppvekst som deg økonomisk, det gikk aldri tomt. Men mine foreldre gjorde to ting rett; de lærte meg om og oppfordret til sparing, og de lærte meg den utrolig viktige forskjellen mellom "er det verdt det", og "har jeg råd". De lot meg stå på egne bein som student, eller, de hjalp meg litt i gang med innkjøp og depositum, men derfra var det forventet at jeg levde på stipend og lån. Anonymkode: 37b58...c9b Samme her. Gikk heller aldri tomt, bodde gratis under studietiden og moren mine betalte dyre ting som ferier, klær, elektronikk og lignende. Altså ikke sånn at jeg fikk alt jeg pekte på, men hvis det var noe jeg trengte eller virkelig ønsket meg (og det ikke var altfor ufornuftig), så fikk jeg det. Men hun var alltid tydelig på at grunnen til at hun betalte for meg var fordi at hun ville jeg skulle spare pengene mine til fremtiden. At det var viktig å ikke sløse penger på uviktige ting, men heller spare til bolig og i fond. Hun forventet at jeg skulle jobbe under hele studietiden (selv om jeg egentlig ikke trengte det), slik at jeg kunne spare lønna til egenkapital. Anonymkode: e68f4...8b1 1
mo1234 Skrevet 22. november 2022 #19 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Samme her. Gikk heller aldri tomt, bodde gratis under studietiden og moren mine betalte dyre ting som ferier, klær, elektronikk og lignende. Altså ikke sånn at jeg fikk alt jeg pekte på, men hvis det var noe jeg trengte eller virkelig ønsket meg (og det ikke var altfor ufornuftig), så fikk jeg det. Men hun var alltid tydelig på at grunnen til at hun betalte for meg var fordi at hun ville jeg skulle spare pengene mine til fremtiden. At det var viktig å ikke sløse penger på uviktige ting, men heller spare til bolig og i fond. Hun forventet at jeg skulle jobbe under hele studietiden (selv om jeg egentlig ikke trengte det), slik at jeg kunne spare lønna til egenkapital. Anonymkode: e68f4...8b1 Foreldrene mine ønsket ikke jeg skulle jobbe i studietiden fordi de mente det kunne gå utover studiene mine. De støttet meg også økonomisk i studietiden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå